Udostępnij
Skomentuj

Filtr paliwa – jak wybrać? Jaki najlepszy?

Za prawidłowe działanie samochodu odpowiada wiele różnych podzespołów, których praca nie zawsze jest dostrzegana.

Jednak determinuje sprawne funkcjonowanie poszczególnych układów. Podobnie jest z filtrem paliwa, który krótko mówiąc, dba o to, aby podawane do silnika paliwo było pozbawione zanieczyszczeń i miało odpowiednią jakość. Czy zatem warto wymieniać tę część i jaki produkt wybrać?

Filtr paliwa – co to?

Filtr paliwa to jeden z elementów układu paliwowego. Najnowsze produkty swym wyglądem przypominają metalową bądź plastikową puszkę, zakończoną króćcami, za pomocą których część ta łączy się z przewodami paliwowymi. Puszka ta zazwyczaj jest hermetycznie zamknięta.

Na rynku dostępne są dwa zasadnicze typy filtrów. Pierwszy to filtry przystosowane do pracy z silnikiem benzynowym i zazwyczaj umieszcza się go w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika na paliwo. Ich podstawowym zadaniem jest zatrzymywanie cząstek stałych, w tym kurzu, pyłu czy brudu.

Drugi typ filtrów obejmuje produkty przystosowane do silników dieslowych, które zapobiegają przedostawaniu się do paliwa nie tylko zanieczyszczeń, ale także i wody, stąd też ich nieco inna konstrukcja i miejsce montażu. Zazwyczaj wyposażone są one w odstojniki i umieszcza się je w pozycji pionowej.

Czy wymieniać filtr paliwa?

Filtr paliwa, jak każda inna część silnika, zużywa się, dlatego należy go regularnie wymieniać. W przypadku niektórych modeli samochodów możemy to zrobić samodzielnie, dlatego też tłumaczenie, iż jest to czynność skomplikowana i pracochłonna jest kiepską wymówką.

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważnym elementem układu paliwowego jest filtr paliwa. Część z nich bagatelizuje tę rolę, jak najdłużej odwlekając moment zastąpienia starej części nową, co nie pozostaje bez szkodliwego wpływu na nasz samochód. Warto zatem postępować zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, dbając o zachowanie odpowiedniej – wskazanej przez niego – częstotliwości wymieniania filtra paliwa.

Dlaczego wymieniać filtr paliwa?

Przede wszystkim dlatego, iż w trakcie użytkowania samochodu część ta po prostu się zużywa, co redukuje jej sprawność działania. To natomiast prowadzi do problemów z całym układem paliwowym. Czy zatem nie jest to wystarczający powód do jej wymiany?

Dla niektórych kierowców nie, gdyż, jak zostało powiedziane we wstępie, prawidłowa praca filtra paliwa jest niedostrzegalna. Trudno też zauważyć pierwsze symptomy zapchania elementu, przez co przestaje on działać prawidłowo. Może to być niekorzystne dla wtryskiwaczy czy pompy wysokiego ciśnienia.

Co więcej filtr paliwa poprzez wpływ na układ paliwowy determinuje pracę całego silnika. Jeśli nie będzie on działał prawidłowo, możemy mieć trudności z odpalaniem samochodu, zwłaszcza w przypadku aut z silnikiem dieslowym. Jednym z objawów niewłaściwie pracującego filtra paliwa jest także większe zużycie paliwa.

Wymiana filtra paliwa wynika także z jego podstawowej funkcji, czyli zatrzymywania zanieczyszczeń. Działa on jak sito, na którym osadzają się różnego rodzaju niepożądane elementy. Ich ilość systematycznie rośnie, prowadząc do stopniowego zapychania się filtra, które jest główną przyczyną tego, iż przestaje on prawidłowo. Dlatego warto go systematycznie wymieniać.

Czy filtr paliwa może się zapchać?

To, że filtr paliwa może się zapchać, wynika z funkcji jaką pełni. Gromadzą się na nim różnego rodzaju zanieczyszczenia, takie jak kurz, brud czy osad. Przeciwdziała on również przedostawaniu się wody do dalszych części układu paliwowego. To właśnie zapchanie jest główną przyczyną nieprawidłowego działania filtra i powodem, dla którego trzeba ten element systematycznie wymieniać.

Filtr paliwa – objawy zapchania

Filtr paliwa to niepozorna część, która odgrywa istotną rolę w prawidłowym działaniu silnika. Zwykle nie zauważamy, jak duży wpływ ma ona na funkcjonowanie układu paliwowego. Dopiero gdy nadmiar zanieczyszczeń sprawi, że przestanie on odpowiednio działać, zdajemy sobie sprawę, że go zaniedbaliśmy. Do najważniejszych objawów zapchania filtra należą:

  • spadek wydajności pracy silnika,
  • problemy z uruchomieniem silnika,
  • utrata płynności pracy silnika, czego efektem może być jego gaśnięcie podczas jazdy,
  • brzydki zapach oleju,
  • pojawienie się gęstego dymu w rurze wydechowej,
  • wyciek paliwa z rury wydechowej,
  • większe zużycie paliwa,
  • trudności w rozwijaniu mocy, zwłaszcza w sytuacji gwałtownego naciśnięcia pedału przyspieszenia, co ma miejsce na przykład podczas wykonywania manewru wyprzedzania

Czy filtr paliwa ma wpływ na odpalanie?

