Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/miernik-grubosci-lakieru-jaki-wybrac-jaki-najlepszy/5560/ 2018-12-10 08:33:55.000000

Miernik grubości lakieru – jaki wybrać? Jaki najlepszy?

Kupując używany samochód, nigdy nie mamy pewności co do tego, czy nie uczestniczył on w kolizji. Na temat historii wypadkowej auta wiele podpowiedzieć mogą nam oględziny stanu karoserii. Nie wszystkie ślady widać jednak na pierwszy rzut oka. Z tego względu warto zainwestować w miernik grubości lakieru, który pomoże nam określić stan techniczny pojazdu. Jak wybrać optymalne urządzenie?

Czym jest miernik grubości lakieru?

Miernik grubości lakieru to urządzenie, które, jak sama nazwa wskazuje, służy do wykonywania pomiaru grubości powłoki lakierniczej. Dzięki niemu dowiemy się, czy warstwa lakieru była kiedykolwiek zmieniana, a co za tym idzie, czy samochód, który zamierzamy kupić, uczestniczył w wypadku.

Niezwykle rzadko bowiem zdarza się sytuacja, iż grubość zmienianego lakieru jest identyczna z fabryczną. Potrzeba do tego nie lada fachowca, a i usługa wykonania tak precyzyjnego lakierowania jest na tyle droga, iż decydują się na nią przeważnie właściciele samochodów luksusowych. Jeśli zatem zamierzamy kupić samochód z rynku wtórnego, takie urządzenia na pewno nam się przyda.

Na rynku znajdziemy kilka typów mierników grubości lakieru, które działają w oparciu o odmienne mechanizmy i są dostosowane do wybranych powłok, w tym takich jak:

  • plastik,
  • aluminium,
  • stal,
  • stal ocynkowana.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze miernika grubości lakieru?

Mnogość dostępnych urządzeń sprawia, że wybór optymalnej opcji to nie lada wyzwanie. Decydując się na zakup miernika grubości lakieru szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na parametry, takie jak:

1. Rodzaje mierników – co do zasady wyróżnia się dwa podstawowe typy mierników:

  • miernik dynamometryczny – jego zaletą jest przede wszystkim to, iż to prawidłowego działania nie wymaga dodatkowego zasilania, inaczej niż w przypadku miernika elektrycznego, gdzie źródłem zasilania są baterie. Jego atutem jest również niska cena. Do pomiaru grubości lakieru wykorzystywana jest magnesowa końcówka, stąd też urządzenie to często jest określane mianem miernika magnetycznego. Sprzęt wyposażony jest w skalę, która wskazuje, z jaką siłą magnes trzyma się powierzchni, co pozwala na sprawdzenie grubości lakieru. Jest to zatem niezwykle prosta metoda pomiaru, a przez to jednak nieprecyzyjna. Magnes może bowiem utracić kontakt z blachą, jeśli warstwa szpachli będzie dostatecznie gruba. Uzyskany w ten sposób wynik będzie niewiarygodny. W takich warunkach łatwo oszukać tester. Jest to zatem urządzenie, które jest odpowiednie głównie do użytku prywatnego. Warto również wspomnieć, że można go używać jedynie na powierzchniach metalowych.
  • miernik elektroniczny – jak zostało wspomniane wyposażony jest w zewnętrzne źródło zasilania, które stanowią baterie. Sprzęt ten może pochwalić się o wiele lepszą dokładnością pomiaru, a co za tym idzie także i wyższą ceną. Do pomiaru wykorzystywane są ultradźwięki, dzięki czemu może on być wykorzystywany do mierzenia grubości powłok stalowych, aluminiowych, a nawet plastikowych. Wystarczy, że włączymy żądaną opcję. Wśród zalet tego urządzenia wymienia się przede wszystkim prostotę obsługi, dzięki której osoby nie mające kontaktu z tą technologią będą w stanie uzyskać wiarygodny wynik, nawet nieprecyzyjnie posługując się urządzeniem. Co więcej urządzenie podaje wynik w mikrometrach – jednostce, w jakiej wskazywane są dane fabryczne. Wystarczy zatem, że porównamy rezultat z urządzania z informacjami od producenta i już będziemy wiedzieć, czy grubość lakieru jest odpowiednia. Aby urządzenie sprawnie działało, trzeba je jednak od czasu do czasu poddawać kalibracji, czyli zerowaniu. Większość mierników ma w zestawie dołączoną specjalną płytkę służącą temu celowi.

