Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/pokrowiec-na-samochod-jak-wybrac-jaki-najlepszy/5131/ 2017-07-19 13:14:54.000000

Pokrowiec na samochód – jak wybrać? Jaki najlepszy?

Zabezpieczają samochód przed śniegiem i deszczem, jednak nieumiejętnie dobrane mogą zniszczyć lakier lub nawet przyczynić się do przyspieszonej korozji metalowych elementów. Pokrowce na samochód, bo o nich mowa, powoli wracają do łask i są coraz chętniej kupowane przez kierowców. Podpowiadamy, jak dobrać pokrowiec na samochód, aby spełnił on swoje funkcje.

Pokrowiec na samochód – zalety i wady stosowania

Podstawowym zadaniem pokrowca na samochód jest ochrona pojazdu przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieg, a nawet grad. Jest to bardzo dobre rozwiązanie zwłaszcza dla kierowców, którzy pragną zadbać o swój samochód, jednak nie mają garażu czy wiaty, która zabezpieczyła by ich samochód.

Co więcej pokrowiec zabezpiecza samochód nie tylko przed kapryśną aurą, ale także wszelkiego rodzaju zabrudzeniami, w tym liśćmi, odchodami ptaków, kurzem, pyłkami kwiatów, żywicami drzewnymi czy kurzem. Dzięki temu nie musimy aż tak często myć karoserii, co zmniejsza ryzyko wystąpienia korozji, a jak wiemy, woda to jeden z głównych czynników sprzyjających jej rozprzestrzenianiu się.

Stosowanie pokrowców na samochód ma również swoje wady, dotyczy to zwłaszcza produktów gorszej jakości. Zbyt szorstki materiał może przyczynić się do powstania rys na karoserii, przez co nie będzie się ona estetycznie prezentowała. Problemem okazać może się również nadmierne zatrzymywanie wilgoci przez pokrowiec, co sprzyja rdzewieniu metalowych części samochodu.

Jak wybrać pokrowiec na samochód?

Na rynku dostępnych jest wiele pokrowców różnego typu, które zapewniają określony stopień ochrony samochodu. Wiele zależy od ceny produktu. Im jest on droższy, tym zazwyczaj charakteryzuje się lepszą jakością. Wybierając pokrowiec należy zwrócić uwagę na jego:

1. Rozmiary – uwzględniając wielkość pokrowców na samochód dostępnych na rynku, wyróżniamy dwa główne typy:

  • pokrowce częściowe – inaczej określane półpokrowcami. Osłaniają one szyby, dach i maskę samochodu. Są odpowiednim rozwiązaniem, jeśli do ochrony karoserii przed czynnikami atmosferycznymi używamy specjalistycznych preparatów. Wówczas nie potrzebuje ona dodatkowego zabezpieczenia w postaci pełnego pokrowca. Ich zaletą jest niebywała lekkość oraz prostota obsługi. Z uwagi na niewielkie rozmiary także ich przechowywanie jest niezwykle łatwe.
  • pokrowce pełne – osłaniają cały samochód aż pod progi, zapewniając optymalną ochronę samochodu przed trudnymi warunkami atmosferycznymi. W tym wypadku istotną kwestią jest to, aby pokrowiec był wyposażony w otwory wentylacyjne, które zapewnią przepływ powietrza, co  zapobiegnie rozwojowi korozji.

2. Dopasowanie do typu nadwozia i długości samochodu – hatchback, sedan, kombi – każdy z tych typów nadwozia wymaga nieco innego pokrowca, co gwarantuje optymalne dopasowanie i ochronę przed szkodliwym wpływem czynników atmosferycznych.

