Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/mycie-silnika-jak-zrobic-to-prawidlowo/5153/ 2017-07-18 14:22:08.000000

Mycie silnika - jak zrobić to prawidłowo?

Nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, że czyszczenie silnika może przełożyć się na jego sprawniejszą pracę. Możliwe stanie się to jedynie wówczas, gdy cały proces zostanie przez nas zrealizowany w sposób prawidłowy. W przeciwnym wypadku możemy wyrządzić więcej szkód niż pożytku.

Zagrożenie jest spore, ponieważ ewentualne błędy mogą poskutkować nawet zniszczeniem silnika. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy wystrzegać się jego czyszczenia Ważne jest jednak to, aby do wszystkiego podejść po odpowiednim przygotowaniu.

Czy warto myć silnik?

Pytanie to warto zadać jeszcze przed dokładnym opisem całego procesu. W sieci znaleźć można wiele głosów, według których czyszczenie silnika jest zbędnym trudem. Rzeczywistość prezentuje się jednak inaczej, ponieważ czysty silnik przynieść może wiele korzyści.

  1. Czysty silnik jest przede wszystkim wolny od korozji. Pamiętać należy bowiem o tym, że do plam oleju mogą przylegać rozmaite zabrudzenia, takie jak chociażby. Taka lepka mieszanka w sposób skuteczny zatrzymuje wilgoć, a od tego już tylko jeden krok do powstania zmian korozyjnych.
  2. Gdy umyjemy silnik, dużo łatwiej będzie nam zlokalizować ewentualne wycieki oleju. Wszystko to zdecydowanie usprawni cały proces naprawczy.
  3. Umycie silnika pomoże nam również w jego serwisowaniu. Gdy pozbędziemy zabrudzeń, z łatwością będziemy mogli zlokalizować i odkręcić wszystkie śruby.

Wszystko to sprawia, że naprawdę warto rozważyć kompleksowe czyszczenie elementów silnika. Oczywiście zadanie to możemy zlecić profesjonalistów, którzy jednak nie zawsze biorą odpowiedzialność za ewentualne błędy. Jak jednak zrobić to na własną rękę?

Najważniejsze przygotowania

Powinniśmy zacząć od samego początku, czyli wszystkich czynności poprzedzających sam proces mycia. Bardzo ważne jest to, aby do czyszczenia zabierać się bezpośrednio po skończonej jeździe. Silnik musi ostygnąć całkowicie. Lepiej jest więc zaczekać dłuższy czas, niż potem żałować swojej decyzji.

Bezpośrednio przed czyszczeniem, powinniśmy również zabezpieczyć pozostałe elementy. Mowa tu przede wszystkim o elektronice i wylotach powietrza. Najlepiej owinąć je folią i zalepić taśmą. W przeciwnym wypadku dojść może do poważnych awarii. Konieczne okaże się również odkręcenie klem akumulatora oraz zabezpieczenie alternatora.

Oczywiście czyszczenie okaże się dużo prostszym zadaniem, jeśli dysponujemy silnikiem dieslowym. Dysponuje on bowiem zapłonem samoczynnym. Nieco trudniej wygląda sprawa z tak zwanymi „benzyniakami”, które wyposażone są w zapłon iskrowy. Uszkodzone mogą zostać bowiem świece, cewki bądź przewody – wszystkie te elementy odpowiadają za uruchamianie silnika.

Jakie środki wybrać?

Jest to jeden z najważniejszych etapów całego procesu mycia. Jeżeli bowiem zdecydujemy się na nieodpowiednie środki czyszczące, całość może skończyć się źle.

Oczywiście sama woda w wielu przypadkach okaże się niewystarczająca, by usunąć wszystkie tłuste plamy. Konieczny jest wiec dobrym właściwych środków myjących. Waż jest jednak to, aby decydować się na produkty, które usunąć zabrudzenie, jednocześnie nie uszkadzając elementów silnika.

