Udostępnij
Skomentuj

Olej do wspomagania - jak wybrać? Jaki najlepszy?

Układ wspomagania kierownicy zdecydowanie ułatwia poruszanie się po drogach wszelkiej maści.

Żeby jednak funkcjonował on w sposób prawidłowy, należy regularnie uzupełniać w nim poziom oleju.

Jest to bardzo ważne, ponieważ bez odpowiedniego smarowania, nie jest on w stanie spełnić swoich zadań. Polegają one natomiast na automatycznym przywracaniu początkowej pozycji kierownicy, co z kolei prowadzi do ustawienia kół w kierunku jazdy na wprost. Układ wspomagania powinien ponadto redukować wszelkie wstrząsy, które generowane są podczas poruszania się po nierównej nawierzchni.

Popularne narzędzia samochodowe

Jeżeli poziom oleju (zwanego też płynem) spadnie, praca układu może zostać zaburzona, co oczywiście przełoży się na komfort kierowania. Pamiętać należy bowiem, że olej chroni układ wspomagania przed różnego rodzaju usterkami. Zdecydowanie wydłuża również jego użyteczność poprzez redukcję tarć.

Olej zabezpiecza przede wszystkim pompę układu – tworzy na niej powłokę ochronną, dzięki której jest on w stanie funkcjonować w sposób prawidłowy. Wszystko to sprawia, że stosowanie oleju zalecane jest do każdego układu wspomagania, niezależnie od jego wieku.

Kiedy wymieniać płyn do wspomagania?

Wiele osób bagatelizuje tę kwestię, interesując się zbyt małą ilością płynu dopiero w sytuacji, gdy samochód nie zachowuje się tak, jak powinien. Warto jednak interweniować odpowiednio wcześniej.

Pierwszą oznaką, że oleju jest za mało, mogą być dziwne dźwięki wydawane przez układ podczas skręcania kół. Generowane są one przez pompę, która jest najważniejszym elementem wspomagania. Gdy działa ona w sposób bardzo głośny, może to oznaczać, że potrzebuje dodatkowego smarowania, które zagwarantuje jedynie płyn. W skrajnych przypadkach głośna praca pompy może być związana z jej awarią.

Konieczność uzupełnienia oleju pojawi się także wtedy, gdy kierownica nie wraca do stanu początkowego tak szybko, jak powinna. Może to odbywać się także etapami, co również powinno nas zaniepokoić.

Olej do wspomagania kierownicy – jak wybrać

Omawiany produkt powinien przede wszystkim chronić, ale również gwarantować płynną i cichą prace układu. Powinien więc charakteryzować się odpowiednimi parametrami użytkowymi. Najważniejszy wydaje się być jednak rodzaj płynu. W sklepie znaleźć można bowiem:

  • olej do wspomagania zielony – przygotowywany jest on na bazie mineralnej, dlatego nie zawiera zbyt wielu dodatków, które rozszerzałyby zakres ochrony,
  • olej do wspomagania żółty – w tym przypadku do czynienia mamy z bazą syntetyczną, która opracowywana jest w oparciu o zaawansowane reakcje chemiczne. Oleje tego typu często pełne są rozmaitych środków – ich działanie opiera się między innymi na poprawie skuteczności płynu w trudnych warunkach,
  • olej do wspomagania czerwony – są to mieszanki najbardziej zaawansowane, stosowane w nowoczesnych pojazdach.

Pamiętać należy jednak o tym, że barwa oleju z biegiem czasu się zmienia. Z klarownej staje się mętna, ponieważ miesza się z nią brud powstający w trakcie pracy układu wspomagania. Nie musi to od razu oznaczać, że olej należy wymienić. Najważniejsze jest to, aby obserwować pracę układu i interweniować wtedy, gdy zauważymy jakieś nieprawidłowości.

Pozostałe parametry

Poza określeniem rodzaju kupowanego płynu, warto przeanalizować również jego etykietę, na której znajduje się wiele pożytecznych informacji. Na co zwracać szczególną uwagę?

KLASA JAKOŚCI. Jak nietrudno się domyślić, im jest ona wyższa, tym lepiej. Klasy jakości wyznaczane są za sprawą norm. Jedną z nich jest Dexron. Na rynku znaleźć można więc oleje klasy Dexron II bądź Dexron III

ZAPEZPIECZENIA. Dobrej jakości olej chroni układ wspomagania przed różnego rodzaju niepożądanymi sytuacjami. Służy temu między innymi formuła Stop Leak, która zabezpiecza przed wyciekiem płynu z układu. Omawiany środek powinien również chronić wspomaganie przed utlenianiem oraz pienieniem.

