Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/ceramiczne-klocki-hamulcowe-wady-i-zalety/4957/ 2019-04-10 12:49:03.000000

Ceramiczne klocki hamulcowe – wady i zalety.

Bezpieczeństwo jazdy samochodem gwarantuje wiele systemów, w tym przede wszystkim układ hamulcowy. Jego prawidłowe funkcjonowanie determinowane jest wieloma czynnikami, jednak dbałość o jakość części i systematyczne serwisowanie to dwa najistotniejsze aspekty, o których nie możemy zapominać. Istotnym elementem tego układu są klocki hamulcowe. Które z dostępnych na rynku rozwiązań sprawdzi się najlepiej?

Klocki hamulcowe ceramiczne czy zwykłe?

Zwykłe klocki hamulcowe, inaczej określane mianem organicznych, stanowią podstawowe, a zarazem najpopularniejsze okładziny cierne montowane w samochodach osobowych. Należy do nich aż 95% rynku wszystkich produktów tego typu. Początkowo produkowane były z wykorzystaniem azbestu, jednak gdy udowodniono, iż ma on negatywny wpływ na ludzkie zdrowie, zastąpiono go żywicą organiczną.

Dzięki niej zwykłe klocki hamulcowe cechują się:

  • wysokim współczynnikiem tarcia,
  • odpornością na działanie wysokich temperatur – do 300-350o Celsjusza,
  • wzmocnioną strukturą klocka.

Żywica organiczna to jednak nie jedyny składnik zwykłych klocków hamulcowych. Kolejnym ważnym elementem jest bowiem metal. To właśnie on odpowiada za wytwarzanie tarcia podczas hamowania. W tym wypadku producenci najczęściej decydują się na zastosowanie stali i tlenków stali bądź miedzi czy mosiądzu. Te dwa ostatnie materiały używane są jednak rzadziej.

W składzie zwykłych klocków hamulcowych nie może zabraknąć tak zwanego suchego smaru, czyli grafitu – minerału wykazującego dużą odporność na wysokie temperatury. Jego podstawowym zadaniem jest redukowanie zużycia tarcz hamulcowych. Skład organicznych klocków hamulcowych jest bardzo złożony i wchodzą w niego także inne substancje w proporcjach znanych jedynie producentowi.

Części te sprawdzą się doskonale w warunkach spokojnej i standardowej bądź typowo miejskiej eksploatacji samochodów. Wówczas bowiem nie ma ryzyka, iż rozgrzeją się one powyżej 250-300o Celsjusza. Mogą one jednak ulec przegrzaniu nawet przy amatorskiej jeździe sportowej. Jeśli na takowej nam zależy, powinniśmy zdecydować się na inne rozwiązania technologiczne.

Zalety zwykłych klocków hamulcowych Wady zwykłych klocków hamulcowych
niska cena szybkie przegrzewanie się
szybkie docieranie mocne pylenie
stabilny współczynnik tarcia stosunkowo niska trwałość
uniwersalność przyjmowanie wilgoci
  podatność na fading

W przypadku klocków hamulcowych szczególnie niebezpieczne jest nadmierne przegrzanie się. Może ono bowiem prowadzić do stopienia się żywic i ich zastygnięcia na powierzchni klocka. Wówczas dochodzi do tak zwanego zeszklenia powierzchni trącej. Jest to zjawisko niekorzystne, gdyż obniża skuteczność hamowania.

Jest to jednak proces odwracalny, pod warunkiem ze do zeszklenia doszło jedynie powierzchniowo. Można bowiem zebrać zastygniętą warstwę żywic. Jeśli jednak niekorzystne zmiany objęły większą część klocka, nadaje się on jedynie do wymiany.

Zwykłe klocki hamulcowe mają jeszcze jedną wadę – są higroskopijne. Oznacza to, iż przyjmują wilgoć, która przyczynia się do korozji tylnej płytki, co z kolei może spowodować oderwanie się od niej okładziny. Aby temu zapobiec, producenci malują krawędzie boczne, co ma zabezpieczyć klocek hamulcowy przed wilgocią i korozją.

