Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/koncowki-drazkow-kierowniczych-objawy-zuzycia/5194/ 2019-04-06 16:19:37.000000

Końcówki drążków kierowniczych – objawy zużycia.

Można rzec, iż układ kierowniczy to podzespół, który przez wielu kierowców traktowany jest po macoszemu. Tymczasem odgrywa on niezwykle ważną rolę w zachowaniu bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Ważnymi jego elementami są końcówki drążków kierowniczych. Do czego służą te części i jakie są ich objawy zużycia?

Po co końcówka drążka kierowniczego?

Podstawową rolą końcówki drążka kierowniczego jest łączenie zwrotnicy koła z systemem kierowniczym. Element ten zazwyczaj jest zbudowany z części elastycznych, które profesjonalnie określane są przegubami kulowymi. To właśnie one umożliwiają ruch zawieszenia koła, a także pozwalają na skręty zwrotnicy względem przekładni kierowniczej, która jest na stale zamontowana w naszym samochodzie.

Wpływają one zatem na manewrowość auta, a co za tym idzie również i bezpieczeństwo oraz wygodę podróżowania. W pewnym stopniu determinują także zużycie paliwa oraz opon.

Jak wygląda końcówka drążka kierowniczego?

Końcówka drążka kierowniczego swym wyglądem przypomina literę L. Z jednej strony mocuje się ją do zwrotnicy koła, z drugiej zaś do drążka kierowniczego. Jak zostało wspomniane, każda końcówka jest wyposażona w przegub kulowy, który pełni bardzo ważne funkcje. Z uwagi na to, iż często jest w ruchu, stanowi element najczęściej podlegający zużyciu.

Kiedy końcówki są do wymiany?

Końcówki drążków kierowniczych to elementy, które podlegają wymianie. Jak większość podzespołów bowiem zużywają się w trakcie eksploatacji samochodu. W ich wypadku ciężko jest określić przybliżony termin wymiany. Zależy to bowiem od modelu samochodu, producenta części, a także warunków eksploatacji. Elementy te należy wymienić, jeśli zauważymy objawy, takie jak:

  • hałasy i stukoty z okolic komory silnika – to najczęstsze objawy uszkodzenia podzespołów układu kierowniczego. Cechą charakterystyczną tych dźwięków jest to, iż są słyszalne zarówno kiedy samochód jedzie, jak i stoi. Niepokojące hałasy nasilają się w sytuacji, gdy samochód porusza się wolno po nierównej lub pozbawionej twardej nawierzchni drodze.
  • luzy, drżenie i wibracje kierownicy – również te symptomy mogą świadczyć o usterce końcówek drążków kierowniczych, chociaż zazwyczaj kojarzone są z awariami kół i opon.
  • powolna reakcja samochodu na delikatne ruchy kierownicą – zdarzają się niebezpieczne przypadki, w których samochód w ogóle nie reaguje na ruchy kierownicą.

Jeżeli chcemy, aby elementy te przez długi czas zachowały swoją jakość, powinniśmy unikać przede wszystkim wjeżdżania na wysokie krawężniki, zwłaszcza jeśli poruszamy się z dużą prędkością. Szkody może im wyrządzić również kręcenie kierownicą w trakcie postoju.

Za końcówki drążków kierowniczych zapłacimy od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, co uzależnione jest przede wszystkim od marki elementu oraz modelu samochodu, do którego szukamy części zamiennych. Warto przy tym pamiętać, iż wymianie podlegają dwie końcówki, co większa koszty naprawy awarii.

Jak sprawdzić końcówki drążków kierowniczych?

Objawy niesprawnego działania końcówek drążków kierowniczych nie są oczywiste. Za ich wywołanie mogą być odpowiedzialne także inne podzespoły, nie tylko te znajdujące się w układzie kierowniczym. Aby potwierdzić lub wykluczyć nasze przypuszczenia, że to końcówki drążków kierowniczych odpowiadają za pojawienie się tych niepokojących objawów, należy przeprowadzić prosty test, do którego jednak potrzebujemy drugiej osoby.

W tym celu umieszczamy samochód na podnośniku. Następnie nasz pomocnik wykonuje ruchy kierownicą, a my sprawdzamy, czy na końcówkach drążków są wyczuwalne luzy. Jeśli tak, elementy te trzeba wymienić na nowe. W przeciwnym razie zbieżność kół przednich może się nieustannie zmieniać, co będzie miało negatywny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Jak wymienić końcówki drążków kierowniczych?

Jeżeli końcówki drążków są zużyte i nie działają sprawnie, należy je wymienić na nowe, co może okazać się trudną czynnością. Stopień skomplikowania wykonywanych prac zależy przede wszystkim od lokalizacji drążków kierowniczych w samochodzie. W niektórych przypadkach do ich demontażu konieczny jest podnośnik, inne wymagają wyjęcia przekładni.

Niezależnie od modelu samochodu niezbędnym elementem wymiany końcówek drążków kierowniczych będzie demontaż przednich kół i odkręcenie zużytych części od drążka kierowniczego i zwrotnicy. Po wymianie części konieczne jest ustawienie geometrii kół. W przeciwnym razie możemy zaobserwować skutki uboczne takie, jak: zwiększone zużycie opon i paliwa czy też pogorszoną manewrowość samochodu. Zwiększa się również ryzyko tego, iż pojazd wypadnie poza tor jazdy.

Jaka końcówka drążka kierowniczego sprawdzi się najlepiej?

Szukając nowych końcówek drążków kierowniczych, najlepiej kierować się renomą producenta. Wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, iż wybierzemy dobrej jakości produkt, który nie zepsuje się po kilku miesiącach użytkowania i wytrzyma trudne warunki drogowe.

Warto zdecydować się na części posiadające gwarancję producenta. Dużym uznaniem kierowców cieszą się końcówki drążków kierowniczych marek, takich jak: Lemforder, MOOG, SWAG czy też TRW. Nie zapomnijmy również o tym, aby dopasować element do modelu, rocznika i wersji silnikowej naszego samochodu.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)