http://www.motoria.pl/wiadomosc/filtr-powietrza-jak-wybrac-jaki-najlepszy/4843/ 2017-05-29 12:12:43.000000

Filtr powietrza – jak wybrać? Jaki najlepszy?

Prawidłowa praca silnika samochodowego to wypadkowa sprawnego działania szeregu podzespołów, w tym różnorakich filtrów. Jednym z ważniejszych jest filtr powietrza. O jego istotności świadczy między innymi to, że często określany jest mianem płuc samochodu. Jakie zatem pełni funkcje i jak go wybrać?

Co daje filtr powietrza?

Głównym zadaniem filtra powietrza jest zabezpieczenie silnika przed dostaniem się do niego różnorodnych zanieczyszczeń. W trakcie pracy silnik zasysa bowiem pewną ilość powietrza, wraz z którą dostają się do niego drobinki kurzu, brudu czy też pyłu. Mogą one negatywnie wpływać na działanie silnika, stąd też filtr powietrza montuje się w każdym samochodzie. Chroni on bowiem wnętrze jednostki napędowej pojazdu przed szkodliwym wpływem zabrudzeń, determinując jej prawidłową pracę.

Pamiętać musimy bowiem, że silnik to układ równie złożony, co i delikatny. Nawet najmniejsza ilość zanieczyszczeń może zaburzyć jego funkcjonowanie, a w skrajnych wypadkach doprowadzić do jego unieruchomienia. Warto zatem dbać o to, aby filtr powietrza był sprawny, co wiąże się z systematyczną wymianą tej części.

Filtr powietrza działa bowiem jak sito, które z czasem, pod wpływem gromadzącym się na nim zanieczyszczeń, zapycha się. Wówczas element ten przestaje pełnić swoje funkcje, co z kolei skutkuje tym, iż wraz z powietrzem do silnika dostają się różnego rodzaju zabrudzenia. Chociaż zazwyczaj są to niewielkie drobinki kurzu czy pyłu, mogą one wyrządzić wiele szkód naszemu silnikowi, stąd też tak istotną kwestią jest regularne wymieniania filtra.

W skład filtra powietrza wchodzi przewód rurowy z wlotem powietrza, który doprowadzony jest do obudowy i znajdującego się w niej elementu filtrującego. Zazwyczaj filtr powietrza montowany jest pomiędzy pompą zasilającą a wtryskiwaczami. Nie jest to jednak regułą i zależy od modelu samochodu.

Sprawnie działający filtr powietrza wpływa na wiele aspektów pracy naszego samochodu, w tym:

  • sprawia, że do atmosfery dostaje się mniej zanieczyszczeń i szkodliwych związków niż ma to miejsce w sytuacji, gdy filtr jest niesprawny,
  • gwarantuje właściwą i równomierną pracę silnika, dbając o to, aby opory ssania powietrza były jak najmniejsze,
  • wychwytuje nawet niewielkie cząstki stałe, które w warunkach wolnego ruchu przenikałyby do jednostki napędowej, negatywnie wpływając na jej pracę – jest to możliwe, gdyż w prawidłowo działającym filtrze powietrza wykorzystywane są również zjawiska fizyczne, w tym między innymi bezwładność cząstek stałych, która odrzuca drobinki zanieczyszczeń na zewnątrz,
  • jest źródłem oszczędności – niesprawnie działający filtr zwiększa bowiem spalanie, co nie może się obyć bez wpływu na stan naszych domowych finansów,
  • determinuje to, czy silnik ma odpowiednią moc i przyspieszenie, co jest szczególnie istotne na przykład podczas wykonywania manewru wyprzedzania – jeśli filtr powietrza nie działa prawidłowo wówczas jednostka napędowa jest mniej dynamiczna, a uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego zajmuje mu więcej czasu,
  • odpowiada za sprawne działanie różnych podzespołów układu dolotowego, sprawiając, że generuje on optymalny poziom hałasu i dostarcza silnikowi odpowiednią dawkę powietrza, które jest niezbędne do tego, aby właściwie pracował,
  • gwarantuje, iż elementy takie jak gładź cylindrowa, łożyska turbosprężarki czy też pierścienie tłokowe nie będą się zbyt szybko zużywały, co ma miejsce, gdy filtr powietrza jest niesprawny i do silnika przedostaje się duża ilość zanieczyszczeń,
  • dba o to, aby nie doszło do rozszczelnienia cylindra i tłoka – jeśli do komory spalania przedostaną się zanieczyszczenia, pod wpływem wysokiej temperatury spalają się one i w postaci popiołu i osadu osiadają na cylindrze czy tłoku, co skutkuje niszczeniem ścianek tłoku i cylindra w wyniku tarcia i jednocześnie przyspiesza rozszczelnienie części.

