Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/najczestsze-usterki-diesla-jak-zapobiegac-i-sobie-z-nimi-radzic/5059/ 2017-07-06 14:26:12.000000

Najczęstsze usterki Diesla – jak zapobiegać i sobie z nimi radzić?

Samochody z silnikiem Diesla cieszą się dużą popularnością wśród kierowców. W porównaniu z pojazdami benzynowymi pozwalają bowiem obniżyć koszty eksploatacji auta, zapewniając jednocześnie optymalny komfort jazdy. Z uwagi jednak na bardziej skomplikowaną budowę, awaria jednego z podzespołów może prowadzić nawet do całkowitego unieruchomienia samochodu. Z jakimi usterkami najczęściej borykają się kierowcy Dieslów i jak sobie z nimi radzić?

Wtryskiwacze

Awarie układu wtrysku to jedne z najczęściej występujących usterek w silnikach Diesla i nie ma w tym nic dziwnego, gdyż elementy układu są poddawane dużym obciążeniom Dotyczy to zwłaszcza wtryskiwaczy, których podstawowym zadaniem jest podawanie paliwa do komory spalania.

W trakcie pracy silnika wykonują one kilka operacji na każdy obrót silnika, osiągając bardzo wysokie ciśnienie wtrysku, które kształtuje się na poziomie 1600-2000 bar. Nie bez znaczenia jest również fakt, iż dla prawidłowego działania silnika, muszą pracować z dużą precyzją. Ponadto są wrażliwe na jakość paliwa, a także łatwo osadzają się na nich różnego rodzaju zabrudzenia, które mogą prowadzić do awarii.

Dodatkowo z czasem wytwarza się na nich osad, który wraz zabrudzeniami może doprowadzić do całkowitego zapchania się wtryskiwaczy, powodując ich awarię. Podstawową metodą zapobiegania usterkom wtryskiwaczy jest zatem ich systematyczne czyszczenie w odstępie 20 tysięcy przejechanych kilometrów lub podczas wymiany oleju.

1. Objawy awarii wtryskiwaczy

Do najczęstszych symptomów informujących o tym, iż wtryskiwacze mogą nie działać prawidłowo, należą:

  • problemy z uruchomieniem samochodu, zwłaszcza w niskich temperaturach
  • czarny dym wydobywający się z rury wydechowej,
  • nierównomierna praca silnika,
  • spadek mocy,
  • większe zużycie paliwa,
  • przegrzewanie się silnika.

2. Naprawa

Zakup nowych wtryskiwaczy wiąże z dużymi kosztami. Z tego też względu bardziej opłacalnym przedsięwzięciem jest ich regeneracja. Jej zadaniem jest przywrócenie pierwotnych parametrów elementu poprzez wymianę poszczególnych elementów wtryskiwacza, takich jak iglica, trzpień zaworu sterującego czy też nakrętki końcówki.

Nie wszystkie warsztaty przeprowadzają ją jednak odpowiednio, stąd też część kierowców uważa, że zabieg ten nic nie daje i lepiej od razu zdecydować się na nowy komplet – nawet jeśli jest to droższa opcja, zyskujemy pewność, że wtryskiwacze będą sprawnie działały. Aby uchronić się przed źle wykonaną regeneracją, warto sprawdzić opinie na temat warsztatu, gdzie zamierzamy ją przeprowadzić.

Naprawa wtryskiwaczy nie może się odbyć bez specjalistycznego sprzętu. W czasie regeneracji fachowiec ustala momenty dokręcenia poszczególnych części, a także ich kąty. Na koniec nadaje im kod kalibracyjny, który po zamontowaniu wtryskiwaczy wprowadza się do centralki samochodu.

3. Koszt naprawy

Cena usługi regenerowania waha się od 150-700 złotych, w zależności od stopnia uszkodzenia wtryskiwacza. Pamiętać należy jednak o tym, iż wtryskiwacze zwykle zużywają się kompletami, co podnosi koszty regeneracji. Jest to jednak i tak mniejsza kwota niż ta, którą ponieślibyśmy, wymieniając zużytą część na nową. Cena pojedynczego wtryskiwacza sięga bowiem od 850 złotych do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od jego rodzaju.

