Udostępnij
Skomentuj

Opony do jazdy zimowej na motocyklu – jak wybrać? Jakie najlepsze?

W obawie przed śliską nawierzchnią wielu amatorów jazdy jednośladami rezygnuje zimą ze swojej pasji.

Jeśli jednak odpowiednio przygotują się do tego okresu, nie będą skazani na przechowywanie motocykli w garażu. Podstawową czynnością, jaką muszą przeprowadzić, jest wymiana opon na zimowe.

Jak jest zbudowana opona zimowa?

Zimowa opona motocyklowa zbudowana jest podobnie do zimowej opony samochodowej. Głównie przez wzgląd na to, iż ich produkcja odbywa się w tożsamym procesie. Oba typy opon wyposażone są nacięcia i rowki oraz tak zwany agresywny bieżnik.

Taka konstrukcja sprawia, że opony zimowe umożliwiają zachowanie optymalnej przyczepności w trudnych warunkach zimowych, kiedy to jezdnia jest oblodzona i ośnieżona. Zastosowanie agresywnego bieżnika oraz lameli (nacięcia i rowki) sprawia, iż woda i błoto są lepiej odprowadzane spod opon. Dzięki temu ogumienie lepiej trzyma się nawierzchni.

Drobne nacięcia na powierzchni opony mają jeszcze jedno zadanie. Zwiększają liczbę punktów zaczepienia ogumienia o podłoże, co sprawia, że motocykl charakteryzuje się lepszą stabilnością. Bogata rzeźba bieżnika to zatem jeden z najważniejszych czynników, jakie powinniśmy wziąć pod uwagę podczas wyboru optymalnej opony zimowej do naszego jednośladu.

Nie mniej istotny jest zastosowanie odpowiedniego materiału, z którego ogumienie będzie wykonane. Do produkcji zimowych opon wykorzystuje się zazwyczaj miękkie mieszanki gumowe. Są one optymalnie dostosowane do niskich (minusowych) temperatur, jakie panują zimą. Ich cechą charakterystyczną jest przede wszystkim to, iż nie twardnieją, dzięki czemu zapewniają optymalną przyczepność.

Co więcej można powiedzieć, iż opona wykonana z miękkiej mieszanki gumowej szybciej się nagrzewa. Pozwala to na jej lepsze dopasowanie się do podłoża. Aby jeszcze bardziej poprawić przyczepność ogumienia na śliskiej nawierzchni, warto zdecydować się na opony wykonane z mieszanek wzbogaconych o sadzę czy też krzemionki. Dodatki te poprawiają parametry ogumienia.

Jakie funkcje ma opona zimowa?

Chociaż konstrukcyjnie zimowa opona motocyklowa nie różni się praktycznie niczym od zimowej opony samochodowej, pełni zgoła inne funkcje. W przypadku aut podstawowym zadaniem ogumienia zimowego jest zagwarantowanie bezpiecznej jazdy po błocie pośniegowym, lodzie czy też ubitym śniegu. Zimowe opony motocyklowe umożliwiają zaś bezpieczne poruszanie się po czarnej, mokrej nawierzchni.

Jazda jednośladem w warunkach dużego oblodzenia i zaśnieżenia jezdni nigdy nie jest dobrym pomysłem, nawet jeśli wyposażyliśmy nasz sprzęt w zimowe ogumienie. Pamiętać musimy bowiem, iż wówczas będzie nam niezwykle trudno zachować odpowiednią stabilność motocykla. Dysponuje on bowiem zaledwie dwoma punktami podparcia o nawierzchnię, co sprawia, że jego przyczepność pozostawia wiele do życzenia, zwłaszcza jeśli nie poruszamy się po czarnym asfalcie.

Z tych względów wielu miłośników jazdy jednośladami radzi, aby podróżować nimi tylko wtedy, jeśli temperatura powietrza jest wyższa niż zero, a najlepiej, gdy wyjazd poprzedza kilka ciepłych dni. Wówczas nie będziemy musieli się obawiać, iż lekki deszczyk zamieni asfalt w taflę lodu, na której nawet najlepszej jakości ogumienie może całkowicie utracić przyczepność.

Kiedy wymieniać opony na zimowe?

