Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/opona-caloroczna-jaka-najlepsza-ktora-wybrac-do-samochodu/4563/ 2017-05-12 08:46:18.000000

Opona całoroczna - jaka najlepsza? Którą wybrać do samochodu?

Nagłe załamanie pogody to dla każdego kierowcy bardzo trudna sytuacja, zwłaszcza w okresie jesiennym. Trudno bowiem wtedy zdecydować, czy nadszedł już czas na zmianę opon czy może lepiej jeszcze trochę zaczekać. Dylematy te zdają się rozwiązywać opony całoroczne – na co zwrócić uwagę podczas ich zakupu?

Co to jest opona całoroczna?

Chcąc odpowiedzieć na to pytanie, należy zaznaczyć, iż opony całoroczne stanowią niejako połączenie konstrukcji modeli letnich i zimowych. Pierwsze z nich charakteryzują się przede wszystkim gładką budową bieżnika oraz stosunkowo szerokimi rowkami. Ma to zagwarantować przede wszystkim bardzo dobrą przyczepność podczas jazdy po nawierzchni suchej oraz zroszonej deszczem. Budowa opon letnich sprawia również, że są one ciche.

Jeżeli chodzi o mieszankę gumy z której są one przygotowywane, wyróżnia się ona sporą twardością, przez co jest odporna na wpływ szczególnie wysokich temperatur. Przekłada się to także na zwiększoną wytrzymałość mechaniczną.

W przypadku opon zimowych, sprawa wygląda zupełnie inaczej. Są one bowiem dużo miększe od opon letnich, dlatego pozwalają na skuteczne odprowadzanie wody i śniegu oraz odporność na niskie temperatury. Wpływ ma na to również porowata powierzchnia opony oraz nacięcia bieżnika, które łapią śnieg i odprowadzają go poza ogumienie.

Jak więc wygląda opona całoroczna? Posiada ona więcej nacięć bieżnika niż opony letnie, dlatego jest w stanie skutecznie poruszać się po śniegu. Na poprawę przyczepności wpływ ma również jej kontur, który wyróżnia się masywnością i kwadratowym kształtem (podobnym do tego stosowanego w ogumieniu zimowych). Jest ona nieco twardsza niż opona zimowa, lecz miększa niż modele letnie. W ten sposób jest może być ona wykorzystywana także latem

Opona całoroczna – oznaczenia

Ze względu na dość specyficzną budowę, oponę całoroczną ciężko rozpoznać. Zadanie to ułatwiają nam jednak rozmaite oznaczenia, które umieszczane są na bocznej powierzchni opony. Wypatrywać powinniśmy albo napisów albo symboli graficznych.

W pierwszym przypadku będzie to albo napis „All season” albo litery „M + S”, oznaczające wyrażenie mud and snow (błoto i śnieg). Niektórzy producenci umieszczają na swoich oponach symbole przypominające szczyty gór oraz płatek śnieg. Wszystkie te oznaczenia wskazują, że mamy do czynienia z oponami całorocznymi.

Jaka najlepsza opona całoroczna?

Skoro wiemy już, czym jest opona całoroczna i jakim sposobem można ją odróżnić od innych, możemy przystąpić do analizy najważniejszych parametrów użytkowych, które powinny mieć dla nas znaczenie podczas zakupu konkretnego kompletu.

ROZMIAR. W tym przypadku zwrócić uwagę musimy przede wszystkim na informacje zawarte w dokumentacji. Producenci podają w niej bowiem tak zwane „rozmiary homologowane”, czyli takie, które są obsługiwane przez nasze auto.

Czasem oczywiście dopuszcza się pewne odstępstwa od normy, jednak nie mogą być one duże. W przeciwnym razie zachowanie opon w wielu sytuacjach może być nieprzewidywalne. W jaki więc sposób odczytać rozmiar opony? Interesować nas powinny wyłącznie zapisy kompleksowe, zawierające wszystkie zmienne, nie zaś skupiające się wyłącznie na rozmiarze felgi. Prawidłowy zapis wygląda następująco – „opona całoroczna 205/55 R16”.

