http://www.motoria.pl/wiadomosc/jak-prawidlowo-holowac-samochod/5318/ 2017-07-31 12:07:08.000000

Jak prawidłowo holować samochód?

Niektórych awarii samochodu nie da się uniknąć. Nawet jeśli systematycznie wymieniamy poszczególne części, może się zdarzyć sytuacja, w której pojazd odmówi nam całkowicie posłuszeństwa. Wówczas konieczne jest wezwanie lawety. O wiele mniej kosztownym rozwiązaniem będzie poproszenie znajomego o odholowanie auta. Podpowiadamy, jak zrobić to prawidłowo.

Wyposażenie konieczne do holowania

Aby można było przystąpić do holowania samochodu, potrzebujemy akcesoriów, które z jednej strony pozwolą nam na mocne i sprawne połączenie dwóch pojazdów, a z drugiej zapewnią nam i innym uczestnikom ruchu drogowego bezpieczeństwo. Oto elementy wyposażenia, które są niezbędne podczas holowania:

  • lina – od jej wytrzymałości zależy to, czy zabieg holowania przebiegnie bezpiecznie. Jest to zatem jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu, który warto zawsze wozić w bagażniku. W przypadku samochodów osobowych, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, wystarczy lina o długości 4-6 metrów. Najtańsze, a zarazem najbardziej rozpowszechnione są liny plecione. Zapłacimy za nie w granicach 20-30 złotych i znajdziemy je między innymi na stacjach benzynowych. Nie zawsze jednak są to produkty trwałe i mogą charakteryzować się niezbyt dobrą wytrzymałością na szarpanie czy rozciąganie. Lepszą jakość gwarantują liny holownicze elastyczne (dynamiczne). Ich cechą charakterystyczną jest rozciąganie podczas dużego obciążenia. Lina rozciąga się jedynie o kilka-kilkadziesiąt centymetrów, jednak pozwala to wydłużyć jej żywotności i wytrzymałość. Jeżeli będziemy chcieli wyciągnąć auto z rowu lub błota, doskonale sprawdzi się lina stalowa. Jest ona sztywna, toteż nie straszne jej duże obciążenia. Na rynku dostępne są również liny kinetyczne, których zazwyczaj używa się podczas holowania samochodów terenowych. Ich cechą charakterystyczną jest spora rozciągliwość. Nie mogą być jednak stosowane podczas holowania samochodów po jezdni, gdyż obniżają sterowność samochodu. Wybierając linę holowniczą, trzeba zwrócić uwagę nie tylko na materiał, z którego została wykonana, ale również na udźwig oraz dodatki. Droższe modele wyposażone są w różnego rodzaju akcesoria zabezpieczające, które niwelują ryzyko odpięcia się haku czy szekli.
  • trójkąt ostrzegawczy – stanowi obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu, toteż musimy go zawsze wozić ze sobą. Jest przydatny nie tylko w trakcie holowania, ale również podczas awarii samochodu na drodze po to, aby informować o potencjalnym zagrożeniu innych uczestników ruchu drogowego. Jego podstawowym zadaniem jest sygnalizowanie innym kierowcom miejsca postoju samochodu, który uległ uszkodzeniu. Z tego względu musi mieć odblaskową powierzchnię, aby był dobrze widoczny także nocą. Warto przy tym pamiętać, iż brak trójkąta ostrzegawczego podczas kontroli drogowej skutkuje mandatem w wysokości od 50 do 200 złotych.
  • kamizelka odblaskowa – polski kierowca nie musi dysponować kamizelką odblaskową podczas kontroli drogowej, jednak w szczególnych okolicznościach, jakim jest na przykład awaria samochodu, kamizelka skutecznie poprawia widoczność pieszego, który ustawia trójkąt ostrzegawczy czy też mocuje linę do haka. Powinniśmy zatem wozić kamizelkę w samochodzie. Dzięki niej będziemy bardziej widoczni. Co więcej kamizelka odblaskowa jest wymagana w wielu krajach Unii Europejskiej, w tym między innymi w Niemczech, Austrii, Włoszech, Francji, Słowenii czy też Norwegii. Kupując kamizelkę warto zadbać o to, aby spełniała ona normę EN 471. Wówczas mamy pewność, iż odzież ochronna będzie odbijała światło kierunkowe, co wymagane jest w Hiszpanii, Francji, Austrii i Niemczech.
  • hak – służy do zaczepiania liny i jest kolejnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo holowania. Hak w wielu modelach samochodów jest ukryty za zaślepkami w zderzaku, co zwiększa walory wizualne pojazdu, gdy hak nie jest potrzebny.Jeśli hak nie jest wkręcony na stałe, musimy go samodzielnie zamontować, najczęściej za pomocą śrub. Ta opcja staje się coraz bardziej powszechna ze względu na przepisy wprowadzone w Unii Europejskiej. W wielu krajach nie można bowiem poruszać się pojazdami wyposażonymi w haki stałe, jeśli nie holują one przyczepy lub samochodu. Na rynku dostępna jest jeszcze jedna opcja. Haki automatyczne, które odpinamy jednym ruchem dłoni. Jest to ciekawa alternatywa, jednak droga, stąd też nie wszyscy kierowcy się na nią decydują. Istotne jest jednak przede wszystkim to, aby hak był optymalnie dostosowany do modelu samochodu. Przestrzegamy przed praktyką stosowania haków z innych samochodów. Nawet jeśli elementy te wyglądają podobnie, mogą różnić się gwintami, co rodzi groźne konsekwencje. Podczas holowania, kiedy to powstają znaczne obciążenia, hak może wyskoczyć.