2. Rodzaj głowicy – głowica stanowi najważniejszy element budowy miernika. Do wyboru mamy dwa jej kształty:

  • głowica płaska – dzięki niej zmierzymy grubość lakieru na powierzchniach płaskich, na przykład na masce lub dachu,
  • głowica kulista – pozwala na sprawdzenie grubości lakieru na powierzchniach nieregularnych, na przykład przy światłach lub z boku samochodu.

3. Umieszczenie głowicy – biorąc pod uwagę ten parametr, wyróżnić możemy dwa podstawowe typy mierników grubości lakieru:

  • miernik z sondą – w urządzeniu tego typu głowica miernika umieszczona jest na przewodzie zakończonym sondą. Jest to niezwykle praktyczna opcja. Umożliwia bowiem dotarcie do różnych miejsc, nawet tych trudno dostępnych, znajdujących się między innymi w bagażniku lub pod maską. Tego typu sprzęt jest droższy. Cechuje się jednak większą wszechstronnością. Zazwyczaj są bardzo precyzyjne i charakteryzują się szerokim zakresem pomiaru. Ich dodatkową zaletą jest prostota obsługi, a podświetlany ekran oraz możliwość zapamiętywania pewnej liczby pomiarów ułatwia korzystanie ze sprzętu w trudnych warunkach.
  • miernik bez sondy – w tym przypadku głowica miernika umieszczona jest w obudowie urządzenia, co sprawia, że w niektórych miejscach pomiar będzie utrudniony, a nawet niemożliwy. Jest to jednak tańsza opcja, która sprawdzi się podczas amatorskich pomiarów.

4. Dokładność pomiaru – parametr ten jest uzależniony od rozdzielczości miernika. Zwykłe urządzenia gwarantują pomiar o dokładności do 10 mikronów. Jeśli jednak szukamy bardziej precyzyjnego rozwiązania, powinniśmy zakupić model oferujący pomiar o dokładności 1 mikrona.

5. Zakres pracy – w tym wypadku chodzi o przedział mikronów, jaki zakupiony sprzęt będzie w stanie wykryć. Przyrząd dobrej jakości wykryje lakier o grubości od 0 do 2-3 tysięcy μm.

6. Rodzaj materiału – to niezwykle ważny parametr. Niestety tanich mierników nie użyjemy do sprawdzenia grubości lakieru na całej powierzchni samochodu, gdyż zazwyczaj mogą być wykorzystywane jedynie do elementów stalowych. Wówczas miernik ma znacznik Fe.

Jeśli jednak zdecydujemy się droższy, a tym samym bardziej zaawansowany technicznie sprzęt, zyskamy wszechstronne urządzenie, które pozwoli nam sprawdzić także powierzchnie wykonane z aluminium, a tych zwłaszcza w nowych samochodach nie brakuje. Wówczas na mierniku będzie widnieć oznaczenie Al/Fe.

7. Funkcje dodatkowe – nie są konieczne, zwłaszcza jeśli szukamy produktu do amatorskiego użytku, niemniej sprawiają, iż urządzenie jest bardziej wszechstronne. Niektóre z nich mają wbudowaną pamięć, dzięki czemu są w stanie przechowywać kilkaset wyników. Interesującą opcją jest także funkcja Asystent. Ułatwia ona korzystanie z miernika przez amatorów.

Jak zmierzyć grubość lakieru?