Czy filtr powietrza ma wpływ na spalanie?

Jak już zostało wspomniane, niewłaściwie działający filtr powietrza sprawia, że samochód więcej pali. Jest to spowodowane tym, że ogranicza on dopływ powietrza do cylindrów, co skutkuje zwiększeniem spalania o kilka procent. Chociaż wydawać by się mogło, iż jest to niewielki wzrost, to w skali roku może skutecznie nadwyrężyć nasz budżet.

Czy filtr powietrza ma wpływ na moc silnika?

Tak. Jeśli filtr powietrza jest poważnie zabrudzony, przepuszcza mniej powietrza. Oznacza to, że do komory spalania dostarczana jest mniejsza ilość paliwa, co zaś sprawia, że moc silnika jest mniejsza. Wówczas nie jest on w stanie szybko osiągnąć optymalnego przyspieszenia, gdyż uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego zajmuje jednostce napędowej więcej czasu.

Wielu kierowców zastanawia się, czy filtr powietrza zwiększa moc silnika. Panuje bowiem przekonanie, iż montując sportowy filtr powietrza, który charakteryzuje się większą przepustowością w porównaniu ze standardowymi rozwiązaniami, osiągniemy większą moc silnika. Jak jednak pokazują badania, dzięki zmianie wkładki na sportową przyrost mocy sięga 1-2 KM, co nie jest wyczuwalnym ulepszeniem. Trochę inaczej ma się sprawa z filtrami stożkowymi.

Co daje filtr powietrza stożkowy?

To jeden z typów sportowych filtrów powietrza. Dzięki montażowi tego elementu możemy zwiększyć moc silnika o 5 KM, a nawet i więcej – w zależności od konstrukcji i pojemności jednostki napędowej. Instalując tego typu filtr, musimy jednak pamiętać, iż możemy pogorszyć moment obrotowy. Co więcej struktura sportowego filtra powietrza sprawia, że do silnika dostaje się więcej zanieczyszczeń, co może prowadzić do niebezpiecznych konsekwencji.

Z tych względów montaż stożkowego filtra powietrza należy powierzyć specjalistom. Ważne jest bowiem nie tylko odpowiednie miejsce zainstalowania części, ale również to, iż model tego typu musi być odpowiednio zabezpieczony przed gorącym powietrzem z komory silnika.

Filtr powietrza – co ile wymiana?

Producenci samochodów zalecają, aby filtr powietrza wymieniany był po przejechaniu średnio 15-40 tysięcy kilometrów. Najlepiej jednak jeśli będziemy to robić co roku, przy okazji zbliżającego się przeglądu, co odpowiada przebiegowi na poziomie 15-20 tysięcy kilometrów.

Czasem jednak warto wymieniać filtr powietrza częściej, zwłaszcza jeśli poruszamy się w suchym, zapylonym lub zabrudzonym środowisku. Wówczas bowiem silnik zasysa o wiele bardziej zanieczyszczone powietrze, czego skutkiem może być szybkie zapchanie się filtra, do czego nie wolno dopuszczać.

Kiedy filtr powietrza do wymiany?

Jeśli zauważymy spadek mocy silnika, zwiększone spalanie lub nierównomierną pracę jednostki napędowej, to znak, że z filtrem powietrza dzieje się coś niedobrego. Zazwyczaj symptomy te oznaczają, że jest on zapchany i nadaje się jedynie do wymiany. Czasem jednak może okazać się, iż pod naporem zanieczyszczeń uległ on przerwaniu, co jest bardzo niebezpieczne dla silnika.

Warto zatem dołożyć wszelkich starań, aby do takiej sytuacji nie doszło i systematycznie wymieniać filtr powietrza. Jak zostało wspomniane, optymalna częstotliwość to raz do roku, chyba że poruszamy się w bardzo zapylonym środowisku. Wówczas filtr powietrza należy wymieniać częściej.

