Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/lampa-warsztatowa-jak-wybrac-jaka-najlepsza/5648/ 2018-12-07 13:04:54.000000

Lampa warsztatowa – jak wybrać? Jaka najlepsza?

Jednym z najbardziej przydatnych akcesoriów w warsztacie samochodowym jest lampa warsztatowa. Bez niej diagnoza zepsutych elementów czy też wykonywanie precyzyjnych prac nie będzie możliwe. Na jaką lampę warsztatową warto się zdecydować?

Warsztatowy niezbędnik

Lampa warsztatowa to narzędzie niezbędne w warsztacie samochodowym nie tylko nocą. Warsztat stanowi bowiem z natury pomieszczenie niedoświetlone – ma małą liczbę okien, a i zamontowane lampy sufitowe zazwyczaj nie dają intensywnego światła. Mogłoby ono bowiem oślepiać i przeszkadzać podczas napraw.

Z tych względów lampa warsztatowa jest niezwykle przydatna. Pozwala ona na łatwe, a zarazem dokładne:

  • przeglądanie zawieszenia w warsztatowym kanale,
  • diagnozowanie awarii pod maską,
  • sprawdzanie stanu wszelkiego rodzaju przewodów,
  • szybkie odnalezienie potrzebnego narzędzia.

Stanowi zatem sprzęt niezastąpiony. Warto zatem poświęcić nieco uwagi jej właściwemu doborowi. Produkt powinien być przede wszystkim zaprojektowany z myślą o zastosowaniu warsztatowym. Co to w praktyce oznacza? Otóż to, iż musi być poręczny, wytrzymały, wszechstronny oraz gwarantujący odpowiednią jasność, która jednak nie będzie oślepiać.

Jaka lampę warsztatową wybrać?

Decydując się na zakup lampy warsztatowej, mamy wiele możliwości wyboru. Tej najwłaściwszej opcji szukać możemy, opierając się na kryterium ceny, jakości, mocy, głównego przeznaczenia lampy czy też naszych indywidualnych upodobań. Oto najpopularniejsze modele:

  • latarka czołowa – jest to rozwiązanie, które doskonale sprawdza się podczas wszelkich prac naprawczych w samochodzie. Dzięki niej z łatwością dostrzeżemy szczegóły budowy poszczególnych elementów silnika, nawet tych najbardziej skomplikowanych. Zaletą jej stosowania jest przede wszystkim to, iż nie musimy jej trzymać w dłoni. Umożliwia ona zatem swobodną pracę. Najlepiej zakupić latarkę czołową wyposażoną w diody LED. Obecnie latarki tego typu to standard na rynku. Intensywne poszukiwania nie będą zatem konieczne. Ich zaletą jest przede wszystkim to, że zużywają niewielkie ilości prądu, dając przy tym optymalną ilość światła. Cechuje je również długa żywotność, dzięki czemu nie musimy nieustannie zmieniać baterii. Jeżeli szukamy wszechstronnego narzędzia, zdecydujmy się na latarkę czołową oferującą kilka trybów pracy, w tym różne stopnie jasności, światło pulsacyjne czerwone oraz skupienie i rozproszenie wiązki światła. Będziemy je mogli dostosować do aktualnych potrzeb. Istotną kwestią jest również możliwość łatwego dopasowania baterii do latarki. Dobrym rozwiązaniem będzie lampa zasilana bateriami AA lub AAA. Można je dostać praktycznie wszędzie, nawet w kiosku. Jeśli zależy nam na bardziej uniwersalnej opcji, warto zdecydować się na latarkę czołową, która oferuje możliwość doładowania baterii przez kabel. Wówczas nawet w razie wyładowania akumulatorów zapewnimy ciągłość pracy urządzenia.
  • przewodowa lampa warsztatowa – można ją określić mianem klasyka gatunku. Żaden profesjonalny warsztat nie jest w stanie się bez niej obejść. Zazwyczaj wyposażone jest ona w haczyk, który umożliwia jej zaczepienie na przykład o maskę samochodu. Decydując się na tę opcję, warto szukać lamp wyposażonych w diody LED, które mają dużą moc i świecą jasnym, białym światłem, o szerokiej wiązce. Dzięki temu nasz wzrok nie będzie się męczył, nawet podczas długotrwałych prac. Zyskamy również optymalną przejrzystość i widoczność, co pozwoli na sprawne wykonywanie powierzonych zadań.
  • lampa warsztatowa pod maskę – swym kształtem, rozmiarami i oferowaną barwą światła jest przystosowana do montażu pod maską. Emituje potężny strumień światła, w granicach 900 lumenów, dzięki czemu bardzo dobrze oświetla przestrzeń wymagającą przeglądu. Wyposażona jest w haczyk, który pozwala na jej komfortowe zawieszenie na masce samochodu. Jeżeli decydujemy się na zakup tego sprzętu, powinniśmy sprawdzić, czy interesujący nas model ma teleskopowy uchwyt. Dzięki niemu będziemy mogli poddać precyzyjnej diagnozie każdy detal znajdujący się pod maską.
  • podręczna latarka – chociaż jej zastosowanie sprawia, że mechanik ma jedną rękę zajętą, warto i tak mieć ją przy sobie, chociażby po to, aby szybko i precyzyjnie oświetlić konkretny element. W warunkach warsztatowych doskonale sprawdzą się podręczne latarki wyposażone w obrotowy magnes, dzięki czemu wcale nie ma konieczności ciągłego ich trzymania w dłoni.
  • lampa warsztatowa swym kształtem i wielkością przypominająca długopis – dzięki swym kompaktowym rozmiarom stanowi doskonałe narzędzie podczas wykonywania wszelkiego rodzaju prac inspekcyjnych oraz diagnostycznych. Jest niezwykle poręczna, a pomimo swych rozmiarów posiada trwały akumulator. Podczas zakupu tego typu lampy warto zwrócić uwagę, czy została ona wyposażona w mocny magnes z ruchomą głowicą, co ułatwi przechowywanie urządzenia oraz wykonywanie prac przy jej pomocy. Ważne jest również to, aby miała ona wbudowany tryb czuwania, sygnalizowany migającą, czerwoną diodą. Wówczas łatwiej nam będzie znaleźć lampkę w ciemnym pomieszczeniu.
  • lampa warsztatowa z lupą – jest szczególnie przydatna podczas prac elektronicznych czy też prac precyzyjnych. Zazwyczaj możemy ją dostać w dwóch wariantach – z diodami LED bądź lampami halogenowymi. Ułatwiająca prace lupa znajduje się najczęściej pośrodku lampy. Wybierając najlepszą opcję, warto sprawdzić, jakie powiększenie oferuje. W tańszych modelach jest to zazwyczaj 2,5 lub 8 dioptrii. Droższe produkty umożliwiają regulację powiększenia, dzięki czemu dostosowujemy je do naszych potrzeb, a także rodzaju wykonywanych prac.
  • lampa warsztatowa z detektorem nieszczelności – lampa ta charakteryzuje się wszelkimi parametrami wpływającymi na komfort korzystania z niej. Jest poręczna, odporna na wstrząsy i uszkodzenia mechaniczne oraz daje wysokiej jakości światło, a dodatkowo została wyposażona w detektor nieszczelności. Opcja ta, jak sama nazwa wskazuje, pozwala na wykrycie nieszczelności, na przykład w układzie klimatyzacji.
  • lampa przeznaczona do warsztatów lakierniczych – decydując się na tę opcję, musimy sprawdzić przede wszystkim indeks CRI. Jeśli kształtuje się on na poziomie 92/100 oznacza to praktycznie identyczne odwzorowanie kolorów jak w świetle dziennym, co w warsztacie lakierniczym jest niezwykle istotną kwestią. Dzięki takiej lampie z łatwością dostrzeżemy nawet najmniejsze rysy na karoserii. Z uwagi na fakt, iż lampy tego typu zazwyczaj charakteryzują się dużymi gabarytami, warto dokupić do niej stojak. Trzymanie lampy w ręku może być bowiem niezwykle problematyczne. Lampę można również ustawić na wózku warsztatowych, wykorzystując w tym celu wbudowaną nóżkę. Nie każdy jednak takową posiada. Z tego względu stojak może być niezastąpionym dodatkiem.
  • naświetlacze – mogą być wyposażone w halogeny lub diody LED – coraz częściej stosowane rozwiązanie. Dają one silny strumień światła. Zazwyczaj są wyposażone w stabilne nóżki, co ułatwia skierowanie światła w odpowiednim kierunku. Są doskonałe podczas większych napraw. Dzięki swej solidnej konstrukcji cechują się małą podatnością na uszkodzenia mechaniczne. W warsztacie samochodowym szczególnie dobrze sprawdzą się naświetlacze wyposażone w statywy. Zazwyczaj kosztują one nieco więcej niż tradycyjne lampy tego typu, jednak pozwalają na oświetlenie przestrzeni roboczej z góry, co przy wykonywaniu niektórych prac jest niezwykle istotną kwestią.