TEMPERATURA PRACY. Bardzo ważny parametr mówiący o tym, w jakiej temperaturze układ wspomagania samochodu będzie maksymalnie chroniony.

DODATKI. Znajdą się przede wszystkim w środkach syntetycznych. Spośród nich wymienić należy przede wszystkim uszczelniacz. Płyn do wspomagania uszczelniający zdecydowanie wydłuża żywotność całego układu, chroniąc go przed różnego rodzaju awariami.

POJEMNOŚĆ. Mowa o pojemniku, w którym płyn jest sprzedawany. Na rynku znaleźć można bowiem płyn 300 ml, 1l czy 2l.

OLEJE DEDYKOWANE. Poza produktami standardowymi, w sklepach znaleźć można również płyny oryginalne, dedykowane do wspomagania kierownicy konkretnych pojazdów. Są one przeważnie nieco droższe, jednak dają gwarancję kompatybilności. Na rynku znajdują się między innymi:

  • olej do wspomagania kierownicy vw
  • olej do wspomagania kierownicy bmw
  • olej do wspomagania kierownicy opel
  • olej do wspomagania kierownicy ford
  • olej do wspomagania kierownicy peugeot
  • olej do wspomagania kierownicy honda
  • olej do wspomagania kierownicy renault
  • olej do wspomagania kierownicy audi

Jak sprawdzić płyn do wspomagania?

Proces ten nie jest specjalnie skomplikowany, dlatego nie powinniśmy mieć z nim większych problemów. Najpierw należy odkręcić pokrywę wlewu oleju ze zbiornika wyrównawczego. Najlepiej w tym celu użyć odpowiedniego wkrętaka.

Do pokrywy wlewu przymocowany powinien być miernik bagnetowy – trzeba oczyścić go szmatką, a następnie zakręcić pokrywę zbiornika. Po pewnym czasie możemy znów go odkręcić i sprawdzić miernik - poziom oleju powinien sięgać do znacznika „MIN” na mierniku.

Gdy jest go zbyt mało, należy go uzupełnić. Powinniśmy wykonać to jednak wtedy, gdy olej będzie zimny. Czy olej do wspomagania można mieszać? Tak, jednak powinien być to olej tej samej klasy jakości.

Jak wymienić płyn do wspomagania?

W przypadku awarii bądź poważnego zanieczyszczenia oleju, konieczna okaże się jego wymiana. Ta zaś wymaga nieco więcej wysiłku niż zwykle uzupełnienie. Jeżeli jednak będziemy trzymać się poniższych zaleceń, wszystko powinno odbyć się bez większych problemów.

  1. Na początek należy przygotować naczynie, do którego stary płyn zostanie wylany. Może być to butelka, miska bądź wiaderko.
  2. Następnie należy odłączyć wężyk, który prowadzi płyn od pompy do zbiornika wyrównawczego.
  3. Olej nie wypłynie sam z siebie, musimy mu pomóc. Gdy my będziemy trzymać wężyk nad przygotowanym pojemnikiem, druga osoba powinna manewrować kierownicą od prawej do lewej strony. Zadanie można sobie dodatkowo ułatwić poprzez podniesienie przednich kół samochodu.
  4. W trakcie kręcenia kierownicą, płyn zacznie się wylewać do pustego naczynia. Jest to bardzo ważny etap, w trakcie którego należy cały czas kontrolować stan oleju w zbiorniku układu wspomagania. Gdy zauważymy, że jego ilość spadła poniżej znacznika „minimum”, musimy dolać do niego nowego oleju, inaczej doprowadzimy do zapowietrzenia całego układu.
  5. Wszystko to powtarzamy aż do momentu, gdy do przygotowanego naczynia zacznie wylewać się czysty płyn, który był przez nas dolewany.
  6. Kolejny krokiem będzie zamknięcie układu poprzez ponowne nałożenie wężyka, który został przez nas zdjęty na początku.
  7. Po tym wszystkim znów powinniśmy kilkakrotnie przekręcić kierownicę z prawej do lewej. Spowoduje to obniżenie poziomu oleju.
  8. Na koniec uzupełniamy olej aż osiągnie wskaźnik „max”, zapalamy silnik i kręcimy kierownicą. Jeżeli poziom oleju się obniży, uzupełniamy jego ilość. Jeżeli nie, cały proces może zostać zakończony.
Udostępnij
5,0
2 oceny
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 09:04
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.