Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/plyn-do-mycia-silnika-jak-wybrac-jaki-najlepszy/5129/ 2017-07-19 11:38:21.000000

Płyn do mycia silnika – jak wybrać? Jaki najlepszy?

Silnik to serce samochodu. Niestety element ten dosyć szybko się brudzi. Warto więc co pewien czas zdecydować się na jego umycie. Aby jednak nie miało ono żadnych negatywnych konsekwencji, trzeba mieć na uwadze kilka istotnych zasad i stosować specjalistyczne płyny do mycia silnika. Podpowiadamy, jak wybrać właściwy preparat i czego unikać, myjąc silnik.

Mycie silnika – jak do tego się zabrać?

Prawdę mówiąc, to, czy silnik jest brudny czy też czysty, nie wpływa na jego prawidłowe działanie. Po co zatem się trudzić i usuwać z niego zabrudzenia? Mianowicie, mycie silnika może nam pomóc w diagnostyce wielu nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu. Na czystej powierzchni można o wiele łatwiej dostrzec różnego rodzaju wycieki, sygnalizujące awarie.

O czystość silnika powinni zadbać przede wszystkim kierowcy myślący o sprzedaży samochodu. Ładnie wyglądająca jednostka napędowa będzie bowiem bardziej zachęcała do zakupu niż brudny silnik, na którym widać wszystkie ślady użytkowania, w tym wycieki. Nawet jeśli usterka, która do nich doprowadziła, została usunięta, dla kupującego może to być sygnał ostrzegawczy, sugerujący awaryjność jednostki napędowej. Może to skutkować tym, iż odstąpi on od zakupu takiego samochodu.

Mycie silnika powinni przeprowadzić także kierowcy, którzy samodzielnie serwisują swoje samochody. W takiej sytuacji wszelkiego rodzaju śruby i mocowania będą łatwo dostrzegalne, co nie jest do końca możliwe, jeśli jednostka napędowa pokryta jest grubą warstwą kurzu i brudu. W ten sposób zadbamy również o czystość własną. Przy wykonywaniu napraw mniej się bowiem ubrudzimy.  

Do mycia silnika należy się odpowiednio przygotować. Oto niezbędne akcesoria, które na pewno nam się przydadzą podczas tej czynności:

  • specjalistyczny preparat – usunie trudne i zapieczone zabrudzenia, w tym kurz, smary i resztki płynów eksploatacyjnych,
  • szmatka – posłuży nam do przetarcia silnika z resztek specjalistycznego środka,
  • szczotka – za jej pomocą usuniemy zapieczone zabrudzenia, z którymi nie poradziło sobie standardowe przetarcie szmatką,
  • sprężone powietrze – pomoże usunąć resztki wody z silnika.

Co zrobić, by umycie silnika nie miało złych konsekwencji?

O wiele mniejsze ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej podczas mycia występuje w przypadku samochodów wyposażonych w silnik Diesla. Również sama procedura czyszczenia tych jednostek napędowych jest prostsza.

Są to bowiem silniki o zapłonie samoczynnym. Nie straszne im zatem wilgotne środowisko, toteż po umyciu ich nie powinniśmy mieć żadnych problemów z zapłonem. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy całkowicie zrezygnować z odpowiedniego przygotowania diesla do mycia.

Nieco inaczej sprawa się ma z silnikami benzynowymi. Wyposażone są one w zapłon iskrowy, co oznacza, iż aby zainicjować spalanie, mieszanka paliwowo-powietrzna potrzebuje iskry. Za jej dostarczenie odpowiada zaś wiele elektrycznych elementów, w tym świece, cewki zapłonowe, przewody wysokiego napięcia czy też rozdzielacz.

Jeśli któraś z powyższych części zostanie zalana lub w wyniku kontaktu z wilgotnym środowiskiem dojdzie do przebicia, możemy mieć spore trudności z odpaleniem samochodu. Niezbędne będzie wówczas dokładne osuszenie silnika.

Aby uniknąć problemów, warto przede wszystkim:

  • zakupić specjalistyczny preparat do mycia silnika – jego podstawowym zadaniem będzie usunięcie pozostałości po płynach eksploatacyjnych. Pamiętajmy jednak, że środki tego typu wykazują bardzo silne działanie i są niebezpieczne dla środowiska naturalnego. Ich aplikacja powinna się zatem odbywać w garażu z dostępem do wody i odpływu. W przeciwnym razie szkodliwe substancje przedostaną się do gleby. Warto mieć to zatem na uwadze przed przystąpieniem do czyszczenia jednostki napędowej, tym bardziej że większość myjni nie pozwala na samodzielne mycie silników. Musimy zatem znaleźć dogodne miejsce do przeprowadzenia tej czynności.
  • zadbać o to, aby silnik był ostudzony – nie powinniśmy przeprowadzać żadnych czynności przygotowawczych i czyszczących, jeśli silnik jest gorący. Chodzi przede wszystkim o nasze bezpieczeństwo, gdyż na przykład odkręcając klemy akumulatora lub ochraniając folią wrażliwe na wodę elementy jednostki napędowej, możemy się boleśnie poparzyć. Ponadto niebezpieczne jest także aplikowanie preparatów na gorący silnik i układ wydechowy. Może to bowiem doprowadzić do zniszczenia niektórych podzespołów. Niewłaściwe stosowanie chemicznych środków czyszczących skutkuje również powstaniem szkodliwych oparów. Nastąpić może również uszkodzenie głowicy silnika lub pęknięcie katalizatora w wyniku szoku termicznego.
  • odkręcić klemy akumulatora – jest to czynność którą trzeba wykonać bezwzględnie. Opcjonalnie możemy również zabezpieczyć akumulator przed zalaniem za pomocą folii lub całkowicie usunąć go z samochodu.
  • zabezpieczyć alternator, a w przypadku silnika benzynowego także i resztę układu elektrycznego – posłużyć możemy się w tym celu folią, która powinna zostać dodatkowo wzmocniona taśmą lub folią samoprzylepną. Nie możemy zapomnieć o żadnym elemencie układu elektrycznego, w tym zwłaszcza o rozdzielaczu, wtryskiwaczach, świecach wraz z gniazdami na nie, cewkach zapłonowych czy też przewodach wysokiego napięcia. Takie działanie zabezpieczy wszystkie podzespoły przed szkodliwym wpływem wody i wilgoci, zmniejszając w ten sposób ryzyko unieruchomienia samochodu.
  • zabezpieczyć filtr powietrza i opcjonalnie filtr dolotowy – jeśli filtr powietrza zamoknie, również może stanowić przyczynę utrudnionego zapłonu samochodu.
  • pozostawić nałożony środek czyszczący na pewien czas – jeśli zapewnimy danemu środkowi odpowiednią ilość czasu, skutecznie usunie on wszelkie zabrudzenia. Czasem jednak może się zdarzyć tak, iż bardzo zapieczone elementy trzeba będzie dodatkowo przetrzeć szmatką lub wyszorować za pomocą drucianej szczotki.
  • dokładnie spłukać silnik – w tym wypadku opinie kierowców są rozbieżne. Jedni kategorycznie zabraniają używania w tym celu myjki ciśnieniowej i preferują korzystnie z mniej inwazyjnych metod spłukiwania, czyli wiadra z wodą bądź szlaucha, inni optują za korzystaniem z myjki ciśnieniowej. W obu przypadkach należy zachować ostrożność. Jeśli jednak do spłukiwania preparatu czyszczącego z silnika chcemy zastosować myjkę ciśnieniową, trzeba pamiętać o tym, aby nie kierować strumienia wody bezpośrednio na podzespoły układu elektrycznego. Warto również zadbać o to, aby czynność spłukiwania przeprowadzona została szybko. Im mniej wody, tym bowiem lepiej dla naszego silnika.
  • pozostawić silnik do wyschnięcia – najlepszą opcją jest pozostawienie silnika do całkowitego wyschnięcia na kilka godzin lub użycie kompresora ze sprężonym powietrzem, które w krótkim czasie osuszy silnik z wody. To najoptymalniejsze opcje, które gwarantują, że nie będziemy mieć żadnych problemów z odpaleniem silnika. Jeśli jednak bardzo nam się śpieszy, powinniśmy odczekać kilka-kilkanaście minut aż woda spłynie z silnika.

Jakie środki czyszczące stosować podczas mycia silnika?

Istotną kwestią w przypadku mycia silnika samochodowego jest dobór odpowiednich preparatów. Na rynku dostępne są dwa główne typy środków:

  • specjalistyczne preparaty do mycia silników – na rynku dostępnych jest wiele produktów tego typu, które różnią się między sobą przede wszystkim agresywnością. Im większa intensywność środka, tym zazwyczaj szybciej musimy go spłukać. Jeśli na opakowaniu widnieje informacja, iż dany preparat należy spłukać w ciągu 30 sekund od aplikacji, najlepiej w ogóle go nie używać. Oznacza to bowiem, iż charakteryzuje się on dużą agresywnością. Chociaż niezwykle skutecznie usuwa zabrudzenia, może również doprowadzić do utlenienia się aluminiowych elementów silnika, przyspieszając w ten sposób proces ich korozji. Warto zatem wybierać produkty, które cechują się mniejszą intensywnością, przez co muszą one pozostawać na częściach silnika przez dłuższy czas. Ich zaletą jest to, iż w zdecydowanie mniejszym stopniu niszczą one elementy jednostki napędowej. Ostrożność powinniśmy zachować, także jeśli wiele części silnika wyposażonych jest w plastikowe osłony. Wówczas decydujmy się na preparaty na bazie detergentów myjących, które nie zawierają dużych ilości rozpuszczalnika. Są one bowiem łagodniejsze w działaniu.
  • zmywacze uniwersalne – najczęściej są stosowane w serwisach dilerskich, gdzie używa się ich głównie do miejscowego usuwania zabrudzeń. Aplikacja tych środków jest niezwykle łatwa. Jedyne, co trzeba zrobić, to spryskać brudną część preparatem i odczekać kilka chwil, aż środek upora się z zabrudzeniami. Na koniec pozostaje nam przedmuchanie czyszczonej części sprężonym powietrzem. Zmywacze uniwersalne charakteryzują się dużą skutecznością w usuwaniu różnorodnych smarów i olejów. Ich zaletą jest również to, iż nie niszczą elementów gumowych, są bowiem mało agresywne. Dzięki nim przywrócimy żądaną czystość podzespołom silnika, nie obawiając się o to, iż za kilka miesięcy części te zaczną korodować.

Wszystkie środki do mycia silników należy stosować z umiarem i zgodnie ze wskazówkami zawartymi na opakowaniu. W przeciwnym razie przyspieszymy korozję metalowych elementów. Warto zwrócić uwagę także na to, iż w silniku znajduje się wiele plastikowych, gumowych, lakierowanych i aluminiowych części, które mogą zostać uszkodzone w wyniku zastosowania zbyt intensywnego środka.

Podczas mycia silnika warto zatem zachować ostrożność i stosować się do wyżej wymienionych instrukcji. Wówczas czynność ta zakończy się sukcesem.

Udostępnij
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)