4. Najbardziej awaryjne modele

Wśród modeli samochodów najczęściej narażonych na awarię wtryskiwaczy wymienia się:

  • Dacię Logan 1.5 DCI,
  • Forda Mondeo III 2.0 TDCI 130 KM,
  • Forda Focus 1.8 TDCI,
  • Jaguara X-Type 2.0 D.

Przyczyną awaryjności wtryskiwaczy w tych modelach jest przede wszystkim zainstalowanie części o ograniczonej trwałości, które są niezwykle wrażliwe na czystość paliwa. Problem stanowią także wadliwe pompy wysokiego ciśnienia, które niszczą wtryskiwacze.

Turbosprężarka

Kolejną dosyć awaryjną częścią Diesla jest turbosprężarka. Odpowiada ona za zwiększenie powietrza, które wpada do silnika, wykorzystując w tym celu energię wydalanych spalin. To właśnie turbosprężarka sprawia, że nawet silnik o niewielkiej pojemności jest w stanie osiągnąć dużą moc bez zwiększania spalania.

Najczęstszymi przyczynami awarii turbosprężarki są jej naturalne zużycie i wady konstrukcyjne, na co nie mamy wpływu, a także niewłaściwa eksploatacja, czego jako kierowcy możemy uniknąć. W tym wypadku podstawową metodą zapobiegania usterkom, jest właściwe użytkowanie elementu.

Nie możemy przede wszystkim doprowadzać do sytuacji, w której następuje nagłe zgaszenie silnika bez jego schłodzenia. Dochodzi wówczas do zwęglenia się oleju i powstawania koksu. Substancje te z kolei mogą zalepić łożyska turbosprężarki, doprowadzając do jej awarii.

Warto się również wystrzegać wkręcania silnika na wysokie obroty natychmiast po uruchomieniu samochodu. W takiej sytuacji bowiem pracuje ona bez smarowania, gdyż olej nie został rozprowadzony po jej elementach.

Bardzo istotną kwestią w zapobieganiu awariom turbosprężarki jest również systematyczne wymienianie oleju silnikowego. Jeśli będziemy używać zużytego płynu, turbina elementu może ulec zatarciu. Ważne jest również dbanie o jakość filtru powietrza. Jeżeli będzie on zużyty, do turbiny może dostać się ciało obce, które doprowadzi do wyszczerbienia lub pogięcia łopatek turbosprężarki.

1. Objawy awarii turbosprężarki

Wśród najczęstszych objaw usterek turbosprężarki wymienia się:

  • zwiększone zużycie paliwa,
  • brak mocy,
  • obecność oleju silnikowego w spalinach,
  • przechodzenie silnika w tryb awaryjny.

2. Naprawa

Podobnie jak w przypadku wtryskiwaczy możemy zdecydować się na regenerację turbosprężarki zamiast jej wymiany na nową. Wówczas nie stanowić to będzie aż tak dużego obciążenia dla budżetu domowego. Naprawę turbosprężarki rozpoczyna się od jej demontażu i wstępnych oględzin. Następnie wszystkie elementy, które nadają się do użycia, zostają dokładnie oczyszczone, a kolektor i metalowe obudowy przeznacza się do śrutowania i szkiełkowania.

Z uwagi na fakt, iż najczęściej zużywającym się elementem turbosprężarki jest rdzeń, zazwyczaj konieczny jest montaż nowego modelu. W trakcie regeneracji zwykle wymienia się także wirnik turbiny z wałkiem, wszelkie uszczelnienia, odrzutniki oleju czy też wirnik sprężarki.