Jaka najlepsza lampa warsztatowa?

Na rynku dostępnych jest wiele lamp, które doskonale radzą sobie z oświetlaniem wszelkich przestrzeni roboczych w warsztacie samochodowym. Gwarantują one komfortowe warunki pracy. Szukając najlepszych rozwiązań, warto zwrócić uwagę na aspekty takie, jak:

RODZAJ NAPIĘCIA – biorąc pod uwagę napięcie, z jakim mogą pracować lampy warsztatowe, na rynku dostępne są dwie główne opcje:

  • lampa warsztatowa 24V – jej zaletą jest przede wszystkim to, iż daje jaśniejsze światło niż lampa 12V. Co więcej nie ma żadnych problemów z jej zasilaniem. Może być bowiem zasilana ze specjalnego akumulatora, gniazda zapalniczki samochodowej, a nawet gniazda sieciowego 230V, o ile energia kinetyczna została w odpowiedni sposób przetransformowana. Znakomita większość produktów tego typu może być również zasilana napięciem 12V.
  • lampa warsztatowa 12V – odznacza się przede wszystkimi mniejszymi, a co za tym idzie także i bardziej kompaktowymi rozmiarami. Daje mniej światła i zazwyczaj wyposażona jest w diody LED. Podobnie jak lampa warsztatowa 24 może być zasilana z gniazda zapalniczki samochodowej czy też specjalnego akumulatora.

BARWA ŚWIATŁA – białe światło (6000 K) doskonale sprawdzi się w warsztacie samochodowym. Poprawia koncentrację, a jednocześnie nie męczy wzroku. Jest odpowiednie także podczas wykonywania precyzyjnych prac. Dobrze oświetla przestrzeń.

WYTRZYMAŁOŚĆ – dobrze, jeśli na lampie widnieje oznaczenie IK07. Oznacza to, iż lampa jest odporna na uderzenia. W warsztacie samochodowym zawsze bowiem istnieje ryzyko, iż lampa spadnie na podłogę. Ważne jest zatem to, aby po takim wypadku wciąż działała.

IP – współczynnik IP powinien wynosić przynajmniej 54. Oznacza to, że lampa jest odporna na działanie wody oraz zanieczyszczeń.

OBUDOWA – obudowa urządzenia powinna być odporna nie tylko na wstrząsy, wilgoć, pył czy też kurz, ale również substancje aktywne chemicznie. W warsztacie samochodowym nie brakuje różnego rodzaju silnie działających rozpuszczalników, olejów czy smarów, które mogą uszkodzić latarkę. Ważne jest zatem to, aby obudowa sprzętu chroniła go przed taką ewentualnością.

CZAS PRACY – jeżeli lampa warsztatowa wyposażona jest w przewód zasilający, nie musimy się martwić o to, jak długo będzie świeciła. Możemy jej bowiem używać nieprzerwanie, pamiętając jednak o tym, aby się nie przegrzała. W przypadku lamp zasilanych bateriami, sprawa wygląda nieco inaczej. Jeżeli wybierzemy dobrej jakości baterie AAA, możemy liczyć nawet na 11 godzin nieprzerwanego świecenia.

Część lamp warsztatowych dostajemy w pakiecie z ładowarką. Jest to rozwiązanie bardzo praktyczne. Z jednej strony niweluje konieczność ciągłego kupowania baterii, z drugiej sprawia, że urządzenie jest poręczne – nie ma bowiem kabla. Lampy ładowane akumulatorowo zazwyczaj działają nieprzerwanie od 6 do 8 godzin.

Decydując się na taki model, sprawdźmy, czy został on wyposażony w akumulator litowo-jonowy. Jest on lekki, dzięki czemu lampa jest niezwykle wygodna w obsłudze. Co więcej zapewniają długą pracę urządzenia, co w warunkach warsztatowych jest niezwykle istotną kwestią.

Halogeny czy diody LED?

