Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/cisnienie-powietrza-w-oponach-dlaczego-jest-tak-istotne/4700/ 2017-05-16 13:48:04.000000

Ciśnienie powietrza w oponach – dlaczego jest tak istotne?

Kontrolowanie ciśnienia powietrza w oponach to czynność równie ważna, jak monitorowanie ilości płynów eksploatacyjnych gwarantujących prawidłowe działanie różnych elementów silnika. Wielu kierowców jednak zapomina o tym, co ma negatywne skutki i może stwarzać niebezpieczeństwo na drodze. Dlaczego zatem powinniśmy systematycznie sprawdzać ten parametr?

Prawidłowe ciśnienie w oponach – ile powinno wynosić?

Opony to jedyny element pojazdu, który stanowi punkt styku samochodu z podłożem. To właśnie one w dużej mierze determinują to, jak zachowuje się nasze auto podczas jazdy. Aby komfortowo podróżować i zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym użytkownikom drogi, warto systematycznie kontrolować poziom ciśnienia w oponach. Pojawia się jednak pytanie, jaka wartość jest optymalna?

Już na początku warto wspomnieć, że poziom prawidłowego ciśnienia w oponach ustala się na podstawie typu zamontowanych opon. W znakomitej większości ogumienia powinno ono osiągać wartość pomiędzy 2,0 a 2,4 bara. Niektórzy przyjmują za optimum ciśnienie sięgające 2,2 bara.

Aby sprawdzić, czy wartości te są wskazane również dla typu opon, jakie ma nasze auto, należy przeczytać instrukcję obsługi pojazdu lub zerknąć na zewnętrzną część opony, gdzie takowa informacja powinna być wskazana. Każdy producent bowiem może zalecać inną wartość ciśnienia w oponach, której warto się trzymać, nawet pomimo, że ustalona została pewna ogólno przyjęta wartość ciśnienia na poziomie 2,2 bara.

Gdzie szukać informacji o prawidłowej wartości ciśnienia w oponach?

Informacji odnośnie optymalnej wysokości ciśnienia w oponach możemy szukać także na:

  • zaworze zbiornika paliwa,
  • drzwiach kierowcy,
  • ramie po stronie kierowcy lub pasażera po uchyleniu drzwi (na tak zwanym progu auta),
  • czasem w schowku.

Znajdująca się w tych miejscach etykieta lub tabliczka znamionowa powinna wskazywać optymalną wartość ciśnienia zarówno dla osi przedniej, jak i tylnej. Analizując te parametry, warto mieć na uwadze wielkość obciążenia i do niej dostosowywać wartość ciśnienia w oponach.

Ma to szczególne znaczenie, gdy na co dzień podróżujemy samochodem samodzielnie, a w weekend zabieramy naszą rodzinę na wypad poza miastem. Wówczas obciążenie się zwiększa. Warto zatem przed wyjazdem skontrolować ciśnienie w oponach.

Innym sposobem na ustalenie prawidłowej wartości ciśnienia jest skorzystanie z tabeli ciśnień. Kiedyś znajdowały się one praktycznie na każdej stacji paliw. Teraz trudno je tam znaleźć. Są jednak dostępne online i zazwyczaj zawierają kilkaset marek pojazdów od wielu producentów. Dlatego wyszukanie odpowiedniej wartości może nam zająć sporo czasu.

Znaczące ułatwienie stanowią kalkulatory ciśnienia powietrza w oponach, które analizując wpisane przez nas dane, ustalają wartość optymalną. Naszym zadaniem jest jedynie poprawne wprowadzenie informacji odnośnie:

  • marki pojazdu,
  • modelu,
  • pojemności silnika,
  • mocy silnika.

Niektóre kalkulatory dostępne online wymagają szerszego zakresu danych, na przykład podania producenta opon. Znakomita większość witryn tego typu zastrzega sobie również, że podane przez nich wartości są jedynie orientacyjne, a rzeczywista optymalna wartość może się różnić od ich wskazań o kilka procent.

O tym, jaka wartość ciśnienia jest optymalna dla naszego typu opon, poinformują nas również pracownicy zakładów zajmujących się wulkanizacją. Mogą oni również sprawdzić, czy mamy dobrze napompowane opony i w razie potrzeby uzupełnić braki powietrza lub zmniejszyć jego nadmiar, który również jest niekorzystny.