Czy filtr powietrza i filtr kabinowy to to samo?

Nie. Filtr powietrza wykorzystywany jest we wszystkich samochodach, z kolei filtr kabinowy jedynie w tych, które są wyposażone w klimatyzację. Nie zmienia to jednak faktu, iż filtr kabinowy stanowi jeden z rodzajów filtrów powietrza. Znajduje one jednak zastosowanie tylko w konkretnym typie samochodów, przez co różni się budową i specyfiką działania.

Filtr powietrza – jaki najlepszy?

Dobry jakościowo filtr powietrza będzie zachowywał równowagę pomiędzy odpowiednią przepustowością powietrza a optymalnym stopniem zatrzymywania zanieczyszczeń. Ważną jego cechą jest również redukcja hałasu ssania, dzięki czemu jazda będzie przebiegała w komfortowych warunkach.

Istotne jest przede wszystkim to, aby materiał filtrujący był odporny na działanie wilgoci, wahania temperatur czy silne podmuchy powietrza. Musi on z jednej strony dobrze filtrować zanieczyszczenia, a z drugiej charakteryzować się odpowiednią przepustowością powietrza, co możliwe jest tylko jeśli grubość i gęstość włókien w materiale filtrującym będą optymalne.

Jaki filtr powietrza do samochodu wybrać?

To, jaki filtr powietrza zastosujemy, zależy przede wszystkim od rodzaju i modelu samochodu, jaki mamy. Każdy silnik wymaga bowiem nieco innego zapotrzebowania na powietrze, do którego powinien być dostosowany filtr powietrza. Co do wyboru konkretnego typu warto się zatem poradzić mechanika czy sprzedawcy w sklepie motoryzacyjnym. Doradzi on, czy kupić markowy produkt czy też zdecydować się na tańszy zamiennik.

Niska cena nie zawsze wiąże się ze złą jakością. Warto jednak ostrożnie podchodzić do wszystkich supermarketowych promocji i produktów, których jedynym atutem jest niski koszt. Filtr powietrza wpływa bowiem na prawidłowe działanie wielu podzespołów w samochodzie, którym nasza nadmierna oszczędność może bardzo zaszkodzić.

Niezależnie od tego, na jaki typ filtra powietrza się zdecydujemy, jedno jest pewne – musi on być dostosowany do marki i modelu samochodu. Inny jest bowiem filtr do bmw czy toyoty, inny do opla lub forda, a jeszcze inny do audi i vw.

Nawet jeśli korzystamy z pomocy specjalisty, decydując się filtr powietrza, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych parametrów, w tym:

1. Rodzaj filtra – poszczególne typy filtrów różnią się między sobą przede wszystkim typem materiału filtrującego:

  • filtry suche – zazwyczaj stosowane są w samochodach osobowych. W tym wypadku powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, na przykład bawełnę lub papier. W ramach kategorii filtrów powietrza suchych można wyróżnić wspomniany wcześniej filtr kabinowy.
  • filtry mokre – ich cechą charakterystyczną jest to, iż powietrze przechodzi przez olej, zazwyczaj stosowane są one w samochodach off-roadowych.

2. Stopień separacji cząstek – stanowi on jedną z podstawowych miar określających skuteczność filtra powietrza. Wskazuje bowiem, jaki odsetek zanieczyszczeń jest w stanie odseparować dany produkt. Określa się to na podstawie różnego rodzaju testów laboratoryjnych przeprowadzanych przez producenta danego modelu.

Wybierając filtr, warto zatem zwrócić uwagę na to, jak dużo cząsteczek jest w stanie zatrzymać filtr powietrza. W przypadku produktów dobrej jakości możemy liczyć na odseparowanie aż 99,8% wszystkich zanieczyszczeń przepływających przez filtr.

3. Materiał filtrujący – ma duży wpływ na stopień separacji cząsteczek, a tym samym skuteczność filtra powietrza. Najczęściej stosowanymi materiałami są papier, bawełna, papier z włókniną lub włókninę z tworzywa sztucznego (na przykład poliestru).

