Udostępnij
Skomentuj

Filtr paliwa Vectra C - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Wymiana starego filtra paliwa na nowy nie jest skomplikowana, dlatego nie powinniśmy dopuszczać do jego zapchania.

Wystarczy kilka-kilkanaście minut, by wykorzystany mógł zostać całkiem nowy element.

Mimo tego, wielu kierowców bagatelizuje konieczność przeprowadzania regularnej wymiany filtrów, co oczywiście przekłada się na wydajność silnika, a także jego żywotność. Wynika to z funkcji, jaką pełni filtr paliwa – zarówno w silniku benzynowym, jak i dieslowym.

Filtr paliwa Vectra C – zadania

W samochodach Opel Vectra C, a także w każdym innym modelu filtr służy do zatrzymywania zanieczyszczeń, które wraz z paliwem mogłyby przedostać się do jednostki napędowej. O czym jest dokładnie mowa? Przede wszystkim o rozmaitych pyłach, kurzu, drobinkach rdzy i opiłkach metalu. Ich długotrwałe rozprowadzanie po silniku może doprowadzić nie tylko do zmniejszenia wydajność jego pracy, ale również do uszkodzenia niektórych elementów.

Jeszcze ważniejszych zdaje się być filtr paliwa w silnikach dieslowych. Poza wspomnianymi zanieczyszczeniami, blokuje on również dostęp wody do mieszanki paliwowej. Prowadzi ona do korozji elementów metalowych, dlatego sprawny filtr jest w tym przypadku niezbędny. Biorąc to wszystko pod uwagę, nie powinniśmy dopuszczać do zapychania się filtra, gdyż w takim przypadku skuteczność jego działania będzie zerowa.

Zapchany filtr paliwa Vectra C - objawy

Jak już wspomnieliśmy, zaniedbanie systemu filtracji paliwa może przełożyć się na sposób działania silnika. Poniżej przedstawiamy najczęstsze objawy niesprawnego filtra.

  • Problemu z uruchomieniem silnika.
  • Większe spalanie paliwa.
  • Nieregularna praca silnika.
  • Wyciek paliwa z rury wydechowej i wydobywanie się z niej gęstego dymu.
  • Spadek wydajności pracy jednostki napędowej.
  • Dłuższe nabieranie prędkości.

Do tego dochodzi oczywiście możliwość uszkodzenia niektórych elementów budowy silnika. Jeśli zauważymy jeden z wymienionych objawów, może to oznacza, że filtr jest zapchany lub uszkodzony i trzeba go wymienić.

Jak często wymieniać filtr paliwa Vectra C?

Jeżeli nie chcemy dopuścić do powstania wspomnianych trudności i uszkodzenia silnika, powinniśmy kierować się zaleceniami producenta samochodu, który w instrukcji powinien wskazać, ja często filtr powinien być wymieniany.

Oczywiście jest to zależne od wielu kwestii, związanych między innymi z intensywnością eksploatacji pojazdu, stylu jazdy, a także warunków, w jakich się poruszamy. Przyjęło się jednak, że filtr paliwa powinien być wymieniany po przejechaniu od 15 do 50 tysięcy kilometrów.

Nieco inaczej wygląda sprawa z filtrami dieslowymi. Eksperci podkreślają bowiem, że filtry powinny podlegać zmianie również bezpośrednio przed okresem jesienno-zimowym. Chcąc tego uniknąć, możemy wyposażyć się w filtry z różnymi dodatkami, na przykład w postaci czujników obecności wody, podgrzewaczy (nie dopuszczają do zamarznięcia wody gromadzącej się w filtrze) czy chociażby korka pozwalającego na usunięcie nadmiaru wody.

Filtr paliwa - jak wybrać?

W przypadku większości pojazdów eksperci zalecają, aby filtr paliwa wymieniać na część oryginalną, dedykowaną konkretnemu modelowi samochodu. Wynika to nie tylko z dopasowania, ale również (a może przede wszystkim) z wysokiej jakości wykonania i użycia odpowiednich tworzyw filtrujących. Jest to niezwykle istotne, zwłaszcza podczas częstej jazdy w trudnych warunkach. Dzięki temu możemy mieć pewność, że filtr upora się z zatrzymywaniem wszystkich, nawet najdrobniejszych zabrudzeń, także wody.