Przygotowanie samochodu do holowania

Jeżeli mamy wszystkie elementy wyposażenia gwarantujące nam bezpieczne, sprawne i zgodne z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym holowanie, powinniśmy odpowiednio przygotować samochód do tego zabiegu. Rozpoczynamy od umieszczenia trójkąta ostrzegawczego po lewej stronie samochodu.

Jeżeli holowanie odbywa się nocą, należy włączyć światła pozycyjne. Podobnie trzeba postąpić w razie złej widoczności w ciągu dnia. Pamiętajmy, iż zabronione jest włączanie świateł awaryjnych, które mogłyby innych kierowców wprowadzać w błąd. Wówczas na przykład podczas wykonywania manewru wyprzedzania nie mieliby świadomości, iż samochód jest holowany i że tak naprawdę wyprzedzają dwa pojazdy, a nie jeden.

Kolejną ważną czynnością jest przyczepienie liny do haków. Zabiegowi temu trzeba poświęcić dużo uwagi, sprawdzając, czy na pewno nie dojdzie do odczepienia. W tym wypadku najlepiej sprawdzają się liny wyposażone w zaczepy zabezpieczające przed niekontrolowanym rozłączeniem się liny. Warto również pamiętać, iż zabronione jest mocowanie liny do wahaczy czy zderzaków.

Podstawowe zasady podczas holowania

Aby holowanie przebiegło bezpiecznie, obydwaj kierowcy muszą zachować maksymalne skupienie w trakcie jazdy oraz powinny dostosować się do poniższych zasad. Pozwoli to na przeprowadzenie zabiegu bez żadnych komplikacji.