Po wykonaniu stosownych napraw przeprowadza się tak zwaną próbę szczelności, która ma wykazać ewentualne wycieki oleju. Teraz pora na wyważarkę, za pomocą której uzyskuje się cichą pracę układu pozbawioną drgań.

3. Koszt naprawy

To, jakie będą ostateczne koszty naprawy awarii turbosprężarki zależy przede wszystkim od stopnia jej uszkodzenia oraz zaawansowania technicznego danego elementu. W przypadku prostych konstrukcyjnie turbosprężarek wystarczy zazwyczaj jedynie wymienić rdzeń, aby część zaczęła działać prawidłowo. Koszt takiego zestawy naprawczego to około 500 złotych.

Jeśli turbosprężarka jest bardziej zaawansowana technicznie, a podczas diagnozy stwierdzono, że uszkodzeniu uległa zmienna geometrii, do wyżej wymienionej kwoty należy doliczyć 250-350 złotych za jej naprawę. A gdy regeneracji wymagają części odpowiedzialne za sterowanie elektryczne, koszty naprawy zwiększają się o kolejne 150-400 złotych.

Za pełną i profesjonalną regenerację zapłacimy zatem:

  • 800-1000 złotych – w przypadku zwykłej turbosprężarki,
  • 1000-1300 – za turbosprężarkę o zmiennej geometrii,
  • 1400-1800 – za turbosprężarkę sterowaną elektrycznie.

4. Najbardziej awaryjne modele

Wśród modeli, które są najbardziej narażone na awarię turbosprężarki wymienia się:

  • BMW 320D E90,
  • Forda C-Max 1.6 TDCI,
  • Peugeota 206 1.6 HDI,
  • Renault Espace IV 2.2 DCI.

Podstawowym problemem w przypadku tych modeli jest przede wszystkim wadliwe smarowanie, które skraca żywotność turbosprężarki. Przyczyny potencjalnych awarii stanowić może także szybko zużywający się mechanizm sterowania elektrycznego oraz wrażliwy mechanizm zmiany geometrii.

Pompa wysokiego ciśnienia

Element ten dostarcza paliwo pod wysokim ciśnieniem ze zbiornika do silnika. Jej awarię spowodować mogą zanieczyszczenia, które przedostają się do niej wraz z paliwem. Może ona przestać działać prawidłowo także w wyniku niesprawnych połączeń elektrycznych, na przykład w wyniku przegrzania styków może dojść do zbyt niskiego napięcia podawanego do pompy.

Aby problemy z pompą wysokiego ciśnienia nie pojawiły się, należy przede wszystkim utrzymywać pompę, a także cały układ paliwowy, w dobrym stanie. W tym wypadku niezwykle ważną kwestią jest zadbanie o odpowiednią jakość paliwa. Unikać należy także jazdy z prawie pustym bakiem. Istotne jest również systematyczne sprawdzanie stanu filtra paliwa, przewodów paliwowych oraz połączeń elektrycznych.

1. Objawy awarii

Oto najczęściej występujące symptomy awarii pompy:

  • brak pracy silnika lub trudny rozruch – ze względu na brak paliwa nie ma spalania,
  • gaśnięcie silnika wkrótce po jego uruchomieniu, mimo tego, że pedał gazu jest wciśnięty,
  • szarpanie samochodem,
  • niska moc, której powodem jest brak wzrostu ciśnienia paliwa,
  • nieprawidłowe dźwięki podczas jazdy,
  • zadymienie spalin,
  • nierównomierna praca silnika. 

2. Naprawa

Regeneracja pompy wysokiego ciśnienia obejmuje kilka etapów. W pierwszej kolejności konieczny jest jej demontaż na części pierwsze, pozwalający na wstępną ocenę, które elementy nadają się do powtórnego użycia. W tym celu stosuje się mikroskop cyfrowy, który pozwala na dostrzeżenie nawet drobnych uszkodzeń, które w przyszłości mogą stanowić źródło awarii. Sprawdzić należy wałki, zawory, czujniki oraz sekcje tłoczące.