Wszystko to sprawia, że powinniśmy wystrzegać się środków agresywnych, przygotowywanych na bazie rozpuszczalników. Zdecydowanie przyspiesza one bowiem proces korozyjny. Co więcej, mogą poważnie uszkodzić wszystkie elementy wykonane z gumy i tworzyw sztucznych. Części aluminiowe ulegają natomiast utlenieniu.

Dlatego też przed zakupem środka powinniśmy dokładnie przeanalizować jego etykietę w poszukiwaniu wspomnianych rozpuszczalników. Producenci często zamieszczają na opakowaniu informację, do czyszczenia jakich konkretnie elementów budowy samochodu ich produkty zostały przystosowane.

Bardzo dobrze podczas mycia silnika sprawdza się tak zwany zmywacz uniwersalny, który bardzo dobrze usuwa tłuste plamy z olejów i smarów. Warto zaopatrzyć się również w sprężone powietrze, które pozwoli nam szybko osuszyć elementy silnika.

Jak umyć silnik, aby go nie uszkodzić?

Cały proces czyszczenia rozpoczynamy od naniesienie preparatu na zabrudzenia. Najlepiej sprawdzają się produkty w spreju lub koncentraty. Gdy znajdą się one już na plamach, powinniśmy odczekać kilka dłuższych chwil, w trakcie których brud będzie neutralizowany. Często na opakowaniach środków w znajduje się informacja na temat tego, jak długo należy odczekać. Zazwyczaj jest to kilka minut.

Do szczególnie trudnych plam warto użyć również szczotki o delikatnym włosiu, która pozwoli nam je usunąć.  Kolejnym krokiem będzie spłukanie preparatu. Jak to wykonać? Jeżeli chcemy skorzystać z myjki ciśnieniowej, musimy postępować bardzo ostrożnie. Nie kierujmy strumienia wody na element elektryczne, ponieważ doprowadzimy do ich uszkodzenia. Sam strumień powinien zostać ograniczony do minimum.

Nie przesadzajmy również z obfitym polewaniem silnika. Róbmy to tak krótko, jak tylko można. Jeżeli boimy się wykorzystać myjki, z powodzeniem możemy zaopatrzyć się w wiadro z wodą i czystą gąbkę. Gdy proces spłukiwania zostanie zakończony, należy odczekać minutę, tak aby woda mogła spłynąć z silnika.

Ostatnim etapem będzie osuszanie silnika przy użyciu sprężonego powietrza. Jeżeli nie mamy do niego dostępu, samochód trzeba odstawić na co najmniej kilka godzin – tyle potrzeba do tego, aby silnik wysechł całkowicie

Co zrobić przed uruchomieniem silnika?

Zanim umyty silnik zostanie przez nas uruchomiony, musimy mieć całkowitą pewność, że jest suchy. Nawet jeśli posłużyliśmy się sprężonym powietrzem, warto dać silnikowi przynajmniej kilkadziesiąt minut.  Dopiero po tym czasie możemy odpalić auto. Jeśli dysponujemy instalacją gazową, warto pierwsze kilka kilometrów przejechać na benzynie.

Silnik nie odpala – co robić?

Jeżeli nie wszystko poszło po naszej myśli i silnik się nie uruchamia, należy sprawdzić czy nie dochodzi do zwarcia. Jedna osoba przekręca kluczyk w stacyjce, a druga sprawdza, czy pod maską nie pojawiają się iskry. Zwarcie pojawi się w miejscu, które nie zostało dostatecznie osuszone.

Jeśli problem nie polega na zwarciu, warto sprawdzić, jak miewa się filtr powietrza. Bardzo często zostaje on zamoczony, co uniemożliwia uruchomienie silnika. Gdy i to nie stanowi problemu, powinniśmy wziąć się za analizę świec zapłonowych i cewek. W tych miejscach również może występować zwarcie.

Wszelkie nieprawidłowości procesu czyszczenia mogą przełożyć się na awarię elementów silnika, dlatego należy przeprowadzać go w sposób przemyślany i po odpowiednim przygotowaniu.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)