Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/lancuch-na-kola-jak-wybrac-jaki-najlepszy/5650/ 2018-12-06 14:40:49.000000

Łańcuch na koła – jak wybrać? Jaki najlepszy?

Zmiana opon na zimowe to jedna z podstawowych czynności, jaką wykonują kierowcy, aby przygotować się do trudnych warunków drogowych. Czasem jednak może okazać się to niewystarczające, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia ze stromym podjazdem w górach. Wówczas musimy założyć łańcuchy śnieżne. Jak je wybrać, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na zaśnieżonej i oblodzonej drodze?

Bezpieczeństwo na drodze

W Polsce na niektórych odcinkach dróg, zwłaszcza w górach, spotkać możemy się z nakazem zakładania łańcuchów śnieżnych. Nie zawsze jednak jest to respektowane. Łańcuchy to dla wielu kierowców ostateczność. Zakładają je dopiero wtedy, gdy warunki drogowe są krytyczne, a jezdnia mocno zaśnieżona lub oblodzona.

W miastach i na głównych drogach zazwyczaj nie ma konieczności stosowania łańcuchów, gdyż służby porządkowe systematycznie dbają o ich stan. Na lokalnych drogach, zwłaszcza w górskich miejscowościach, zalegać może gruba warstwa śniegu lub lodu, która uniemożliwi sprawne i bezpieczne poruszanie się. Wówczas łańcuchy są niezbędne.

Łańcuchy śnieżne zwiększają bowiem mobilność samochodu. Sprawiają, że mamy nad nim większą kontrolę, gdyż poprawie ulega przyczepność kół do nawierzchni, która zimą pokryta jest błotem, śniegiem czy też lodem.

Z tego względu coraz więcej osób, nie tylko tych na stale mieszkających w górskich miejscowościach, ale także tych, którzy odwiedzają górskie kurorty podczas ferii zimowych, decyduje się na zakup łańcuchów śnieżnych. Na jakie rozwiązania warto się zdecydować?

Rodzaje łańcuchów do kół

Wybierając łańcuchy do kół, powinniśmy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na ich rodzaj. Na rynku dostępne są trzy główne kategorie produktów tego typu, w tym:

  • łańcuchy tradycyjne wykonane ze stopów stali – stanowią najbardziej powszechny rodzaj łańcuchów śnieżnych. To nic innego jak sieć ogniw o przekroju kwadratu albo koła. Najczęściej ogniwa te wykonane są ze stopów stali niklowo-chromowo-manganowych, co gwarantuje ich wytrzymałość i odporność na zerwanie i uszkodzenia mechaniczne. W przypadku droższych łańcuchów śnieżnych stop stali jest dodatkowo wzmocniony domieszką tytanu. Dzięki temu charakteryzują się one bardzo dobrą wytrzymałością, a przede wszystkim nie zużywają się przedwcześnie, nawet w ekstremalnie trudnych warunkach drogowych. Wybierając łańcuchy tego typu, warto sprawdzić, czy wyposażone są one w systemy ułatwiające zakładanie. Dzięki temu cały proces przebiegnie sprawnie i bez żadnych przeszkód, co pozwoli nam na bezpieczne kontynuowanie jazdy. Po prawidłowym założeniu łańcuchów na oponę utworzą one siatkę o rombowym wzorze. Taka struktura sprawia, iż samochód zyskuje lepszą przyczepność na lodzie i kopnym śniegu. Dzięki temu z łatwością sforsujemy nawet stromy podjazd. Jest to niezwykle użyteczne rozwiązanie, jednak nie we wszystkich samochodach sprawdza się. Chodzi tu przede wszystkim o auta, w których między oponą a nadkolem jest niewiele miejsca, przez co łańcuchy wykonane ze stopów stali nie mieszczą się. Są one również trudne w montażu.
  • łańcuchy tekstylne – czyli tak zwane skarpety śniegowe. Do ich produkcji wykorzystuje się specjalny materiał. Dzięki temu, iż mają grubość zaledwie kilku milimetrów mogą być zakładane praktycznie w każdym modelu samochodu, nawet jeśli prześwit między oponą a nadkolem jest niewielki. Ponadto mała grubość sprawia, iż skarpety śniegowe nie mają żadnego wpływu na działanie systemów elektronicznych, takich jak ABS czy też ESP, co pozwala zachować bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Warto także nadmienić, że materiał, z którego produkowane są łańcuchy tekstylne, nie ma żadnych usztywnionych fragmentów. Dzięki temu skarpeta optymalnie układa się na kole. Nie ma również ryzyka uszkodzenia lub zarysowania felgi. W porównaniu z łańcuchami wykonanymi ze stopów stali skarpety śniegowe są łatwiejsze w montażu, co nie zmienia faktu, że dla niedoświadczonych kierowców ich założenie i tak może być problematyczne. Trudności z montażem możemy napotkać także w przypadku samochodów, u których pomiędzy oponą a nadkolem jest na tyle mała przestrzeń, iż wsunięcie ręki jest niemożliwe. W takiej sytuacji będziemy musieli się nieco napracować, aby założyć skarpety. Wśród zalet łańcuchów tekstylnych wymienia się również łatwość w czyszczeniu i przechowywaniu. Po zdjęciu z koła możemy je po prostu wyprać w pralce, a następnie wysuszyć i ponownie założyć bądź schować do szafki. Zajmują naprawdę niewiele miejsca. Skarpety śniegowe nie są jednak wolne od wad. Przede wszystkim przestrzega się przed poruszaniem się w nich po nieośnieżonym asfalcie. W znaczący sposób skraca to żywotność łańcuchów i może doprowadzić do ich natychmiastowego zniszczenia. Szorstki i nierówny asfalt uszkadza bowiem strukturę tekstylnych włókien. Musimy zatem we właściwy sposób użytkować skarpety śniegowe. W przeciwnym razie okażą się produktem jednorazowym. Również i skuteczność łańcuchów tekstylnych pozostawia wiele do życzenia. Poradzą one sobie jedynie w umiarkowanie trudnych warunkach pogodowych. Jeżeli na jezdni będzie zalegała warstwa głębokiego i słabo ubitego śniegu lub lodu, skarpety śniegowe nie poradzą sobie. Z tych względów przyjmuje się, iż nawet najtańszy i najprostszy łańcuch wykonany ze stali gwarantuje lepszą przyczepność i kontrolę trakcyjną niż jego tekstylny odpowiednik.
  • łańcuchy typu SpikesSpider – montowane są one jedynie na zewnętrzną część koła, co w znaczący sposób upraszcza ich zakładanie i ściąganie. W skład zestawu wchodzi adapter, który na okres zimowy jest na stale mocowany do felgi, oraz części roboczej, czyli łańcucha montowanego do adaptera. Taka konstrukcja sprawia, że proces montażu i demontażu łańcuchów przebiega sprawnie i bezproblemowo, a przede szybko. Zazwyczaj produkty tego typu mają formę plastikowych nakładek wyposażonych w metalowe kolce. Czasem jednak są to zwykłe łańcuchy (wykonane ze stopów metali), które są rozciągnięty pomiędzy plastikowymi nakładkami. Dzięki temu, iż łańcuchy typu SpikesSpider montuje się tylko po zewnętrznej stronie koła, nie ma potrzeby wsuwania rąk między oponę a nadkole. Sprawia to, iż produkty te znajdują zastosowanie praktycznie w każdym samochodzie, niezależnie od wielkości prześwitu między oponą a nadkolem. Taki sposób montażu pozwala również na zachowanie czystości. Wśród cech charakterystycznych łańcuchów typu SpikesSpider wymienia się przede wszystkim odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne, dzięki temu są to produkty niezawodne, które odznaczają się długą żywotnością. Co więcej w razie uszkodzenia części jednych istnieje możliwość ich wymiany bez konieczności zakupu nowego adaptera, który z racji swojego usytuowania jest mniej podatny na uszkodzenia. Łańcuchy typu SpikesSpider doskonale radzą sobie w trudnych warunkach atmosferycznych. Zwiększają przyczepność samochodu poruszającego się po lodzie czy też nieubitym śniegu. Sprawdzą się również podczas gołoledzi. Jedynym ich mankamentem jest stosunkowo wysoka cena. Jeśli jednak jesteśmy mieszkańcami górskich miejscowości bądź często w nich przebywamy zimą, warto rozważyć zakup produktów tego typu.

Dobór rozmiaru łańcucha do rozmiaru koła

Jeżeli już zdecydowaliśmy, jaki rodzaj łańcuchów śnieżnych będzie najlepiej odpowiadał naszym preferencjom, umiejętnościom montażu i warunkom drogowym, w jakich przyjdzie nam podróżować, możemy przejść do analizy kolejnych czynników wpływających na właściwy dobór łańcuchów. Istotny jest w tym wypadku rozmiar koła, a ściślej mówiąc – rozmiar opony.

Zasada jest prosta. Łańcuch śnieżny, aby spełniać swe zadania, musi być rozmiarowo dopasowany do opony. Z tego względu powinniśmy odczytać wszystkie symbole z opony, a jeśli to niemożliwe, zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu. W dokumencie tym zazwyczaj znajdziemy cały rozdział, który podpowiada, jak prawidłowo dobrać i eksploatować łańcuchy śniegowe.

