Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/lozysko-jak-wymienic-po-co-sie-je-stosuje/5586/ 2018-12-11 07:08:38.000000

Łożysko – jak wymienić? Po co się je stosuje?

Łożysko stanowi jeden z najważniejszych elementów układu zawieszenia samochodu. Bez niego ruch koła byłby niemożliwy. Jego uszkodzenie jest niezwykle niebezpieczne, a niewłaściwy montaż nowego egzemplarza w znaczący sposób skraca jego żywotność. Jak zatem prawidłowo wymienić łożysko?

Łożysko – po co się stosuje?

Prawidłowa praca łożyska, a ściślej mówiąc sama jego obecność w piaście koła, sprawia, że koło może się obracać, umożliwiając przemieszczanie się pojazdu. Znakomita większość łożysk stosowanych w nowoczesnych samochodach jest zaliczana do kategorii produktów bezobsługowych. W praktyce oznacza to, iż nie ma potrzeby ich systematycznego smarowania i rozbierania piasty koła.

W starszych modelach samochodów smarowanie było wymagane. Istotną kwestią dbania o sprawność układu była również regulacja łożyska, czyli po prostu likwidowanie powstałych w czasie jazdy luzów. Obecnie nie trzeba tego robić. Nowoczesne łożyska są szczelnie zamknięte, a w ich wnętrzu znajduje się specjalistyczny smar łożyskowy, który zapobiega szybkiemu zużywaniu się części.

Przyczyny występowania awarii łożyska

Smar zapewnia on trwałość i skuteczność łożyska, dzięki czemu zdarzają się sytuacje, w których nie wymaga ono wymiany nawet przez cały okres eksploatacji samochodu. Jest to możliwe, o ile element będzie wykonany z materiału wysokiej jakości. Niestety na rynku dostępnych jest wiele łożysk, które nie są odpowiednio wykonane, co przekłada się na ich ograniczoną trwałość.

Najczęstszą przyczyną przedwczesnego zużywania się łożyska nie jest jednak mała wytrzymałość spowodowana kiepską jakością materiałów użytych do produkcji, ale działanie czynników zewnętrznych, w tym poczynania samego kierowca. Jeżeli narazimy łożysko na zwiększone siły boczne oddziałujące na koło lub uderzymy nim o krawężnik, narazimy łożysko na awarię.

Problemy z łożyskiem może stwarzać również niewłaściwie ustawiona geometria podwozia, która w skrajnych przypadkach prowadzi do całkowitego pozbawienia łożyska smarowania. W wyniku intensywnego hamowania może dojść także do przegrzania się układu hamulcowego (a dokładniej tarczy lub bębna), czego konsekwencją jest również zmniejszone smarowanie.

Na wytrzymałość łożyska wpływ mają również warunki eksploatacji. Jeżeli preferujemy szybkie i dynamiczne poruszanie się samochodem, jazdę sportową lub często jeździmy po nierównej powierzchni, może to obniżać wytrzymałość łożyska.

Kiedy łożysko nadaje się do wymiany?

Oto najważniejsze symptomy świadczące o tym, iż najwyższa pora wymienić łożysko:

  • dźwięk dochodzący z koła podczas jazdy samochodem – jest to charakterystyczne buczenie,
  • luz na łożysku – jak zostało wspomniane, obecnie nie reguluje się luzu na łożysku, tylko niezwłocznie wymienia zużyty element na nowy,
  • nadmierne nagrzewanie się łożyska,
  • utrudnione swobodne obracanie się koła, co z czasem prowadzi do zmiany kąta pochylenia.

Jak wymienić łożysko?

Nieprawidłowy montaż łożyska to kolejny czynnik wpływający na jego przedwczesne zużycie. Warto zatem podczas jego wymiany zachować szczególną ostrożność lub zadanie to powierzyć specjaliście. Założenie sprawnie działającego elementu to bowiem nie lada wyzwanie. Jest to bowiem czynność charakteryzująca się dużym stopniem skomplikowania.

Zanim przystąpimy do wymiany łożyska, warto wziąć pod uwagę kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim musimy uważać podczas nabijania elementu. Jeżeli niewłaściwie wykonamy tę czynność, łożysko szybko się zużyje. Z tego względu kategorycznie zabrania się używania do nabijania łożyska młotka.

Co więcej podczas wymiany części musimy pamiętać o skontrolowaniu, w jakiej kondycji są zwrotnice oraz tarcze hamulcowe. Przy montażu łożyska warto kierować się zaleceniami producenta pojazdu, zwłaszcza jeżeli chodzi o moment dokręcania elementu. Dzięki temu zapewnimy jego sprawne działanie.

Warto pamiętać, iż łożyska wymienia się parami na jednej osi pojazdu. Po założeniu łożyska nie możemy zapominać o wyregulowaniu luzów. W tym celu użyć możemy nakrętki koronowej półosi. Co więcej wraz z łożyskiem konieczna jest wymiana nakrętki centralnej półosi.

Poniżej przedstawiamy zakres działań, jakie trzeba wykonać w celu wymiany łożyska:

  • demontaż koła,
  • usunięcie zacisków, jarzma, a także tarczy hamulcowej,
  • wykręcenie nakrętki centralnej półosi,
  • wyciśnięcie zużytego łożyska ze zwrotnicy,
  • wbicie nowego egzemplarza łożyska,
  • montaż nowej nakrętki centralnej półosi,
  • ponowne założenie, zacisków, jarzma i tarczy hamulcowej,
  • montaż koła.

Jak można przedłużyć trwałość łożyska?

Przed przedwczesnym zużyciem łożyska chronić możemy się na kilka sposobów. Warto:

  • wybierać produkty renomowanych producentów, które wykonane są z solidnych materiałów i cieszą się uznaniem wielu kierowców,
  • dbać o właściwą eksploatację łożysk, poprzez ograniczenie szybkiej, dynamicznej i sportowej jazdy oraz unikanie poruszania się po nierównościach,
  • po przejechaniu 50 tysięcy kilometrów wykonywać mycie łożyska w specjalnym płynie. Po umyciu element należy osuszyć, nasmarować i powtórnie zamontować, pamiętając o zachowaniu szczególnej ostrożności podczas wykonywania tej czynności.
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)