Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/plyn-do-chlodnicy-jak-wybrac-jaki-najlepszy/4933/ 2019-04-10 12:06:27.000000

Płyn do chłodnicy – jak wybrać? Jaki najlepszy?

Sprawność funkcjonowania silnika samochodowego uzależniona jest między innymi od zachowania optymalnej temperatury podczas jego pracy. Zapewnia to układ chłodzenia, którego głównym zadaniem jest utrzymywanie temperatury na stałym poziomie – około 100o Celsjusza. Dużą rolę w tym względzie odgrywa płyn do chłodnicy. Jak go wybrać, aby spełnił swoje zadanie?

Rola płynu chłodniczego

Sama kontrola stanu technicznego układu chłodzenia nie wystarczy, jeśli chcemy zapewnić optymalne warunki termiczne podczas pracy jednostki napędowej. Systematycznej kontroli podlegać musi także poziom płynu w chłodnicy. Istotne jest również to, jakie parametry ma preparat, który wlewamy do układu chłodniczego. Jedno jest pewne – musi być dobrej jakości. Jak jednak rozpoznać taki produkt, jeśli na rynku dostępna jest tak szeroka gama preparatów tego typu?

Zanim jednak przejdziemy do tego, jak dobrać płyn do chłodnicy, warto poznać jego podstawowe zadania. Wówczas przekonamy się o jego istotności dla sprawnego funkcjonowania silnika oraz dowiemy się, jak ważną czynnością jest jego systematyczna wymiana.

Podstawowymi zadaniami płynu chłodniczego są:

  • transport energii cieplnej pomiędzy silnikiem a chłodnicą,
  • odprowadzanie energii cieplnej wytworzonej w trakcie spalania paliwa,
  • ochrona silnika przed zamarzaniem, wrzeniem i zjawiskiem kawitacji, które pojawia się podczas gwałtownej zamiany cieczy w gaz i prowadzi do powstawania tak zwanych wżerów kawitacyjnych w tulejach cylindrów silnika,
  • ochrona elementów układu chłodniczego i jednostki napędowej przed korozją,
  • niweluje ryzyko powstawania i odkładania się osadu w układzie chłodniczym.

Dzięki dużej pojemności cieplnej i optymalnym właściwościom przewodnictwa płyn chłodniczy stanowi ważny element wpływający na prawidłową pracę silnika. Podobne cechy ma woda, stąd też niektórzy kierowcy w poszukiwaniu oszczędności optują za tym, aby wlewać ją do chłodnicy zamiast płynu. Pamiętajmy jednak, że w takim wypadku nie możemy mówić o ochronie silnika przed korozją czy zamarzaniem. Żadna z powyżej wymienionych funkcji nie zostanie spełniona, jeśli w chłodnicy znajdzie się woda zamiast płynu.

Preparat chłodniczy bowiem jedynie w połowie składa się z wody. Resztę stanowi glikol propylenowy lub etylenowy, a także różnorakie dodatki, które między innymi wykazują działanie przeciwkorozyjne. To właśnie te dodatkowe składniki determinują to, że płyn do chłodnicy charakteryzuje się dużą pojemnością cieplną, a jedną z jego funkcji jest ochrona układu chłodniczego i silnika przed przegrzaniem czy zamarzaniem.

Co ile wymieniać płyn do chłodnicy?

Co do zasady preparat stosowany do chłodnicy powinien być wymieniany raz na dwa lata. Po tym czasie standardowe produkty tracą swoje właściwości, a układ chłodniczy i jednostka napędowa nie jest chroniona przed szkodliwym działaniem korozji.

Jeśli jednak zakupiliśmy płyn o podwyższonej żywotności, do produkcji którego użyto technologii OAT, wymianę płynu na nowy musimy przeprowadzić dopiero po pięciu latach. Jeszcze dłużej możemy jeździć bez wymieniania płynu wykonanego w technologii POAT. Może on być bez przeszkód eksploatowany przez 7 lat. Jest to jednak kosztowne rozwiązanie, dlatego nie cieszy się dużą popularnością wśród kierowców.

Kiedy dolewać płyn do chłodnicy?

Systematyczna kontrola poziomu płynu chłodniczego jest niezwykle ważna dla zachowania sprawnego działania układu chłodniczego, a tym samym i całego silnika. Jeśli zauważymy znaczące ubytki cieczy, w wyniku czego odsłonięte zostaną wloty rurek rdzenia chłodnicy, musimy uzupełnić płyn. Można go wlać do rozgrzanej chłodnicy, jednak pod warunkiem że potrzeba niedużej ilości płynu.

Jeśli ubytek jest znaczący, dolanie zimnego płynu do gorącej chłodnicy może skutkować wystąpieniem niepożądanych awarii. W takim wypadku należy ustawić silnik na wolnych obrotach i powoli dolewać preparat. Wówczas płyny o różnej temperaturze dobrze się zmieszają, co nie będzie miało negatywnego wpływu na układ chłodniczy.

