Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/olej-do-diesla-jak-wybrac-jaki-najlepszy/4652/ 2019-04-06 16:21:41.000000

Olej do diesla - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Każdy silnik do prawidłowej pracy potrzebuje odpowiedniego smarowania, które gwarantuje tylko właściwy olej. Jego wybór często jednak sprawia sporo problemów – zwrócić uwagę należy bowiem na szereg istotnych parametrów, które przekładają się m.in. na jego skuteczność. Podobnie jest w przypadku silników dieslowych.

Najłatwiej mają posiadacze nowych samochodów, którzy przy zakupie zostali poinstruowani, jaki olej będzie najodpowiedniejszy dla ich pojazdu. Co jednak w sytuacji, gdy zakupiliśmy auto używane albo chcemy spróbować jakiejś alternatywy, która wyróżniałaby się lepszymi parametrami użytkowymi?

Silniki dieslowe w dalszym ciągu są popularne. Obecne konstrukcje są na wiele sposobów „ulepszane”. Znajdziemy w nich między innymi zaawansowaną turbosprężarkę, reaktory katalityczne, filtry cząstek stały i wiele innych dodatkowych elementów, które zwiększają ich moc bądź dostosowują do konkretnych warunków na drodze. Sprawiają jednak przy tym, że dobór właściwego oleju staje się zadaniem niezwykle trudnym.

Żeby uporać się z tym problemem, musimy zacząć od początku i po kolei przechodzić przez najważniejsze kwestie związane z doborem tego środka.

Jaki olej do diesla – syntetyk czy półsyntetyk? A może mineralny?

Zaczniemy od sprawy najważniejszej, czyli sposobu przygotowania bazy oleju silnikowego. Pod tym względem wymienia się trzy najważniejsze produkty:

  • Olej do diesla mineralny – w tym przypadku bazę olejową pozyskuje się poprzez destylację ropy naftowej. W odróżnieniu od produktów syntetycznych, oleje mineralne są słabo rozwijane, nie posiadają bowiem rozmaitych dodatków, które poprawiałyby parametry mieszanki. Wszystko to sprawia, że mieszanki mineralne charakteryzują się krótką żywotnością oraz mało skuteczną pracą w niskich temperaturach. W nikłym stopniu dbają również o czystość silnika.
  • Olej do diesla syntetyczny – przygotowywanie bazy olejowej w procesie produkcji odmian syntetycznych odbywa się na zasadzie syntezy chemicznej. Należy podkreślić, że tego typu produkty są bardzo często urozmaicane za sprawą licznych dodatków, dlatego w większości przypadku są one dużo bardziej odporne na wpływ niskich temperatur (utrzymują wtedy właściwą płynność) i tych wysokich (nie tworzy się nagar), a także większych obciążeń. Co więcej, oleje syntetyczne często są specjalnie dopasowywane do konkretnych modeli silnika, co również ma ogromne znaczenie. Największą zaletą olejów syntetycznych jest jednak skuteczność ich ochrony. W lepszy sposób niż produkty mineralne chronią silnik przed tarciami, dzięki czemu wydłużają jego żywotność. Są to ponadto mieszanki ograniczające zużycie paliwa, a także przyczyniające się oczyszczania silnika poprzez redukcję gromadzonych osadów. Podkreślić należy również fakt, że oleje syntetyczne zdecydowanie wolniej się starzeją, dlatego są w stanie pracować dłużej.
  • Olej do diesla półsyntetyczny – można go sklasyfikować jako mieszanka powyższych odmian, baza olejowa powstaje bowiem poprzez zmieszanie odmiany powstałej z destylacji ropy naftowej z produktem końcowym syntezy chemicznej. Wszystko to sprawia, że wyróżniają się parametrami nieco lepszymi od olejów mineralnych, ale gorszymi od w pełni syntetycznych. Tego typu mieszanki nie są zbytnio rozwijane, dlatego wykorzystywane są przede wszystkim w pojazdach wiekowych.

Poza trzema głównymi typami olejów silnikowych do diesla, wymienić trzeba również produkty hydrostatyczne. Można go określić jako rodzaj oleju półsyntetycznego, gdyż jego baza pozyskiwana jest z ropy naftowej, a następnie przechodzi przez obróbkę chemiczną, dzięki której zyskuje ona lepsze właściwości. Wszystko to sprawia, że niektórzy producenci nazywają tego typu produkty olejami w pełni syntetycznymi, co jednak nie jest prawdą – warto więc dokładnie czytać informacje zawarte na opakowaniu.

