Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/co-moga-oznaczac-stuki-w-silniku/5587/ 2018-12-11 06:45:11.000000

Co mogą oznaczać stuki w silniku?

Niepokojące odgłosy dochodzące spod maski samochodu zawsze powinny budzić naszą czujność. Stuki w silniku świadczyć mogą o tym, iż pewne jego części są na tyle mocno wyeksploatowane, iż za chwilę mogą ulec całkowitemu zniszczeniu, co zakończyć może się groźnym wypadkiem. Wszelkie niepokojące hałasy trzeba zatem traktować jako ostrzeżenie i jak najszybciej sprawdzić potencjalne tych źródła odgłosów.

Co najczęściej powoduje stuki silnika?

Niestety wiele elementów eksploatacyjnych silnika może być powodem niepokojących hałasów dobiegających spod maski, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z niedawno zakupionym kilkuletnim samochodem używanym. Jedno jest pewne – konieczna będzie wizyta u mechanika.

W tym wypadku nie chodzi jedynie o zdiagnozowanie problemu, bo to możemy zrobić samodzielnie, ale przede wszystkim o wymianę zużytych elementów. Jeżeli wydają one niepokojące odgłosy, praktycznie zawsze wiąże się to z koniecznością zastąpienia niewłaściwie działających części nowymi. Wśród najczęstszych usterek, które powodują niepokojące hałasy wymienia się:

  • uszkodzone popychacze zaworów – jeżeli ulegną awarii wydają charakterystyczny dźwięk o metalicznej barwie, który dochodzi spod pokrywy zaworów hydraulicznych. W początkowym stadium niesprawnie działające popychacze generują hałas tylko przez kilka sekund po uruchomieniu silnika, toteż problem jest przez kierowców bagatelizowany. Z czasem jednak hałas się wzmaga i słyszymy go nie tylko przez chwilę po rozruchu, ale przez cały czas, gdy silnik pracuje. W tym wypadku pozostaje nam jedynie wymiana zużytej części. Najlepszą opcją jest wymiana wszystkich popychaczy zaworów jednocześnie. Dla niektórych kierowców może się to jednak okazać zbyt dużym wydatkiem. Wówczas trzeba poprosić mechanika o dokładne osłuchanie silnika i wskazanie, w którym z cylindrów popychacz zaworów jest uszkodzony, co pozwoli na wymianę tylko jednego elementu. W ten sposób oddalimy nieco widmo zakupu reszty części. Musimy jednak pamiętać, iż istnieje duże ryzyko, iż w najbliższym czasie reszta popychaczy zaworów również będzie wymagała wymiany. Jeśli zatem nasze możliwości finansowe nam na to pozwalają, warto od razu wymienić wszystkie popychacze.
  • problemy z układem smarowania – jeżeli niepokojący hałas zanika przy wyższych prędkościach, może to oznaczać, iż problem tkwi w układzie smarowania, głównie w zbyt niskim ciśnieniu. Świadczyć to może również o wystąpieniu luzów zaworowych, co dotyczy samochodów, które nie zostały wyposażone w hydrauliczną regulację zaworów. Przyczyną awarii układu smarowania może być również zaniedbanie systematycznej wymiany oleju. W tym wypadku warto nieco poeksperymentować, wybierając droższe produkty, które charakteryzują się mniejszymi oporami i niższą lepkością. Można również zdecydować się na oleje silnikowe z dodatkami uszlachetniającymi (o ile producent samochodu tego nie zabrania) i zobaczyć, jak wpływają one na układ smarowania. W wielu przypadkach sprawiają one, że popychacze zaworów pracują ciszej, a elementy układu są dobrze zakonserwowane.
  • uszkodzony wałek rozrządu – źródłem niepokojących hałasów mogą być również uszkodzone krzywki wałka lub wałków rozrządu. Jest to o tyle trudna sytuacja, iż zakup nowego wałka rozrządu wraz ze wszystkimi niezbędnymi elementami jest kosztowny. Możemy jednak zużytą część poddać regeneracji lub wymienić ją na używaną. Są to ryzykowne posunięcia. Nie dają nam bowiem żadnej pewności, iż taki element będzie działał poprawnie. Czasem jednak są to jedyne możliwe opcje.
  • nieprawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu – o awarii tej świadczą stuki pojawiające się w dowolnym zakresie obrotów przy dużym obciążeniu samochodu. Usterka ta dotyczy pojazdów wyposażonych w silnik benzynowy.
  • wyeksploatowane panewki – o ich usterce świadczą metaliczne stuki, które pojawiają się niezależnie od tego, czy silnik jest nagrzany czy też zimny. Cechą charakterystyczną tych niepokojących dźwięków jest to, iż nasilają się wraz z wciśnięciem pedału gazu. Kiedy go puścimy stukot nie występuje. Odgłosy tego typu mogą świadczyć również o uszkodzeniu sworzni tłokowych.
  • luzy w napędzie rozrządu – dotyczy to zwłaszcza samochodów wyposażonych w rozrząd napędzany paskiem. Nie oznacza to jednak, iż motor napędzany łańcuchem jest całkowicie wolny od tego typu awarii. Chociaż większość producentów aut przekonuje, iż łańcuch rozrządu to element całkowicie bezobsługowy, zdarzają się sytuację, w których trzeba go napiąć. W wyniku eksploatacji w niektórych samochodach dochodzi do uszkodzenia samego łańcucha lub jego napinaczy. Symptomem awarii jest szelest, który dobiega spod obudowy łańcucha. Dźwięk ten może się również pojawić, jeśli w układzie smarowania jest zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego. Wówczas łańcuch nie jest w stanie się prawidłowo napiąć.
  • nadmierne rozciągniecie się łańcucha rozrządu – świadczy o tym głośne dzwonienie dobiegające spod maski. Niestety zazwyczaj wiąże się to z koniecznością wymiany zużytej części. Hałasy tego typu nie zawsze jednak oznaczają, że doszło do rozciągnięcia łańcucha, a jedynie o uszkodzeniu jednego z elementów osprzętu łańcucha, co oznacza, iż możemy wymienić tylko zużytą część. W przypadku rozciągnięcia łańcucha nie ma takiej możliwości. Wymieniamy wszystko – i łańcuch, i jego cały osprzęt.
  • uszkodzony pasek rozrządu – wydaje dźwięki podobne do tych świadczących o rozciągnięciu się pasku rozrządu. W tym wypadku nawet jeśli zużyje się tylko jeden z elementów osprzętu, najbezpieczniejszą opcją jest wymiana wszystkich części. W przeciwnym razie może dojść do zablokowania elementów, czego konsekwencją będzie zerwanie paska, a co za tym idzie także i pokrzywienie zaworów. Skutkiem zablokowania może być również uszkodzenie wałków rozrządu, uszczelniaczy, głowicy czy też śrub. Wówczas niezbędny jest generalny remont silnika, który w przypadku niektórych samochodów jest całkowicie nieopłacalny, gdyż jego koszt może wynieść nawet kilka tysięcy złotych.
  • uszkodzony wał korbowy – metaliczne, głuche stuki, które są słyszalne jedynie przez chwilę w okolicy miski olejowej, mogą świadczyć o nadmiernych luzach pojawiających się w łożyskowaniu wału korbowego lub występujących między panewkami i czopami wału korbowego. Dobrą metodą diagnozy nadmiernych luzów w układzie korbowym jest osłuchanie silnika przy znacznych obciążeniach. W tym celu możemy na przykład ruszyć z drugiego lub trzeciego biegu i szybko puścić sprzęgło. Jeżeli pojawi się głuchy, metaliczny dźwięk, możemy być pewni, że luzy występują.

Mając na uwadze bezpieczeństwo jazdy, nie powinniśmy bagatelizować żadnych dźwięków dochodzących spod maski silnika, nawet jeśli są słyszalne tylko przez chwilę. Mogą one bowiem świadczyć o tym, że lada moment niektóre elementy jednostki silnikowej ulegną poważnej awarii, doprowadzając do groźnego w skutkach wypadku. Jeśli usłyszymy jakieś niepokojące odgłosy, powinniśmy natychmiast udać się do mechanika, który zweryfikuje nasze przypuszczenia.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)