Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/chlodnica-wody-jak-wybrac-jaka-najlepsza/5195/ 2017-07-20 13:58:21.000000

Chłodnica wody – jak wybrać? Jaka najlepsza?

Układ chłodzenia jest niezwykle ważnym elementem zapewniającym optymalną temperaturę pracy silnika. Jego prawidłowe działanie jest zatem kluczowe dla zachowania sprawności jednostki napędowej. Istotne funkcje w układzie chłodzenia pełni chłodnica wody. Jaką ją wybrać, aby zagwarantowała silnikowi odpowiednią temperaturę?

Co to jest chłodnica samochodowa?

Chłodnica samochodowa stanowi serce układu chłodzenia. Latem zabezpiecza jednostkę napędową przed przegrzaniem, zimą z kolei zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika oraz ogrzewa wnętrze samochodu. To od jej prawidłowego działania zależy to, czy szyby będą pozbawione pary i szronu, co wpływa na komfort i bezpieczeństwo podróżowania.

Chłodnica nie tylko odprowadza nadmiar ciepła z silnika, zapewniając jednostce napędowej odpowiednie warunki pracy, ale również wpływa na koszty eksploatacji samochodu. Od jej sprawności zależy bowiem szybkość osiągania optymalnej temperatury pracy przez silnik, a tym samym to, jak dużo paliwa zostanie zużyte. Jeśli zatem chcemy zadbać o niskie koszty eksploatacji samochodu, musimy systematycznie kontrolować stan chłodnicy.

Jak działa chłodnica wody?

Chłodnica pełni rolę wymiennika ciepła. Podczas pracy silnik wytwarza bardzo wysoką temperaturę. Aby nie doszło do jego przegrzania i uszkodzenia, ciepło musi znaleźć ujście. W tym celu powstała właśnie chłodnica, której głównym zadaniem jest odprowadzanie nadmiaru ciepła wytworzonego przez jednostkę napędową.

Biorąc pod uwagę konstrukcję układu chłodniczego, wyróżnić można dwa obiegi. Pierwszy, tak zwany mały obieg, to odcinek układu chłodzącego łączący silnik z nagrzewnicą, z kolei drugi – duży obieg – to odcinek łączący silnik z chłodnicą. Za regulowanie przepływu płyn chłodniczego pomiędzy małym a dużym obiegiem pełni termostat, który  stanowi kolejny ważny element układu chłodzenia. Jego zadaniem jest otwieranie lub zamykanie przepływu cieczy przez chłodnicę w zależności od tego, jaką temperaturę osiąga płyn.

Chłodnica może odprowadzać nadmiar ciepła dzięki swej specyficznej konstrukcji. Składa się ona bowiem z wielu cienkich rurek łączących się z pofałdowanymi blaszkami. To właśnie w nich krąży ciecz, która w razie potrzeby przejmuje nagromadzone w silniku ciepło. W chłodnicy dochodzi do cyrkulacji nagrzanego płynu, a powietrze, które przepływa pomiędzy blaszkami i rurkami, chłodzi ciecz, zapewniając optymalną temperaturę całego układu.

Wymiana czy regeneracja?

Chłodnica samochodowa, z racji swojego umiejscowienia w samochodzie, jest narażona na uszkodzenia mechaniczne. Znajduje się ona w przedniej części pojazdu, stąd też nawet niewielka stłuczka może doprowadzić do tego, iż przestanie ona działać prawidłowo. Jeżeli awaria nie będzie poważna, istnieje możliwość regeneracji chłodnicy.

Zbiorniki wykonane z aluminium, mosiądzu i miedzi z reguły da się naprawić. Nie zawsze jednak jest to opłacalne przedsięwzięcie. Może się bowiem okazać, iż po kilku tygodniach od regeneracji chłodnica całkowicie się zepsuje i konieczny będzie zakup nowego egzemplarza. Jeżeli jednak w danej chwili nasze możliwości finansowe są ograniczone, a usterka nie jest poważna, możemy zdecydować się na naprawę chłodnicy.

Uszkodzenia mechaniczne to nie jedyne czynniki, które mogą doprowadzić do zniszczenia chłodnicy. Ważną kwestią jest jej odpowiednia drożność. W trakcie eksploatacji samochodu pogarsza się ona, a w kanałach, przez które przepływa ciecz, pojawia się osad, co sprawia, że chłodnica nie spełnia swoich zadań, a silnik przegrzewa się.

W takiej sytuacji często nie pomagają nawet specjalistyczne płukanki, których zadaniem jest usunięcie osadu z kanalików. Aby przywrócić sprawność układu chłodzenia, często pozostaje nam tylko jedna opcja – wymiana chłodnicy na nową.

Jak dobrać chłodnicę samochodową?

Podczas wyboru chłodnicy warto pamiętać, iż jest to element, który charakteryzuje się stosunkowo wysoką ceną, stąd też wiele osób decyduje się na ich regenerację, co jak zostało wspomniane, nie zawsze jest opłacalnym przedsięwzięciem. Z tego względu warto się zastanowić, czy lepszym rozwiązaniem nie byłaby wymiana chłodnicy, tym bardziej że na rynku dostępne są nie tylko oryginalne części, ale również tańsze zamienniki.