Olej do diesla – lepkość

Przechodzimy do kolejnego niezwykle ważnego parametru, jakim jest lepkość oleju. Wpływa ona przede wszystkim na ochronę silnika, dlatego musi pozostać niezmienna. To oczywiście jest niemożliwe, gdyż w konkretnych temperaturach olej zmienia swoją konsystencję. Gdy jest ciepło, staje się wodnisty, a gdy zimno – gęstnieje. Powinniśmy więc szukać takiego oleju, który nie będzie zbytnio zmieniał się pod wpływem temperatur, gwarantując zawsze odpowiednią ochronę.

To zaś uzależnione jest od tak zwanych klas lepkości. Na rynku określana jest ona w oparciu o normę SAE, w ramach której klasa zapisywana jest cyframi bądź liczbami i literą „W”. Wartość zapisana przed W odnosi się do lepkości w temperaturach niskich, natomiast wartość druga określa wysokie temperatury. Na rynku znaleźć możemy więc między innymi:

  • olej do diesla 0W30
  • olej do diesla 5W30,
  • olej do diesla 5W40,
  • olej do diesla 10W40,
  • olej do diesla 15W40.

Jaka lepkość będzie odpowiednia? Teoretycznie im wyższe wartości, tym lepsza lepkość. Pamiętać należy jednak o zachowaniu odpowiedniego balansu pomiędzy parametrami „zimowymi” a „letnimi”. Informacje na temat odpowiedniego zakresu lepkości dla wybranego samochodu są zamieszcza w instrukcji pojazdu.

Jaki olej do diesla na zimę?

O ile temperatura letnia w dużej mierze uzależniona jest do rodzaju silnika i samochodu, wartość zimowa jest niezwykle ważna. Cyfra bądź liczba przez literą „W” oznacza bowiem minimalną temperaturę, w jakiej silnik będzie mógł zostać uruchomiony. Wszystko to sprawia, że wartość ta powinna być jak najniższa – dzięki temu olej nie będzie zbyt lepki, co sprawi, że silnik nie będzie długo pracował bez odpowiedniego smarowania.

Jaki olej do diesla z DPF?

Powyższy skrót dotyczy filtra cząstek stałych, który montowany jest w układach wydechowych silników dieslowych. Jakie są jego zadania? Przede wszystkim oczyszczanie generowanych gazów spalinowych z rozmaitych zanieczyszczeń, takich jak chociażby popiół czy sadza.

Konstrukcja filtra, a także jego działanie sprawiają, że warto korzystać ze specjalnego, dedykowanego oleju właśnie do silników z DPF. Produkty standardowe podczas spalania pozostawiać mogą osady popiołu, których usunięcie jest bardzo trudne. Wszystko to sprawia, że kanały filtra cząstek stałych są blokowane, co natomiast prowadzi do jego zużycia.

Na jaki olej do diesla z DPF powinniśmy się więc zdecydować, aby nie dopuścić do podobnej sytuacji? Zainteresować należy się produktami niskopopiołowymi, określanymi jako „low SAPS”. Podczas ich spalania ilość generowanego popiołu jest minimalna, dzięki czemu o wiele wolniej wypełniają one kanaliki filtrów. Poza napisem „low SAPS”, powinniśmy rozglądać się na odpowiednią klasyfikacją. Oleje niskopopiołowe posiadają bowiem oznaczenia: C1, C2, C3 oraz C4. Konkretne wartości są dopasowywane do wybranych silników (najpopularniejsze są oleje C3).

W przypadku oleju do diesla bez DPF kwestia generowania popiołu nie jest tak ważna, jednak pamiętać należy, że czystość silnika również ma wpływ na jego pracę. Sprawia to, że nie warto decydować się na produkty najtańsze, charakteryzujące się bardzo niskimi parametrami użytkowymi. Początkowa oszczędność szybko okaże się bowiem tylko pozorna.

Jaki olej do diesla z pompowtryskami?

Urządzenie to składa się z cylindra, w którym umieszczony zostaje tłok i iglica, a także z układu przewodów. Jego zadanie opiera się na wtryskiwaniu paliwa. Pamiętać należy o tym, że w przypadku silników z pompowtryskami należy wykorzystywać specjalny, dedykowany rodzaj oleju, które nie prowadzą do zużycia tego mechanizmu.

Produkty tego typu są zazwyczaj odpowiednie oznacza, tak aby klient nie miał wątpliwości, po jaki dokładnie olej sięga. Trzeba przy tym pamiętać, że takie oleje dzielą się na kilka rodzajów:

  • olej silnikowy do LongLife – specjalna mieszanka, która starzeje się bardzo wolno. Dzięki temu jej wymiana przebiega rzadko. Stosowana jest przede wszystkim w samochodach ciężarowych,
  • olej silnikowy bez LongLife – przeciwieństwo wyżej przedstawionego produktu,
  • olej silnikowy do pompowtrysków i DPF – stosowany w pojazdach, których silniki posiadają  pompowtryski oraz filtry cząstek stałych,

Jaki olej do diesla z dużym przebiegiem?