Następnie sprawne części są dokładnie myte, na przykład przy pomocy myjek ultradźwiękowych, a zużyte elementy wymienia się na nowe. Na koniec wystarczy zamontować pompę wraz ze wszystkimi uszczelnieniami wewnętrznymi, które wymagane są przez danego producenta. Zanim pompa znajdzie się w samochodzie przeprowadza się testy jej sprawności.

3. Koszt naprawy

Pompę wysokiego ciśnienia określa się jako nieznacznie trwalszą w porównaniu z wtryskiwaczami, stąd też dosyć często ulega awariom. Aby ograniczyć koszty związane z jej wymianą, warto zdecydować się na części naprawcze. Koszt regeneracji pompy wysokiego ciśnienia to około 1500 złotych,

4. Najbardziej awaryjne modele

Oto modele samochodów, w których awarie pompy wysokiego ciśnienia zdarzają się najczęściej:

  • Ford Mondeo III 2.0 TDCI 130 KM,
  • Mercedes C 220 CDI,
  • Nissan X-Trail II 2.0 DCI,
  • Renault Laguna III 2.0 DCI.

Podstawową przyczyną niesprawności są wady konstrukcyjne pompy, w tym zwłaszcza łuszczący lub ukręcający się wałek. W przypadku tych modeli samochodów możemy mieć do czynienia także z częstym wyciekiem paliwa z pompy.

Koło dwumasowe

To kolejny element, który dosyć często ulega awariom. Koło dwumasowe jest odpowiedzialne za redukowanie wibracji podczas jazdy i upłynnienie pracy silnika. Ma duże znaczenie dla komfortu podróżowania, a także zabezpiecza skrzynię biegów przed nadmiernym przeciążeniem. O jego awaryjności w dużej mierze przesądza styl jazdy kierowców.

Aby zapobiec ewentualnym awariom koła dwumasowego, powinniśmy wystrzegać się częstej jazdy na niskich obrotach. Prowadzi to bowiem do powstawania dużych obciążeń, które „przyjmuje” element, co skraca jego żywotność. Nie wskazana jest również gwałtowna zmiana biegów. Unikajmy także ostrego ruszania.

1. Objawy awarii

Do podstawowych symptomów uszkodzenia koła dwumasowego należą:

  • problemy ze zmianą biegów,
  • charakterystyczne odgłosy dobiegające z okolicy skrzyni biegów,
  • szarpanie na biegu jałowym,
  • przenoszenie wibracji na karoserię.

Jeśli nie jesteśmy pewni, czy objawy te wiążą się z usterką koła dwumasowego, możemy skontrolować ich stan. W takim wypadku należy zmierzyć luzy krawędziowe i osiowe, a także sprawdzić wygląd zębatek na masie pierwotnej oraz powierzchni ściernej na masie wtórnej. Nie obejdzie się to bez wizyty w warsztacie samochodowych. Niezbędne jest bowiem zdemontowanie skrzyni biegów.

2. Naprawa

Wysokie koszty naprawy sprawiają, że kierowcy zamiast wymieniać koło dwumasowe, decydują się na jego regenerację. Drugie rozwiązanie jest zdecydowanie tańsze, jednak w przypadku tego elementu nie zawsze się sprawdza. Może się bowiem okazać, że zregenerowane koło będzie się charakteryzowało krótką żywotnością i po prostu szybko się zepsuje.

3. Koszt naprawy

Koszt zamontowania nowego koła dwumasowego wraz ze sprzęgłem to wydatek od 1500 do 3000 złotych. Za robociznę zapłacimy około 500 złotych. W przypadku tej części nie warto oszczędzać.

4. Najbardziej awaryjne modele

Wśród modeli samochodów, które charakteryzują się dużą awaryjnością koła dwumasowego, wymienia się:

  • Forda Mondeo III 2.0 TDCI,
  • Mazdę 6 2.0 CD,
  • Peugeota 406 1.6 HDI.

