Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/akumulator-do-samochodu-jak-dobrac-jaki-najlepszy/5043/ 2017-07-03 12:51:08.000000

Akumulator do samochodu – jak dobrać? Jaki najlepszy?

Akumulator pełni w samochodzie niezwykle ważną rolę. Stanowi źródło energii elektrycznej, zasilając w trakcie jazdy wszelkie urządzenia, które do swego prawidłowego działania wymagają dostępu do prądu. Zły stan techniczny akumulatora może być przyczyną unieruchomienia silnika. Wówczas pozostaje nam wymiana zużytej części. Pojawia się jednak pytanie, jak dopasować akumulator do samochodu?

Jak dobrać akumulator do samochodu osobowego?

Z uwagi na fakt, iż w nowoczesnych samochodach instaluje się coraz więcej urządzeń, które w trakcie jazdy wykazują zapotrzebowanie na energię elektryczną, dobór optymalnego akumulatora jest niezwykle istotną kwestią. Wziąć pod uwagę należy nie tylko podstawowe parametry, takie jak pojemność i moc silnika, ale także rodzaj zamontowanych urządzeń zasilanych elektrycznie.

Nie bez znaczenia są również inne aspekty, które z pozoru mogą nie mieć żadnego wpływu na dobór akumulatora, takie jak warunki jazdy. Co do zasady, przyjmuje się, iż dobierając akumulator, powinniśmy mieć na uwadze przede wszystkim zalecenia producenta. Nie zawsze jednak jest to rozwiązanie spełniające nasze indywidualne preferencje bądź takie, na które nas stać.

W przypadku awarii akumulatora unieruchamiającej samochód trzeba działać szybko. Na podjęcie optymalnej decyzji nie mamy zbyt wiele czasu, jeśli chcemy bezzwłocznie przywrócić pojazdowi pełną sprawność.

Jaki akumulator do samochodu osobowego?

Wybierając akumulator, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na rodzaje urządzeń tego typu, które obecnie są dostępne na rynku. Różnią się one między sobą typem zastosowanej technologii, a co za tym idzie także i parametrami technicznymi oraz zastosowaniem. Do wyboru mamy:

1. Akumulatory wyposażone w płynny elektrolit (kwasowo-ołowiowe) – w urządzeniach tych zastosowana została tradycyjna konstrukcja. Wyposażone są one w ołowiane ogniwa galwaniczne, które zostały zalane roztworem kwasu siarkowego – elektrolitem.

Sprawdzają się one doskonale w przypadku starszych samochodów (nieposiadających rozwiązań hybrydowych), których użytkownicy często podróżują na długich trasach, ale także w innych pojazdach typu wózki golfowe czy pojazdy ciężarowe.

Na rynku występują w dwóch typach jako:

  • akumulatory obsługowe – jak sama nazwa wskazuje, wymagają systematycznego kontrolowania stanu i ilości elektrolitu. W razie stwierdzenia niedoborów należy je uzupełnić, wykorzystując w tym celu system zaworów. Obecnie jednak są to rozwiązania rzadziej spotykane, gdyż coraz większy udział w rynku zyskują akumulatory bezobsługowe. Są one prostsze w użyciu, toteż kierowcy są nimi bardziej zainteresowani.
  • akumulatory bezobsługowe – jak wspomniano wyżej, są coraz chętniej kupowane. Zostały skonstruowane na takiej samej zasadzie, co akumulatory obsługowe, z tą różnicą, że są wyposażone w szczelną obudowę, która uniemożliwia odparowywanie elektrolitu. W ten sposób zniwelowana została konieczność jego uzupełniania. Akumulatory te zostały dodatkowo wyposażone w specjalny zawór, którego podstawowym zadaniem jest odprowadzenie nadmiaru gazów. Akumulatory bezobsługowe mogą być bowiem narażone na powstawanie zwiększonego ciśnienia wewnętrznego w trakcie niektórych czynności, na przykład podczas ładowania. Ciśnienie to mogłoby doprowadzić do zniszczenia sprzętu, toteż zawór odgrywa niezwykle ważną rolę

Aby sprostać wymaganiom właścicieli taksówek, samochodów wyposażonych w system Start-Stop bądź pojazdów klasy premium, gdzie zastosowanie znajduje wiele różnorodnych urządzeń elektrycznych, stworzono nieco inną technologię ECM. Stanowi ona rozwinięcie tradycyjnej konstrukcji.