Zwykłe żarówki wolframowe to obecnie przeżytek, także w branży oświetlenia warsztatowego. Nie dość, że pobierają dużo prądu, są szkodliwe dla środowiska naturalnego, to jeszcze bardzo szybko się nagrzewają i emitują światło, które razi i męczy wzrok. Nie są zatem odpowiednim rozwiązaniem do warsztatu samochodowego, gdzie czas spędzony przy sztucznym oświetleniu liczony jest w godzinach. Lepiej zdecydować się na jedną z poniższych opcji:

  • lampa warsztatowa halogenowa – w porównaniu z tradycyjnym oświetleniem osiąga większą skuteczność świetlną, jednocześnie pobierając mniejszą ilość energii elektrycznej. Gwarantuje także dłuższy czas pracy oraz zwiększoną temperaturę barwową światła, co w praktyce oznacza, że oświetlane przedmioty mają bardziej nasycone kolory. To właśnie wydajność i trwałość sprawiają, że halogeny stanowią dobre rozwiązanie w warsztacie samochodowym. Wśród wad opcji tego typu zalicza się przede wszystkim energochłonność, nawet pomimo faktu, iż pobierają one mniej prądu niż lampy wyposażone w tradycyjne żarówki. Ponadto halogeny dosyć szybko się nagrzewają.
  • lampa warsztatowa LED – jej zaletą jest przede wszystkim trwałość. Zgodnie z opiniami producentów może ona pracować nawet 30 000 godzin. Stanowi również najbardziej energooszczędne źródło światła, co ma pozytywny wpływ nie tylko na ograniczenie kosztów, ale również stan środowiska naturalnego.

Co więcej podczas produkcji diod LED nie wykorzystuje się metali ciężkich, dzięki czemu jest to najbardziej ekologiczna opcja ze wszystkich obecnie dostępnych na rynku. Ponadto lampy warsztatowe LED charakteryzują się niezawodnością. W odróżnieniu bowiem od tradycyjnych żarówek nie przepalają się.

Ich zaletą jest również to, iż emitują niewielkie ilości ciepła, dzięki czemu możemy je użytkować nieprzerwanie nawet przez kilka godzin. Wśród głównych wad tego rozwiązania wymienia się z kolei stosunkowo wysoką cenę. Na rynku pojawia się jednak coraz więcej produktów tego typu w różnych przedziałach cenowych. Mamy zatem, w czym wybierać, nawet jeśli dysponujemy ograniczonym budżetem.

Lampa warsztatowa – jaka firma?

Wybierając lampę warsztatową, możemy kierować się również marką firmy. Wśród produktów, które cieszą się dużym uznaniem klientów, wyróżnia się:

  • lampa warsztatowa Philips – gwarantuje mocne światło, swą barwą zbliżone do naturalnego, co zapewnia komfortowe warunki pracy. Producent skoncentrował się przede wszystkim na osiągnięciu odpowiedniej wytrzymałości i trwałości lamp, toteż są one odporne na uszkodzenia mechaniczne i wstrząsy. Wszystko dzięki mocnej obudowie.
  • lampa warsztatowa Yato – dzięki niezwykle korzystnemu stosunkowi ceny do jakości, produkty firmy Yato cieszą się uznaniem majsterkowiczów na całym świecie. Za najprostsze konstrukcyjnie rozwiązania zapłacimy około 30 złotych. W ofercie marki znajdziemy również bardziej profesjonale urządzenia, których cena przekracza 200 złotych.
  • lampa warsztatowa Wurth – zapewnia odpowiednią jasność i widoczność, dzięki czemu jest dobrym rozwiązaniem do warsztatu samochodowego. Co więcej producent oferuje oświetlenie o różnej mocy i natężeniu, dzięki czemu z łatwością wybierzemy lampę, która będzie optymalnie dopasowana do naszych potrzeb.

Wśród innych równie popularnych producentów, którzy oferują szeroką gamę różnego rodzaju lamp warsztatowych, wyróżnić można: ACAR, Bosch, DEWALT, Makita, Mega, PROLINE, Topex czy też Vorel. Dostępnych opcji zatem nie brakuje.

Dobrej jakości lampy warsztatowe potrafią w znaczący sposób podnieść komfort pracy w warsztacie samochodowym. Nie tylko służą do oświetlania przestrzeni roboczej, ale również pozytywnie wpływają na koncentrację, przez co jesteśmy w stanie lepiej wywiązywać się z powierzonych nam zadań. Dzięki nim poprawie ulega również bezpieczeństwo pracy. Warto zatem zadbać o to, aby w warsztacie samochodowych znajdowało się co najmniej kilka różnych źródeł światła.

Udostępnij
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)