Co oznaczają poszczególne wartości. Pierwsza z nich (205) wskazuje na szerokość opony podaną w milimetrach. Druga (55) oznacza wysokość gumy – wartość ta podawana jest w procentowym stosunku do pierwszego parametru, czyli szerokości. W tym przypadku mamy do czynienia ze stosunkiem 55% do wartości 205 mm. Oznacza to, że wysokość gumy wynosi 112,75 mm (205 * 55%). Ostatnia wartość (R15) określa natomiast rozmiar felgi (15 cali) oraz konstrukcję opony. W przypadku litery „R” wyróżnia się ona konstrukcją radialną.

KLASY OPON. Śmiało można stwierdzić, że są one wyznacznikiem jakości wykonania poszczególnych modeli opon – im więc wyższa klasa, tym lepsze ogumienie. Obecnie na rynku wyróżnia się 3 klasy, które powinny być dostosowywane do naszego stylu jazdy:

  • klasa ekonomiczna – należą do niej opony najtańsze, które zalecane są przede wszystkich do samochodów o niewielkim litrażu. Nie powinni z nich korzystać kierowcy, którzy jeżdżą często i na długie trasy.
  • klasa średnia – są to opony bardziej zaawansowane technologicznie, dzięki czemu montowane są w większych samochodach, takich jak chociażby SUV-y. Okażą się również odpowiednie dla kierowców o nieco bardziej agresywny stylu jazdy.
  • klasa premium – zdecydowanie najlepsze opony dostępne na rynku. Wyróżniają się wysokim stopniem zawansowania technologicznego, a także wykorzystywaniem najlepszym materiałów. Wszystko to sprawia, że mogą być montowane w samochodach sportowych i dostawczych.

INDEKSY. W parametrach opon całorocznych podawane są wartości dla dwóch parametrów: indeksów prędkości i nośności.

Pierwszy z nich określa maksymalną prędkość, z jaką opona może się poruszać. Zapisywany jest on za pomocą liter. Litera Q oznacza 160 km/h, H – 210 km/h, natomiast w przypadku litery V będzie to aż 240 km/h.

Jeżeli chodzi o indeks nośności, określa on maksymalne obciążenie, jakie jest w stanie wytrzymać jedna opona przy rozwinięciu maksymalnego prędkości. Wartości podawane są w liczbach – najczęściej wynoszą one 91, co oznacza, że jedna opona może wytrzymać maksymalnie 615 kg obciążenia.

BIEŻNIK. Interesować powinien nas jego typ, ma on bowiem przełożenie na zachowanie się opony w konkretnych warunkach. Podobnie jak w przypadku klas, także tu mamy do czynienia z trzema rodzajami:

  • bieżnik symetryczny – nacięcia po obu stronach bieżnika są takie same, dzięki czemu opona może być montowana w dowolny sposób. Tego typu bieżnik gwarantuje przeciętne parametry użytkowe, dlatego okaże się przydatny wyłącznie w autach o niewielkim litrażu.
  • bieżnik asymetryczny – ze względu na różne kształty nacięć, przyczepność oraz odprowadzanie wody i śniegu są lepsze. Wszystko to sprawia, że bieżnik tego rodzaju sprawdzi się w samochodach wykorzystywanych częściej, a także podczas poruszania się po drogach gorzej przystosowanych.
  • bieżnik kierunkowy – zdecydowanie najlepszy rodzaj bieżnika, dlatego stosowany jest on w oponach klasy premium. Jego nacięcia ułożone są na kształt litery „V”, dzięki czemu doskonale odprowadzają wodę i błoto pośniegowe, gwarantując doskonałą przyczepność na każdej drodze.

Opona całoroczna – czy warto?