  1. Samochód, który jest holowany, powinien być prowadzony przez kierowcę bardziej doświadczonego. Osoba, która nigdy nie wykonywała tej czynności, może popełniać błędy. Jest to bowiem stresująca sytuacja. Ponadto w samochodzie holowanym ruchy kierownicą i hamowanie może być utrudnione z uwagi na brak wspomagania, co dla niedoświadczonego kierowcy będzie kolejnym powodem do stresu.
  2. Lina musi być zawsze napięta, co gwarantuje bezpieczne holowanie. Aspekt ten jest szczególnie istotny podczas ruszania. Jeśli w jego trakcie dojdzie do gwałtownego pociągnięcia, lina może zostać uszkodzona lub nawet zerwana.
  3. Jeżeli chcemy zmienić pas lub skręcić, manewr ten musi być sygnalizowany przez obydwa pojazdy.
  4. Jeżeli poruszamy się po drodze, która ma dwa lub trzy pasy w jednym kierunku, samochody muszą jechać po prawym pasie, o ile jest to możliwe.
  5. Aby uniknąć efektu luźnej liny, pojazd holowany musi hamować mocniej niż holujący.
  6. Niezwykle ważną kwestią jest zachowanie łączności pomiędzy kierowcami, gdyby zaistniała potrzeba awaryjnego hamowania. Może być to wspólnie ustalony znak, na przykład podwójne mrugnięcie światłami.
  7. Warto omijać główne drogi charakteryzujące się dużym natężeniem ruchu i wybierać te mniej uczęszczane. Pozwoli to ograniczyć hamowanie, zatrzymywanie się i ponowne ruszanie.
  8. Szczególną ostrożność należy zachować na przejściach dla pieszych. Mogą oni bowiem nie zauważyć, iż dwa samochody się holują, i wejść pomiędzy nie, co jest niezwykle niebezpieczną sytuacją.
  9. Należy również pamiętać, iż nie każdy pojazd może być holowany. Zasada ta tyczy się zwłaszcza samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Nie mogą one być holowane, gdyż przyczyni się to do kosztownej awarii.

Holowanie samochodu z punktu widzenia prawa

Z uwagi na fakt, iż zabieg holowania może stwarzać niebezpieczeństwo na drodze, w Kodeksie drogowym zawarte zostały najważniejsze wytyczne, do których obydwaj kierowcy muszą się dostosować. Obejmują one również stan techniczny holowanego pojazdu. Zgodnie z artykułem 31:

1. Kierowca może holować pojazd silnikowy wyłącznie, jeśli:

  • prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h w przypadku obszaru zabudowanego i 60 km/h poza nim,
  • pojazd holujący ma wyłączone światła mijania bez względu na to, jaka jest widoczność,
  • w pojeździe holowanym znajduje się kierowca posiadający uprawnienia do poruszania się tym pojazdem (nie jest to wymagane, jeśli sposób holowania wyklucza konieczność kierowania nim),
  • obydwa pojazdy połączone są ze sobą w sposób, który wyklucza odczepienie się ich w trakcie jazdy (odwrotnie jest w przypadku holowania motocykla, który musi być połączony z pojazdem holującym za pomocą połączenia giętkiego, pozwalającego na łatwe odczepienie pojazdów),
  • pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym (wyposażonym w powłokę odblaskową). Co więcej jeśli mamy do czynienia z niedostateczną  widocznością, musi on mieć włączone światła pozycyjne. Jeżeli pojazd nie został oznaczony trójkątem ostrzegawczym, musi wysyłać żółte sygnały błyskowe, w taki sposób, aby były one widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.
  • w przypadku połączenia sztywnego w pojeździe holowanym jest sprawny przynajmniej jeden układ hamulców, a w przypadku połączenia luźnego – dwa układy hamulców,
  • przy połączeniu sztywnym odległość pomiędzy pojazdami nie przekracza 3 metrów, a w przypadku połączenia luźnego wynosi ona 4-6 metrów,
  • połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi bądź wyposażone w żółtą lub czerwoną chorągiewkę.

2. Zabronione jest holowanie:

  • na autostradzie (odstępstwem od tej reguły jest holowanie przez pojazdy, które zostały do tego uprawnione, holowanie to odbywać się może do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych),
  • pojazdu wyposażonego w przyczepę lub naczepę,
  • większej liczby pojazdów niż jeden,
  • pojazdu o niesprawnym układzie holowania,
  • pojazdu o niesprawnych hamulcach, chyba że ze względu na sposób holowania nie ma potrzeby ich użycia,
  • pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, gdy silnik jest unieruchomiony, a działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy jednostki napędowej.

3. Jeżeli holowanie pojazdu odbywa się w sposób, który wyklucza potrzebę kierowania nim lub używania hamulców, rzeczywista masa pojazdu holowanego nie może być większa niż rzeczywista masa całkowita pojazdu holującego.

