Udostępnij
Skomentuj

Ceramizer – co to jest? Jak stosować?

Silnik samochodowy podlega zużyciu, które w znacznej mierze spowodowane jest tarciem metalu o metal.

Aby przedłużyć jego żywot, warto stosować ceramizatory (ceramizery). Co to są za preparaty, jakie dają efekty i jak je stosować, by przedłużyć żywotność metalowych części naszego samochodu?

Co to jest ceramizer?

Ceramizator to skuteczny środek, którego podstawowym zadaniem jest regenerowanie powierzchni metalowych, które są poddawane ciągłemu tarciu. Dzięki jego zastosowaniu nie ma konieczności rozmontowywania silnika celem odnowy zużywających się części, a regeneracja elementów odbywa się poprzez łączenie się cząsteczek preparatu z metalem.

Ceramizer, jak sama nazwa wskazuje, do odnowy zużywających się części wykorzystuje proces ceramizacji. W jego trakcie tworzy się ceramiczno-metalowa warstwa ochronna, która jest skutkiem dyfuzji cząsteczek ceramizatora z cząsteczkami metalu przemieszczającymi się w oleju silnikowym. Warstwa ta narasta na wszystkich elementach, które podlegają tarciu metal o metal, a zwłaszcza na częściach zużytych.

Charakteryzuje się ona niskim współczynnikiem tarcia, pozwalając metalowym elementom na odzyskanie swojej pierwotnej geometrii. Ceramiczno-metalowa warstwa bowiem pokrywając wszelkiego rodzaju rysy, mikrodefekty i deformacje powstałe w trakcie tarcia metal o metal, wyrównuje je.

Proces narastania warstwy ceramiczno-metalowej trwa mniej więcej do 1500 kilometrów przebiegu. W tym czasie możemy swobodnie eksploatować samochód. Aby ceramizacji się powiodła, potrzeba jednak czterech elementów, takich jak:

  • preparat,
  • metal,
  • olej,
  • wysoka temperatura.

Zalety stosowania ceramizatora

Obecnie coraz więcej kierowców jest zainteresowanych kupnem tego preparatu. Gwarantuje on bowiem wymierne korzyści, takie jak:

  • zmniejszone zużycie oleju – ceramizator wpływa bowiem na mniejszy pobór i spalanie oleju,
  • zmniejszone zużycie paliwa – różne szacunki podają, że zastosowanie ceramizatora jest w stanie ograniczyć zużycie paliwa o 3-15%,
  • poprawa dynamiki samochodu,
  • cichsza i bardziej równomierna praca jednostki napędowej,
  • regeneracja powierzchni biorących udział w procesie tarcia metalu o metal,
  • łatwiejszy rozruch w przypadku zimnego silnika,
  • zabezpieczenie silnika przed nadmiernym zużywaniem się (nawet w przypadku jednostek napędowych, które są intensywnie eksploatowane), co pozwala na uniknięcie wielu awarii, które są dosyć kosztowne,
  • brak konieczności demontażu metalowych elementów, dzięki ich regeneracji podczas eksploatacji samochodu, co sprawia, że nie musimy rezygnować na pewien czas z jazdy, co często ma miejsce podczas standardowych napraw,
  • wysoka trwałość zregenerowanej powierzchni aż do około 70 000 przejechanych kilometrów,
  • 5-cio krotne zwiększenie wytrzymałości odbudowanych metalowych elementów,
  • zmniejszenie współczynnika tarcia pomiędzy metalowymi powierzchniami,
  • ochrona komponentów silnika przed korozją oraz szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych i substancji chemicznych,
  • mniejsza ilość toksyn w emitowanych przez jednostkę napędową spalinach,
  • ograniczenie prawdopodobieństwa wystąpienia blokady pierścieni tłokowych,
  • zwiększenie utwardzenia metalowych elementów, co zmniejsza ich zużycie nawet 10-cio krotnie oraz zwiększa ich wytrzymałość na ściskanie,
  • ochrona środowiska naturalnego,
  • uniwersalność stosowania – preparat może posłużyć do regeneracji silnika, ale także innych elementów, takich jak skrzynia biegów. Może być również stosowany w urządzeniach przemysłowych, o ile producent danego ceramizatora oferuje taką możliwość.