Co do kwestii optymalnego terminu wymiany opon na zimowe nie ma zgodności. Wiele zależy od preferencji i stylu jazdy kierowcy, a także warunków pogodowych. Jedną z najpopularniejszych zasad jest ta mówiąca, iż ogumienie należy wymienić, jeśli średnia temperatura powietrza spadnie poniżej 7o Celsjusza. W takich warunkach rozpoczyna się bowiem proces twardnienia letnich opon, co może skutkować wpadnięciem w poślizg, a tego na pewno chcemy uniknąć.

Jaki model opony wybrać?

Na rynku dostępnych jest wiele opon zimowych różnego typu. Wybierając te właściwe, musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów, w tym przede wszystkim:

  • rozmiar – każdy jednoślad ma dedykowany sobie rozmiar felg oraz opon, które dobrane są w optymalny sposób do masy i mocy motocykla, a także innych parametrów. Z tego względu niewskazana jest znacząca ingerencja w model opony, jaką zaleca producent jednośladu. Decydując się na rozmiar dedykowany otrzymujemy gwarancję optymalnego komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
  • rodzaj gumy użytej przy produkcji – twardsza mieszanka gumowa sprawia, że opona jest bardziej wytrzymała i odporna na różnego rodzaju uszkodzenia mechanicznie, jednak w warunkach zimowych może się nie sprawdzić. Z tego względu powinniśmy się decydować na miękkie mieszanki, które dobrze „przylegają” do podłoża, zapewniając optymalną przyczepność.
  • rodzaj bieżnika – zimą przyda się tak zwany agresywny bieżnik dodatkowo wyposażony w lamele, czyli nacięcia i rowki. Pozwala to na łatwe odprowadzanie wody oraz błota, a także zwiększa liczbę punktów styczności opony z podłożem, co stabilizuje motocykl.
  • model opony – wybierając zimowe opony motocyklowe, mamy do wyboru ciekawe opcje, w tym przede wszystkim:
  1. opony typu „wet” lub „rain” – cechują się one kilkoma ważnymi parametrami, które mogą okazać się niezwykle przydatne w trudnych warunkach zimowych, w tym przede wszystkim bardzo głęboką oraz bogatą rzeźbą bieżnika oraz niezwykle miękką mieszanką gumową. Cechy te sprawiają, że opony tego typu bardzo dobrze odprowadzają śnieg i błoto oraz gwarantują optymalną przyczepność motocyklu. Ogumienie tego typu wyposażone jest również w mocno pracujący, miękki karkas (czyli korpus opony), który zapewnia lepszą kontrolę nad jednośladem. Chociaż opony tego typu charakteryzują się bardzo dobrymi walorami użytkowymi, nie mogą być stosowane na drogach publicznych, głównie z uwagi na swoją konstrukcję. Mają bowiem bardziej elastyczne i cieńsze ścianki boczne niż standardowe zimowe opony motocyklowe. Nie powinniśmy ich zatem stosować, także przez wzgląd na ewentualne problemy podczas kontroli drogowej oraz ryzyko uszkodzenia całej felgi. Niemniej warto wiedzieć, że takie rozwiązanie jest dostępne na rynku
  2. opony z kolcami – zakup nowych opon, które są kolcowane fabrycznie to nie lada wydatek, sięgający nawet 800-1000 złotych za jedną oponę. Nie każdy miłośnik jednośladów może sobie zatem pozwolić na takie rozwiązanie. Dodatkową trudność stanowi fakt, iż opcja ta jest trudno dostępna. Opon kolcowanych fabrycznie należy szukać na aukcjach internetowych lub sprowadzić je z zagranicy na zamówienie. Z tych względów wiele osób decyduje się na samodzielne wykonanie opon z kolcami, zazwyczaj wykorzystując w tym celu zużyte opony crossowe.

Oponę jakiej firmy wybrać?

W przypadku zimowych opon motocyklowych nie bez znaczenia jest również marka ogumienia. Najlepiej zdecydować się na renomowanych producentów, którzy cieszą się uznaniem kierowców na całym świecie. W ten sposób zyskamy gwarancję produktu najwyższej jakości. Do najpopularniejszych firm zajmujących się produkcją i sprzedażą opon motocyklowych zaliczyć można: Continental,  Heidenau, IRC, Metzeler czy też Mitas.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 00:43
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.