Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/jakie-sruby-do-felg-aluminiowych-co-warto-wiedziec/11402/ 2019-04-06 16:30:59.000000

Jakie śruby do felg aluminiowych? - Co warto wiedzieć?

Odpowiedni dobór śrub do felg aluminiowych to gwarancja pewnego montażu felg. Jakie śruby wybrać?

Jak dobrać śrubę?

Oferta śrub i akcesoriów do felg aluminiowych nie jest mała, a wybór może być skomplikowany, gdy nie wiemy, na co należy zwrócić uwagę. Niewłaściwe dopasowanie elementów montażowych do felg może skutkować problemami w samym montażu lub podczas użytkowania samochodu, co może nawet doprowadzić do uszkodzenia czujników ABS lub do utraty koła podczas jazdy. Właśnie z tego względu nie należy bagatelizować tego zagadnienia.

Jeśli nie mamy pewności, czy wybrane śruby będą odpowiednie, zawsze możemy upewnić się i poprosić o fachową poradę w serwisie lub u sprzedawcy, ale warto też orientować się w tym, jak dobrać śruby do felg i na co zwrócić uwagę.

Oznaczenia śrub

Każda ze śrub montażowych do felg będzie posiadała szereg różnorodnych oznaczeń, które pozwolą w ustaleniu, czy wybrana śruba nada się do posiadanej felgi. Najważniejsze kryteria i parametry, które pozwolą w wyborze śrub:

  • Osadzenie (podsadzenie) – to parametr, który musi być spójny z rodzajem gniazda w felgach. Do wyboru mamy: osadzenie płaskie, osadzenie stożkowe oraz osadzenie kuliste. W felgach także są stosowane gniazda stożkowe oraz gniazda kuliste. Śruba powinna mieć takie samo osadzenie, jakie jest osadzenie felgi (do gniazda stożkowego rekomendowane są śruby z osadzeniem stożkowym, do gniazda z osadzeniem kulistym należy wybrać śruby z osadzeniem kulistym). Rodzaj osadzenia śrub należy więc uznać za jedną z kwestii priorytetowych, gdyż dobór śrub o niewłaściwym kształcie osadzenia będzie skutkował kiepskim przytwierdzeniem felg, może prowadzić do uszkodzenia felgi, a nawet do odczepienia się koła w trakcie jazdy.
  • Skok gwintu oraz średnica gwintu – to kolejna kluczowa kwestia techniczna przy wyborze śrub do felg. Na ten parametr nie ma wpływu rodzaj stosowanej felgi, ale piasta koła. To oznacza, że śruby pod względem skoku gwintu oraz średnicy dobiera się bez względu na rodzaj stosowanych felg. Najprostszym sposobem na dobór śruby o odpowiednim skoku i średnicy jest odkręcenie starej śruby i dokonanie jej pomiaru. Można też skorzystać z informacji technicznych o konkretnym samochodzie, jak również skorzystać z konfiguratorów.
  • Rozmiar klucza – do przykręcania śrub do felg stosowane są najczęściej klucze 17 oraz 19, przy czym do felg aluminiowych wybiera się, na ogół, śruby o mniejszych łbach.
  • Długość śruby – rozmiar śrub, a konkretniej ich długość, to kolejna kwestia, którą należy wziąć pod uwagę. Długość śruby mierzy się od stożka lub kuli. Dobór niewłaściwego rozmiaru śruby stwarza spore zagrożenie. Zbyt krótkie śruby mogą skutkować nawet odpadnięciem koła, a zbyt długie wystają i korodują. Prawidłową długość śrub znajdziemy w dokumentacji technicznej felg. Można też odkręcić starą śrubę, by sprawdzić jej parametry.

Nakrętki i śruby do kół

Śruby i nakrętki do kół należy dobierać wyłącznie na podstawie sprawdzonych informacji technicznych. Najwygodniejszym sposobem na ustalenie prawidłowych parametrów śrub i nakrętek jest zerknięcie do dokumentacji technicznej kół oraz felg. Powinniśmy odnaleźć w niej informacje o zalecanej długości śrub, jak również o ich średnicy oraz osadzeniu.

  • Śruby stożkowe – pasują do felg o stożkowych gniazdach. Są najczęściej stosowane do felg aluminiowych.
  • Śruby kuliste – pasują do felg o kulistym gnieździe, najczęściej do felg stalowych.
  • Śruby płaskie – pasują do niektórych felg oryginalnych (Peugeot, Citroen).

Nakrętki i śruby do alufelg

Bez względu na to, czy mamy do czynienia z felgami stalowymi, czy aluminiowymi, śrub i nakrętek nie należy kupować w ciemno ani też zakładać, że przy zmianie felg stare śruby na pewno będą pasowały. Każdorazowo należy tę kwestię zweryfikować i w razie potrzeby kupić nowe śruby, gdyż jest to kwestia prawidłowego dokręcenia felg, a więc i bezpieczeństwa.

Rozwiązania, które bywają stosowane w przypadku felg aluminiowych to również:

  • Śruby pływające – pozwalają na minimalną korektę rozstawu, ale zaleca się, by nie była to korekta większa niż około 2 milimetry. Niektórzy wulkanizatorzy polecają także stosowanie śrub pływających do felg aluminiowych nawet wówczas, gdy rozstaw jest prawidłowy. Ma to zapobiec szybkiemu wyrabianiu się gniazda w feldze.
  • Śruby antykradzieżowe – felgi aluminiowe nie są tanie, a w szczególności te najbardziej estetyczne i oryginalne. Z tego względu jest to element, który dość łatwo może paść łupem złodziei. By zapobiegać kradzieży felg aluminiowych, można zastosować specjalne śruby antykradzieżowe. Śruby tego typu utrudniają odkręcenie felg, ponieważ posiadają nietypowe końcówki, do których trudno dobrać odpowiedni klucz. Niektóre śruby antykradzieżowe są tak skonstruowane, że ich główka jest niemal w całości ukryta w gnieździe felgi, a to uniemożliwia ich odkręcenie bez odpowiedniego przyrządu. Śruby antykradzieżowe dobiera się do felg na podstawie tych samych parametrów technicznych. Warto rozważyć ich zakup, gdy zależy nam na podniesieniu bezpieczeństwa felg aluminiowych w samochodzie.

Dobór śrub do felg aluminiowych nie musi być trudny. Dobra orientacja w kluczowych parametrach pomoże w wybraniu odpowiedniego rozwiązania do każdego typu felg.

Podobne artykuły
 
Udostępnij
5,0
3 oceny
1 komentarz
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (1)

nieźle