Farby ochronne stosowane są jednak jedynie w przypadku produktów dobrej jakości. Tanie klocki hamulcowe nie są wyposażone w warstwę zabezpieczającą, toteż szybciej się zużywają. Warto zatem wziąć ten aspekt pod uwagę przy zakupie części organicznych.

Problemem okazać się może podatność zwykłych klocków hamulcowych na fading. Polega to na tym, iż w trakcie mocno rozgrzanego układu następuje wydzielanie się gazów w nadmiernej ilości, co prowadzi do tworzenie się niebezpiecznej poduszki powietrznej pomiędzy klockiem a tarczą. W takiej sytuacji skuteczność hamowania gwałtownie spada.

Ceramiczne klocki hamulcowe czy warto?

Z uwagi na niedoskonałości organicznych (zwykłych) klocków hamulcowych coraz więcej kierowców sięga po wersje ceramiczne. Czy jednak warto je stosować i jakie są wady i zalety tego typu rozwiązań?

Najważniejszą kwestią w przypadku układu hamulcowego jest to, czy gwarantuje on odpowiedni poziom bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Jeśli weźmiemy pod uwagę ceramiczne klocki hamulcowe, możemy być pewni, iż ich stosowanie jest równie bezpieczne co używanie modeli organicznych.

Co więcej w porównaniu ze zwykłymi klockami, te ceramiczne:

  • gwarantują krótszą drogę hamowania,
  • mniej nagrzewają się,
  • mniej hałasują,
  • cechują się większą trwałością.

Wszystko dzięki odpowiedniemu składowi. W mieszance ceramicznej zazwyczaj bowiem znajduje się miedź, której jedną z właściwości jest bardzo dobre przewodnictwo ciepła. Dzięki temu w trakcie hamowania wysoka temperatura jest równomiernie rozprowadzana po całej tarczy, co sprawia, że skróceniu ulega droga hamowania, a klocki nie przegrzewają się. Ma to z kolei wpływ na wolniejsze tempo ich zużycia. Nie bez znaczenie jest w tym wypadku także i kolejna właściwość miedzi – miękkość.

Zmniejszenie ilości metalu znajdującego się w składzie materiału ciernego spowodowało, że ceramiczne klocki hamulcowe nie stanowią źródła pisków, skrzypnięć czy innych nieprzyjemnych dźwięków podczas hamowania. Nie niszczą także tarcz hamulcowych, co jest możliwe dzięki optymalnej mieszance użytej przy ich produkcji. W skład niej wchodzą między innymi włókna ceramiczne, węgiel, krzem i żywice, pełniące rolę materiałów wypełniających.

Zalety klocków hamulcowych ceramicznych Wady klocków hamulcowych ceramicznych
skuteczność hamowania, nawet w szerokim zakresie temperatur wymagają wentylowanych tarcz hamulcowych
mała emisja kurzu i pyłu stosunkowo wysoka cena
mała ścieralność  
długa żywotność  
większa odporność na korozję  

Jeśli nasz samochód nie został fabrycznie wyposażony w ceramiczne klocki hamulcowe, to przy ich montażu musimy wymienić standardowe tarcze hamulcowe na wersje wentylowane. Z uwagi, iż jest to obecnie najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie, wymaga sporych nakładów finansowych, zwłaszcza jeśli chcemy zamontować nowe klocki i tarcze na obu osiach, co daje najlepsze parametry hamowania.

Pamiętać należy, że na rynku istnieją także produkty uniwersalne, które nie wymagają specjalnych tarcz czy też jakichkolwiek przeróbek układu hamowania. Przy ich montażu bezwzględnie jednak powinniśmy zwrócić uwagę na jakość tarczy. Jeśli są one nawiercane, zużyte lub nacinane, lepiej zamontować nowe. W przeciwnym razie klocki nie będą gwarantowały optymalnej jakości hamowania.