Jeśli więc mamy tylko taką możliwość, powinniśmy kupić filtr paliwa dostosowany do modelu samochodu, a także rodzaju i pojemności zamontowanego w nim silnika. Na szczęście rynek jest niezwykle zróżnicowany, dlatego nie powinniśmy mieć problemów ze znalezieniem odpowiedniej części. W sklepach znaleźć można między innymi:

  • filtr paliwa Vectra C 1.9 CDTI
  • filtr paliwa Vectra C 1.8
  • filtr paliwa Vectra C 2.0 DTI
  • filtr paliwa Vectra C 2.0 Turbo
  • filtr paliwa Vectra C 2.2 benzyna
  • filtr paliwa Vectra C 2.2 Direct
  • filtr paliwa Vectra C 3.2
  • filtr paliwa Vectra C 2.2 DTI

Czy jednak jesteśmy skazani na drogie filtry oryginalne? Niekoniecznie. Na rynku dostępne są również zamienniki, które w wielu przypadkach nie różnią się specjalnie od modeli oryginalnych. Nie jest to jednak reguła – wiele zależy bowiem od firmy odpowiedzialnej za przygotowanie filtrów. Decydując się na tanie podróbki, musimy być przygotowani na mało skuteczną filtrację i niską wytrzymałość użytych materiałów. Dążenie na siłę w kierunku oszczędności nie zawsze będzie więc opłacalne.

Filtr paliwa - jaka firma?

Zanim zdecydujemy się na zamiennik, powinniśmy zaznajomić się z opiniami na temat konkretnego produktu, a także samego producenta. Kierowcy chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, a także wskazują na ewentualne mankamenty wybranego rozwiązania.

Wszystko to sprawia, że jesteśmy w stanie jeszcze na etapie zakupu wykluczyć część produktów, które okażą się po prostu słabej jakości. Tanie podróbki są przeważnie tworzone z bardzo cienkich tworzyw filtrujących, które nie radzą sobie z filtracją paliwa i dość szybko ulegają zniszczeniu bądź zapchaniu.

Filtr paliwa Vectra C – jaka cena?

Jak można się domyślić, produkty dostępne na rynku są zróżnicowane nie tylko pod względem użytych materiałów, ale również kosztów zakupu. Najtańsze filtry paliwa zakupimy za około 20 złotych (niektóre podróbki są nawet tańsze), natomiast modele gwarantujące wyższą jakość wykonania oraz filtry oryginalne mogą kosztować nawet 100 złotych.

Nawet wydatek 100 złotych co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów nie jest specjalnie duży, zwłaszcza gdy porównamy go z kosztami ewentualnych napraw jednostek napędowych. Wszystko to sprawia, że sprawy nie warto bagatelizować.

Filtr paliwa Vectra C – jak wymienić?

Na koniec pozostało nam już tylko pokrótce opisać proces wymiany filtra, który nie jest specjalnie skomplikowany. Jest to kolejny powód, dla którego kupna i montażu nowej części nie powinniśmy odkładać.

Pracę ułatwi nam oczywiście kanał, jeśli jednak nie mamy do niego dostępu, możemy ograniczyć się do zwykłego podnośnika. Warto wyposażyć się również w rękawice ochronne, śrubokręt, kombinerki lub szczypce do przewodów oraz pojemnik na paliwo. Po zlokalizowaniu filtra paliwa, zdejmujemy jego osłonę (zazwyczaj wymaga to użycia śrubokrętu krzyżakowego) oraz odpinamy przewody paliwowe, uważając na ewentualny wyciek. Wszystko to pozwoli nam usunąć stary filtr i założyć nowy. Następnie podpinamy z powrotem przewody i zakręcamy mocowanie.

Pozostaje nam uruchomić silnik. Jego praca z początku może być nieco rwana, jednak po chwili wszystko powinno wrócić do normy. Tyle wystarczy, by cieszyć się nowym, sprawnym systemem filtracji paliwa.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 04:03
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.