Aby holowanie przebiegło prawidłowo, spełnione muszą zostać określone warunki, które wskazuje Kodeks drogowy. W przeciwnym razie w razie kontroli drogowej będziemy musieli zapłacić mandat. Wypełnienie określonych wymogów jest również ważne dla zachowania bezpieczeństwa na drodze podczas holowania.

Wyposażenie konieczne do holowania

Aby można było przystąpić do holowania samochodu, potrzebujemy akcesoriów, które z jednej strony pozwolą nam na mocne i sprawne połączenie dwóch pojazdów, a z drugiej zapewnią nam i innym uczestnikom ruchu drogowego bezpieczeństwo. Oto elementy wyposażenia, które są niezbędne podczas holowania:

  • lina – od jej wytrzymałości zależy to, czy zabieg holowania przebiegnie bezpiecznie. Jest to zatem jeden z najważniejszych elementów wyposażenia samochodu, który warto zawsze wozić w bagażniku. W przypadku samochodów osobowych, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, wystarczy lina o długości 4-6 metrów. Najtańsze, a zarazem najbardziej rozpowszechnione są liny plecione. Zapłacimy za nie w granicach 20-30 złotych i znajdziemy je między innymi na stacjach benzynowych. Nie zawsze jednak są to produkty trwałe i mogą charakteryzować się niezbyt dobrą wytrzymałością na szarpanie czy rozciąganie. Lepszą jakość gwarantują liny holownicze elastyczne (dynamiczne). Ich cechą charakterystyczną jest rozciąganie podczas dużego obciążenia. Lina rozciąga się jedynie o kilka-kilkadziesiąt centymetrów, jednak pozwala to wydłużyć jej żywotności i wytrzymałość. Jeżeli będziemy chcieli wyciągnąć auto z rowu lub błota, doskonale sprawdzi się lina stalowa. Jest ona sztywna, toteż nie straszne jej duże obciążenia. Na rynku dostępne są również liny kinetyczne, których zazwyczaj używa się podczas holowania samochodów terenowych. Ich cechą charakterystyczną jest spora rozciągliwość. Nie mogą być jednak stosowane podczas holowania samochodów po jezdni, gdyż obniżają sterowność samochodu. Wybierając linę holowniczą, trzeba zwrócić uwagę nie tylko na materiał, z którego została wykonana, ale również na udźwig oraz dodatki. Droższe modele wyposażone są w różnego rodzaju akcesoria zabezpieczające, które niwelują ryzyko odpięcia się haku czy szekli.
  • trójkąt ostrzegawczy – stanowi obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu, toteż musimy go zawsze wozić ze sobą. Jest przydatny nie tylko w trakcie holowania, ale również podczas awarii samochodu na drodze po to, aby informować o potencjalnym zagrożeniu innych uczestników ruchu drogowego. Jego podstawowym zadaniem jest sygnalizowanie innym kierowcom miejsca postoju samochodu, który uległ uszkodzeniu. Z tego względu musi mieć odblaskową powierzchnię, aby był dobrze widoczny także nocą. Warto przy tym pamiętać, iż brak trójkąta ostrzegawczego podczas kontroli drogowej skutkuje mandatem w wysokości od 50 do 200 złotych.
  • kamizelka odblaskowa – polski kierowca nie musi dysponować kamizelką odblaskową podczas kontroli drogowej, jednak w szczególnych okolicznościach, jakim jest na przykład awaria samochodu, kamizelka skutecznie poprawia widoczność pieszego, który ustawia trójkąt ostrzegawczy czy też mocuje linę do haka. Powinniśmy zatem wozić kamizelkę w samochodzie. Dzięki niej będziemy bardziej widoczni. Co więcej kamizelka odblaskowa jest wymagana w wielu krajach Unii Europejskiej, w tym między innymi w Niemczech, Austrii, Włoszech, Francji, Słowenii czy też Norwegii. Kupując kamizelkę warto zadbać o to, aby spełniała ona normę EN 471. Wówczas mamy pewność, iż odzież ochronna będzie odbijała światło kierunkowe, co wymagane jest w Hiszpanii, Francji, Austrii i Niemczech.
  • hak – służy do zaczepiania liny i jest kolejnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo holowania. Hak w wielu modelach samochodów jest ukryty za zaślepkami w zderzaku, co zwiększa walory wizualne pojazdu, gdy hak nie jest potrzebny.Jeśli hak nie jest wkręcony na stałe, musimy go samodzielnie zamontować, najczęściej za pomocą śrub. Ta opcja staje się coraz bardziej powszechna ze względu na przepisy wprowadzone w Unii Europejskiej. W wielu krajach nie można bowiem poruszać się pojazdami wyposażonymi w haki stałe, jeśli nie holują one przyczepy lub samochodu. Na rynku dostępna jest jeszcze jedna opcja. Haki automatyczne, które odpinamy jednym ruchem dłoni. Jest to ciekawa alternatywa, jednak droga, stąd też nie wszyscy kierowcy się na nią decydują. Istotne jest jednak przede wszystkim to, aby hak był optymalnie dostosowany do modelu samochodu. Przestrzegamy przed praktyką stosowania haków z innych samochodów. Nawet jeśli elementy te wyglądają podobnie, mogą różnić się gwintami, co rodzi groźne konsekwencje. Podczas holowania, kiedy to powstają znaczne obciążenia, hak może wyskoczyć.

