Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/opony-nowe-czy-uzywane-ktore-wybrac/11448/ 2018-09-25 14:57:14.000000

Opony nowe czy używane? Które wybrać?

Czy zakup opon używanych ma sens? Czy lepsze będą opony nowe czy używane?

Jakie opony kupić: nowe czy używane?

Konieczność zakupu opon wiąże się ze sporym wydatkiem. Nic dziwnego, że wiele osób bierze pod uwagę zakup opon używanych. Teoretycznie jest to jakaś oszczędność, ale też ryzyko. Używane opony mogą nie być w tak dobrym stanie, jak obiecuje sprzedawca, a i tak trzeba będzie zapłacić za nie kilkaset złotych.

  • Nowe opony – za komplet nowych opon w wersji budżetowej trzeba będzie zapłacić około tysiąca złotych. W tej cenie otrzymujemy produkt nowy, wyprodukowany stosunkowo niedawno, który posiada gwarancję oraz określone parametry.
  • Opony używane – komplet opon tego typu kosztuje, co najmniej, o połowę mniej niż komplet nowych opon, ale w cenie otrzymujemy produkt z drugiej ręki. Tak naprawdę nie możemy mieć stuprocentowej pewności, co do jakości opon, ale zwrócenie uwagi na kluczowe parametry, powinno pomóc wyeliminować oferty nieuczciwych handlarzy.

Wybór pomiędzy oponami nowymi i używanymi warto uzależnić od tego, do jakiego pojazdu kupujemy opony.

  • Opony do nowego auta – jeśli dopiero co zakupiliśmy samochód w stosunkowo nowym roczniku, zdecydowanie lepszym wyborem będą nowe opony. W auta o wyższej wartości, które są nowsze, bardziej opłaca się inwestować.
  • Opony do starego samochodu – jeśli poszukujemy opon do wiekowego pojazdu, którym zamierzamy jeździć jeszcze krótki czas (na przykład rok lub dwa), można rozważyć zakup opon używanych. W tym wypadku nie do końca opłaca się inwestować w samochód, który chcemy wymienić na nowszy model.
  • Opony do motocykla – nowe czy używane? Warto kierować się podobną regułą, jak przy wyborze opon do samochodu. Do starszych pojazdów, które zamierzamy w przeciągu kilku lat wymienić na nowe, warto rozważyć zakup używanych opon. W pozostałych przypadkach bardziej opłacalnym rozwiązaniem wydają się opony nowe.

Wybór pomiędzy oponami nowymi i używanymi sprowadza się, bardzo często, do kwestii finansowej. Jeśli bez problemu możemy sobie pozwolić na zakup nowych opon, a auto nie jest zdezelowanym pojazdem, w który szkoda inwestować, to najlepszym rozwiązaniem są opony nowe. Jeśli szukamy oszczędności i zwyczajnie nie możemy sobie pozwolić na zakup nowych opon, warto poszukać używanych, ale w dobrym stanie i od zaufanego sprzedawcy.

Kiedy wymienić zużyte opony?

Przesadnie eksploatowane i stare opony nie są już tak solidne, wytrzymałe i niezawodne, jak na początku. Wbrew pozorom nie tylko grubość bieżnika świadczy o zużyciu opony, ale też wiele innych czynników. Oto sygnały, które wskazują, że najwyższy czas na zmianę opon:

  • Wszelkie deformacje opon – to poważny sygnał, że opona nie pracuje prawidłowo. Może to wynikać z niedbałego montażu lub kiepskiej jakości gum, ale bez względu na przyczynę, deformacja świadczy o uszkodzeniu konstrukcji opony i jest sygnałem do szybkiej zmiany opon.
  • Zauważalne i intensywne spękanie lub parcenie opon – to naturalny efekt starzenia się opon lub skutek ich złego przechowywania i braku konserwacji. Spękania pojawiają się, na ogół, na starszych oponach, nie powinny być bagatelizowane. Jeśli jest ich wiele, to znak, że guma zmienia swoje właściwości pod wpływem zużycia, starzenia się lub nieodpowiedniej konserwacji.
  • Odległa data produkcji opon – producenci zalecają wymianę opon co 5 lub 6 lat od daty produkcji, ale realia bywają odmienne od zaleceń i wiele osób korzysta z opon znacznie dłużej. Nie jest to bezpieczne, ponieważ stare opony (nawet z grubym bieżnikiem) tracą swoje właściwości i przyczepność.
  • Inne uszkodzenia mechaniczne, odklejanie się bieżnika, ubytki bieżnika – jeśli opona budzi jakiekolwiek wątpliwości mechaniczne, bieżnik odkleja się albo zachodzi ryzyko utraty ciśnienia w trakcie jazdy (na przykład na skutek nacięcia na oponie lub głębszych spękań), gumy tego typu należy wymienić.

Bieżnik opony

To właśnie bieżnik jest tym czynnikiem, który najczęściej bierze się pod uwagę przy wymianie opon, jak również przy zakupie opon używanych. Grubość bieżnika oraz jego kształt wpływa na komfort jazdy, a także na właściwości opony. Bieżnik zapewnia konkretną przyczepność, dobre odprowadzanie wody lub to, że śnieg nie oblepia kół. Jaka głębokość bieżnika jest sygnałem, że należy zacząć rozglądać się za oponami na zmianę? Teoretycznie, zgodnie z prawem, minimalna grubość bieżnika w oponach musi wynosić 1,6 mm, ale w praktyce to za mało do jazdy po mokrej lub ośnieżonej drodze. Minimalną grubość bieżnika warto uzależnić od rodzaju opon:

  • Opony zimowe – jeśli bieżnik wynosi w nich zaledwie 1,6 mm, to czas je jak najszybciej zmienić. Jazda po ośnieżonej nawierzchni jest, przy takich oponach, niebezpieczna. Jeśli planujemy zakup opon zimowych z drugiej ręki, to wybierajmy opony z jak najgrubszym bieżnikiem.
  • Opony letnie – także mogą być zgodnie z prawem eksploatowane przy minimalnej grubości bieżnika 1,6 mm, ale opony o tak cienkim bieżniku dobrze radzą sobie raczej wyłącznie na suchej nawierzchni. Gdy kupujemy opony z drugiej ręki na lato, warto wybierać komplety o przynajmniej dwukrotnie grubszym bieżniku.

Opony używane – zalety i wady zakupu

Zakup używanych opon wiąże się z pewnym ryzykiem oraz mankamentami, ale to rozwiązanie, które ma również swoje zalety.

Jak widać, zakup opon używanych wiąże się zarówno z plusami, jak i minusami tej decyzji. Co wybrać? Opony nowe czy używane?

  • Jakie opony zimowe: nowe czy używane? Opony zimowe muszą zapewnić odpowiednią przyczepność w bardzo trudnych warunkach. Śnieg, deszcz ze śniegiem, marznący deszcz, oblodzenie, błoto po roztapiającym się śniegu – to wszelkie zimowe niedogodności, z jakimi ma się do czynienia na drodze. Biorąc pod uwagę te czynniki, warto wybrać opony nowe lub ewentualnie używane, ale ze sprawdzonego źródła.
  • Jakie opony letnie: nowe czy używane? Jeśli musimy oszczędzić i kupujemy zarówno opony letnie, jak i zimowe, to rozsądniejszym zakupem wydają się nowe opony zimowe oraz używane opony letnie, a nie na odwrót. Opony letnie, choć służą przez więcej miesięcy w roku, są eksploatowane głównie na suchej nawierzchni. Intensywne opady deszczu częściej zdarzają się w okresie jesienno-zimowym, a jeśli wybierzemy opony letnie o odpowiedniej grubości bieżnika, to powinny dać sobie radę na mokrej nawierzchni. Oczywiście idealnym rozwiązaniem z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy będzie zakup nowych opon letnich i nowych opon zimowych, ale nie zawsze można sobie na to pozwolić. Alternatywą może być również zakup nowych opon całorocznych.
Podobne artykuły
 
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)