Charakteryzują się one większą wytrzymałością cykliczną w porównaniu z akumulatorami kwasowo-ołowianymi. Wykorzystują bowiem większy zbiornik elektrolitu. Mogą być z powodzeniem stosowane jako zamienniki tradycyjnych akumulatorów wyposażonych w płynny elektrolit.

2. Akumulatory żelowe – urządzenia tego typu zostały wyposażone w elektrolit w formie żelu krzemionkowego, przez co charakteryzują się one większą pojemnością, w ten sposób znajdując zastosowanie wszędzie tam, gdzie długotrwałe zasilanie jest niezbędne. Doskonale sprawdzą się w przyczepach kempingowych czy pojazdach terenowych.

3. Akumulatory AGM (Absorbent Glass Mat) – ich charakterystyka i zastosowanie są zbliżone do akumulatorów wyposażonych w żelowy elektrolit. Wyróżniają się jednak odmienną budową – w tym wypadku bowiem żel zastąpiono włóknem szklanym, które jest nasączone elektrolitem.

Tabela 1. Zalety i wady poszczególnych typów akumulatorów
Rodzaj akumulatora Zalety Wady Zastosowanie
Kwasowo-ołowiowy
  • niska cena 
  • jakość zadowalająca większość kierowców
  • stosunkowo dobra odporność na uszkodzenia mechaniczne
  • wysoka trwałość 
  • odporność na głębokie rozładowanie
  • ryzyko zakwaszenie akumulatora w sytuacji długotrwałego pozostawienia go w stanie całkowitego bądź częściowego rozładowania 
  • konieczność kontrolowania elektrolitu w przypadku akumulatorów obsługowych
  • skrócona żywotność akumulatora w sytuacji dłuższego użytkowania go z niedoborem
  •  niemal we wszystkich rodzajach pojazdów, w tym ciągnikach, samochodach osobowych i ciężarowych czy też ciągnikach
Żelowy
  • większa pojemność w porównaniu z akumulatorami kwasowo-ołowianymi
  • gwarancja długotrwałego zasilania
  • możliwość pracy w każdej pozycji, nawet odwróconej – przez krótki czas
  • mniejsza wrażliwość na wstrząsy i wibracje
  • bardzo dobra odporność na uszkodzenia mechaniczne 
  • niskie ryzyko wycieku
  • stosunkowo wysoka cena
  • niemożność zastosowania jako akumulator rozruchowy
  • niska moc podczas dostarczania wysokich prądów
  • głównie w motocyklach i samochodach terenowych,
  • jako jednostki stacjonarne w przyczepach kempingowych 
AGM
  • mniejsze rozmiary przy zachowaniu takiej samej pojemności co akumulatory kwasowo-ołowiowe
  • bardzo dobra odporność na uszkodzenia mechaniczne
  • brak ryzyka rozlania się rżącego kwasu siarkowego 
  • duża wytrzymałość cykliczna
  • niskie straty energii
  • dosyć wysoka cena
  • brak odporności na głębokie rozładowanie, które obniża ich sprawność, 
  • wrażliwość na wysokie temperatury
  • w samochodach z rozbudowaną instalacją elektryczną
  • w samochodach wyposażonych w układ Start-Stop 

Jak wybrać akumulator do samochodu?

Kiedy wiemy już, jaki rodzaj akumulatora chcemy wybrać, warto przyjrzeć się jego najważniejszym parametrom technicznym, które pozwolą nam w sposób optymalny doprać akumulator do naszego samochodu, a jednocześnie będą gwarantowały jego bardzo dobrą jakość. Przed podjęciem ostatecznej decyzji należy zwrócić uwagę na takie aspekty jak:

1. Wymiary akumulatora – urządzenie nie może być większe niż rozmiary miejsca dla niego przeznaczonego. Chociaż wydaje się to logiczne, nie trudno o pomyłkę w tym względzie.