Ceramiczne klocki hamulcowe – gwarancja czystych felg

Dzięki odpowiedniej technologii produkcji (prasowanie w wysokiej temperaturze i pod wysokim ciśnieniu) i optymalnemu składowi klocków ceramicznych, emitują one niewielkie ilości kurzu i pyłu, osiągając przewagę nad zwykłymi klockami w aspekcie czystości felg. Produkty organiczne podczas hamowania zawsze bowiem pozostawiają na nich czarny pył, który nie prezentuje się estetycznie.

Jest to szczególnie ważne dla kierowców, którzy cenią sobie czysty i elegancki wygląd samochodu. Nawet jeśli ceramiczne klocki hamulcowe wytwarzają pył, to nie wżera się on w podłoże tak, jak ma to miejsce w przypadku standardowych produktów, gdzie intensywnie rozgrzany, metaliczny osad wtapia się w powierzchnie felg i obręczy.

Dzięki temu, że pył ten nie osadza się na powierzchni klocków, tarcz czy też felg, możemy mówić o mniejszej podatności tych podzespołów na szkodliwe działanie korozji. Przekłada się to na dłuższą żywotność klocków.

Pamiętajmy jednak o tym, iż w przypadku zastosowania ceramicznych klocków hamulcowych, na tarczach może pojawić się niebiesko-szary nalot. Nie wpadajmy wówczas w panikę. Jest to w pełni normalne zjawisko. Jest to bowiem swego rodzaju warstwa ochronna, która pozwala zredukować zużycie tarcz.

Klocki hamulcowe ceramiczne czy metaliczne?

Na rynku dostępne są również klocki hamulcowe metalowe. Mogą one zawierać nawet do 65% metalu, na przykład pod postacią stalowego drutu. W swym składzie zawierają dodatkowo proszek będący  mieszanką metali, grafitu i miedzi. Cechami klocków hamulcowych tego typu są:

  • bardzo dobra trwałość,
  • wysoka twardość,
  • wysoki współczynnik tarcia,
  • odporność na wysokie temperatury.

Jeśli jednak zostaną zamontowane wraz z tarczami kiepskiej jakości, szybko doprowadzą do zużycia się tarcz. Również sama trwałość klocków hamulcowych zostanie obniżona. Ich wadą jest również to, iż w trakcie hamowania wytwarzają gorące opiłki, które osadzają się na felgach, powodując w ten sposób trudne do usunięcia zabrudzenia. Właściwości ceramicznych i metalicznych klocków są podobne, jednak te pierwsze zyskują przewagę, gdyż gwarantują czystsze felgi.

Ceramiczne klocki hamulcowe – cena

Klocki hamulcowe ceramiczne stanowią najdroższe rozwiązanie spośród wszystkich typów klocków. Jest to bowiem najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie. Zakup kompletu na jedną oś może być droższy od standardowych rozwiązań o kilkadziesiąt, a nawet kilkaset złotych w zależności od tego, jakie ceramiczne klocki wybierzemy.

Cena dobrych jakościowo klocków ceramicznych waha się w przedziale od 250 do ponad 500 złotych, w zależności od modelu samochodu. Na rynku z powodzeniem znajdziemy produkty, które są dopasowane do marki pojazdu, niezależnie od tego, czy jeździmy BMW, Audi, Oplem, VW, Fordem czy Mazdą.

Podsumowanie

Jeśli jesteśmy posiadaczami lekkiego samochodu, a to, jak się nim poruszamy, można określić jako niezbyt dynamiczna jazda, zdecydujmy się na klocki organiczne. Jest to najtańsza i najmniej trwała opcja, jednak w takim przypadku w zupełności wystarczy.

W sytuacji gdy jeździmy dynamicznie i potrzebujemy lepszej jakości hamowania, a jednocześnie nie przeszkadza nam osad na felgach, wybierzmy metalowe klocki hamulcowe. Są to bowiem produkty trwałe i wytrzymałe.

Jeśli zależy nam na posiadaniu najbardziej zaawansowanego technologicznie rozwiązania, które poprawia komfort jazdy, zdecydujmy się na klocki ceramiczne. Charakteryzują się one wysoką odpornością na ścieranie, a także poprawiają skuteczność hamowania. Co więcej mała emisja pyłu sprawia, że utrzymanie felg w czystości jest niezwykle łatwe.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)