Udostępnij
Skomentuj

Olej do skrzyni biegów - jak wybrać? Jaki najlepszy?

O regularnej wymianie oleju do skrzyni biegów powinni pamiętać wszyscy kierowcy.

Tylko w ten sposób jesteśmy bowiem w stanie wydłużyć żywotność tego jakże ważnego mechanizmu. Żeby stało się to jednak możliwe, olej musi zostać odpowiednio dobrany do marki naszego pojazdu.

Popularne narzędzia samochodowe

Zanim jednak przejdziemy do analizowania wszelkich istotnych parametrów olejów przekładniowych, warto wyjaśnić, po co w ogóle powinny być one przez nas wymieniane. Niestety, kwestia ta jest bardzo często bagatelizowana – i to nie tylko przez samych kierowców, ale również producentów aut. W wielu przypadkach nie wyjaśniają oni wcale, czym może skończyć się korzystanie z jednej dawki oleju przez cały czas.

Wszelkie zmiany i usterki ujawniają się dopiero po pewnym czasie. Niemniej, mniej więcej po 100 tysiącach kilometrów nasza skrzynia biegów może zacząć psuć się nagminnie. W skrajnych przypadkach jej naprawa okaże się niemożliwe – koszt nowego mechanizmu może natomiast okazać się naprawdę ogromny. Wszystko to sprawi, że zamiast wydać kilkadziesiąt złotych za olej, po pewnym czasie będziemy musieli zainwestować kilkaset (a czasem nawet kilka tysięcy) złotych w naprawy bądź zakup nowej skrzyni.

Olej przekładniowy umożliwia przede wszystkim zredukowanie tarcia, które powstaje podczas pracy skrzyni biegów. Ponadto schładza ją, chroni przed korozją oraz wpływem uderzeń kół zębatych. Jeżeli nie będzie on regularnie wymieniany, poziom ochrony po pewnym czasie zdecydowanie spadnie.

Jak dobrać olej do skrzyni biegów?

Podczas dokonywania zakupu, uwagę musimy zwrócić na wiele elementów. W pierwszej kolejności powinniśmy rozglądać się za produktami dedykowanymi, opracowanymi przez producentów naszych samochodów. Pod tym względem rynek jest bardzo szeroki, dlatego nie powinniśmy mieć problemu ze znalezieniem oleju do marki posiadanego przez nas pojazdu. W sklepach znaleźć można więc między innymi takie produkty jak:

  • olej do skrzyni biegów vw
  • olej do skrzyni biegów bmw
  • olej do skrzyni biegów opel
  • olej do skrzyni biegów ford
  • olej do skrzyni biegów peugeot
  • olej do skrzyni biegów honda
  • olej do skrzyni biegów renault
  • olej do skrzyni biegów audi

Każdy z nich wyróżnia się konkretnymi parametrami, które przekładają się na skuteczność i zakres ochrony. Pamiętać należy jednak o tym, że w samochodach montowane są zarówno skrzynie manualne, jak i automatyczne. Na to również powinniśmy zwrócić uwagę.

Olej przekładniowy do skrzyni manualnej

Wiele mówi się o tym, że skrzynie manualne zdecydowanie przewyższają modele automatyczne pod względem wytrzymałości i żywotności. Jest to prawdą, jednak nie oznacza to wcale, że wymiana jej oleju okaże się zbędna. Wręcz przeciwnie. Pamiętać należy przy tym, że częstotliwość wymiany oleju uzależniona jest od intensywności korzystania z samochodu. Zwykle powinno odbywać się to mniej więcej raz na 100 tysięcy kilometrów, jednak w niektórych przypadkach wymianę należy przeprowadzić nawet po 50 tysiącach kilometrów. Najważniejsze jest to, aby cały czas monitorować pracę skrzyni i reagować odpowiednio wcześnie.

Oleje do tego typu skrzyni biegów najczęściej oznaczane są symbolami i cyframi, oznaczającymi stopień lepkości. Najczęściej będą to produktu GL-4 oraz GL-5 (najlepszy), choć w niektórych sytuacjach korzysta się także z olejów ATF. Informacja na temat typu oleju, którym powinna być zalewana nasza skrzynia biegów, podawane są w książce serwisowej.

