http://www.motoria.pl/wiadomosc/poduszki-silnika-jak-wymienic-jak-rozpoznac-uszkodzenie/5299/ 2017-07-28 09:43:13.000000

Poduszki silnika – jak wymienić? Jak rozpoznać uszkodzenie?

Komfortowe poruszanie się samochodem jest możliwe między innymi dzięki poduszkom silnika. Stanowią one elementy łączące sinik i skrzynię biegów z karoserią. Ich głównymi zadaniami są stabilizacja jednostki napędowej oraz ograniczenie drgań podczas jazdy. Jak rozpoznać uszkodzone poduszki silnika?

Kiedy poduszki silnika do wymiany?

Poduszki silnika to elementy, które nieustannie pracują. Tłumią drgania, przyjmując na siebie spore obciążenie, zwłaszcza podczas odpalania i gaszenia silnika, kiedy to wibracje są największe. Są również odpowiedzialne za niwelowanie hałasu w kabinie podczas jazdy, co wpływa na wygodę podróżowania. Z tych względów szybko podlegają zużyciu.

W przypadku silników benzynowych do czynienia mamy zazwyczaj z poduszkami gumowymi. Materiał ten bardzo dobrze tłumi wszelkiego rodzaju drgania, jednak ma ograniczą żywotność. Stosunkowo szybko starzeje się i parcieje. Ponadto pod wpływem wysokiej temperatury lub uszkodzenia mechanicznego może dojść do odkształcenia lub deformacji poduszki wykonanej z gumy, przez co konieczna będzie jej wymiana.

W przypadku silnika Diesla zastosowanie znajdują poduszki olejowe, w których jak sama nazwa wskazuje medium tłumiącym jest olej, toteż ich działanie jest nieco inne. Niemniej objawy uszkodzenia poduszek w każdym silniku są podobne. Do najważniejszych symptomów świadczących o awarii tych elementów zaliczyć można:

  • pogorszenie się komfortu jazdy,
  • odczuwalne drgania na karoserii, zwłaszcza przy dużych obciążeniach silnika (na przykład jeśli mocno dodajemy gazu na pierwszym, drugim biegu),
  • intensywne drgania podczas gaszenia silnika lub przy odpalaniu,
  • niepokojące dźwięki wydobywające się z okolic skrzyni biegów,
  • wibrowanie skrzyni biegów,
  • dudnienie w trakcie zapłonu silnika,
  • stukanie z okolic jednostki napędowej podczas poruszania się po nierównej nawierzchni lub przy zjeżdżaniu z krawężnika.

Jak precyzyjnie zdiagnozować awarię poduszek silnika?

Jeżeli nie mamy kanału i podnośnika, postawienie jednoznacznej diagnozy, czy przyczyną pojawiających się drgań i hałasów jest właśnie uszkodzenie poduszek silnika, nie jest tak oczywiste. Niemniej warto spróbować.

Silniki benzynowe ułożone wzdłużnie mocowane są za pomocą poduszek w dwóch miejscach z przodu karoserii i w dwóch miejscach do skrzyni biegów. W takim wypadku diagnozę powinniśmy rozpocząć od otwarcia maski i sprawdzenia, czy jednostka napędowa jest zimna. Jeżeli tak, należy mocno poruszać silnikiem. Jeśli możemy określić, że jest on w miarę sztywny (pewien niewielki luz zawsze będzie odczuwalny), nie ma powodów do niepokoju. Jak jednak zostało wspomniane, tak przeprowadzona diagnoza nie jest do końca miarodajna.

Jeżeli mamy podnośnik lub kanał, sprawa jest prostsza, a diagnoza bardziej precyzyjna. Wówczas w pierwszej kolejności trzeba wjechać na kanał lub unieść samochód na podnośniku. Następnie należy lekko unieść silnik za pomocą łomu lub długiego klucza i sprawdzić, jak poduszki się zachowują i czy nie doszło do ich zerwania.

Warto również przyjrzeć się kondycji poduszek. Może się bowiem zdarzyć tak, iż będą one działały prawidłowo, pomimo że są sparciałe. Wówczas trzeba je wymienić na nowe, nawet jeśli w danej chwili ich praca nie budzi żadnych zastrzeżeń. Szybko bowiem się zużyją.

Aby sprawdzić, czy poduszki skrzyni biegów działają prawidłowo również niezbędny jest kanał lub podnośnik. Po uniesieniu samochodu lokalizujemy skrzynię biegów i za pomocą łomu lub długiego klucza, ruszamy skrzynią. Jeżeli luzy są duże, świadczy to o tym, iż poduszkę trzeba będzie wkrótce wymienić. Poduszka kwalifikuje się do wymiany również wtedy, jeśli jest w jakikolwiek sposób uszkodzona, sparciała bądź zerwana.