2. Pojemność akumulatora – podawana jest w amperogodzinach i określa, ile energii zostanie dostarczone przez akumulator do momentu całkowitego rozładowania w temperaturze 25o Celsjusza. Jeśli wybierzemy akumulator, który ma pojemność dużo większą niż ta zalecana przez producenta samochodu, doprowadzimy do sytuacji, w której będzie on ciągle niedoładowany, co nie sprzyja jego trwałości i sprawności.

Z kolei, gdy wybierzemy akumulator charakteryzujący się zbyt małą pojemnością, może on się okazać niewystarczający do odpalenie silnika. Z tych względów pojemność akumulatora powinna być równa pojemności zalecanej przez producenta samochodu, ewentualnie o 10% większa.

3. Prąd rozruchowy – podawany jest w amperach i określa natężenie szczytowe urządzenia w temperaturze minus 18o Celsjusza. W praktyce chodzi o to, że im większym prądem rozruchowym będzie dysponował akumulator, tym większą ilość energii będzie on w stanie dostarczyć do rozrusznika w krótkim czasie. Prąd rozruchowy określa zatem skuteczność akumulatora w odpalaniu silnika.

Im parametr ten ma większą wartość, tym lepiej. Rozruch silnika jest bowiem wówczas łatwiejszy. Jest to szczególnie istotne zimą, kiedy to pod wpływem niskich temperatur otoczenia zgęstniały olej może stawiać większy opór w trakcie rozruchu. Oznacza to, że do odpalenie silnika wymagana będzie większa ilość energii niż zwykle. W takim wypadku nadwyżka mocy rozruchowej pozwala na bezproblemowy rozruch silnika.

Pamiętajmy jednak, że podobnie jak w przypadku pojemności, zbyt duża nadwyżka prądu rozruchowego również nie jest korzystna. Przede wszystkim dlatego, że za im większy prąd rozruchu, tym więcej będzie nas kosztować akumulator. Dodatkowo może one się charakteryzować mniejszą wytrzymałością, gdyż zazwyczaj w konstrukcji urządzenia zastosować trzeba mniejsze elementy, które są bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne.

Warto zatem zdecydować się na akumulator, którego prąd rozruchowy jest zgodny z zaleceniami producenta lub trochę wyższy. Wybierając drugie rozwiązanie, zyskamy pewność, że odpalimy silnik nawet przy niskiej temperaturze otoczenia.

4. Napięcie – parametr ten podawany jest w woltach. Obecnie na rynku najczęściej spotyka się dwa warianty:

  • akumulator do samochodu 12v – urządzenia tego typu stanowią znakomitą większość rynku, odpowiadają bowiem potrzebom obecnie produkowanych samochodów,
  • akumulator do samochodu 6v – stosowany głównie w pojazdach zabytkowych.

5. Usytuowanie biegunów – przed podjęciem ostatecznej decyzji warto również sprawdzić to, czy akumulator, który zamierzamy kupić ma bieguny po właściwych stronach. Jeśli plus i minus nie będą się pokrywały, z tym, jak umiejscowione są kable w naszym samochodzie, nie podłączymy urządzenia do instalacji.

6. Funkcja „magiczne oczko” – dzięki tej dodatkowej funkcji akumulatora jesteśmy w stanie sprawdzić stopień naładowania akumulatora. Jest to opcja szczególnie przydatna, jeśli nie mamy innej opcji określenia, w jakim stanie znajduje się urządzenie. Jeśli oczko zabarwi się na określony kolor, wówczas oznaczać to będzie, że akumulator jest niedoładowany.

