Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/jak-dbac-o-przewody-hamulcowe/5589/ 2018-12-10 13:43:41.000000

Jak dbać o przewody hamulcowe?

Bezpieczeństwo podróżowania samochodem zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest sprawne działanie przewodów hamulcowych. Ich nadmierne zużycie może być przyczyną groźnego w skutkach wypadku. Jak zatem dbać o te części układu hamulcowego, aby działały bez zarzutu.

Podstawowe rodzaje przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe można uznać za najsłabsze ogniwo układu hamulcowego. Odznaczają się one bowiem niską odpornością na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych. Najczęstszym powodem ich pękania jest korozja oraz utrata właściwości gumy.

W każdym samochodzie znajdziemy dwa rodzaje przewodów hamulcowych:

1. Przewody hamulcowe elastyczne – inaczej określane jako miękkie. Znajdują się bezpośrednio przy zaciskach tarcz hamulcowych. Do ich wykonania użyto gumy, dzięki czemu ich cechami charakterystycznymi są bardzo dobra giętkość oraz możliwość łatwego dopasowywania. Ich wadą jest jednak mała grubość, przez co są bardziej podatne na uszkodzenia i narażone na pęknięcia.

Na ich żywotność wpływ ma wiele czynników. Nie chodzi jedynie o jakość, a co za tym idzie także i trwałość, użytych przy produkcji materiałów, ale również o to, do czego zostało przeznaczone dane auto i jaki styl jazdy preferuje kierowca.

Najkrótszą żywotnością odznaczają się przewody miękkie znajdujące się w samochodach sportowych, a także samochodach o dużej mocy. Prowokuje ona do dynamiczniejszej jazdy, a co za tym idzie częstszego hamowania.  Trzeba pamiętać, że im wyższa prędkość, tym większe przeciążenia pojawiające się podczas hamowania. Konsekwencją tego jest przyspieszone zużywanie się przewodów miękkich.

O miękkie przewody hamulcowe troszczyć powinni się również kierowcy, którzy często poruszają się w mieście lub górzystym terenie. W takich warunkach częste hamowanie to konieczność, co sprzyja zużywaniu się przewodów.

Również duże auta luksusowe mogą mieć problemy ze przedwcześnie zużywającymi się elastycznymi przewodami hamulcowymi. W samochodach tych, z uwagi na dużą masę pojazdów i ich bardzo dobre osiągi, przewody podlegają wysokim przeciążeniom, co nie sprzyja ich trwałości.

Krótka żywotność miękkich przewodów hamulcowych to również domena samochodów terenowych wyposażonych w napęd na cztery koła. Najczęściej pojazdy te są wykorzystywane do offroadu, toteż ich przewody hamulcowe są narażone na uszkodzenia mechaniczne.

Istnieje jeszcze jedna grupa samochodów, które są podatne na niszczenie miękkich przewodów hamulcowych. Są to pojazdy z regulacją prześwitu. Podczas jego ustawiania mamy do czynienia z ruchami nadwozia, które prowadzą do zmęczenia materiałowego tworzywa, z jakiego wykonano przewody. Skutkiem tego jest ich uszkodzenie.

Najmniej kłopotów z miękkimi przewodami hamulcowymi będą mieli kierowcy niedużych samochodów, którzy poruszają się głównie poza miastem, nie narażają samochodu na duże obciążenia oraz nie rozwijają wysokich prędkości. Taki styl jazdy sprzyja bowiem zachowaniu dobrej kondycji przewodów.

2. Przewody twarde – stanowią element łączący pompę hamulcową z przewodami elastycznymi. Najczęściej są one wykonane ze stali. Ich średnia żywotność kształtuje się na poziomie 5-8 lat, co ponownie zależy od przeznaczenia samochodu i stylu jazdy, jaki preferuje kierowca. Na przykład w autach luksusowych twarde przewody hamulcowe są w stanie wytrzymać nawet do 15 lat. Dla bezpieczeństwa jednak warto je wymienić po upływie 10 lat użytkowania.