Podstawowy problem stanowi trwałość koła dwumasowego. Przyczynami awarii jest również niedopasowanie „dwumasu” do ciężkości samochodu, przez co przyjmuje ono znacznie większe drgania niż wykazywałaby jego budowa, co skraca żywotność części.

Filtr cząstek stałych, DPF

Podstawowym zadaniem tego elementu jest usuwanie cząsteczek sadzy ze spalin. Podstawową przyczyną awarii filtra cząstek stałych jest jego zapchanie. Warto zatem unikać częstej jazdy w korkach i pokonywania samochodem głównie krótkich dystansów. Dzięki właściwej eksploatacji możemy bowiem uniknąć usterek.

Warto pamiętać o tym, że filtr czyści się automatycznie, jeśli zachodzi zmiana parametrów pracy silnika, następuje dodatkowy wytrysk paliwa, a temperatura w filtrze zwiększa się. W ten sposób zalegające w filtrze zanieczyszczenia wypalają się. Aby było to możliwe, konieczna jest dłuższa jazda na wysokich obrotach.

Jeśli zanieczyszczenie filtra jest duże, możemy zdecydować się na mechaniczne lub chemiczne oczyszczanie filtra w serwisie samochodowym. Powinniśmy mieć to na uwadze, zwłaszcza jeśli często jeździmy na krótkich dystansach, przez co filtr nie ma jak się oczyścić.

1. Objawy awarii

Oto główne symptomy niesprawności filtra cząstek stałych:

  • przechodzenie silnika w tryb awaryjny,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • mniejsza moc silnika.

2. Naprawa

Niewłaściwą metodą radzenia sobie z awariami filtra jest jego całkowite wycięcie. Przede wszystkim jest to nielegalne, a samochód pozbawiony tego elementu nie powinien zostać dopuszczony do ruchu przez stację kontroli pojazdów. Ponadto może doprowadzić do uszkodzenia i obniżenia trwałości  innych elementów silnika, w tym turbosprężarki.

Jest także niekorzystne dla zdrowia człowieka i środowiska naturalnego. W takiej sytuacji mamy bowiem do czynienia ze zwiększoną emisją szkodliwych toksyn do atmosfery. Uszkodzony filtr należy zatem wymienić na nowy, tym bardziej, iż na rynku dostępne są tańsze zamienniki. Atrakcyjną cenowo grupę części stanowią również filtry, które przeszły fabryczną regenerację.

3. Koszt naprawy

Jeśli szukamy zamiennika dobrej jakości, musimy być przygotowani na wydatek około 2000 złotych (koszt części plus robocizna).

4. Najbardziej awaryjne modele

Oto przykłady modeli samochodów, w przypadku których najczęściej wymienia się filtr:

  • Mazda 6 2.0 MZD-CD,
  • VW Passat 2.0 TDI B5 FL,
  • Opel Insignia 2.0 CDTI.

Źródłem niesprawności jest przede wszystkim wrażliwość na jazdę miejską. Problem stanowią również wady konstrukcyjne, które sprawiały, że procedura wypalania sadzy była niedostateczna, toteż filtr nie może się samodzielnie oczyścić.

Świecie żarowe

Odpowiadają one za uruchomienie silnika, wstępnie podgrzewając komorę spalania jednostki napędowej. Dzięki temu może dojść do standardowej reakcji powodującej zapłon w Dieslu, czyli wtrysku paliwa do mocno sprężonego i gorącego powietrza. Najlepszą metodą zapobiegania awariom świec jest ich systematyczne kontrolowanie. Najlepiej robić to co dwa lata w specjalistycznym warsztacie.

1. Objawy awarii

Wśród podstawowych oznak nieprawidłowej pracy świec żarowych wymienia się:

  • stale paląca się kontrolka świec żarowych,
  • paląca się kontrolka „sprawdzenia stanu silnika”,
  • czarny, gęsty dym wydobywający się z rury wydechowej,
  • wyczuwalne wibracje podczas jazdy,
  • stukot i nierównomierna praca silnika w pierwszych chwilach po odpaleniu silnika,
  • utrudniony rozruch, zwłaszcza jeśli temperatura otoczenia jest niższa niż – 10o Celsjusza. 