Istotne jest również to, aby rozmiary pokrowca odpowiadały długości samochodu. Chociaż zazwyczaj rozwiązania dobrej jakości wyposażone są w taśmy ściągające, które pozwalają na pewną regulację rozmiarów plandeki, zarówno zbyt mały, jak i zbyt duży pokrowiec nie sprawdzi się. Zbyt mały z wiadomych względów będzie bezużyteczny. Zbyt duży pokrowiec da się wykorzystać, jednak nie będzie on gwarantował optymalnej ochrony, zwłaszcza podczas silnych wiatrów.

Warto mieć na uwadze to, iż niewskazane jest także zbyt mocne dopasowanie. W takiej sytuacji bowiem można dosyć łatwo uszkodzić pokrowiec w trakcie jego zakładania lub ściągania. Straci on wówczas swe wodoodporne właściwości, co może przyczynić się do powstawania korozji.

Aby zapewnić optymalne dopasowanie pokrowca do typu nadwozia i długości samochodu, a także uchronić pojazd przed ewentualnymi uszkodzeniami podczas zakładania i ściągania plandeki ochronnej, w przypadku sedanów należy wybrać model o około 20 centymetrów dłuższy niż długość samochodu. Jeśli jeździmy kombi, pokrowiec powinien być dłuższy od długości samochodu o około 50 centymetrów.

Na rynku dostępne są również plandeki ochronne produkowane z myślą o konkretnych markach samochodów. Dlatego jeśli chcemy kupić pokrowiec na samochód Opel, BMW, Audi czy Toyotę, na pewno znajdziemy rozwiązanie optymalnie dopasowane.

Pokrowiec na samochód – jaki materiał?

Najtańsze pokrowce zazwyczaj wykonane są z jednej warstwy ortalionu. Nie jest to materiał wysokiej jakości. Może on nie tylko porysować lakier, ale także przylgnąć do karoserii podczas przymrozków. Pokrowce wykonane z ortalionu sprawdzą się, jeśli samochód przechowujemy w garażu. Ochronią go bowiem przed pyłem i kurzem. Musimy jednak zachować ostrożność przy ich zakładaniu i ściąganiu.

Kolejnym materiałem wykorzystywanym podczas produkcji pokrowców jest poliester (oraz jego pochodne). To materiał dobrej jakości, który jest odporny na wilgoć. Jeśli jednak plandeka ma tylko jedną jego warstwę, nie sprawdzi się, gdyż będzie rysować lakier i może być podatna na uszkodzenia mechaniczne. Zaletą takiego rozwiązania jest jednak lekkość, dzięki której pokrowiec można łatwo i szybko zakładać i ściągać.

Innym rozwiązaniem są plandeki wykonane z tybondu. Jest to ciekawa opcja, gdyż materiał ten charakteryzuje się bardzo dobrą przepuszczalnością powietrza. Właściwość ta zapobiega tworzeniu się pleśni i zatrzymywaniu wilgoci wewnątrz pokrowca.

Na rynku dostępne są również pokrowce, do produkcji których użyto specjalnego materiału PEVA. Rozwiązania tego typu doskonale chronią samochód przed różnymi czynnikami atmosferycznymi. Są bowiem odporne na działanie promieni słonecznych, mrozu, deszczu czy też śniegu. Dodatkowo są lekkie i nie rysują karoserii. Ograniczają również blaknięcie lakieru, które jest powodowane przez promieniowanie ultrafioletowe.

Jaki pokrowiec na samochód okaże się najlepszy?

Najlepsze modele pokrowców zapewniają optymalną ochronę przed promieniowaniem słonecznym, deszczem, gradem, śniegiem i ujemnymi temperaturami. Są grube – mają od 7 do nawet 12 centymetrów grubości. Z tych względów są ciężkie, dlatego podczas ich zakładania i ściągania warto mieć pomoc drugiej osoby. Są również trudne w przechowywaniu. Potrzebują bowiem więcej miejsca.