Głównym wrogiem twardych przewodów hamulcowych jest korozja, która szybko się rozprzestrzenia, prowadząc do uszkodzeń i pęknięć. Dlatego co pewien czas warto sprawdzić, w jakiej kondycji znajdują się przewody, nawet jeżeli termin ich wymiany jest odległy.

Symptomy uszkodzenia przewodów hamulcowych

Niestety zużyte przewody (niezależnie od ich rodzaju) rzadko dają znać o swoim złym stanie technicznym. Jeżeli nie zostanie to zauważone podczas wizyty u mechanika czy też podczas okresowego badania technicznego, kierowca może poruszać się samochodem bez świadomości zagrożenia, jakie stwarza.

Postępująca korozja oraz utrata właściwości gumy sprawia, że przewód ulega miejscowemu osłabieniu. W ten sposób obniża się jego odporność na ciśnienie. Dopóki pedał hamulca nie zostanie mocno naciśnięty, zazwyczaj nic złego się nie dzieje. Jednak w sytuacji gwałtownego hamowania może dojść do pęknięcia przewodu, co sprawia, że ciśnienie w układzie spada, a skuteczność hamowania drastycznie się pogarsza.

Sprawę pogarsza fakt, iż w wielu modelach samochodów przewody hamulcowe poprowadzone są w taki sposób, iż trudno dostrzec, w jakim stanie technicznym się znajdują, nawet jeśli pojazd jest uniesiony na podnośniku. Wykrycie rozszczelnień, mikropęknięć i porów w gumie graniczy zatem z cudem, a przecież to właśnie przez nie do układu wnika woda, która następnie dostaje się do płynu hamulcowego, pogarszając jego właściwości.

Symptomami uszkodzenia przewodów hamulcowych są wszelkie nieprawidłowości, jakie zauważymy podczas hamowania. Naszą czujność powinien budzić przede wszystkim podejrzanie miękki, gumowaty pedał hamulca. Niestety nawet ten objaw może zostać przez kierowcę zbagatelizowany. Awaria nasila się bowiem stopniowo, co sprawia, że jest niezwykle trudna do zdiagnozowania.

Jasność da nam wykonywane raz na rok badanie techniczne pojazdu. Zazwyczaj jest to bowiem jedyny moment w ciągu roku, kiedy to hamulec jest wciskany z całej siły, co pozwala określić sprawność działania przewodów hamulcowych. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek zastrzeżenia do ich pracy, trzeba je jak najszybciej wymienić.

Jak zminimalizować ryzyko awarii przewodów hamulcowych?

Aby ograniczyć ryzyko usterki przewodów hamulcowych, warto pamiętać o systematycznej wymianie płynu hamulcowego. Jest to ciecz, która wykazuje dużą podatność na wchłanianie wody z powietrza, które przedostaje się do płynu poprzez mikroskopijne pory gumowych przewodów hamulcowych. Rozwodnienie cieczy zaś może sprzyjać awariom całego układu hamulcowego.

Przed awarią uchroni nas również systematyczne kontrolowanie stanu technicznego przewodów. Jeżeli diagnosta lub mechanik uzna, że przewody są zużyte lub wkrótce się zużyją, nie warto bagatelizować jego słów i bezwzględnie wykonać naprawę.

Kiedy wymieniać przewody hamulcowe?

Żywotność elastycznych przewodów hamulcowych szacowana jest na 3-4 lata, z kolei przewodów twardych 5-8. Jeżeli termin ten się zbliża, warto przygotować się na wymianę części. Wiele zależy jednak od stylu jazdy kierowcy. Jeżeli porusza się on po górzystym lub miejskim terenie i preferuje dynamiczną, szybką jazdę, musi się liczyć z tym, iż przewody szybciej się zużyją.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)