Czasem stosuje się włókninę, którą cechą charakterystyczną jest to, że została nasączona olejem. Taki materiał charakteryzuje się lepszą zdolnością pochłaniania zanieczyszczeń, co w przypadku filtra powietrza jest niezwykle ważną kwestią. Poszczególne tworzywa różnią się między sobą nie tylko stopniem pochłaniania cząsteczek, ale także grubością, przepuszczalnością powietrza czy też odpornością na uszkodzenia mechaniczne.

Niezależnie jednak od różnic każdy materiał filtrujący charakteryzuje się porowatą i włóknistą strukturą, która zapewnia optymalne stopnie filtracji zanieczyszczeń i przepustowości powietrza, zwłaszcza ten drugi aspekt jest ważny.

Jeśli bowiem zamontujemy filtr o zbyt małej przepustowości, zwiększy się zużycie paliwa, a w spalinach będą gromadzić się większe ilości sadzy. Z kolei gdy zastosujemy filtr charakteryzujący się zbyt dużą przepustowością, doprowadzimy do tego, że filtracja zanieczyszczeń nie będzie optymalna.

4. Jakość ułożenia w plisy – przy zakupie filtra powietrza warto sprawdzić, czy materiał filtrujący został starannie ułożony w plisy. Stanowi to gwarancję tego, iż powierzchnia filtrująca będzie odpowiednio duża, by zapewnić optymalne pochłanianie zanieczyszczeń. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na to, czy plisy nie zlepiają się, a następnie, czy podpierają się wzajemnie.

5. Gęstość włókien – na rynku dostępne są filtry powietrza wyposażone w materiał filtrujący o jednolitej gęstości włókien. Lepiej sprawdza się jednak włóknina, która jest zróżnicowana pod względem gęstości włókien. Jest to tak zwana gradientowa budowa włókien. Polega to na tym, iż po stronie oczyszczonego powietrza znajduje się materiał filtrujący o ściślejszej strukturze.

Dzięki temu możliwa jest stopniowa separacja cząsteczek stałych o różnej wielkości, nawet tych najdrobniejszych. Zastosowanie włókien o strukturze gradientowej zwiększa stopień filtracji zanieczyszczeń o około połowę w porównaniu z włóknami na bazie celulozy, które znajdują się w papierze.

W przypadku zastosowania produktu o gradientowej strukturze często pojawia się pytanie: którą stroną założyć filtr powietrza? Jest to dosyć proste – strona o luźniejszej strukturze powinna znajdować się od strony przewodu rurowego z wlotem powietrza.

6. Prędkość przepływu powietrza – każdy materiał filtracyjny posiada swoją tak zwaną krytyczną prędkość przepływu powietrza. Jeśli w miejscu, którym będzie zamontowany filtr prędkość przepływu powietrza, będzie większa niż krytyczna prędkość przepływu powietrza charakterystyczna dla danego materiału, wówczas powietrze nie zostanie prawidłowo oczyszczone.

7. Obudowa filtra – musi być ona zaprojektowana w taki sposób, aby uwzględniała dostępną w danym samochodzie przestrzeń montażową, a zarazem umożliwiała łatwą wymianę wkładu filtrującego. Niezwykle ważną kwestią jest jej szczelność, która odpowiada za to, czy przepływ powietrz w filtrze będzie jednostajny. Warto zatem zadbać o to, aby nie miała ona żadnych pęknięć czy też rys.

Istotne jest również to, aby była ona odporna na wilgoć, wahania temperatur czy też różnorakie oleje i płyny eksploatacyjne, które mogą dostać się na jej powierzchnie. Co więcej jedną z najważniejszych funkcji obudowy jest to, aby zapobiegała ona przedostawaniu się do filtra wody. W tym celu zastosowanie mają specjalne separatory wody, które montowane są przed filtrem.

Jaki filtr powietrza do diesla?

Silniki diesla wyposażone są w różne wysokociśnieniowe podzespoły, które wymagają tego, aby paliwo było szczególnie czyste. Dlatego filtr powietrza musi być odpowiednio dopasowany do modelu samochodu, a ponadto powinien charakteryzować się bardzo dobrą jakością. W tym wypadku warto zatem decydować się na nieco droższe modele.

Filtr powietrza – jaka firma?