Przygotowanie samochodu do holowania

Jeżeli mamy wszystkie elementy wyposażenia gwarantujące nam bezpieczne, sprawne i zgodne z obowiązującym w Polsce porządkiem prawnym holowanie, powinniśmy odpowiednio przygotować samochód do tego zabiegu. Rozpoczynamy od umieszczenia trójkąta ostrzegawczego po lewej stronie samochodu.

Jeżeli holowanie odbywa się nocą, należy włączyć światła pozycyjne. Podobnie trzeba postąpić w razie złej widoczności w ciągu dnia. Pamiętajmy, iż zabronione jest włączanie świateł awaryjnych, które mogłyby innych kierowców wprowadzać w błąd. Wówczas na przykład podczas wykonywania manewru wyprzedzania nie mieliby świadomości, iż samochód jest holowany i że tak naprawdę wyprzedzają dwa pojazdy, a nie jeden.

Kolejną ważną czynnością jest przyczepienie liny do haków. Zabiegowi temu trzeba poświęcić dużo uwagi, sprawdzając, czy na pewno nie dojdzie do odczepienia. W tym wypadku najlepiej sprawdzają się liny wyposażone w zaczepy zabezpieczające przed niekontrolowanym rozłączeniem się liny. Warto również pamiętać, iż zabronione jest mocowanie liny do wahaczy czy zderzaków.

Podstawowe zasady podczas holowania

Aby holowanie przebiegło bezpiecznie, obydwaj kierowcy muszą zachować maksymalne skupienie w trakcie jazdy oraz powinny dostosować się do poniższych zasad. Pozwoli to na przeprowadzenie zabiegu bez żadnych komplikacji.

  1. Samochód, który jest holowany, powinien być prowadzony przez kierowcę bardziej doświadczonego. Osoba, która nigdy nie wykonywała tej czynności, może popełniać błędy. Jest to bowiem stresująca sytuacja. Ponadto w samochodzie holowanym ruchy kierownicą i hamowanie może być utrudnione z uwagi na brak wspomagania, co dla niedoświadczonego kierowcy będzie kolejnym powodem do stresu.
  2. Lina musi być zawsze napięta, co gwarantuje bezpieczne holowanie. Aspekt ten jest szczególnie istotny podczas ruszania. Jeśli w jego trakcie dojdzie do gwałtownego pociągnięcia, lina może zostać uszkodzona lub nawet zerwana.
  3. Jeżeli chcemy zmienić pas lub skręcić, manewr ten musi być sygnalizowany przez obydwa pojazdy.
  4. Jeżeli poruszamy się po drodze, która ma dwa lub trzy pasy w jednym kierunku, samochody muszą jechać po prawym pasie, o ile jest to możliwe.
  5. Aby uniknąć efektu luźnej liny, pojazd holowany musi hamować mocniej niż holujący.
  6. Niezwykle ważną kwestią jest zachowanie łączności pomiędzy kierowcami, gdyby zaistniała potrzeba awaryjnego hamowania. Może być to wspólnie ustalony znak, na przykład podwójne mrugnięcie światłami.
  7. Warto omijać główne drogi charakteryzujące się dużym natężeniem ruchu i wybierać te mniej uczęszczane. Pozwoli to ograniczyć hamowanie, zatrzymywanie się i ponowne ruszanie.
  8. Szczególną ostrożność należy zachować na przejściach dla pieszych. Mogą oni bowiem nie zauważyć, iż dwa samochody się holują, i wejść pomiędzy nie, co jest niezwykle niebezpieczną sytuacją.
  9. Należy również pamiętać, iż nie każdy pojazd może być holowany. Zasada ta tyczy się zwłaszcza samochodów wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Nie mogą one być holowane, gdyż przyczyni się to do kosztownej awarii.