Na różnego rodzaju forach internetowych, a także w niektórych „profesjonalnych” warsztatach panuje pogląd, właściciele samochodów, których przebieg wynosi 150-200 tysięcy kilometrów powinni przesiąść się z oleju syntetycznego na mineralny, gdyż dzięki temu dodatkowo wydłużą żywotność diesla. Jest to jednak pogląd nieprawdziwy, a nawet szkodliwy – gdyż wykorzystanie mieszanek mineralnych w starszych autach może im poważnie zaszkodzić.

Bardzo ważne jest obserwować, jak pojazd pracuje i konsultowanie tego z mechanikiem. W wielu przypadkach w starszych samochodach konieczne jest stosowanie oleju o lepszych parametrach lepkości, dzięki czemu silnik będzie w stanie skutecznie pracować również w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Pamiętać należy jednak o jednej zasadzie – jeżeli do tej pory wykorzystywaliśmy olej syntetyczny, nie zmieniajmy go.

Olej do diesla – normy

Oferta olejów silnikowych jest niezwykle szeroka, przez co często trudno odróżnić jeden produkt od drugiego. Pomocne w tym okażą się rozmaite normy, które klasyfikują produkty pod względem jakości, sposobu wykorzystania czy konkretnych parametrów.

NORMY API. Opracowane zostały przez Amerykański Instytut Nafty (American Petroleum Institute). W przypadku olejów do dieslów, interesować nas będą produkty oznaczone literą „C”. Poniżej prezentujemy kilka przykładów:

  • API CD – są to produkty przeznaczone do silników doładowanych i wolnossących. Oleje charakteryzują się przede wszystkim rozmaitymi dodatkami myjącymi i antykorozyjnymi. Na rynku znaleźć można również mieszanki CDII, które wyróżniają się podobnymi właściwościami, ale są przystosowane do silników dwusuwowych.
  • API CC – zawierają środki antykorozyjne i detergenty. Przeznaczone głównie do silników mało i średnioobciążonych.
  • API CF – przygotowane do silników, które korzystają z paliw z dużą zawartością siarki. Wymienić można również normę CF2, która określa oleje do silników dwusuwowych oraz CF4 do modeli czterosuwowych.
  • API CE – w tym przypadku mamy do czynienia z produktami do silników pracujących w średnich i wysokich obciążenia.
  • API CH – są to oleje używane w silnikach o niskiej emisji zanieczyszczeń.
  • API CI oraz CJ – przystosowane do nowoczesnych mechanizmów z bezpośrednim wtryskiem paliwa, systemami oczyszczania spalin lub turbodoładowaniem.

NORMY ACEA. Tym razem są to normy przygotowane przez Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodowych, w skład którego wchodzą najwięksi producenci aut na świecie. ACEA określa oleje do dieslów literami „B” i „C” – obok nich znajdują się natomiast cyfry.

  • B1 – standardowe oleje do aut dostawczych i osobowych, wyróżniają się wieloma dodatkami zmniejszającymi zużycie paliwa.
  • B2 – oleje do pojazdów z pośrednim wtryskiem paliwa.
  • B3 – charakteryzują się mniejszą lepkością, często używane w autach sportowych.
  • B4 – do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
  • B5 – norma określa między innymi oleje lekkiego biegu, posiadają obniżoną lepkość.
  • C1, C2 i C3 – generują małe ilości popiołu, dlatego są stosowane do silników z DPF – stosowane są do w wybranych modelach samochodów.
  • C4 – mieszanki najnowocześniejsze, wyróżniające się najmniejsza ilością generowanego pyłu.

NORMY PRODUCENTÓW. Nie tylko organizacje zajmują się opracowywaniem określonych norm – wiele producentów przygotowuje własne wymagania, tak aby umożliwić swoim klientom dostęp do mieszanek dedykowanych. Wszystko to sprawia, że na rynku znaleźć można:

  • olej do BMW – wśród nich znaleźć możemy między innymi produkty typu LongLife, na przykład LL01 lub LL04,
  • olej do Renault – w tym przypadku oleje należy podzielić głównie na odmiany do silników z DPF (RN 0720) oraz bez DPF (RN 0710),
  • olej do Opel – czyli do silników z grupy General Motors. Podobnie jak w przy Renault, mamy tu do czynienia z produktami do silników z DPF (GM dexos2) i bez DPF (GM-LL-B-025),
  • olej do Ford – wybór mieszanek jest dość bogaty, ponieważ kierowcy liczyć mogą między innymi na oleje dedykowane do aut z pompowtryskami (917A), z obniżoną lepkością (913B) czy chociażby do silników wysokoprężnych (934B),
  • olej do Marcedes – poza mieszankami do silników z DPF (229.31), możemy zakupić również produkty do dieslów z turbodoładowaniem (229.3) oraz wysokoprężnych (229.5).
  • olej do Citroen – mowa o koncernie PSA, w którym znajdują się także auta Peugeot. Oleje dzielą się głównie ze względu na klasę lepkości,
  • olej do VW – w grupie Volkswagen znajdują się między innymi samochody Audi, Skoda i Seat. Znajdziemy to bardzo szerokie spektrum olejów przeznaczonych między innymi do silników z pompowtryskami (505.01) czy wysokoprężnych z wydłużonym przebiegiem (506.01).

Oleje do diesla – ceny

Oczywiście koszt mieszanki zależy od jej rodzaju. Najtańsze produkty mineralne 15W40 oraz 10W40 zakupimy już za 10-15 złotych za 5 litrów. Wszyscy, którzy potrzebują jednak oleju lepszej jakości i dostosowanych do konkretnych samochodów,  będą musieli przygotować się na wydatek od 50 do nawet kilkuset złotych.

Olej do diesla – jaka firma?

Wiele mówi się o tym, że renoma producenta wiele mówi o jakości oleju. Z pewnością niewarte uwagi są mieszanki przygotowane przez nieznane firmy albo te, które nie cieszą się zbytnim uznaniem kierowców. Obserwując rynek i analizują opinie użytkowników, warto polecić przede wszystkim:

  • olej do diesla Lotos
  • olej do diesla Castrol
  • olej do diesla Elf

Pytania i odpowiedzi

  • Czy olej do diesla można wlać do silnika benzynowego? Taki zabieg nie spowoduje żadnych szkodliwych zmian w pracy silnika, pamiętać należy jednak, że oleje do dieslów wyróżniają się nieco innymi parametrami, związanymi chociażby z oczyszczaniem.
  • Czy olej do silnika benzynowego można wlać do diesla? Spowoduje to pogorszenie parametrów smarowania, co może doprowadzić do szybszego zużycia się silnika. Pamiętajmy również o tym, że mieszanki do „benzyniaków” nie zawierają specjalnych dodatków oczyszczających, a diesel ich wymaga.
  • Czy dolewać olej do diesla? Dolewki oleju są bardzo ważne i powinniśmy o nich pamiętać zawsze, gdy zaświeci nam się odpowiednie kontrola informująca nas o niskim poziomie oleju silnikowego.
  • Czy można mieszać oleje do diesla? Jeżeli chcecie mieszać środki, to najlepiej te charakteryzujące się identyczną klasą lepkości. Dzięki temu nie zaburzycie procesu smarowania.
Udostępnij
5,0
2 oceny
20 komentarzy
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (14)