Na rynku dostępnych jest wiele firm, które zajmują się produkcją filtrów powietrza. Należą do nich nie tylko producenci akcesoriów samochodowych, ale również elektronarzędzi. Najważniejsze marki to: Bosch, Fiaam, Wix Filters USA, Aoma czy też Filtron.

Co daje filtr powietrza?

Głównym zadaniem filtra powietrza jest zabezpieczenie silnika przed dostaniem się do niego różnorodnych zanieczyszczeń. W trakcie pracy silnik zasysa bowiem pewną ilość powietrza, wraz z którą dostają się do niego drobinki kurzu, brudu czy też pyłu. Mogą one negatywnie wpływać na działanie silnika, stąd też filtr powietrza montuje się w każdym samochodzie. Chroni on bowiem wnętrze jednostki napędowej pojazdu przed szkodliwym wpływem zabrudzeń, determinując jej prawidłową pracę.

Pamiętać musimy bowiem, że silnik to układ równie złożony, co i delikatny. Nawet najmniejsza ilość zanieczyszczeń może zaburzyć jego funkcjonowanie, a w skrajnych wypadkach doprowadzić do jego unieruchomienia. Warto zatem dbać o to, aby filtr powietrza był sprawny, co wiąże się z systematyczną wymianą tej części.

Filtr powietrza działa bowiem jak sito, które z czasem, pod wpływem gromadzącym się na nim zanieczyszczeń, zapycha się. Wówczas element ten przestaje pełnić swoje funkcje, co z kolei skutkuje tym, iż wraz z powietrzem do silnika dostają się różnego rodzaju zabrudzenia. Chociaż zazwyczaj są to niewielkie drobinki kurzu czy pyłu, mogą one wyrządzić wiele szkód naszemu silnikowi, stąd też tak istotną kwestią jest regularne wymieniania filtra.

W skład filtra powietrza wchodzi przewód rurowy z wlotem powietrza, który doprowadzony jest do obudowy i znajdującego się w niej elementu filtrującego. Zazwyczaj filtr powietrza montowany jest pomiędzy pompą zasilającą a wtryskiwaczami. Nie jest to jednak regułą i zależy od modelu samochodu.

Sprawnie działający filtr powietrza wpływa na wiele aspektów pracy naszego samochodu, w tym:

  • sprawia, że do atmosfery dostaje się mniej zanieczyszczeń i szkodliwych związków niż ma to miejsce w sytuacji, gdy filtr jest niesprawny,
  • gwarantuje właściwą i równomierną pracę silnika, dbając o to, aby opory ssania powietrza były jak najmniejsze,
  • wychwytuje nawet niewielkie cząstki stałe, które w warunkach wolnego ruchu przenikałyby do jednostki napędowej, negatywnie wpływając na jej pracę – jest to możliwe, gdyż w prawidłowo działającym filtrze powietrza wykorzystywane są również zjawiska fizyczne, w tym między innymi bezwładność cząstek stałych, która odrzuca drobinki zanieczyszczeń na zewnątrz,
  • jest źródłem oszczędności – niesprawnie działający filtr zwiększa bowiem spalanie, co nie może się obyć bez wpływu na stan naszych domowych finansów,
  • determinuje to, czy silnik ma odpowiednią moc i przyspieszenie, co jest szczególnie istotne na przykład podczas wykonywania manewru wyprzedzania – jeśli filtr powietrza nie działa prawidłowo wówczas jednostka napędowa jest mniej dynamiczna, a uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego zajmuje mu więcej czasu,
  • odpowiada za sprawne działanie różnych podzespołów układu dolotowego, sprawiając, że generuje on optymalny poziom hałasu i dostarcza silnikowi odpowiednią dawkę powietrza, które jest niezbędne do tego, aby właściwie pracował,
  • gwarantuje, iż elementy takie jak gładź cylindrowa, łożyska turbosprężarki czy też pierścienie tłokowe nie będą się zbyt szybko zużywały, co ma miejsce, gdy filtr powietrza jest niesprawny i do silnika przedostaje się duża ilość zanieczyszczeń,
  • dba o to, aby nie doszło do rozszczelnienia cylindra i tłoka – jeśli do komory spalania przedostaną się zanieczyszczenia, pod wpływem wysokiej temperatury spalają się one i w postaci popiołu i osadu osiadają na cylindrze czy tłoku, co skutkuje niszczeniem ścianek tłoku i cylindra w wyniku tarcia i jednocześnie przyspiesza rozszczelnienie części.