7. Usługi dodatkowe – na sam koniec warto sprawdzić, czy producent akumulatora oferuje pewne dodatkowe usługi, zwłaszcza jeśli decydujemy się na sprzęt z górnej półki cenowej. Chodzi tu głównie o:

  • gwarancję – zwykle producenci oferują roczną lub dwuletnią gwarancję, jednak w przypadku droższych produktów możemy się spotkać także z opcją trzyletnią. W przypadku akumulatora posiadanie gwarancji jest niezwykle istotne. Dzięki temu w czasie jej trwania wszelkie koszty naprawy zepsutego lub wadliwie działającego sprzętu poniesie producent.
  • pakiet Assistance – niektórzy producenci akumulatorów poza gwarancją oferują także pakiet Assistance. Jeśli w wyniku niesprawności akumulatora nasz samochód zatrzyma się w trakcie podróży, będziemy mogli liczyć na darmową pomoc drogą. Zazwyczaj pakiet Assistance obejmuje wsparcie jedynie na terytorium Polski.

Który akumulator wybrać?

Zastanawiając się nad wyborem optymalnego akumulatora, warto wziąć pod uwagę typ posiadanego samochodu:

  • jaki akumulator do samochodu elektrycznego? W przypadku samochodów elektrycznych akumulatory stanowią bardzo ważny element konstrukcji całego pojazdu. Muszą mieć odpowiednio dużą pojemność. Zdecydować możemy się na tradycyjne rozwiązanie, czyli akumulator kwasowo-ołowiowy o dużej pojemności, jednak jego wadą będzie wówczas duża masa. Problemem okazać może się również wrażliwość na głębokie rozładowanie, a także ryzyko utraty pojemności przy niskich temperaturach. Lepszym wyborem będzie zatem specjalistyczny akumulator ołowiowy głębokiego rozładowania. Zdecydowanie najlepsze są akumulatory litowo-jonowe. Problemem może być jednak ich wysoka cena.
  • jaki akumulator do samochodu ciężarowego? Najlepszą opcją będzie w tym wypadku akumulator kwasowo-olejowy. Charakteryzuje się on optymalną wytrzymałością i bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości.
  • jaki akumulator do samochodu diesel? Samochody wyposażone w silnik Diesla potrzebują przede wszystkim akumulatorów o wysokim prądzie rozruchowym. Tego typu jednostki napędowe stawiają  bowiem o wiele większy opór podczas uruchamiania samochodu niż silniki benzynowe o podobnej pojemności.
  • jaki akumulator do samochodu hybrydowego? W przypadku samochodów hybrydowych bardzo dobrym rozwiązaniem są akumulatory AGM. Są bowiem niezwykle wydajne i wykazują dużą odporność na pracę cykliczną.

Jaki akumulator do samochodu? – tabela

Niewłaściwie dobrany akumulator do samochodu osobowego może być przyczyną jego przedwczesnego wyeksploatowanie, a także trudności z odpaleniem pojazdu. Jeśli zatem nie jesteśmy do końca pewni, które urządzenie będzie najlepszym rozwiązaniem, warto skorzystać z internetowych wyszukiwarek lub tabel, które wskażą nam właściwy sprzęt.

Wystarczy, że we wskazane pola wpiszemy informacje odnośnie modelu samochodu, a naszym oczom ukaże się lista akumulatorów, które pasują do naszego pojazdu. Nam pozostanie jedynie wybór sprzętu przy uwzględnieniu preferencji cenowych.

Akumulator do samochodu – cena

Akumulatory, podobnie jak większość samochodowych części, charakteryzują się zróżnicowaniem cenowym. Na rynku dostępne są bowiem zarówno droższe rozwiązania renomowanych marek, jak i tańsze zamienniki. To na, jaką opcję ostatecznie się zdecydujemy, zależy zatem od naszych możliwości finansowych. Ceny akumulatorów rozpoczynają się już od 100 złotych.

Jeśli jednak szukamy nieco lepszych jakościowo produktów, musimy liczyć się z wydatkiem na poziomie 200-300 złotych. Z kolei, zakup sprzętu z górnej półki może nas wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Na cenę oprócz zaawansowania technicznego akumulatora oraz jego marki wpływa bowiem także miejsce zakupu. Najdrożej będzie w specjalistycznym serwisie.

Udostępnij
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)