Termodynamika a ciśnienie w oponach

Pamiętajmy także o tym, aby dostosowywać ciśnienie w zależności od pory roku. W sytuacji gdy następuje spadek temperatury powietrza, zmniejsza się również ciśnienie w oponach, i odwrotnie. Jeśli temperatura powietrza wzrasta, rośnie także ciśnienia w oponach.

Przyczyn utraty ciśnienia może być więcej niż jedynie zmiany temperatury powietrza. Pod uwagę należy wziąć również przepuszczalność powłoki, uszkodzenia mechaniczne rantu felgi, jak i to, że zawory (wentyle) mogą być po prostu nieszczelne. Ustalenie, czego skutkiem jest spadek ciśnienia w oponach, to niezwykle ważna czynność, która zagwarantuje nam bezpieczeństwo na drodze.

Pamiętajmy również o tym, że sama jazda samochodem może zwiększyć ciśnienie w ogumieniu. Opony w kontakcie z podłożem nagrzewają się, co zwiększa ciśnienie. Jeśli wówczas użyjemy kompresora, aby uzupełnić braki powietrza, może okazać się, że i tak uzupełnione ciśnienie będzie o około 0,3 bara mniejsze niż w sytuacji, gdybyśmy napełniali „zimną” oponę, która przez kilka godzin nie była w ruchu.

Dlaczego jest ważne?

To właśnie opony, będące, jak już zostało wspomniane, jedynym elementem samochodu, który ma kontakt z podłożem, wpływają na bezpieczeństwo jazdy, komfort poruszania się pojazdem oraz koszty jego eksploatacji. Od tego, w jakiej kondycji są opony, zależy między innymi:

  • prawidłowe i skuteczne działanie różnych systemów wspomagających jazdę, na przykład ABS,
  • długość drogi hamowania,
  • przyczepność samochodu, której niski poziom może być szczególnie niebezpieczny przy pokonywaniu zakrętów,
  • stabilizacja toru jazdy.

Z tych względów należy systematycznie sprawdzać ciśnienie w ogumieniu. Determinuje ono bowiem czynniki, takie jak:

  • BEZPIECZEŃSTWO JAZDY – zapewnimy je sobie oraz innym uczestnikom ruchu drogowego, jeśli opony w naszym samochodzie będą optymalnie pracowały. Jest to możliwe, pod warunkiem zagwarantowania odpowiednio dużej powierzchni styku opony z nawierzchnią, czego nie można osiągnąć, zarówno gdy ciśnienie w ogumieniu jest zbyt małe, jak i zbyt duże. Prowadzi to bowiem do niebezpiecznych konsekwencji.

Tabela 1. Groźne konsekwencje nieodpowiedniego ciśnienia w oponach

Zbyt małe ciśnienie w oponach

  • znaczne wydłużenie drogi hamowania, zwłaszcza na mokrej nawierzchni
  • zmniejszona odporność na hydroplaning (akwaplaning) – zjawisko tworzące się na nawierzchni pokrytej wodą, którego efektem może być nawet zupełna utrata kontroli nad pojazdem
  • zwiększone ryzyko występowania nadsterowności lub podsterowności
  • trudniejsze ruchy kierownicą, zwłaszcza jeśli samochód nie jest wyposażony w funkcję wspomagania, co może być szczególnie uciążliwe podczas parkowania
  • zwiększone ryzyko wystrzału opony w trakcie jazdy
  • szybsze zużywanie się elementów układu kierowniczego