Czy filtr powietrza ma wpływ na spalanie?

Jak już zostało wspomniane, niewłaściwie działający filtr powietrza sprawia, że samochód więcej pali. Jest to spowodowane tym, że ogranicza on dopływ powietrza do cylindrów, co skutkuje zwiększeniem spalania o kilka procent. Chociaż wydawać by się mogło, iż jest to niewielki wzrost, to w skali roku może skutecznie nadwyrężyć nasz budżet.

Czy filtr powietrza ma wpływ na moc silnika?

Tak. Jeśli filtr powietrza jest poważnie zabrudzony, przepuszcza mniej powietrza. Oznacza to, że do komory spalania dostarczana jest mniejsza ilość paliwa, co zaś sprawia, że moc silnika jest mniejsza. Wówczas nie jest on w stanie szybko osiągnąć optymalnego przyspieszenia, gdyż uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego zajmuje jednostce napędowej więcej czasu.

Wielu kierowców zastanawia się, czy filtr powietrza zwiększa moc silnika. Panuje bowiem przekonanie, iż montując sportowy filtr powietrza, który charakteryzuje się większą przepustowością w porównaniu ze standardowymi rozwiązaniami, osiągniemy większą moc silnika. Jak jednak pokazują badania, dzięki zmianie wkładki na sportową przyrost mocy sięga 1-2 KM, co nie jest wyczuwalnym ulepszeniem. Trochę inaczej ma się sprawa z filtrami stożkowymi.

Co daje filtr powietrza stożkowy?

To jeden z typów sportowych filtrów powietrza. Dzięki montażowi tego elementu możemy zwiększyć moc silnika o 5 KM, a nawet i więcej – w zależności od konstrukcji i pojemności jednostki napędowej. Instalując tego typu filtr, musimy jednak pamiętać, iż możemy pogorszyć moment obrotowy. Co więcej struktura sportowego filtra powietrza sprawia, że do silnika dostaje się więcej zanieczyszczeń, co może prowadzić do niebezpiecznych konsekwencji.

Z tych względów montaż stożkowego filtra powietrza należy powierzyć specjalistom. Ważne jest bowiem nie tylko odpowiednie miejsce zainstalowania części, ale również to, iż model tego typu musi być odpowiednio zabezpieczony przed gorącym powietrzem z komory silnika.

Filtr powietrza – co ile wymiana?

Producenci samochodów zalecają, aby filtr powietrza wymieniany był po przejechaniu średnio 15-40 tysięcy kilometrów. Najlepiej jednak jeśli będziemy to robić co roku, przy okazji zbliżającego się przeglądu, co odpowiada przebiegowi na poziomie 15-20 tysięcy kilometrów.

Czasem jednak warto wymieniać filtr powietrza częściej, zwłaszcza jeśli poruszamy się w suchym, zapylonym lub zabrudzonym środowisku. Wówczas bowiem silnik zasysa o wiele bardziej zanieczyszczone powietrze, czego skutkiem może być szybkie zapchanie się filtra, do czego nie wolno dopuszczać.

Kiedy filtr powietrza do wymiany?

Jeśli zauważymy spadek mocy silnika, zwiększone spalanie lub nierównomierną pracę jednostki napędowej, to znak, że z filtrem powietrza dzieje się coś niedobrego. Zazwyczaj symptomy te oznaczają, że jest on zapchany i nadaje się jedynie do wymiany. Czasem jednak może okazać się, iż pod naporem zanieczyszczeń uległ on przerwaniu, co jest bardzo niebezpieczne dla silnika.

Warto zatem dołożyć wszelkich starań, aby do takiej sytuacji nie doszło i systematycznie wymieniać filtr powietrza. Jak zostało wspomniane, optymalna częstotliwość to raz do roku, chyba że poruszamy się w bardzo zapylonym środowisku. Wówczas filtr powietrza należy wymieniać częściej.

Czy filtr powietrza i filtr kabinowy to to samo?