Oleje do manualnych skrzyni biegów różnią się między sobą również składem. Na rynku znaleźć można bowiem:

  • oleje mineralne – opcja ekologiczna, w której główną rolę pełnią składniki naturalne. Gwarantują one przyzwoite właściwości smarne, a także odporność na powstanie rdzy i utlenianie. Żywotność tych olejów i dostosowanie się do zmiennych warunków pogodowych często jednak pozostawia wiele do życzenia.
  • oleje syntetyczne – zazwyczaj są to produkty dodatkowo „wzmacniane”, dlatego należą do kategorii GL-5. Podczas ich przygotowywania wykorzystywane są także nowe technologie, co przekłada się na zdecydowane usprawnienie ochrony. Co jednak najważniejsze, oleje syntetyczne są w pełni odporne na zmiany temperatur.

Olej do automatycznej skrzyni biegów

Jak już zostało wspomniane, wszelkie „automaty” charakteryzują się mniejszą odpornością mechaniczną niż dobrej jakości skrzynie manualne. Sprawia to, że dobór właściwego oleju jest tym bardziej ważny i konieczny. Co więcej, jego wymiana powinna nastąpić mniej więcej po przejechaniu 60-80 tysięcy kilometrów, natomiast kolejne już co 40 tysięcy kilometrów.

Podczas wyboru omawianego oleju, musimy wziąć pod uwagę nie tylko model samochodu, ale również rodzaj zamontowanej w nim skrzyni biegów. Wyróżniamy bowiem:

  • hydrokinetyczne skrzynie automatyczne -  są to standardowe, najczęściej wykorzystywane mechanizmy w samochodach. Bardzo często wykorzystuje się do nich oleje typu ATF, które wyróżniają się przede wszystkim możliwością pracy w zmiennych temperaturach, redukcją temperatury pracy nawet o 15 stopni Celsjusza oraz uodparnianiem mechanizmów skrzyni na ścieranie.
  • dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne – ich budowa jest znacznie bardziej zaawansowana, dlatego koniecznie wymagają zastosowania oleju, który jest w stanie zachować swoje właściwości ochronne w niskich temperaturach, a także charakteryzuje się dobrymi właściwościami „płynięcia”. Dzięki temu będzie w stanie skutecznie wypełnić wszystkie elementy.

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej nie jest zadaniem prostym. Co więcej, nie jest możliwa jego całkowita wymiana, jeżeli nie chcemy rozbierać całej skrzyni biegów. Wszystko to sprawia, że zawsze będzie się w niej znajdowała pewna ilość oleju starego. Właśnie ze względu na ten fakt musi być on wymieniany tak często.

Pamiętać należy, że po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów, lepkość oleju może spaść nawet o 35%. Jego starzenie się prowadzi oczywiście do pogorszenia właściwości ochronnych, co z kolei prowadzi do zwiększenia tarcia i możliwości wystąpienia różnorakich awarii. Wszystko to sprawia, że regularna wymiana oleju jest koniecznością.

Olej do skrzyni biegów – cena

Na wstępie należy zaznaczyć, że tanie oleje niesprawdzonych producentów warto omijać szerokim łukiem. Zazwyczaj charakteryzują się one bowiem bardzo przeciętnymi parametrami ochrony, przez co nasza skrzynia biegów nie zostanie zabezpieczona tak, jak powinna. Dobrej jakości olej przekładniowy kosztuje od 20-25 złotych do nawet 100 złotych za litrową butelkę.

Jakiej firmy olej warto kupować? Godne polecenia są między innymi produkty takich producentów jak Shell, Amsoil czy Febi. Jeżeli nie wiemy do końca, który olej okaże się odpowiedni dla naszego auta, poszukajmy odpowiednich informacji w książce serwisowej bądź skorzystajmy ze specjalnych wyszukiwarek internetowych, które zdecydowanie ułatwią nam podjęcie ostatecznej decyzji.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 12:42
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.