Z kolei w przypadku silnika benzynowego ułożonego poprzecznie problemem jest przede wszystkim określenie ilości poduszek. Mogą to być dwie poduszki umiejscowione w dolnej części silnika lub jedna przy karoserii lub jedna przy wale napędowym. Aby zdiagnozować usterkę trzeba sprawdzić, czy silnik i skrzynia biegów się nie rusza, pamiętając o zasadzie, iż pewne luzy są dopuszczalne.

Nieco więcej kłopotu możemy mieć podczas diagnozowania poduszek olejowych, w które mogą być wyposażone silniki Diesla o dużej mocy. Jak sama nazwa wskazuje, jej wnętrze jest wypełnione olejem. W takiej sytuacji przy energicznym ruszaniu silnikiem podczas diagnozy wszystko będzie odbywać się bardziej płynnie, co sugerowałoby awarię poduszki. Jest jednak odwrotnie. Jeżeli dojdzie do wycieku oleju, silnik będzie bardzo sztywny – nie będzie nawet delikatnej ruchomości, co potwierdza usterkę elementu.

Poduszki pod silnik – jak wymienić?

Wymianę poduszek można przeprowadzić samodzielnie, o ile mamy podnośnik lub kanał. Po podniesieniu samochodu wystarczy zlokalizować poduszki i je odkręcić, pamiętają o tym, aby odciążyć poduszki, poprzez uniesienie silnika za pomocą lewara. Możemy również udać się do warsztatu samochodowego, gdzie całą pracę przeprowadzą za nas fachowcy.

Poduszki pod silnik – jak wybrać?

Najprostszym rozwiązaniem jest zakup oryginalnej poduszki. Jeśli jednak mamy ograniczone możliwości zdecydujmy się na zamiennik renomowanego producenta. Poduszka nie może być bowiem niewłaściwie dopasowana lub wykonana z materiałów kiepskiej jakości. W przeciwnym razie nie będzie optymalnie tłumiła drgań, co nie tylko pogorszy komfort jazdy, ale również przyspieszy zużycie innych elementów silnika.

Niezależnie od tego, na jaki produkt się zdecydujemy, musimy sprawdzić, czy nie jest uszkodzony. Wszelkie rysy i niewielkie pęknięcia skracają bowiem żywotność poduszki i sprawiają, że traci ona swoje właściwości.

Poduszki pod silnik – jakie najlepsze?

Szukając optymalnych poduszek do silnika Passata B5, Audi A4, BMW E36 czy też BMW 46, warto skorzystać z wiedzy specjalistów z warsztatu samochodowego. Dobiorą oni produkt, który jest najlepiej dopasowany do modelu, rodzaju i wersji silnikowej naszego samochodu.

Poduszki silnika – jaka firma?

Na rynku istnieje wiele firm oferujących w swym asortymencie poduszki silnika. Wśród najpopularniejszych wymienić można: Corteco, Febi, Lemforder, Moog, Swag, Vierol, Zenox.

Kiedy poduszki silnika do wymiany?

Poduszki silnika to elementy, które nieustannie pracują. Tłumią drgania, przyjmując na siebie spore obciążenie, zwłaszcza podczas odpalania i gaszenia silnika, kiedy to wibracje są największe. Są również odpowiedzialne za niwelowanie hałasu w kabinie podczas jazdy, co wpływa na wygodę podróżowania. Z tych względów szybko podlegają zużyciu.

W przypadku silników benzynowych do czynienia mamy zazwyczaj z poduszkami gumowymi. Materiał ten bardzo dobrze tłumi wszelkiego rodzaju drgania, jednak ma ograniczą żywotność. Stosunkowo szybko starzeje się i parcieje. Ponadto pod wpływem wysokiej temperatury lub uszkodzenia mechanicznego może dojść do odkształcenia lub deformacji poduszki wykonanej z gumy, przez co konieczna będzie jej wymiana.

W przypadku silnika Diesla zastosowanie znajdują poduszki olejowe, w których jak sama nazwa wskazuje medium tłumiącym jest olej, toteż ich działanie jest nieco inne. Niemniej objawy uszkodzenia poduszek w każdym silniku są podobne. Do najważniejszych symptomów świadczących o awarii tych elementów zaliczyć można:

  • pogorszenie się komfortu jazdy,
  • odczuwalne drgania na karoserii, zwłaszcza przy dużych obciążeniach silnika (na przykład jeśli mocno dodajemy gazu na pierwszym, drugim biegu),
  • intensywne drgania podczas gaszenia silnika lub przy odpalaniu,
  • niepokojące dźwięki wydobywające się z okolic skrzyni biegów,
  • wibrowanie skrzyni biegów,
  • dudnienie w trakcie zapłonu silnika,
  • stukanie z okolic jednostki napędowej podczas poruszania się po nierównej nawierzchni lub przy zjeżdżaniu z krawężnika.

Jak precyzyjnie zdiagnozować awarię poduszek silnika?

Jeżeli nie mamy kanału i podnośnika, postawienie jednoznacznej diagnozy, czy przyczyną pojawiających się drgań i hałasów jest właśnie uszkodzenie poduszek silnika, nie jest tak oczywiste. Niemniej warto spróbować.