Wadą wyboru oryginalnej chłodnicy wykorzystywanej przy fabrycznym montażu pojazdu jest przede wszystkim wysoka cena. W zamian jednak otrzymujemy część idealnie dopasowaną do układu chłodzenia i konstrukcji silnika. Dzięki temu możemy mieć pewność, iż chłodnica będzie pełniła swoje funkcje bez zarzutu.

Wybierając tańszy zamiennik, zyskujemy przede wszystkim na niższej cenie. Musimy mieć jednak na uwadze to, iż skutkiem źle dobranej chłodnicy będą przegrzewanie się silnika czy też awarie wentylatora. Aby temu zapobiec, warto upewnić się, czy wybierany przez nas zamiennik spełnia określone warunki:

  • grubość jego rdzenia jest taka sama jak w przypadku oryginalnej chłodnicy,
  • ma co najmniej taką samą liczbę i średnicę rurek co egzemplarz fabryczny,
  • gęstość lamelek jest zgodna ze wzorcem lub przynajmniej nie mniejsza.

Ponadto warto kierować się zasadą, iż technologia wytworzenia nowo instalowanej chłodnicy nie może być gorsza niż oryginalnej części. Zapewni to optymalne działanie układu chłodzenia. Przy wyborze chłodnicy należy mieć na uwadze także to, iż nawet różne wersje silnikowe jednego modelu samochodu mogą potrzebować do prawidłowej pracy odmiennej chłodnicy.

Wybierana przez nas chłodnica musi mieć zatem odpowiednią wydajność, która będzie dopasowana do konstrukcji silnika. Trzeba również zadbać o to, aby jej powierzchnia była dostatecznie duża, co pozwoli na sprawne odprowadzanie ciepła. Nie bez znaczenia jest również pojemność elementu.

Na rynku dostępnych jest kilka typów chłodnic, które możemy zastosować w naszym samochodzie, pamiętając o tym, aby uwzględnione zostały wyżej wymienione warunki. Tylko wówczas zyskamy optymalne dopasowanie chłodnicy do wymogów jednostki napędowej.

Wybierając chłodnicę, nie powinniśmy kierować się jedynie kryterium ceny. Uwzględnić trzeba bowiem wady i zalety danego rozwiązania konstrukcyjnego. Oto rodzaje chłodnic, które możemy spotkać w naszym samochodzie:

  • chłodnica mechanicznie składana wyposażona w okrągłe rurki – niestety, rozwiązanie to ma więcej wad niż zalet. Jego podstawowym atutem jest niska cena, na którą wpływ mają przede wszystkim niskie koszty wytwarzania. Okrągłe rurki to najtańsze, a zarazem najprostsze rozwiązanie konstrukcyjne, toteż producent nie musi stosować skomplikowanych urządzeń, a sama produkcja może odbywać się w pomieszczeniach o niedużym metrażu. Wśród podstawowych wad chłodnic tego typu wymienia się przede wszystkim małą powierzchnię oddawania ciepła, co związane jest z okrągłym przekrojem rurek, oraz niewielką sztywność, czego konsekwencją może być rozszczelnienie układu w wyniku drgań emitowanych podczas pracy jednostki napędowej. W przypadku mechanicznie składanych chłodnic wyposażonych w okrągłe rurki istnieje również konieczność zastosowania wysokiej jakości uszczelek rurek. Pełnią one bardzo ważną rolę, dlatego muszą być wykonane z materiałów, które bardzo wolno się starzeją. W przeciwnym razie chłodnica w dość krótkim czasie przestanie działać prawidłowo.
  • chłodnica mechanicznie składana wyposażona w rurki owalne – ma więcej zalet od swojej poprzedniczki. Przede wszystkim ma znaczną powierzchnię oddającą ciepło, dzięki temu, iż ma lekko spłaszczony (owalny) przekrój rurek. Taka konstrukcja sprawia, że chłodnica jest bardziej wydajna i lepiej odprowadza nadmiar ciepła wytworzonego ciepła. Kolejną zaletą jest atrakcyjna cena. Chociaż jest to rozwiązanie droższe w porównaniu z mechanicznie składaną chłodnicą z rurkami okrągłymi, zapłacimy za nie mniej niż za chłodnicę wykonywaną w technologii spiekania. Niestety, inżynierom nie udało się wyeliminować problemu niewielkiej sztywności chłodnic z rurkami owalnymi, toteż są one narażone na rozszczelnienie spowodowane drganiami wywoływanymi przez pracujący silnik. Istnieje również konieczność zastosowania wysokiej klasy uszczelek, co podnosi koszty zakupu chłodnicy. Problem stanowić może również dostępność tego typu produktów. Z uwagi bowiem na zastrzeżenia patentowe tylko nieliczni producenci mogą wytwarzać chłodnice mechanicznie składane z rurkami owalnymi zgodnie z prawem, co ma wpływ także na cenę elementu.
  • chłodnica produkowana w technologii spiekania – cechą charakterystyczną tej opcji są relatywnie wysokie koszty wytwarzania, co wpływa na wyższą cenę chłodnic tego typu. Technologia spiekania wymaga bowiem od producenta zapewnienia odpowiedniej przestrzeni do pracy (duże hale produkcyjne), zakupu specjalistycznych, a tym samym drogich urządzeń oraz zatrudnienia wykwalifikowanych pracowników posiadających doświadczenie w obsłudze maszyn. Daje to jednak wymierne skutki. Wyeliminowany został bowiem problem niskiej sztywności, dzięki czemu ryzyko rozszczelnienia w wyniku wibracji tworzonych przez jednostkę napędową jest niskie. Ma to szczególne znaczenie, jeżeli nasz samochód wyposażony jest w silnik wysokoprężny, który generuje spore drgania. Dzięki zastosowaniu technologii spiekania zwiększa się również wytrzymałość chłodnicy. Atutem tego rozwiązania jest również duża powierzchnia odprowadzająca ciepło. W tym wypadku bowiem owalne rurki zostały na stałe połączone z lamelami i bokami wykonanymi z aluminium, stanowiącymi jednocześnie podstawy, do których mocuje się plastikowe zbiorniki chłodnicy. W tym celu zastosowanie znajdują uszczelki gumowe (typu O-ring). Ich cechą charakterystyczną jest mniejsza podatność na uszkodzenia w porównaniu z uszczelkami wykorzystywanymi do montażu chłodnic składanych mechanicznie.
  • chłodnica lutowana pozbawiona jakichkolwiek elementów gumowych czy z tworzyw sztucznych – wykonana jest ona w całości z aluminium wysokogatunkowego. Produkty tego typu znajdują zastosowanie głównie w wysokiej  klasy samochodach, które są napędzane wysokoprężnymi silnikami. Podstawową wadą chłodnic tego typu jest ich wysoka cena. Wynika ona przede wszystkim z konieczności użycia drogich materiałów. Niezbędne są również nowoczesne, a tym samym i drogie, linie technologiczne oraz odpowiednio wykształcona i wyszkolona kadra pracownicza. Wśród zalet chłodnic lutowanych w całości wykonanych z aluminium wysokogatunkowego wymienia się:
  1. dużą powierzchnię odprowadzania ciepła, co wpływa korzystnie na pracę układu chłodniczego, a tym samym działanie jednostki napędowej,
  2. optymalną sztywność, dzięki której nawet drgania wytwarzane przez silniki wysokoprężne nie prowadzą do rozszczelnienia chłodnicy,
  3. dużą wytrzymałość.

Warto pamiętać, że jeśli w naszym samochodzie została fabrycznie zamontowana chłodnica z owalnymi rurkami bądź spiekana, a my w celu zmniejszenia kosztów wymiany zdecydujemy się na instalację pierwszego (najtańszego) rozwiązania, musimy liczyć się z tym, iż nie będzie ono prawidłowo działało.

Będziemy się mogli o tym przekonać na przykład podczas jazdy w korku czy z dużym obciążeniem, kiedy to układ chłodzenia musi intensywnie pracować. W zależności od tego, jak bardzo zamontowany zamiennik będzie odbiegał od odpowiedniej konstrukcji, konsekwencje mogą być różne, począwszy od awarii silnika wentylatora, poprzez przegrzanie jednostki napędowej, aż do jej poważnej awarii skutkującą koniecznością wymiany większości podzespołów silnika.

Co jednak w odwrotnej sytuacji, kiedy chcemy zainstalować chłodnicę wykonaną w lepszej technologii niż oryginalna? Otóż jak najbardziej możemy tego dokonać. W takiej sytuacji również należy mieć na uwadze wyżej wymienione warunki, jakie musi spełniać nowo instalowana chłodnica. Dopuszcza się jednak, aby jej rdzeń (o identycznej szerokości i wysokości) miał nieco mniejszą grubość.

Niezależnie zatem od tego, czy potrzebna nam nowa chłodnica wody do BMW E46, Audi A4, Opla Astra G czy też VW Passata B5, musimy koniecznie mieć na uwadze rozwiązanie konstrukcyjne zamontowane fabrycznie. Pozwoli nam to uniknąć awarii.

Chłodnica samochodowa – cena

W przypadku chłodnic samochodowych cenę możemy traktować jako wyznacznik jakości. Naszą ostrożność budzić powinny zwłaszcza niezwykle atrakcyjne ceny, które mogą świadczyć o tym, iż producent tnie koszty, zmniejszając grubość rdzenia, liczbę rurek czy też gęstość lamelek.

Takie działania przekładają się na mniejszą sprawność i wytrzymałość chłodnicy. Oznacza to, iż serce układu chłodniczego nie pracuje efektywnie, a to może przynieść jedynie negatywne konsekwencje. Średnie ceny chłodnic wahają się od 100 do 400 złotych, w zależności od modelu samochodu i rozwiązania konstrukcyjnego.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)