Zbyt duże ciśnienie w oponach

  • gorsza przyczepność opon
  • gorsze tłumienie wibracji, co bezpośrednio wpływa na szybsze zużywanie się części wchodzących w skład układu zawieszenia
  • zwiększone ryzyko uszkodzenia opony po wjechaniu w dziurę lub uderzenie o krawężnik
  • zwiększony poziom hałasu wewnątrz kabiny, co wpływa przede wszystkim na komfort jazdy, ale może również dekoncentrować kierującego
  • wydłużenie drogi hamowania
  • EKONOMIA JAZDY – w trakcie jazdy w wyniku kontaktu ogumienia z podłożem generowane są tak zwane opory toczenia, które silnik musi pokonać. Na ten cel potrzebuje energii, pochodzącej ze spalania paliwa. Jeśli nie zadbamy o właściwy poziom ciśnienia w ogumieniu, wówczas silnik będzie potrzebować więcej paliwa, aby osiągnąć i utrzymać daną prędkość, co podnosi koszty eksploatacyjne poruszania się samochodem, sprawiając że jazda nim staje się mniej ekonomiczna. Szacuje się bowiem, że niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach może zwiększyć zużycie paliwa aż o 0,3 l na 100 km.
  • SZYBKOŚĆ ZUŻYCIA OPON – w trakcie jazdy opony zużywają się. Nie można tego uniknąć. Właściwa eksploatacja ogumienia pozwala jednak ograniczyć tempo ich zużywania się. Zasadniczy wpływ ma na to ciśnienie powietrza w oponach. Jeśli znajduje się ono na odpowiednim poziomie, powierzchnia styku ogumienia z podłożem jest optymalna, a ciężar samochodu rozkłada się równomiernie na całej szerokości opony. Zbyt wysokie ciśnienie powoduje szybsze wycieranie się środkowej części bieżnika w stosunku do części bocznej. Może ono skutkować także całkowitym zniszczeniem ogumienia, jeśli wjedziemy samochodem w dziurę. Z kolei zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje, że to zewnętrzne części bieżnika zużywają się szybciej, gdyż w wyniku nierównomiernego rozłożenia ciężaru pojazdu wykonują większą pracę.

Odpowiedni poziom ciśnienia w oponach sprawia, że wszelkie drgania i nierówności są lepiej tłumione, dzięki czemu hałas w kabinie samochodowej jest mniejszy. Przekłada się to w sposób bezpośredni na komfort jazdy, dzięki któremu poruszanie się samochodem jest czystą przyjemnością. Warto zatem systematycznie kontrolować, czy ciśnienie w ogumieniu ma optymalną wartość, nie tylko ze względu na naszą wygodę i dbałość o niskie koszty eksploatacyjne, ale przede wszystkim w trosce o bezpieczeństwo jazdy.

Jak kontrolować ciśnienie opon?

Ciśnienie w oponach musi być systematycznie monitorowane, przynajmniej raz w miesiącu. Zaleca się jednak, aby robić to:

  • minimum raz na dwa tygodnie,
  • każdorazowo przed wyjazdem w dłuższą trasę.

Wówczas na pewno unikniemy wszystkich negatywnych skutków, które wiążą się zarówno ze zbyt niskim, jaki i zbyt wysokim ciśnieniem. Pogarsza to nie tylko komfort jazdy, ale sprawia, że stwarzamy zagrożenie na drodze. Zmniejszenie żywotności opon to także wynik nieprawidłowego ciśnienia powietrza w nich zawartego.

Do zmierzenia ciśnienia w oponach posłuży nam, jak sama nazwa wskazuje, ciśnieniomierz. To niewielkich rozmiarów urządzenie pozwoli nam na systematyczne kontrolowanie ogumienie, o ile będzie precyzyjne. W tym wypadku warto wybierać produkty z wyżej półki cenowej, które kosztują średnio powyżej 50 złotych. Dają one bowiem dokładny pomiar. Ciśnienie może kontrolować i uzupełniać także na stacjach benzynowych za pomocą specjalnego sprzętu służącego temu celowi – kompresorowi.

Co ciekawe, od 2014 roku Unia Europejska nałożyła na producentów samochodów obowiązek wyposażenia swych pojazdów w TPMS, czyli system, którego podstawowym zadaniem jest monitorowanie poziomu ciśnienia w oponach. Celem nowych regulacji jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Czujnik o wykryciu zbyt niskiego poziomu ciśnienia ma informować kierowcę za pomocą sygnałów świetlnych i akustycznych. Dzięki temu nie będziemy musieli sami sprawdzać tego parametru, co część kierowców i tak rzadko robi. Wyręczy nas komputer.

Udostępnij
4,5
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)