Silniki benzynowe ułożone wzdłużnie mocowane są za pomocą poduszek w dwóch miejscach z przodu karoserii i w dwóch miejscach do skrzyni biegów. W takim wypadku diagnozę powinniśmy rozpocząć od otwarcia maski i sprawdzenia, czy jednostka napędowa jest zimna. Jeżeli tak, należy mocno poruszać silnikiem. Jeśli możemy określić, że jest on w miarę sztywny (pewien niewielki luz zawsze będzie odczuwalny), nie ma powodów do niepokoju. Jak jednak zostało wspomniane, tak przeprowadzona diagnoza nie jest do końca miarodajna.

Jeżeli mamy podnośnik lub kanał, sprawa jest prostsza, a diagnoza bardziej precyzyjna. Wówczas w pierwszej kolejności trzeba wjechać na kanał lub unieść samochód na podnośniku. Następnie należy lekko unieść silnik za pomocą łomu lub długiego klucza i sprawdzić, jak poduszki się zachowują i czy nie doszło do ich zerwania.

Warto również przyjrzeć się kondycji poduszek. Może się bowiem zdarzyć tak, iż będą one działały prawidłowo, pomimo że są sparciałe. Wówczas trzeba je wymienić na nowe, nawet jeśli w danej chwili ich praca nie budzi żadnych zastrzeżeń. Szybko bowiem się zużyją.

Aby sprawdzić, czy poduszki skrzyni biegów działają prawidłowo również niezbędny jest kanał lub podnośnik. Po uniesieniu samochodu lokalizujemy skrzynię biegów i za pomocą łomu lub długiego klucza, ruszamy skrzynią. Jeżeli luzy są duże, świadczy to o tym, iż poduszkę trzeba będzie wkrótce wymienić. Poduszka kwalifikuje się do wymiany również wtedy, jeśli jest w jakikolwiek sposób uszkodzona, sparciała bądź zerwana.

Z kolei w przypadku silnika benzynowego ułożonego poprzecznie problemem jest przede wszystkim określenie ilości poduszek. Mogą to być dwie poduszki umiejscowione w dolnej części silnika lub jedna przy karoserii lub jedna przy wale napędowym. Aby zdiagnozować usterkę trzeba sprawdzić, czy silnik i skrzynia biegów się nie rusza, pamiętając o zasadzie, iż pewne luzy są dopuszczalne.

Nieco więcej kłopotu możemy mieć podczas diagnozowania poduszek olejowych, w które mogą być wyposażone silniki Diesla o dużej mocy. Jak sama nazwa wskazuje, jej wnętrze jest wypełnione olejem. W takiej sytuacji przy energicznym ruszaniu silnikiem podczas diagnozy wszystko będzie odbywać się bardziej płynnie, co sugerowałoby awarię poduszki. Jest jednak odwrotnie. Jeżeli dojdzie do wycieku oleju, silnik będzie bardzo sztywny – nie będzie nawet delikatnej ruchomości, co potwierdza usterkę elementu.

Poduszki pod silnik – jak wymienić?

Wymianę poduszek można przeprowadzić samodzielnie, o ile mamy podnośnik lub kanał. Po podniesieniu samochodu wystarczy zlokalizować poduszki i je odkręcić, pamiętają o tym, aby odciążyć poduszki, poprzez uniesienie silnika za pomocą lewara. Możemy również udać się do warsztatu samochodowego, gdzie całą pracę przeprowadzą za nas fachowcy.

Poduszki pod silnik – jak wybrać?

Najprostszym rozwiązaniem jest zakup oryginalnej poduszki. Jeśli jednak mamy ograniczone możliwości zdecydujmy się na zamiennik renomowanego producenta. Poduszka nie może być bowiem niewłaściwie dopasowana lub wykonana z materiałów kiepskiej jakości. W przeciwnym razie nie będzie optymalnie tłumiła drgań, co nie tylko pogorszy komfort jazdy, ale również przyspieszy zużycie innych elementów silnika.

Niezależnie od tego, na jaki produkt się zdecydujemy, musimy sprawdzić, czy nie jest uszkodzony. Wszelkie rysy i niewielkie pęknięcia skracają bowiem żywotność poduszki i sprawiają, że traci ona swoje właściwości.

Poduszki pod silnik – jakie najlepsze?

Szukając optymalnych poduszek do silnika Passata B5, Audi A4, BMW E36 czy też BMW 46, warto skorzystać z wiedzy specjalistów z warsztatu samochodowego. Dobiorą oni produkt, który jest najlepiej dopasowany do modelu, rodzaju i wersji silnikowej naszego samochodu.

Poduszki silnika – jaka firma?

Na rynku istnieje wiele firm oferujących w swym asortymencie poduszki silnika. Wśród najpopularniejszych wymienić można: Corteco, Febi, Lemforder, Moog, Swag, Vierol, Zenox.

Kategoria: Poradniki
Data: 28.07.2017
Social