Jeśli śmieci, brud i cząsteczki kurzu zablokują filtr paliwa, mogą pojawić się problemy z odpaleniem samochodu. Nadmierne zanieczyszczenie sprawia bowiem, że swobodny przepływ paliwa do silnika jest utrudniony. Niewystarczająca ilość mieszaniny powietrza i paliwa powoduje utratę płynności pracy silnika, co objawia się tym, iż mamy trudności z odpaleniem samochodu. Może on nawet w ogóle się nie uruchomić.

Efektem tego, iż filtr paliwa nie jest sprawny i do silnika dostaje się niewystarczająca ilość paliwa, mogą być poważniejsze uszkodzenia, powodujące na przykład to, iż silnik przestanie pracować w trakcie jazdy. Jest to niezwykle niebezpieczna sytuacja.

Problemy z odpalaniem z powodu niewłaściwie działającego filtra paliwa mogą mieć zwłaszcza właściciele samochodów wyposażonych w silnik diesla. Podczas pierwszych tygodni zimy w bakach tego typu pojazdów może znajdować się letnie paliwo. Jego cechą charakterystyczną jest to, iż proces jego krzepnięcia odbywa się już w temperaturze 0o Celsjusza.

Wówczas następuje proces wytrącania się kryształków parafiny z oleju napędowego. Osadzają się one na filtrze paliwa, prowadząc do jego zablokowania, co uniemożliwia bezproblemowy rozruch silnika. Co więcej w przypadku silników dieslowych filtr paliwa wyposażony jest w odstojnik. Przeciwdziała on przedostawaniu się wody do układu wtryskowego, który jest niezwykle delikatnym podzespołem.

Jeśli w filtrze paliwa zgromadzi się duża ilość wody, co mam miejsce, gdy zwlekamy z wymianą filtra, w wyniku ujemnych temperatur może dojść do całkowitego zamarznięcia części. Oblodzenie zablokuje przepływ paliwa, co skutkować będzie tym, iż nie odpalimy samochodu.            

Czy filtr paliwa ma wpływ na spalanie?

Ecodriving staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Wynika to głównie z wysokich cen paliw. Jeśli często korzystamy z samochodu, rachunki za benzynę czy olej napędowy mogą stanowić duże obciążenie dla domowego budżetu. Stosując się zatem do zasad ecodrivingu, możemy skutecznie ograniczyć spalanie.

Na nie wiele się zda jednak ekonomiczna jazda, jeśli nasz samochód nie będzie systematycznie serwisowany. Na spalanie szczególnie niekorzystnie wpływa jazda z zabrudzonym filtrem powietrza. Jednak również i poruszanie się pojazdem z zapchanym filtrem paliwa może zwiększyć spalanie o kilka procent.

Czy filtr paliwa ma wpływ na moc?

Filtr paliwa to ta część układu paliwowego, która determinuje to, że do komory spalania trafia paliwo, które jest wolne od zanieczyszczeń. Jeśli na filtrze zgromadzi się zbyt wiele brudu i osadu, jego skuteczność maleje, co sprawia, że wydajność silnika jest mniejsza, czego wynikiem jest między innymi spadek mocy.

Do silnika dostaje się bowiem uboga mieszanka paliwowo-powietrzna, co bezpośrednio przekłada się gorsze osiągi jednostki paliwowej. Może to być widoczne zwłaszcza podczas manewru wyprzedzania, do którego wykonania potrzeba określonego przyspieszenia. Zapchany filtr paliwa może doprowadzić również do awarii wtryskiwaczy, które są odpowiedzialne za podawanie paliwa. Ich nieprawidłowe działanie, sprawia, że moc silnika maleje.

Filtr paliwa – diesel

Filtr paliwa w silniku dieslowym nie tylko zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do paliwa, ale również zatrzymuje wodę. Nawet najmniejsza jej ilość w paliwie może przyspieszać korozję różnych elementów układu wytryskowego i pogarszać ich smarowanie. W takich warunkach wtryskiwacze, pompa wysokiego ciśnienia czy też inne części układu paliwowego szybciej zużywają się.

Niektórzy kierowcy nie zdają sobie jednak sprawy z tego, iż woda może znajdować się w paliwie. Szczególnie niepokojącą praktyką w tym względzie jest częsta jazda na rezerwie. Wówczas na ściankach w większości wypełnionego powietrzem baku skrapla się para wodna, która trafia do paliwa. Jeśli filtr jest zapchany może ona przedostawać się do dalszych części układu paliwowego, powodując jego nieprawidłowe działanie.

Kiedy filtr paliwa do wymiany?

