Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/filtr-paliwa-diesel-jak-wybrac-jaki-najlepszy/12770/ 2018-12-17 10:00:03.000000

Filtr paliwa diesel - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Podczas codziennej eksploatacji samochodu, do silnika mogą dostawać się różnego rodzaju zanieczyszczenia. Za ich blokowanie odpowiada przede wszystkim filtr paliwa. Jaki produkt wybrać i jak często przeprowadzać jego wymianę?

W przypadku silników dieslowych konieczne jest również zapewnienie ochrony przed przedostawaniem się wody do mieszanki paliwowej. Okaże się ona równie groźna, co wspomniane zanieczyszczenia. Może bowiem doprowadzić do korozji wielu elementów jednostki napędowej. Wszystko to sprawia, że filtr paliwowy powinien być regularnie sprawdzany, a także wymieniany zgodnie z zaleceniami producenta, które znajdziemy w instrukcji pojazdu.

Zapchany filtr paliwa diesel – objawy

Co może się stać, gdy o wymianie filtra zapomnimy i ulegnie on zapchaniu lub uszkodzeniu? Na początek powinniśmy zaobserwować charakterystyczne objawy niesprawnego systemu filtrującego. Mowa w tym miejscu przede wszystkim o znacznie słabszej pracy silnika – przyspieszanie samochodu może wiązać się z poważnymi trudnościami, ponieważ obroty silnika nie będą regularne. Auto może nam również często gasnąć.

Typowymi objawami niesprawnego filtra paliwa są również trudności w samym uruchomieniu pojazdu. W rurze wydechowej może pojawiać się gęsty dym, często dochodzi również do wycieku paliwa. To jednak nie wszystko – jeśli filtracja paliwa nie będzie przebiegała w sposób prawidłowy, musimy liczyć się także z większym spalaniem.

Jeśli tego typu trudności się pojawią, filtr paliwa należy wymienić jak najszybciej. Długotrwałe użytkowanie niesprawnego systemu doprowadzi w końcu do uszkodzenia jednostki napędowej.

Jak często wymieniać filtr paliwa diesel?

Najlepszym wyjściem będzie oczywiście niedopuszczenie do zapchania filtra i jego nieprawidłowej pracy. Wymaga to od nas przeprowadzania regularnych wymian. Producent samochodu powinien w instrukcji wskazać, jak często należy przeprowadzać wymianę, jednak z reguły odbywa się to po przejechaniu od 15 do 50 tysięcy kilometrów.

Wiele zależy od intensywności eksploatacji, a także warunków, w jakich jeździmy. Sama wymiana filtra nie jest specjalnie kosztowna ani trudna (przejdziemy do tego za chwilę), dlatego nie warto jej bagatelizować. Zwłaszcza że ewentualne usterki mogą być poważne, a ich usunięcie okaże się bardzo kosztowne.

Specjaliści podkreślają również, że filtr paliwa w silnikach dieslowych powinien być wymieniany także przed każdą zimą. Ze względu na to, że zatrzymuje on wodę, dojść może do licznych uszkodzeń, związanych chociażby z działaniem bardzo niskich temperatur.

Filtr paliwa a spalanie diesel

Warto jeszcze zatrzymać się na zużyciu paliwa przez nas samochód. Ze względu na rosnące ceny paliwa, dążymy do tego, aby tankować jak najmniej. W ekonomicznej jeździe przeszkodzić nam może jednak zabrudzony bądź zapchany filtr paliwa.

Jak wskazują liczne wyliczenia, różnice w spalaniu mogą wynosić od kilku do kilkunastu procent. Wszystko to sprawia, że jazda z niewymienionym filtrem będzie kosztowna zwłaszcza wtedy, gdy z samochodu korzystamy często.

Filtr paliwa - jak wybrać?

Skoro wiemy już, jak ważna jest prawidłowa praca systemu filtrującego, a także co może się stać, gdy pominiemy obowiązek wymiany filtra, warto zająć się wyborem odpowiedniego produktu. Modele do silników dieslowych dzielą się na przelotowe oraz przepływowe. Najważniejsze jednak wydaje się dobranie produktu do konkretnego modelu samochodu.