Nie. Filtr powietrza wykorzystywany jest we wszystkich samochodach, z kolei filtr kabinowy jedynie w tych, które są wyposażone w klimatyzację. Nie zmienia to jednak faktu, iż filtr kabinowy stanowi jeden z rodzajów filtrów powietrza. Znajduje one jednak zastosowanie tylko w konkretnym typie samochodów, przez co różni się budową i specyfiką działania.

Filtr powietrza – jaki najlepszy?

Dobry jakościowo filtr powietrza będzie zachowywał równowagę pomiędzy odpowiednią przepustowością powietrza a optymalnym stopniem zatrzymywania zanieczyszczeń. Ważną jego cechą jest również redukcja hałasu ssania, dzięki czemu jazda będzie przebiegała w komfortowych warunkach.

Istotne jest przede wszystkim to, aby materiał filtrujący był odporny na działanie wilgoci, wahania temperatur czy silne podmuchy powietrza. Musi on z jednej strony dobrze filtrować zanieczyszczenia, a z drugiej charakteryzować się odpowiednią przepustowością powietrza, co możliwe jest tylko jeśli grubość i gęstość włókien w materiale filtrującym będą optymalne.

Jaki filtr powietrza do samochodu wybrać?

To, jaki filtr powietrza zastosujemy, zależy przede wszystkim od rodzaju i modelu samochodu, jaki mamy. Każdy silnik wymaga bowiem nieco innego zapotrzebowania na powietrze, do którego powinien być dostosowany filtr powietrza. Co do wyboru konkretnego typu warto się zatem poradzić mechanika czy sprzedawcy w sklepie motoryzacyjnym. Doradzi on, czy kupić markowy produkt czy też zdecydować się na tańszy zamiennik.

Niska cena nie zawsze wiąże się ze złą jakością. Warto jednak ostrożnie podchodzić do wszystkich supermarketowych promocji i produktów, których jedynym atutem jest niski koszt. Filtr powietrza wpływa bowiem na prawidłowe działanie wielu podzespołów w samochodzie, którym nasza nadmierna oszczędność może bardzo zaszkodzić.

Niezależnie od tego, na jaki typ filtra powietrza się zdecydujemy, jedno jest pewne – musi on być dostosowany do marki i modelu samochodu. Inny jest bowiem filtr do bmw czy toyoty, inny do opla lub forda, a jeszcze inny do audi i vw.

Nawet jeśli korzystamy z pomocy specjalisty, decydując się filtr powietrza, warto zwrócić uwagę na kilka ważnych parametrów, w tym:

1. Rodzaj filtra – poszczególne typy filtrów różnią się między sobą przede wszystkim typem materiału filtrującego:

  • filtry suche – zazwyczaj stosowane są w samochodach osobowych. W tym wypadku powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, na przykład bawełnę lub papier. W ramach kategorii filtrów powietrza suchych można wyróżnić wspomniany wcześniej filtr kabinowy.
  • filtry mokre – ich cechą charakterystyczną jest to, iż powietrze przechodzi przez olej, zazwyczaj stosowane są one w samochodach off-roadowych.

2. Stopień separacji cząstek – stanowi on jedną z podstawowych miar określających skuteczność filtra powietrza. Wskazuje bowiem, jaki odsetek zanieczyszczeń jest w stanie odseparować dany produkt. Określa się to na podstawie różnego rodzaju testów laboratoryjnych przeprowadzanych przez producenta danego modelu.

Wybierając filtr, warto zatem zwrócić uwagę na to, jak dużo cząsteczek jest w stanie zatrzymać filtr powietrza. W przypadku produktów dobrej jakości możemy liczyć na odseparowanie aż 99,8% wszystkich zanieczyszczeń przepływających przez filtr.

3. Materiał filtrujący – ma duży wpływ na stopień separacji cząsteczek, a tym samym skuteczność filtra powietrza. Najczęściej stosowanymi materiałami są papier, bawełna, papier z włókniną lub włókninę z tworzywa sztucznego (na przykład poliestru).

Czasem stosuje się włókninę, którą cechą charakterystyczną jest to, że została nasączona olejem. Taki materiał charakteryzuje się lepszą zdolnością pochłaniania zanieczyszczeń, co w przypadku filtra powietrza jest niezwykle ważną kwestią. Poszczególne tworzywa różnią się między sobą nie tylko stopniem pochłaniania cząsteczek, ale także grubością, przepuszczalnością powietrza czy też odpornością na uszkodzenia mechaniczne.