Nawet najbardziej zaawansowane technicznie urządzenie może dać niewiarygodny wynik, jeśli źle przeprowadzimy pomiar. Aby wszystko przebiegło sprawnie i bez zarzutów warto kierować się poniższymi wskazówkami.

  1. Zanim przystąpimy do pomiaru, należy dokładnie oczyścić samochód. Istnieje bowiem ryzyko, iż warstwa brudu i zanieczyszczeń sfałszuje wyniki.
  2. W kolejnym kroku trzeba skalibrować urządzenie. Należy to zrobić za pomocą specjalnej płytki kalibracyjnej, która zazwyczaj jest dołączana do miernika.
  3. Teraz możemy przystąpić do sprawdzania grubości powłoki lakierniczej. Pomiar zacznijmy od dachu. Jest to bowiem najmniej podatny na uszkodzenia element. Uzyskaną wartość możemy traktować jako punkt odniesienia. Jeśli jednak okaże się, iż po porównaniu z danymi fabrycznymi, grubość lakieru na dachu jest nieodpowiednia, oznacza to, iż samochód uczestniczył w poważnym wypadku. Nie warto go zatem kupować. Jeżeli podobne nieprawidłowości wykryjemy podczas badania słupków dachowych, również powinniśmy zrezygnować z kupna takiego auta.
  4. Aby dokonać pomiary, należy przyłożyć głowicę bądź sondę urządzenia do badanej powierzchni. Podczas pomiaru niezwykle istotną kwestią jest utrzymywanie końcówki miernika w stabilnej pozycji. Dzięki temu nic nie zaburzy pracy urządzenia i da ono wiarygodny wynik. Jeśli zależy nam na precyzyjnym pomiarze, powinniśmy kupić profesjonalny sprzęt. Będzie on na tyle zaawansowany technicznie, iż znakomita większość drgań i wibracji zostanie przez niego samoczynnie zniwelowana.
  5. Niezwykle ważną kwestią jest również to, aby sprawdzić całą powierzchnię samochodu – także pod maską i w bagażniku. Niektóre elementy trzeba sprawdzić nawet w kilku miejscach. Dotyczy to zwłaszcza błotników – wówczas przykładamy urządzenie do obu krawędzi części i na środku. Zazwyczaj bowiem po wypadku lakieruje się jedynie uszkodzony fragment błotnika, więc jeśli sprawdzimy go w kilku miejscach, będziemy wiedzieć, czy auto uczestniczyło w kolizji. Pomiarem należy objąć również słupki i progi wewnętrzne, pokrywę silnika, słupki zewnętrzne oraz kielichy amortyzatorów, pole w okolicy numeru VIN, pamiętając o zasadzie sprawdzenia danego elementu w kilku miejscach. Pozwoli to odkryć ewentualną wypadkową przeszłość pojazdu.
  6. Po wykonaniu pomiaru warto również porównać ze sobą analogiczne elementy. Jeśli na prawych drzwiach przednich grubość lakieru sięga 90 mikronów, a na przednich lewych 150 mikronów, zyskujemy informację, iż samochód był naprawiany.
  7. Pamiętać należy, iż grubość większości powłok lakierniczych wynosi maksymalnie 200 mikronów. Jeśli pomiar wskazuje więcej, możemy być pewni, iż samochód był naprawiany. Gdy jest to wartość sięgająca około 300 mikronów, nie musimy się zanadto martwić. Świadczy to bowiem o powtórnym malowaniu.

Jeżeli jednak pomiar wskazuje 400 mikronów, a w niektórych przypadkach i więcej, możemy być pewni, iż nałożona została szpachla. Oznacza to, że samochód został uszkodzony. Wówczas nie warto kupować takiego pojazdu.

Miernik grubości lakieru – jaka firma?

Wybierając urządzenie do pomiaru grubości powłoki lakierniczej, warto zwrócić uwagę na producenta sprzętu. Dużym uznaniem wśród kierowców, mechaników i lakierników cieszą się produkty marki CHY, DeFelsko, Elcometer, ElectroPhysik, Metrison, Prodig-Tech czy też TQC.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)