Jak dobrać płyn do chłodnicy?

Na rynku dostępnych jest wiele różnych rodzajów płynów do chłodnicy. Zazwyczaj mamy do czynienia z gotowymi preparatami oraz koncentratami. Te pierwsze wystarczy wlać do układu chłodniczego, z kolei te drugie należy przed aplikacją zmieszać z wodą destylowaną zgodnie z proporcjami wskazanymi na opakowaniu produktu.

Zdecydować możemy się także na płyny uniwersalne lub na przykład posiadające podwyższoną trwałość czy też większą wydajność chłodzenia. Czasem jednak te dodatkowe funkcje to jedynie zabieg marketingowy, który ma na celu zachęcić nas do zakupu preparatu danej marki. Zanim zdecydujemy się zatem na konkretny produkt, warto sprawdzić podstawowe parametry, przesądzające o jego dobrej jakości, w tym zwłaszcza:

  • Ilość koncentratu – jeśli zawartość koncentratu chłodniczego jest mniejsza niż 30% zwiększa się ryzyko zamarznięcia układu chłodniczego zimą, kiedy temperatura na zewnątrz często spada poniżej zera. Tak mała ilość środka sprawia również, że układ nie jest należycie chroniony przed korozją. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy stosować płyny o jak największej zawartości koncentratu. Jeśli jego ilość będzie większa niż 70%, może dojść do przegrania silnika, czego następstwem będzie poważna awaria.
  • Przeznaczenie – istotną kwestią jest to, czy płyn chłodniczy jest przeznaczony do stosowania z elementami aluminiowymi. Jeśli nie, może to doprowadzić do szybko postępującej korozji silnika i jego podzespołów, które składają się z części aluminiowych. Na rynku dostępne są produkty uniwersalne, które można stosować w układach wykonanych z różnych materiałów (aluminium, miedź czy mosiądz).
  • Kolor – duża liczba płynów do chłodnicy dostępna na rynku sprawiła, że ich producenci, chcąc wyróżnić się na tle innych marek, zaczęli stosować barwniki. Odcień płynu to również wyznacznik tego, w jakiej technologii zostały wykonane. Jednak należy pamiętać, iż nie zawsze jest to regułą – kolor płynu nie musi mieć bowiem żadnego wpływu na jego właściwości i przeznaczenie. Warto zatem dokładnie czytać etykiety produktów. Wśród dostępnych na rynku płynów do chłodnicy wyróżniamy:
  1. płyn do chłodnicy zielony lub niebieski – te dwie opcje to najczęściej spotykane płyny. Zazwyczaj do ich produkcji używa się technologii IAT (Inorganic Additive Technology), co oznacza, że w ich składzie znajdują się dodatki nieorganiczne. W ten sposób wyprodukowany płyn ma doskonałe właściwości ochronne. Zabezpiecza układ chłodzenia przed korozją oraz odkładaniem się kamienia kotłowego. Nie jest to jednak rozwiązanie bez wad. W tym przypadku można bowiem mówić o szybkim wytrącaniu się krzemianów, co negatywnie wpływa na jakość płynu w technologii IAT. Jeśli decydujemy się na stosowanie tego rozwiązania, musimy koniecznie pamiętać o zachowaniu odpowiedniej częstotliwości wymiany płynu. Najlepiej dokonywać tego nie rzadziej niż raz na dwa lata. Po tym czasie środek traci swoje właściwości, co może skutkować poważną awarią silnika.
  2. płyn do chłodnicy czerwony, pomarańczowy, różowy, fioletowy, a czasem i niebieski – do ich produkcji wykorzystano technologię OAT (Organic Additive Technology). W składzie tego typu płynów znajdują się kwasy organiczne. Nie znajdziemy natomiast krzemianów, co wpływa przede wszystkim na wydłużoną żywotność preparatów, sięgającą nawet do pięciu lat. W porównaniu z IAT, technologia OAT jest bardziej nowoczesna. Doskonale chroni przed korozją, chociaż tworzy cieńszą warstwę antykorozyjną, która sprawia, że wymiana ciepła pomiędzy silnikiem a płynem oraz płynem a ścianami chłodnicy jest łatwiejsza. Niestety, produktów tego typu nie można stosować w samochodach o starszych konstrukcjach, gdzie do czynienia mamy z lutowanymi chłodnicami.  
  • Przy wyborze koloru płynu pamiętajmy jednak, że nie ma żadnych wytycznych wskazujących, jaki odcień jest zarezerwowany dla danej technologii. Warto zatem dokładnie czytać opakowania, tym bardziej, że na rynku dostępne są płyny także w innych technologiach (HOAT, NOAT, POAT), które są barwione na dowolny (wybrany przez producenta) odcień. Obecnie intensywny kolor produktu ma zatem inne funkcje niż ułatwienie użytkownikowi rozpoznania, w jakiej technologii został wykonany płyn. Mianowicie zabezpiecza przed przypadkowym wypiciem substancji oraz pozwala na łatwiejszą lokalizację przecieków.
  • Temperatura zamarzania – wybierając płyn chłodniczy, musimy mieć na uwadze także to, iż zimą występują w naszej strefie klimatycznej ujemne temperatury, które mogą negatywnie wpłynąć na układ chłodniczy. Jeśli do tej pory stosowaliśmy produkt letni, powinniśmy niezwłocznie kupić płyn do chłodnicy zimowy, zanim jeszcze temperatura za oknem spadnie poniżej zera. Właściwym rozwiązaniem będzie preparat, którego temperatura zamarzania wynosi minimum -30o Celsjusza. Na rynku z łatwością znajdziemy także płyny chłodnicze odporne na mróz sięgający -35o, a nawet -38o Celsjusza. Nie zawsze jednak zdążymy wykorzystać produkt przeznaczony do stosowania latem przed nadejściem zimy. Pojawia się wówczas pytanie, czy można mieszać płyn do chłodnicy zimowy z letnim. Odpowiedź jest twierdząca. Dla bezpieczeństwa jednak należy łączyć ze sobą płyny o takim samym kolorze bądź płyny na bazie identycznego glikolu. Jeśli dopiero co kupiliśmy używane auto i nie wiemy, jaki produkt był stosowany przez poprzedniego właściciela, warto zdecydować się na płyn do chłodnicy, który można mieszać z każdym innym preparatem do chłodnicy na bazie glikolu. Wówczas układ chłodniczy będzie działał prawidłowo.
  • Temperatura wrzenia – równie istotna co temperatura zamarzania jest temperatura wrzenia preparatu do chłodnicy. Jak zostało wspomniane, podstawowym zadaniem płynu chłodniczego jest utrzymywanie stałej temperatury podczas pracy silnika na poziomie 100o Celsjusza. Warto zatem zdecydować się na taki produkt, który wytrzyma temperaturę około 120o Celsjusza, a nawet więcej. Dzięki temu nie dojdzie do rozszczelnienia układu chłodniczego pod wpływem wysokiej temperatury, a silnik nie ulegnie przegrzaniu.

