Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/filtr-paliwa-do-1-9-tdi-jak-wybrac-jaki-najlepszy/12744/ 2018-12-27 08:53:25.000000

Filtr paliwa do 1.9 TDI - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Wymiana filtrów paliwa w silnikach dieslowych jest niezwykle ważna. Elementy te chronią bowiem jednostkę przed wpływem różnego rodzaju zanieczyszczeń i wody. Jaki filtr okaże się najlepszym wyborem?

Ze względu na specyfikę działania oraz funkcję, jaką spełniają różnego rodzaju filtry, muszą one być co jakiś czas wymieniane. Jeśli bowiem zostaną zapchane, proces filtracji nie będzie przebiegał w sposób prawidło, co może przełożyć się na spadek wydajności silnika, a nawet na wystąpienie mniejszych lub większych awarii.

Wszystko to dotyczy również filtrów paliwa. Jak sama nazwa wskazuje, ich zadanie polega na filtracji mieszanki paliwowej – od jej jakości w dużej mierze zależy ogólna wydajność silnika oraz żywotność jego poszczególnych elementów. W przypadku dieslów zagrożenia związane z wykorzystaniem niesprawnego filtra są większe niż w samochodach benzynowych.

Filtr paliwa do 1.9 TDI – jakie ma zadania?

Jak już wspomnieliśmy, filtr wykorzystywany jest po to, aby oczyszczać mieszankę paliwową z zanieczyszczeń, zanim trafi ona do wtryskiwaczy. W procesie filtracji zatrzymywany jest między innymi kurz, pyły, a także drobinki rdzy i opiłki metalu. Wbrew pozorom, tego typu zabrudzeń może być sporo, o czym świadczy chociażby stan filtra po kilku miesiącach użytkowania.

W przypadku silników dieslowych, filtr paliwa chroni również silnik przed przedostawaniem się do niego wody. Jej działanie może doprowadzać do procesu korozji wielu elementów jednostki napędowej, toteż należy ją „blokować” – tym właśnie zajmuje się filtr paliwa.

Filtr paliwa 1.9 TDI - co ile wymieniać?

Wielu kierowcom wydaje się, że sprawny filtr nie jest elementem pierwszej potrzeby, toteż nie trzeba dbać o jego regularną wymianę. Praktyka pokazuje jednak, że takie podejście może być niezwykle szkodliwe. Zapchany filtr paliwa prowadzi bowiem do wystąpienia następujących objawów:

  • słabsza praca silnika – nie jest on w stanie wykorzystać pełni swojej mocy, a obroty są nieregularne,
  • trudności w odpaleniu samochodu – zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym,
  • większe spalanie paliwa,
  • nieprzyjemny zapach oleju,
  • dym wydobywający się z rury wydechowej.

To zaledwie kilka skutków zapchanego filtra paliwa. Dalsza eksploatacja niesprawnej jednostki napędowej może doprowadzić do jej zniszczenia, dlatego wymiana omawianego elementu jest tak ważna. Kiedy powinniśmy się tym zainteresować? Możemy zaczekać na wystąpienie wspomnianych wyżej objawów, jeśli jednak zależy nam na żywotności silnika, powinniśmy trzymać się zaleceń producenta, który stosowne informacje umieszcza w instrukcji pojazdów.

W większości przypadków filtr paliwa musi zostać wymieniony po przejechaniu 15-50 tysięcy kilometrów. Oczywiście wiele zależy od tego, jak intensywnie jeździliśmy, a także od panujących warunków. Przyjmuje się również, że filtr w silnikach dieslowych należy wymienić także przed okresem jesienno-zimowym. Związane jest to przede wszystkim z gromadzeniem się w nim wody, która może zamarzać. Warto w tym miejscu podkreślić, że cena filtra nie jest zbyt wygórowana, dlatego nie powinniśmy wstrzymywać się przed jego regularną wymianą.

Filtr paliwa - jak wybrać?

Ze względu na fakt, że omawiany filtr chroni silnik przed przedostawaniem się do niego wody, warto zacząć od wymienienia „dodatków”, które są często stosowane przez producentów filtrów. Wspomnieć należy między innymi o specjalnym czujniku, który informuje nas o obecności wody, a także o podgrzewaczach, które nie dopuszczają do jej zamarznięcia.

Bardzo popularne są również filtry ze specjalnym korkiem. Pozwala ona na usunięcie nadmiaru wody. Tego typu rozwiązania gwarantują znaczne wydłużenie żywotności filtra. Wysoką jakość pracy, a także odpowiednią wytrzymałość mechaniczną uzyskamy również poprzez zakup filtrów oryginalnych. Okażą się one najlepszym wyjściem dla turbodoładowanych dieslów.