Często zdarza się tak, iż producent samochodu zaleca konkretne parametry łańcuchów śnieżnych odnoszące się do wysokości ogniw czy też średnicy stalowej sieci łańcucha. Jest to związane z wielkością dostępnej przestrzeni pomiędzy oponą a nadkolem.

W przypadku niektórych samochodów producent może całkowicie zabronić montowania tradycyjnych łańcuchów. W takiej sytuacji możemy jednak zastosować skarpety śnieżne. Pamiętać należy o tym, iż niemożliwe okazać się może założenie standardowych łańcuchów także wtedy, gdy zamontowaliśmy w naszym samochodzie szersze opony lub większe felgi. Również wówczas wspomóc możemy się łańcuchami tekstylnymi.

Rozmiar opony to zatem najważniejszy parametr, jaki powinniśmy wziąć pod uwagę przy wyborze łańcuchów śnieżnych. Znakomita większość dostępnych na rynku produktów ma jednak pewną tolerancję w tym zakresie, co oznacza, iż dany łańcuch można montować na felgi w zakresie trzech rozmiarów.

Trzeba wówczas pamiętać o odpowiednim napięciu łańcucha. Nie może on być naciągnięty jednak zbyt mocno, gdyż może to doprowadzić do jego zerwania. Również i nadmierny luz nie jest korzystny, gdyż może uszkodzić oponę.

Łańcuch z certyfikatem czy bez?

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj i rozmiar łańcucha śnieżnego się zdecydujemy, warto sprawdzić, czy dany model posiada stosowne certyfikaty. Gwarantują one niezawodność w trudnych warunkach drogowych oraz odporność na zerwanie czy też inne uszkodzenia mechaniczne.

Dobrej jakości łańcuchy śnieżne będą posiadały atesty TÜV oraz Ö-norm. Jest to swoista gwarancja tego, iż nie kupujemy kota w worku, a produkty, które zostały poddane stosownym obciążeniom i w trudnych warunkach sprawdziły się.

Najlepsze łańcuchy na śnieg

Jeżeli szukamy produktu najwyższej jakości, musimy zwrócić uwagę także na inne parametry, nie tylko na rodzaj łańcucha, jego odpowiednie rozmiary czy też posiadane certyfikaty. Oto nie mniej istotne kryteria, jakimi powinniśmy się kierować podczas wyboru łańcuchów śnieżnych:

  • materiał, z którego wyprodukowano łańcuch – jeśli wielkość prześwitu między oponą a nadkolem na to pozwala, wybierzmy łańcuchy wykonane ze stali stopowych. W ten sposób zapewnimy nie tylko lepszą przyczepność kół do nawierzchni, a co za tym idzie i bezpieczniejszą podróż, ale również dłuższy czas użytkowania. Jeszcze większą odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne wykazują łańcuchy stalowe z domieszką tytanu.
  • przekrój drutu – najbardziej optymalnym wyborem będzie łańcuch wykonany z drutów czworokątnych. Dzięki takiej konstrukcji zyskujemy przede wszystkim dłuższą żywotność łańcucha, co wynika z tego, iż drut czworokątny nie jest aż tak podatny na ścieranie jak drut okrągły.
  • wzór ogniwa – na rynku dostępne są łańcuchy wyposażone w trzy główne układy ogniw. Pierwszy to drabinkowy. Wyposażane są w niego najprostsze, a zarazem najtańsze łańcuchy śnieżne. Gwarantuje jedynie podstawową ochronę antypoślizgową. Wszystko za sprawą tego, iż ogniwa przebiegają jedynie poprzecznie przez bieżnik. Nieco droższe produkty mają rombowy układ ogniw. W porównaniu z poprzednikiem zapewnia lepszą ochronę antypoślizgową oraz ułatwia ruszanie i hamowanie samochodem w śniegu. Z kolei najwyższej jakości łańcuchy śnieżne wyposażone są w diamentowy wzór ogniw. Gęsty splot ułatwia manewrowanie samochodem na jezdni pokrytej śniegiem i lodem oraz sprawia, że koła samochodu charakteryzują się optymalną przyczepnością do podłoża.
  • elementy napinające – najlepszym rozwiązaniem będzie łańcuch na koła z samonapinaczem. Jest on bowiem o wiele łatwiejszy w użyciu niż standardowy produkt. Sam bowiem dopasowuje się do opony. Taki łańcuch wyposażony jest w napinacz, który znajduje się od zewnętrznej strony felgi, dzięki czemu mamy do niego łatwy dostęp. Wystarczy, że raz naciągniemy go nogą lub ręką, a całkowite dociągnięcie łańcucha nastąpi samoczynnie w czasie jazdy.
  • sposób montażu – biorąc pod uwagę ten parametr, możemy wyróżnić trzy rodzaje łańcuchów – najazdowe, tradycyjne (montuje się je stacjonarnie przy pomocy kabla lub sztywnego pręta) oraz typu SpikesSpider, które zalicza się do kategorii łańcuchów szybkiego montażu. Mocowane są one bowiem na zewnątrz koła. Jeżeli zależy nam na łatwości zakładania i zdejmowania, wybierzmy łańcuch na koła do szybkiego montażu. Charakteryzuje się on wysoką ceną – nawet 1200 złotych za komplet, jednak pozwala na szybkie i bezproblemowe zamocowanie łańcucha. Co więcej o odpowiednie napięcie siatki układ troszczy się sam w trakcie jazdy.
  • automatyczne rozpinanie – mechanizm ten, zazwyczaj zlokalizowany po wewnętrznej stronie opony, pozwala na szybkie rozpięcie łańcucha bez konieczności dotykania brudnego koła. Pozwala to nam zachować czystość.
  • plastikowe obręcze – o to, czy łańcuchy są wyposażone w plastikowe obręcze, muszą zatroszczyć się właściciele samochodów wyposażonych w felgi aluminiowe. Wówczas nie uszkodzą one obręczy.
  • opakowanie oraz instrukcja obsługi – praktyczne opakowanie pozwoli na łatwe przechowywanie łańcuchów. Powinno ono nie tylko zajmować mało miejsca, dzięki czemu z łatwością zmieści się w bagażniku samochodowym, ale również dobrze chronić łańcuchy przed czynnikami zewnętrznymi, jeśli nie są używane. Z kolei instrukcja powinna być opatrzona zdjęciami, co ułatwi montaż łańcuchów.

