Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/filtr-odmy-jak-wybrac-jaki-najlepszy/5126/ 2017-07-19 09:14:38.000000

Filtr odmy – jak wybrać? Jaki najlepszy?

Prawidłowe funkcjonowanie skrzyni korbowej okaże się niemożliwe bez sprawnej odmy. Jednym z najważniejszych elementów jej budowy jest filtr – kiedy warto go wymienić i na co zwracać uwagę podczas dokonywania zakupu?

Budowa i funkcjonowanie odmy nie należą do skomplikowanych. Mowa bowiem o układzie, który pozwala na „wepchnięcie” do kolektora dolotowego gazów tworzonych podczas jazdy. Bez odmy, wspomniane gazy nie byłyby ponownie spalane - wydostawałyby się bowiem pod maskę, a następnie do wlotu powietrza i wnętrza samochodu. Od sprawnego funkcjonowania odmy zależy więc, czy podczas jazdy nie wdychamy szkodliwych spalin.

Kluczową rolę w odprowadzaniu spalin pełni filtr odmy, który, niestety, może po pewnym czasie ulec zapchaniu, co oczywiście uniemożliwia jego prawidłowe działanie. Pytanie, czy wymieniać filtr odmy jest zbędne – bez niego cały mechanizm jest bowiem bezużyteczny.

Filtr odmy – na co zwrócić uwagę?

Oczywiście najlepiej jest kupować produkty dedykowane, które są dostosowane do konkretnego modelu na rynku. W sklepach znaleźć można takie produkty jak filtr odmy BMW czy Mercedes. Nie wszyscy mają jednak taką swobodę w wyborze odpowiedniego filtra. Jeśli więc nie jesteśmy w stanie zakupić modelu dedykowanego, powinniśmy zwrócić uwagę na jego najważniejsze parametry:

  • średnica wewnętrzna – podawana w milimetrach,
  • wysokość – również podawana w milimetrach,
  • przeznaczenie – w przypadku niektórych produktów wymienione zostają silniki, z jakimi filtr może pracować,
  • wyposażenie – podczas wymiany filtra, powinniśmy zakupić również nowe uszczelki i klip mocujący. Elementy te najczęściej są sprzedawane właśnie z filtrem.

Kiedy wymieniać filtr odmy?

Najczęstsze problemy z filtrem odmy związane są z jego przytkaniem i zabrudzeniem. Najczęstszym objawem niesprawnej odmy są problemy z użyciem bagnetu do sprawdzania poziomu oleju. Jeśli, po umieszczeniu go w gnieździe, jest „wybijany” bądź siedzi luźno, oznacza to, że odma nie działa w sposób odpowiedni.

Żeby unikną podobnych problemów, warto regularnie monitorować stan odmy. Koniecznie sprawdzajmy więc, czy filtr jest czysty. Pamiętać należy również o tym, że wpływ na kondycję omawianego elementu ma jakość wykorzystywanego przez nas oleju silnikowego. Jeśli używamy tani produkt słabej jakości, ilość generowanych gazów się zwiększy, co oczywiście wpłynie również na odmę, która będzie przez to eksploatowana ponad miarę.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)