To właśnie filtry oryginalne i dedykowane powinny być przez nas rozważane w pierwszej kolejności. Dlaczego? Ponieważ zapewniają nie tylko odpowiednie dopasowanie, ale również prawidłową pracę, która związana jest z wysoką jakością wykonania. Najważniejszym elementem w tym przypadku wydaje się sam materiał filtrujący. Jeżeli jest cienki lub gdy jest go mało, blokowanie większości zanieczyszczeń nie będzie możliwe. W przypadku zakupu filtrów oryginalnych, od takich problemów jesteśmy wolni.

Oczywiście na rynku dostępne są także filtry uniwersalne i zamienniki. W ich przypadku jakość również często bywa więcej niż przyzwoita, jednak należy stwierdzić, że wiele zależy od renomy producenta, który odpowiada za ich przygotowanie. Dobre opinie dają nam gwarancję, że filtr rzeczywiście spełnia swoje zadania. Z tego też względu, nie należy decydować się na tanie podróbki, które przeważnie wyróżniają się bardzo kiepską jakością wykonania. Są po prostu nieskuteczne lub mało wytrzymałe.

Warto w tym miejscu nadmienić, że producenci przygotowują również filtry dodatkowo rozbudowane o liczne dodatki, które zwiększają ich żywotność. Wspomnieć można chociażby o podgrzewaczach, które nie dopuszczają do zamarznięcia nagromadzonej wody, a także czujnikach, które informują, gdy jest jej za dużo. Co w takiej sytuacji możemy zrobić? Albo wymienimy filtr albo skorzystamy z wbudowanego korka (jeśli jest obecny).

Jak wymienić filtr paliwa diesel?

Cała niezbędna procedura jest bardzo prosta, dlatego nie musimy wydawać pieniędzy na usługi świadczone przez mechanika. Wymianę najlepiej przeprowadzać przy użyciu kanału, ale zwykły podnośnik również okaże się odpowiedni.

Po zlokalizowaniu filtra paliwa, musimy przejść do demontażu jego mocowania. W większości aut wymaga to odkręcenia jednej lub dwóch śrubek, dlatego warto mieć przy sobie śrubokręt (przeważnie krzyżakowy). Gdy mocowanie zostanie zdjęte, powinniśmy przejść do odczepienia przewodów paliwowych – dojść może wtedy do wycieku paliwa, dlatego warto podstawić miskę. Przewody ściągniemy przy pomocy kombinerek lub specjalnego klucza.

Wszystko to wystarczy, by filtr paliwa mógł zostać zdjęty. Na jego miejsce umieszczamy nową część, a następnie podpinamy przewody paliwowe i zakładamy mocowanie. W przypadku silników dieslowych, dojść może do zapowietrzenia układy, czym również trzeba się zająć.

Jak odpowietrzyć filtr paliwa diesel?

W nowych samochodach sprawa jest wręcz banalnie prosta. Skorzystać możemy bowiem z testera diagnostycznego, który usunie powietrze automatycznie. To samo stanie się po kilkukrotnym włączeniu i wyłączeniu zapłonu.

W starszych pojazdach konieczne będzie użycie specjalnej pompy podciśnieniowej i przeprowadzenie odpowietrzania w sposób ręczny. Całość nie zajmuje zbyt wiele czasu. Na koniec pozostaje nam już tylko uruchomić silnik.

Filtr paliwa - jaka firma?

Jak już wspominaliśmy, zakup oryginalnego filtra daje nam gwarancję, że jego praca będzie odpowiednia. Jeśli jednak tego typu produkty są dla nas za drogie lub nie mamy do nich dostępu, możemy ograniczyć się do zamienników. Koniecznie muszą być to jednak modele przygotowane przez uznane, wysoko oceniane firmy. Najlepiej przeczytać opinie na temat konkretnego produktu, co pozwoli od razu wyeliminować filtry, które nie zapewniają dostatecznej jakości pracy.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)