Gwarantują jednak skuteczną ochronę. Zazwyczaj bowiem składają się one z trzech warstw:

  • górna warstwa – zazwyczaj pokryta jest folią aluminiową, dzięki której samochód jest zabezpieczony przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Ochrona ta sprawia, że wnętrze nie nagrzewa się tak szybko, a lakier nie blaknie. Zimą z kolei warstwa folii aluminiowej sprawia, że kabina nie jest nadmiernie wychłodzona.
  • środkowa warstwa – wykonana jest z materiału absorbującego. Ochrania on karoserię przed uderzeniami gradu o zróżnicowanej wielkości.
  • dolna warstwa – wykonana jest z delikatnego materiału, który przylega bezpośrednio do karoserii. Jest on jednak na tyle miękki, iż nie rysuje lakieru. W takim wypadku najlepiej sprawdzi się bawełna lub filc.

Jaki pokrowiec na samochód na zimę?

W okresie zimowym pokrowiec na samochód jest niezwykle przydatny. Nie tylko chroni karoserię przed deszczem i śniegiem, ale również sprawia, że podczas przymrozków na szybach nie tworzy się warstwa szronu wymagająca oczyszczenia. Wystarczy, że usuniemy nadmiar śniegu z pokrowca, a następnie ściągniemy go i już możemy ruszać w trasę, nie czekając na to aż szyby rozmarzną.

Pokrowiec na samochód na zimę powinien być:

  • odporny na działanie ujemnych temperatur,
  • przeciwszronowy,
  • wodoodporny,
  • nadający się do prania,
  • odporny na gnicie i rozwój pleśni,
  • wytrzymały na rozrywanie.

Wybierając pokrowiec na samochód, który będzie stosowany w okresie zimowym, warto zdecydować się na model wyposażony w torbę do przechowywania. Musimy bowiem pamiętać, że przez większą część roku nie będzie on używany, trzeba zatem zagwarantować mu odpowiednie warunki przechowywania. Dzięki temu pokrowiec nie zniszczy się i nie straci swoich właściwości.

Ważne jest również to, aby pokrowiec na zimę zakrywał cały samochód aż pod progi. W ten sposób ograniczymy szkodliwy wpływ lodu i śniegu, prowadzący do rozwoju korozji. Warto zdecydować się na pokrowce 3- lub 5-warstwowe. Modele jednowarstwowe dają zimą ograniczoną ochronę.

Szczególnie przydatne okazać mogą się pokrowce wyposażone w solidne mocowanie w postaci gumowych taśm ściągających. Dzięki temu nawet w trakcie silnego wiatru pozostaną one na swoim miejscu, zapewniając samochodowi optymalną ochronę.

Istotny jest również rodzaj materiału. Jeśli wybierzmy model z niższej półki cenowej wykonany z ortalionu, istnieje ryzyko, iż podczas przymrozku przylgnie on do karoserii. W takiej sytuacji zdjęcie go z samochodu może być utrudnione.

Jaki pokrowiec na samochód do garażu?

Jeśli samochód stoi w garażu, nie potrzebuje ochrony przed czynnikami atmosferycznymi. W takim wypadku głównym problemem jest kurz i pył, przed czym również warto zabezpieczyć pojazd za pomocą pokrowca. W takiej sytuacji doskonale sprawdzi się tańszy model jednowarstwowy wykonany z ortalionu.

Aby jednak nie porysował on karoserii, warto zadbać o to, aby od wewnętrznej strony wyposażony był w miękką wyściółkę, która zabezpieczy lakier. Istotną kwestią jest również to, by pokrowiec miał otwory wentylacyjne. Dzięki temu wilgoć nie będzie pod nim zalegała, nie tworząc w ten sposób optymalnych warunków do rozwoju korozji.

Udostępnij
5,0
1 ocena
1 komentarz
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (1)

Można zaopatrzyć się w plandekę pokryciową w firmie Dr.Thiel. Mają świetną ofertę solidnych i mocnych plandek wykonanych z trwałych materiałów. Służą fachową poradą w kwestii doboru odpowiedniego produktu.