Łańcuch na koła do sportowych samochodów

Sportowe samochody charakteryzują się niewielkim prześwitem pomiędzy oponą a nadkolem, przez co należy do nich dobrać nieco inne łańcuchy śnieżne. Istotny jest wówczas przede wszystkim sposób montażu, gdyż umieszczenie w prześwicie dłoni jest niezwykle trudne. Do sportowych aut warto zatem wybierać łańcuchy, które podczas napinania wykorzystują specjalną konstrukcję mocowaną do dowolnie wybranej śruby, która trzyma koło.

Wówczas montaż łańcucha przebiega trójstopniowo. Najpierw na bieżniku opony układamy panele jezdne z łańcuchami, a potem zaciskamy tuleję mocującą na jednej z nakrętek koła. Na koniec pozostaje nam jedynie dociągnąć dźwignię z mechanizmem zapadkowym. Aby ochronić felgi przed ewentualnymi uszkodzeniami, warto sprawdzić, czy w zestawie znajdują się osłonki na łańcuch.

W przypadku sportowych samochodów dobrze sprawdzą się łańcuchy śniegowe Spikes-Spider z linii SPORT. Zostały one skonstruowane z myślą o szerokich oponach. Doskonale radzą sobie podczas jazdy w warunkach głębokiego śniegu i dużego oblodzenia.

Na jakie koła warto zakładać łańcuchy?

Zasada jest prosta. Łańcuchy montujemy na koła napędowe. W samochodach z napędem 4x4 warto je mieć zatem na wszystkich kołach.

Konserwacja łańcucha na koła

Na koniec warto powiedzieć kilka słów na temat konserwacji łańcuchów śnieżnych. Jest ona bardzo ważna, jeśli chcemy zadbać o ich długą żywotność. Po każdym użyciu łańcuchów należy je dokładnie umyć w letniej, czystej wodzie bez dodatku detergentów. W ten sposób usuniemy z nich błoto, śnieg, piasek oraz resztki soli. Oczyszczone łańcuchy należy pozostawić do wyschnięcia, a następnie natłuścić wazeliną techniczną te elementy konstrukcyjne, które są odpowiedzialne za naciąg.

Tak proste zabiegi konserwacyjne pozwolą nam utrzymać łańcuchy śnieżne w nienagannym stanie. Dzięki temu będą nam służyć przez kilka sezonów, optymalnie dbając o lepszą przyczepność kół podczas jazdy po zaśnieżonej i oblodzonej powierzchni, co zapewni nam większe bezpieczeństwo w trakcie zimowych eskapad samochodem.

Udostępnij
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)