Holowanie samochodu z punktu widzenia prawa

Z uwagi na fakt, iż zabieg holowania może stwarzać niebezpieczeństwo na drodze, w Kodeksie drogowym zawarte zostały najważniejsze wytyczne, do których obydwaj kierowcy muszą się dostosować. Obejmują one również stan techniczny holowanego pojazdu. Zgodnie z artykułem 31:

1. Kierowca może holować pojazd silnikowy wyłącznie, jeśli:

  • prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h w przypadku obszaru zabudowanego i 60 km/h poza nim,
  • pojazd holujący ma wyłączone światła mijania bez względu na to, jaka jest widoczność,
  • w pojeździe holowanym znajduje się kierowca posiadający uprawnienia do poruszania się tym pojazdem (nie jest to wymagane, jeśli sposób holowania wyklucza konieczność kierowania nim),
  • obydwa pojazdy połączone są ze sobą w sposób, który wyklucza odczepienie się ich w trakcie jazdy (odwrotnie jest w przypadku holowania motocykla, który musi być połączony z pojazdem holującym za pomocą połączenia giętkiego, pozwalającego na łatwe odczepienie pojazdów),
  • pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie trójkątem ostrzegawczym (wyposażonym w powłokę odblaskową). Co więcej jeśli mamy do czynienia z niedostateczną  widocznością, musi on mieć włączone światła pozycyjne. Jeżeli pojazd nie został oznaczony trójkątem ostrzegawczym, musi wysyłać żółte sygnały błyskowe, w taki sposób, aby były one widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.
  • w przypadku połączenia sztywnego w pojeździe holowanym jest sprawny przynajmniej jeden układ hamulców, a w przypadku połączenia luźnego – dwa układy hamulców,
  • przy połączeniu sztywnym odległość pomiędzy pojazdami nie przekracza 3 metrów, a w przypadku połączenia luźnego wynosi ona 4-6 metrów,
  • połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi bądź wyposażone w żółtą lub czerwoną chorągiewkę.

2. Zabronione jest holowanie:

  • na autostradzie (odstępstwem od tej reguły jest holowanie przez pojazdy, które zostały do tego uprawnione, holowanie to odbywać się może do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych),
  • pojazdu wyposażonego w przyczepę lub naczepę,
  • większej liczby pojazdów niż jeden,
  • pojazdu o niesprawnym układzie holowania,
  • pojazdu o niesprawnych hamulcach, chyba że ze względu na sposób holowania nie ma potrzeby ich użycia,
  • pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, gdy silnik jest unieruchomiony, a działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy jednostki napędowej.

3. Jeżeli holowanie pojazdu odbywa się w sposób, który wyklucza potrzebę kierowania nim lub używania hamulców, rzeczywista masa pojazdu holowanego nie może być większa niż rzeczywista masa całkowita pojazdu holującego.

Aby holowanie przebiegło prawidłowo, spełnione muszą zostać określone warunki, które wskazuje Kodeks drogowy. W przeciwnym razie w razie kontroli drogowej będziemy musieli zapłacić mandat. Wypełnienie określonych wymogów jest również ważne dla zachowania bezpieczeństwa na drodze podczas holowania.

Kategoria: Poradniki
Data: 31.07.2017
Social