Co więcej jeśli dojdzie do wycieku oleju, ceramizator do silników dzięki wytworzonej warstwie ceramiczno-metalowej pozwala na kontynuowanie jazdy nawet przez kilkaset kilometrów (około 500). Dzięki temu bez żadnych problemów dojedziemy do warsztatu samochodowego, nawet jeśli jesteśmy w podróży służbowej czy na wakacjach z rodziną.

Ceramizer – jak stosować?

Stosowanie ceramizatora jest niezwykle proste. Nie wymaga bowiem demontażu jednostki napędowej czy skrzyni biegów. Proces ceramizacji i regeneracji elementów metalowych odbywa się bowiem podczas zwyczajnej eksploatacji samochodu.

Stosując ceramizer, warto korzystać ze wskazówek producenta na opakowaniu preparatu. Wówczas na pewno nie popełnimy żadnego błędu. Zwrócić uwagę trzeba przede wszystkim na przeznaczenie ceramizatora. Nie zawsze bowiem ten, który jest odpowiedni dla jednostki napędowej, będzie współgrał ze skrzynią biegów.

Jak aplikować ceramizer?

Aby preparat spełnił wszystkie swoje funkcje, niezwykle ważną kwestią jest jego odpowiednia aplikacja. Nie jest ona trudna, ani czasochłonna, warto jednak pamiętać o zachowaniu odpowiednich warunków.

  1. Najpierw trzeba rozgrzać silnik do temperatury 80-90o Celsjusza. W tym celu zostawiamy samochód na biegu jałowym przez około 10 minut.
  2. Następnie należy wlać stosowną ilość preparatu do oleju w silniku lub w skrzyni biegów.
  3. Na koniec wystarczy dokładnie zakręcić wlew oleju, pozostawić samochód przez kilkanaście minut na biegu jałowym (około 15 minut powinno wystarczyć), a następnie przejechać około 200 km na niezbyt dużej prędkości – około 60 km/h. W ten sposób nie przekroczymy zalecanej prędkości obrotowej silnika 2700 obrotów na minutę.

W przypadku aplikacji ceramizera warto stosować się do wskazówek producenta. Pamiętajmy, że zbyt mała dawka preparatu może okazać się niewystarczająca, z kolei zbyt duża nie wyrządzi silnikowi żadnych szkód. Zwłaszcza posiadaczom pojazdów wyczynowych zaleca się stosowanie podwójnych dawek specyfiku. Dzięki temu ograniczymy dymienie silnika, a także zmniejszymy ryzyko wystąpienia potencjalnych awarii, takich jak blokada pierścieni tłokowych.

Podczas aplikowania specyfiku możemy się również kierować poniższą listą, która uzależnia wartość dozowania od przebiegu samochodu i ilości oleju, jaka znajduje się w silniku.

Ceramizator – przeznaczenie

Kupując ceramizator, warto zwrócić uwagę na jego przeznaczenie. Na rynku znajdziemy bowiem wiele różnorodnych produktów, w tym ceramizator do silników Diesla, jak i preparaty do kosiarek i innych urządzeń ogrodniczych, które są wyposażone w dwusuwowe silniki spalinowe.

Również i fani jednośladów znajdą odpowiednie produkty. W sprzedaży znajduje się bowiem także ceramizer do motocykla, który pozwoli zregenerować wszelkie metalowe części. W tym wypadku zaleca się jednak, aby po wlaniu preparatu przejechać około 100 kilometrów przy ograniczonych obrotach silnika. Na rynku znajdziemy również ceramizer do paliwa, którego zadaniem jest uszlachetnienie paliwa.

Ceramizer – cena

Ceramizatory to produkty, które charakteryzują się stosunkowo niewielkim zróżnicowaniem cenowym. Za większość dostępnych na rynku produktów, niezależnie od przeznaczenia, zapłacimy w granicach 65-80 złotych. Za około 200 złotych zakupimy zestawy ceramizerów przeznaczonych do silnika, skrzyni biegów, paliwa i wspomagania.

Udostępnij
5,0
2 oceny
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 23:20
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.