Możliwość jazdy na jednym komplecie przez cały rok i brak problemu z koniecznością wymiany opon we właściwym momencie, to z pewnością wielkie zalety ogumienia całorocznego. Czy jednak opony całoroczne rzeczywiście mają sens i czy są na tyle dobre, aby zagwarantować nam bezpieczną i pewną jazdę w każdych warunkach?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, należy odnieść się do wielu testów przeprowadzanych na oponach każdego rodzaju. Przedstawiają wyniki uzyskiwane przez nie w konkretnych sytuacjach. Jak się okazuje, opony całoroczne w każdych zestawieniach będą znajdowały się w środku stawki.

Jeżeli będziemy sprawdzali drogę hamowania w okresie letnim, najlepiej sprawdzą się opony letnie, najgorzej zimowe, natomiast jako drugie wskażemy modele całoroczne. Odwrotnie będzie wyglądała sytuacja podczas testów w zimie – zdecydowanie wygrają opony zimowe, na szarym końcu znajdą produkty letnie, a w środku ponownie całoroczne.

Doskonale pokazuje to jakość opon całorocznych – w konkretnych sytuacjach okażą się one nieco gorsze od modeli sezonowych dobrej jakości, jednak sprawdzą się lepiej od najtańszych
„zimowek” i opon letnich. Największa zaletą opon całorocznych jest ich niższa cena w porównaniu z konkretnymi kompletami sezonowymi. Nie muszą one także co pół roku wymieniane, co również wiąże się z pewnymi oszczędnościami.

Kiedy więc decydować się na opony całoroczne? Najlepiej wtedy, gdy poruszamy się przede wszystkim w mieście, gdzie drogi zawsze są odpowiednio przystosowane i rzadko mamy do czynienia z warunkami ekstremalnymi. Okażą się odpowiednie również dla osób jeżdżących mało (mniej niż 6 tysięcy kilometrów rocznie) oraz preferują spokojny styl jazdy. Jeżeli jednak podróżujemy często i po różnych nawierzchniach, opony całoroczne mogą okazać się niewystarczające.

Oczywiście ostateczna ocena przydatności omawianych produktów zależna jest również od ich parametrów użytkowych, które zostały opisane wyżej. Podczas zakupu opon całorocznych bardzo ważne jest to, aby sprawdzić, do jakiego konkretnie pojazdu są one przystosowane. Jest to istotne zwłaszcza w sytuacji, gdy kupujemy ogumienie do SUV-ów, busów czy samochodów dostawczych. Powinno ono charakteryzować się odpowiednią jakością (najlepiej klasa premium), wysokimi indeksami prędkości i nośności, a także dobrym bieżnikiem.

Opona całoroczna – jak firma?

Oczywiście wiele zależy również od tego, jaki producent odpowiada za przygotowanie kompletu opon. Nie warto decydować się na modele najtańsze, przygotowane przez mało znaną firmę. Najlepszym na to przykładem jest większość produktów chińskich, które bardzo często są niezwykle tanie, jednak ich parametry użytkowe pozostawiają naprawdę wiele do życzenia.

Wszystko to sprawia, że najlepiej kupować opon firm znanych i cenionych. Analizują obecny rynek, z pewnością polecić można modele takich producentów jak:

  • Continental,
  • Nexen,
  • Dunlop,
  • Bridgestone,
  • Fulda,
  • Goodyear,
  • Dębica,
  • Michelin,
  • Pirelli.

Zakup opon całorocznych zdecydowanie ułatwia sklep internetowy. Wszelkie produkty są w nim bowiem odpowiednio opisane, dlatego zawsze można na spokojnie przeanalizować ich mocne oraz słabe strony. Bardzo ważne jest to, że poszczególne komplety są często oceniane przez użytkowników.

Niemal pod każdym produktem znajdują się bowiem opinie, dzięki którym jeszcze przed zakupem możemy dowiedzieć się, jak konkretne ogumienie sprawdza się w określonych warunkach. Pozwala to zdecydowanie zredukować możliwość popełnienia jakichkolwiek błędów.


Udostępnij
4,5
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)