Niezależnie jednak od różnic każdy materiał filtrujący charakteryzuje się porowatą i włóknistą strukturą, która zapewnia optymalne stopnie filtracji zanieczyszczeń i przepustowości powietrza, zwłaszcza ten drugi aspekt jest ważny.

Jeśli bowiem zamontujemy filtr o zbyt małej przepustowości, zwiększy się zużycie paliwa, a w spalinach będą gromadzić się większe ilości sadzy. Z kolei gdy zastosujemy filtr charakteryzujący się zbyt dużą przepustowością, doprowadzimy do tego, że filtracja zanieczyszczeń nie będzie optymalna.

4. Jakość ułożenia w plisy – przy zakupie filtra powietrza warto sprawdzić, czy materiał filtrujący został starannie ułożony w plisy. Stanowi to gwarancję tego, iż powierzchnia filtrująca będzie odpowiednio duża, by zapewnić optymalne pochłanianie zanieczyszczeń. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na to, czy plisy nie zlepiają się, a następnie, czy podpierają się wzajemnie.

5. Gęstość włókien – na rynku dostępne są filtry powietrza wyposażone w materiał filtrujący o jednolitej gęstości włókien. Lepiej sprawdza się jednak włóknina, która jest zróżnicowana pod względem gęstości włókien. Jest to tak zwana gradientowa budowa włókien. Polega to na tym, iż po stronie oczyszczonego powietrza znajduje się materiał filtrujący o ściślejszej strukturze.

Dzięki temu możliwa jest stopniowa separacja cząsteczek stałych o różnej wielkości, nawet tych najdrobniejszych. Zastosowanie włókien o strukturze gradientowej zwiększa stopień filtracji zanieczyszczeń o około połowę w porównaniu z włóknami na bazie celulozy, które znajdują się w papierze.

W przypadku zastosowania produktu o gradientowej strukturze często pojawia się pytanie: którą stroną założyć filtr powietrza? Jest to dosyć proste – strona o luźniejszej strukturze powinna znajdować się od strony przewodu rurowego z wlotem powietrza.

6. Prędkość przepływu powietrza – każdy materiał filtracyjny posiada swoją tak zwaną krytyczną prędkość przepływu powietrza. Jeśli w miejscu, którym będzie zamontowany filtr prędkość przepływu powietrza, będzie większa niż krytyczna prędkość przepływu powietrza charakterystyczna dla danego materiału, wówczas powietrze nie zostanie prawidłowo oczyszczone.

7. Obudowa filtra – musi być ona zaprojektowana w taki sposób, aby uwzględniała dostępną w danym samochodzie przestrzeń montażową, a zarazem umożliwiała łatwą wymianę wkładu filtrującego. Niezwykle ważną kwestią jest jej szczelność, która odpowiada za to, czy przepływ powietrz w filtrze będzie jednostajny. Warto zatem zadbać o to, aby nie miała ona żadnych pęknięć czy też rys.

Istotne jest również to, aby była ona odporna na wilgoć, wahania temperatur czy też różnorakie oleje i płyny eksploatacyjne, które mogą dostać się na jej powierzchnie. Co więcej jedną z najważniejszych funkcji obudowy jest to, aby zapobiegała ona przedostawaniu się do filtra wody. W tym celu zastosowanie mają specjalne separatory wody, które montowane są przed filtrem.

Jaki filtr powietrza do diesla?

Silniki diesla wyposażone są w różne wysokociśnieniowe podzespoły, które wymagają tego, aby paliwo było szczególnie czyste. Dlatego filtr powietrza musi być odpowiednio dopasowany do modelu samochodu, a ponadto powinien charakteryzować się bardzo dobrą jakością. W tym wypadku warto zatem decydować się na nieco droższe modele.

Filtr powietrza – jaka firma?

Na rynku dostępnych jest wiele firm, które zajmują się produkcją filtrów powietrza. Należą do nich nie tylko producenci akcesoriów samochodowych, ale również elektronarzędzi. Najważniejsze marki to: Bosch, Fiaam, Wix Filters USA, Aoma czy też Filtron.

Kategoria: Poradniki
Data: 29.05.2017
Social