Syntetyk od Venol. Bardzo dobrej jakości olej, który przynajmniej w moim przypadku dał zdecydowaną różnicę. A jak było u was? U mnie zauważalna poprawa mocy, zauważalne niższe spalanie i ogólnie lepsze działanie silnika. Komuś również udało się uzyskać podobny efekt? Ciekawi mnie jak to wpłynie na zużycie silnika. Jak na razie nie miałem przy tym oleju żadnych napraw, ale trochę krótki czas żeby to oceniać.
U mnie dobrze sprawdza się olej syntetyczny z k2 TEXAR 5W-30 - dobra jakość, przy korzystnej cenie.
no ja akurat postawiłem na olej Shell Helix Ultra 5W-40 jest to w pełni syntetyczny olej silnikowy 5W40 wyprodukowany w technologii Shell PurePlus – najbardziej zaawansowana formuła Shell do wysokoobciążonych silników a jeżeli cały czas poruszam się po zatłoczonej Warszawie ten olej zdaje egzamin
a ja wybrałem Shell Helix Ultra Diesel 5W40 4L jest to olej syntetyczny wyprodukowany we współpracy z Ferrari do tego zastosowano nowoczesną j technologie Shell która daje doskonała ochrona silnika
długo już lejesz oleje shella? dobrze się spisują na dłuższą metę?
pare lat leje olej o tej specyfikacji ale Shella od roku bo taniej dostałem :D wiadomo Polak zawsze tanio kupi :)
ja postawiłem na olej Shell Helix Ultra Diesel 5W40 4L ma niską lepkość ,szybki przepływ oleju, małe tarcie mniejsze zużycie paliwa, łatwy rozruch silnika w niskich temperaturach a te argumenty przemawiają za moim wyborem
U siebie do diesla leję oleje shell helix ultra. Generalnie to te oleje pasuja do każdego rodzaju silnika, z tym olejem pozbyłem się przynajmniej nagromadzonego nagaru w silniku. Jak na razie na plus.
Czyli zadowolony jesteś z oleju, a orientujesz się może czy jesli silnik przerobiony jest na lpg to można lać tego helixa?
bozek, ja mam podłączoną instalację lpg do samochodu i jeżdżę na tym oleju, nie mam z nim problemów. Dobrze się sprawdza.
Bardzo ważna jest baza olejowa, najlepsze to IV lub V. Takie bazy posiadają wysokie modele olei: Millers, AmsOil, Eneos Sustina, Motul, Valvoline, Liqui Moly To są najlepsze oleje na świecie. Reszta to pseudosyntetyki
Ciekawi mnie czy wiesz co znaczy IV lub V :) Oleje złożone z baz należących do grupy I i II (z ewentualnym niewielkim dodatkiem innych baz) nazywane są olejami mineralnymi. Oleje złożone z baz należących do grupy I i II oraz baz grup wyższych w określonej ilości nazywane są olejami półsyntetycznymi. O zaliczeniu oleju do półsyntetyków decyduje minimalna zawartość baz grup III, IV i V w bazie oleju (baz dodatków) zależna od norm obowiązujących w danym kraju. Oleje syntetyczne to oleje zawierające bazy grupy III, IV i V. Więc nie gadaj głupot że to tylko te mają takie cudowne właściwości :)
Bardzo dobry jest ten shell, używam go już bardzo długo i nie wyobrażam sobie innego oleju od helix ultra.
Bardzo dobry niewiele mówi :) Używasz Shell syntetyczny czy połsyntetyczny?
W swoim dość wiekowym dieslu zalałem olej Bardahl 5W40 RS i jestem mega zadowolony. Poprzedni właściciel podobno używał 5W30 Mobila (nie pamiętam którego dokładnie) i powtarzał się problem z mrugającą kontrolką oleju. Po wymianie problem się skończył i do dziś nie powróci a już zdecydowanie czas na kolejną wymianę.
Witam. A ja skolei zbladzilem i juz nie wiem. Mam Saaba z silnikiem 1.9 z19dt (ten sam co vectra c) Producent zaleca 5W30 Syntetyczny ale silnik ma duzo przebiegu i z racju ze juz wszystko po trochu rzęzi mechanik polecil 15W40 mineral. Tak tez zrobilem i faktycznie silnik znacznie wyciszyl sie. ( DPF wyciety okazalo sie rok po zakupie na przegladzie) Mieszkam w Anglii a zima zeszlego roku byla slaba temperatura spardla moze ze 2x do -10 a tak bylo okolo 0/-2 ale zauwazylem ze po zapaleniu silnik dziala ale tak jakby bylo mu ciezko. W tym roku bedzie duzo zimniej i juz byly przymrozki a u mnie czas na zmiane oleju i nie wiem co robic ? Zaznacze ze silnik ma wyciek na uszczelniaczu walu od strony skrzyni biegow ( skrzynia sprzeglo dwumass turbo itd juz wymienilem ) Po zmianie oleju juz nie saczy sie. nie bylo to nic powaznego no ale bylo. Na pewno nie wroce na syntetyczny bo jestem niemal ze pewien ze mu zaszkodzi a skolei mineralny 15w40 jak beda mrozy nie wiem czy nie uszkodzi silnika ? Moze pojsc na kompromis i zalac 10w40 polsyntetyk ?? Prosze o jakas wskazowke gdyz mam nie wielkie doswiadczenie w mechanice ale za to auto z wielkim przebiegiem :)
no ja byłbym za olejem syntetycznym jeżeli chodzi o Shell to wypróbuje Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 bo z tego co czytałem olej ten chroni układ wydechowy pojazdu poprzez utrzymanie w czystości filtra DPF
musze sprawdzic nastepnym razem co to za jakosc tego 0W-30 bo w sklepach tylko 5W-40 widywałem :D
dla mojego Diesla to Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30 olej ten ma znakomite zabezpieczenie przed zużyciem do tego doskonałe zabezpieczenie przed korozją do tego niska lepkość zapewnia bezproblemowy rozruch.
no w takim przypadku wskazany jest olej 0W-30 no i oczywiście taki który utrzymuje w czystości filtr DPF