Przy wyborze płynu chłodniczego możemy się także posłużyć podziałem, który został stworzony na potrzeby kierowców poruszających się samochodami VW. Wówczas rodzaj płynu dobieramy do roku produkcji naszego auta:

  • płyn chłodniczy G11 – samochód z 1989-1996,
  • płyn chłodniczy G 12 – samochód z 1996-2001,
  • płyn chłodniczy G12+ – samochód z 2001-2004,
  • płyn chłodniczy G12++ – samochód z2004-2008,
  • płyn chłodniczy G13 – samochody produkowane od 2008.

Płyn do chłodnicy – firma

Wybierając płyn chłodniczy, możemy kierować się renomą jego marki. Dużą popularnością cieszą się produkty firmy Borygo, Prestone czy K2. Są to preparaty, które poddawane są różnego rodzaju testom, by w pełni odpowiadać potrzebom układu chłodniczego.

Płyn do chłodnicy – cena

Duża liczba producentów płynów do chłodnic sprawia, że konkurują oni o klienta, nie tylko stale ulepszając swoje produkty, ale także oferując atrakcyjne ceny. Stąd też preparaty tego typu charakteryzują się dużym zróżnicowaniem cenowym. Na rynku znajdziemy płyny, które kosztują mniej niż 10 złotych. Kupimy także lepsze jakościowo produkty, za które zapłacimy kilkadziesiąt złotych.

Udostępnij
5,0
1 ocena
3 komentarzy
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (3)

Najlepszy płyn do chłodniczy jaki do tej pory używałem, to zdecydowanie K2 KULER -35°C ZIELONY 5L. Sprawdza mi się najlepiej. Chroni silnik przed przegrzaniem a zimą przed zamarznięciem.
Brak informacji o bezwodnych płynach chłodniczych. Bezwodne płyny chłodnicze nie muszą być zmieniane. Wlewasz płyn bezwodny i chroni on Twój silnik aż do końca jego żywotności. Bezwodne płyny chłodnicze zawierają opatentowaną formulację DeTox™ i są sklasyfikowane przez laboratorium z certyfikatem EPA jako nietoksyczne. Bezwodny płyn chłodniczy przeznaczony dla wyczynowych silników. Power Cool 180º chroni układ chłodzenia silnika w temperaturach od -40ºC do 180ºC. Unikalne właściwości chronią przed wieloma problemami związanymi ze stosowaniem płynów chłodniczych zawierających wodę, takimi jak: przedwczesna detonacja i przegrzewanie.
Producenci plynow chlodniczych nie podają krzywej wrzenia. Poniewaz plyny te maja nizsze temperatury wrzenia niż woda. Przy 3 barach woda 132C a plyny chlodnicze duzo mniej. Poza tym pojemnosc cieplna wody takze jest najwyzsza. Czyli na lato jednak woda.