Dlaczego? Ponieważ dają gwarancję odpowiedniej jakości wykonania, a także użycia odpowiednich materiałów filtrujących. Wspomnieć należy również o odpowiednim dopasowaniu filtra do silnika. Na rynku wiele jest elementów dedykowanych, które przygotowywane są pod konkretne jednostki. Wymienić możemy między innymi:

  • filtr paliwa 1.9 TDI AFN
  • filtr paliwa 1.9 TDI BXE
  • filtr paliwa 1.9 TDI BKC
  • filtr paliwa 1.9 TDI BLS
  • filtr paliwa 1.9 TDI ALH
  • filtr paliwa 1.9 TDI 1Z

Oczywiście musimy zdać sobie sprawę z tego, że elementy oryginalne będą droższe. Jeśli chcemy wydać mniej lub dostęp do dedykowanej części jest utrudniony, musimy ograniczyć się do zamienników. Te natomiast w wielu przypadkach nie odbiegają specjalnie od filtrów oryginalnych, oferując podobną jakość działania.

Mowa jednak tylko o produktach przygotowanych przez renomowane firmy. Nie należy decydować się na najtańsze podróbki, gdyż w wielu przypadkach wyróżniają się one bardzo słabą jakością wykonania. Tyczy się to przede wszystkim tworzywa filtrującego, które nie spełnia swoich funkcji.

Filtr paliwa - jaki najlepszy?

Podsumowując informacje zebrane wyżej, należy stwierdzić, że gwarancję wysokiej jakości wykonania oraz odpowiedniego działania zapewnią nam przede wszystkim modele oryginalne. Jeśli jednak nie mamy do nich dostępu lub są dla nas za drogie, powinniśmy decydować się na dobre zamienniki, które zostały wykonane przez renomowanych producentów.

Co ważne, na rynku dostępne są nie tylko filtry dedykowane konkretnym silnikom, ale również wybranym model samochodów. Przykładem niech tu będzie:

  • filtr paliwa do Passata B6 1.9 TDI
  • filtr paliwa do Passata 1.9 TDI
  • filtr paliwa do Audi A4 B6 1.9 TDI
  • filtr paliwa Octavia 1.9 TDI
  • filtr paliwa Golf 1.9 TDI
  • filtr paliwa VW Sharan 1.9 TDI
  • filtr paliwa Golf 4 1.9 TDI
  • filtr paliwa Golf 5 1.9 TDI
  • filtr paliwa VW Touran 1.9 TDI
  • filtr paliwa Seat Leon 1.9 TDI

Filtr paliwa – jaka firma? Jaka cena?

Jeśli nie jesteśmy pewni, czy konkretny filtr rzeczywiście jest dobrej jakości, powinniśmy zająć się przeglądaniem opinii wystawianych przez innych kierowców. Bardzo chętnie dzielą się oni swoimi doświadczeniami z wykorzystania konkretnych rozwiązań, dzięki czemu łatwo sprawdzimy, jaki dokładnie model jest wart zainteresowania. To samo tyczy się producentów odpowiedzialnych za ich przygotowanie.

Jak już wspomnieliśmy, koszty zakupu filtrów paliwa nie są specjalnie wysokie, toteż tym bardziej nie należy zwlekać z ich wymianą. W przypadku modeli najtańszych, zapłacimy około 20-30 złotych, natomiast filtry dedykowane oraz wyposażone w wymieniane wcześniej dodatki mogą kosztować nawet koło 100 złotych.

Filtr paliwa 1.9 TDI - wymiana

Na koniec pozostaje nam już tylko wyjaśnienie podstawowej kwestii, a mianowicie tego, w jaki sposób należy filtr wymienić. Cały proces nie jest specjalnie skomplikowany, dlatego nie musimy decydować się na usługi mechanika. Z wszystkim powinniśmy poradzić sobie sami.

Na wstępie warto podkreślić, że proces ten warto przeprowadzać przy użyciu kanału, który zapewni nam wygodny dostęp do niezbędnych części. Jeśli jednak nie możemy z niego skorzystać, możemy ograniczyć się do standardowego podnośnika, który pozwoli nam dostać się pod auto w celu zlokalizowania filtra.

Gdy zostanie już przez nas odnaleziony, należy zabrać się za ściąganie mocowania. Przeważnie związane jest to z koniecznością wykręcenia jednej śrubki, toteż warto przygotować śrubokręt krzyżakowy. Następnym krokiem będzie ściągnięcie przewodów paliwowych – w tym przypadku pomocne okażą się kombinerki lub specjalne szczypce do przewodów. Warto również podłożyć jakąś miskę na wypadek niewielkiego wycieku.

Po zdjęciu tych elementów możemy usunąć filtr, a na jego miejsce założyć nowy. Na koniec podpinamy przewody i zakręcamy mocowanie – pora uruchomić silnik. Na początku może on działać nieregularnie, jednak wszystko wróci do normy po kilku chwilach. Jak widać, proces wymiany filtra nie jest skomplikowany, dlatego nie powinniśmy cały czas tego odkładać na później.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)