2. Naprawa

Kiedy nastąpi awaria jednej ze świec, konieczna jest wymiana wszystkich czterech. Można się bowiem spodziewać, iż lada moment pozostałe się zużyją. W przypadku starszych samochodów uzyskanie dostępu do świec nie jest problematyczne. Z łatwością wymienimy je samodzielnie, posługując się kluczem dynamometrycznym dedykowanym świecom żarowym. Przydatny będzie również spray penetrujący, który pomoże nam odkręcić zapieczone elementy.

W przypadku małych świec (średnica 8 mm), istnieje ryzyko, iż samodzielnie odkręcając świecę, po prostu ją ukręcimy. Wówczas pozostanie nam jedynie odtransportować samochód do warsztatu i ponieść koszty usunięcia resztek świecy, które mogą wynieść nawet kilkaset złotych lub nawet jeszcze drożej, jeśli konieczne będzie zdemontowanie głowicy.

3. Koszt naprawy

W przypadku starszych samochodów zakup świecy żarowej nie jest aż tak dużym wydatkiem. Za sztukę zapłacimy 20-60 złotych w zależności od modelu pojazdu. Nowsze samochody wymagają jednak droższych świec, których ceny mogą sięgnąć nawet powyżej 200 złotych, jeśli interesują nas na przykład bardziej zaawansowane technologicznie świece szybkiego startu, które nagrzewają się w dwie sekundy.

Najlepsze świece wyposażone w piezoektryczny czujnik ciśnienia to wydatek od 400 do 700 złotych. Nie trudno sobie zatem wyobrazić, jak duże są koszty wymiany wszystkich czterech elementów. Do tego należy dodać koszty robocizny, chyba że jesteśmy posiadaczami konwencjonalnych świec o średnicy 10-12 mm, wówczas wymianę możemy przeprowadzić samodzielnie.

4. Najbardziej awaryjne modele

Wśród modeli samochodów z najczęściej psującymi się świecami żarowymi wymienia się:

  • Mercedesa C 220 CDI,
  • Toyotę Avensis 2.0 D-4D,
  • Opla Vectrę C 2.0 DTI.

W przypadku tych samochodów zamontowane są delikatne świece żarowe. Cechują się one nie tylko krótką żywotnością. Problematyczne jest również ich samodzielna wymiana – mogą się urwać, co podnosi koszty naprawy awarii.

Regulator ciśnienia paliwa

Element ten, jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za precyzyjne regulowanie ciśnienia paliwa, co wpływa na dawkowanie paliwa. Zazwyczaj umieszcza się go na pompie wysokiego ciśnienia lub na listwie wtryskiwaczy.

1. Objawy awarii

Najczęstszymi symptomami problemów z tym elementem są:

  • utrudniony rozruch,
  • szarpanie w trakcie pracy silnika,
  • falowanie na wolnych obrotach.

2. Naprawa

Z uwagi na to, iż regulator ciśnienia paliwa to stosunkowo tani element, zazwyczaj nie naprawia się go, tylko od razu wymienia na nowy. Wymiana nie jest skomplikowaną czynnością, o wiele trudniejsze jest właściwe zdiagnozowanie usterki.

3. Koszt naprawy

Za część należy zapłacić około 300-350 złotych. Do tego trzeba doliczyć koszty robocizny, które zazwyczaj zamykają się w kwocie 100-150 złotych.

4. Najbardziej awaryjne modele 

Oto lista samochodów cechujących się najbardziej awaryjnymi regulatorami ciśnienia paliwa:

  • BMW 320D E46,
  • Peugeot 307 2.0 HDI,
  • Skoda Octavia 2.0 TDI CR.
Udostępnij
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)