Producenci samochodów najczęściej sugerują, aby filtr paliwa był wymieniany co 30-60 tysięcy kilometrów. Spotkać można się jednak także z innymi zaleceniami, zgodnie z którymi należy zastąpić stary filtr nowym dopiero po przejechaniu 120 tysięcy kilometrów. Dotyczy to niektórych samochodów japońskich. Jedno jest pewne – należy sugerować się częstotliwością wymiany wskazaną przez producenta. Takową informację znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu.

W praktyce warto wymieniać filtr paliwa nawet częściej niż jest to wskazane przez producenta. Musimy bowiem pamiętać o tym, iż działa on przez cały czas pracy silnika, nawet gdy stoimy w korku, a kilometrów na liczniku nie przybywa. Co więcej do filtra dostają się nie tylko zanieczyszczenia, takie jak brud czy kurz, które są stosunkowo bezpieczne, ale również opiłki metalu czy też drobinki rdzy, które mogą prowadzić do mikrouszkodzeń filtra, dlatego też warto go wymieniać częściej.

Jak zostało wspomniane, filtr paliwa pełni szczególnie istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika dieslowego. Z uwagi na ten fakt, warto zatem sprawdzić, co ile filtr paliwa w silniku Diesla wymaga wymiany? Wielu kierowców optuje w tym wypadku za zrezygnowaniem z tradycyjnej metody zastępowania starego filtra nowym po przejechaniu określonej liczby kilometrów na rzecz corocznej wymiany tej części.

W tym wypadku ważny jest jednak termin montażu nowego elementu. Należy to zrobić przed okresem zimowym. Wówczas zyskamy pewność, że w filtrze paliwa nie zgromadzi się namiar wody, która po zamarznięciu mogłaby być przyczyną problemów z rozruchem silnika.

Nowoczesne filtry paliwa produkowane z myślą o silnikach dieslowych wyposażone są jednak w różnego rodzaju zabezpieczenia, które sprawiają, że kierowcy nie muszą  wymieniać tej części każdego roku. Należą do nich:

  • podgrzewacze – ich podstawowym zadaniem jest przeciwdziałanie zamarzaniu wody i osadzaniu się na filtrze parafiny,
  • czujniki – informują o tym, że w odstojniku zebrała się woda, zazwyczaj znajdują się one w obudowie filtra,
  • korki do spuszczania nadmiaru wody – dzięki nim nie musimy wymieniać filtra paliwa co roku, wystarczy że usuniemy z niego nadmiar wody. Najczęściej korek tego typu znajduje się w dolnej części obudowy. Warto przy tym pamiętać o zachowaniu odpowiedniej częstotliwości opróżniania odstojnika filtru. Należy tego dokonywać po przejechaniu około 20 tysięcy kilometrów.

Filtr paliwa – jaki najlepszy?

Wybierając filtr paliwa, warto przede wszystkim sprawdzić, czy jest to produkt oryginalny. Zakup markowej, a co za tym idzie także i droższej części, wcale nie jest aż tak dużym wydatkiem, zwłaszcza jeśli porównamy go z kosztami naprawy wtryskiwaczy czy pompy wysokiego ciśnienia. Jeśli jednak mamy ograniczone możliwości finansowe, możemy zdecydować się na tańsze zamienniki. Ważne jednak jest to, aby konkretne produkty zostały wskazane przez mechanika lub serwismena.

Na rynku dostępnych jest bowiem wiele tanich podróbek, które na pierwszy rzut oka niczym nie różnią się od elementów montowanych fabrycznie. Dopiero jeśli weźmiemy pod uwagę części znajdujące się pod obudową, może okazać się, iż są to produkty kiepskiej jakości, a takich nie warto montować.

Unikajmy zatem najtańszych zamienników. Zawierają one bowiem mniejszą ilość materiału filtrującego bądź tworzywo to jest po prostu gorszej jakości. W wyniku zastosowania takiego elementu, filtracja paliwa jest mniej skuteczna, a do układu wtryskiwaczy przedostają się zabrudzenia, opiłki metalu i rdzy, a także i woda w przypadku silników dieslowych. Wszystko to niekorzystnie wpływa na pracę silnika.

Z uwagi na to, iż filtry to elementy często podrabiane, lepiej kupować nieco droższe zamienniki, które produkowane są przez firmy cieszące się dobrą opinią. Jeśli nie wiemy jednak, który filtr będzie pasował do naszego samochodu, warto skorzystać z katalogów dostępnych w Internecie.

Po wpisaniu odpowiednich danych, w tym między innymi typu samochodu, marki (na przykład BMW, Toyota, Audi, Peugeot, Ford, Opel)  i modelu, ukaże nam się oryginalny produkt, a także jego tańsze zamienniki. Dzięki temu będziemy mogli wybrać filtr, który będzie nam odpowiadał także pod względem cenowym.

Filtr paliwa – jaka firma?

W przypadku filtrów paliwa duże znaczenie ma wybór producenta. Decydujmy się zatem na części oferowane przez renomowane firmy i sprawdzone produkty. Dużym uznaniem wśród klientów cieszą się filtry paliwa produkowane przez Bosch, Filtron, Man&Hummel, Wix Filters USA, czy też Fiaam.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 07:34
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.