http://www.motoria.pl/wiadomosc/preparaty-do-usuwania-kamienia-i-czyszczenia-ukladu-chlodzenia/5319/ 2017-07-31 12:12:45.000000

Preparaty do usuwania kamienia i czyszczenia układu chłodzenia.

Podstawowym zadaniem układu chłodzenia jest utrzymywanie optymalnej temperatury pracy silnika, ale także ogrzewanie wnętrza samochodu. Jest to zatem niezwykle ważny system, który należy systematycznie czyścić. W przeciwnym razie może ulec awarii. Jakie preparaty do czyszczenia układu chłodzenia wybrać, aby gwarantowały jego prawidłową pracę?

Czyszczenie układu chłodzenia – czy to konieczne?

Jeżeli poszczególne elementy układu chłodzenia nie będą utrzymywane w odpowiednim stanie, przestaną działać prawidłowo. Konsekwencją tego będzie niewłaściwa temperatura pracy jednostki napędowej, która:

  • skraca żywotność silnika,
  • zwiększa zużycie paliwa,
  • przyczynia się do szybkiego zużycia się poszczególnych elementów silnika,
  • może być źródłem licznych usterek silnika.

Kolejną ważną funkcją, jaką pełni układ chłodzenia, jest ogrzewanie kabiny samochodu. Jeżeli system jest niesprawny, na przykład z powodu zalegających w nich zanieczyszczeń, jednostka napędowa podczas mroźnych dni nie osiągnie optymalnej temperatury pracy. Skutkiem tego może być to, iż w kabinie będzie po prostu zimno. Zmniejszy się zatem komfort podróżowania. Mogą pojawić się również problemy z rozruchem.

Z kolei w upalne dni niesprawnie działający układ chłodzenia może doprowadzić do przegrzania silnika. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do zagotowania i wycieku chłodziwa. Systematyczne czyszczenie układu chłodzenia jest zatem niezwykle ważną kwestią zapewniającą jego optymalne działanie.

Warto mieć na uwadze także to, że płyn chłodniczy musi pracować w warunkach silnych wahań temperatury, co sprawia, że jego żywotność ulega skróceniu. Wraz z postępem czasu wytrąca się z niego kamień, który osadza się na elementach układu chłodzenia, sprzyjając korozji i powodując różnorakie awarie.

Jeżeli zaniedbamy układ chłodzenia, z czasem utraci on swoją szczelność. Może to doprowadzić do wycieku płynu (nieszczelność chłodnicy), a także do nieprawidłowej pracy pompy wody. Awarie tego typu dotyczą zwłaszcza starszych modeli samochodów, ale mogą pojawić się również, jeżeli ciecz chłodząca nie będzie systematycznie wymieniana. Usunięcie usterek jest kosztowne. Ich naprawa może sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Jak często należy czyścić układ chłodzenia?

Układ chłodzenia należy czyścić każdorazowo wraz z wymianą płynu chłodniczego, a ta powinna być przeprowadzona zgodnie z zaleceniami umieszczonymi na etykiecie płynu, który wlaliśmy do układu chłodzenia. Część producentów preparatów chłodniczych wskazuje, iż wymiany tej należy dokonać po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów lub po 3 latach. Inni zalecają, aby zrobić to po uzyskaniu 150 tysięcy kilometrów przebiegu lub po 5 latach.

Warto zatem zapamiętać tę częstotliwość lub po prostu zachować pudełko po płynie. W niektórych przypadkach zaleca się jednak wcześniejszą interwencję. Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym widoczna będzie duża ilość zanieczyszczeń lub na jego brzegach osadzi się kamień, należy natychmiast wymienić płyn i wyczyścić układ chłodzenia. Dzięki temu zapobiegniemy jego przedwczesnemu zużyciu i poważnej awarii.

Czyścimy układ chłodzenia – jakie preparaty wybrać?

Aby układ chłodzenia mógł spełniać swe funkcje i prawidłowo pracować, niezbędne jest jego systematyczne czyszczenie. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów przeznaczonych właśnie do tego celu. Usuwają one rdzę, kamień, kurz oraz inne zanieczyszczenia.

Szukając optymalnego środka, warto wybrać taki, który pozbędzie się brudu nawet z przegrzewających się chłodnic. W takim wypadku warstwa zanieczyszczeń może być naprawdę duża. Potrzeba zatem silnie działającego środka. Nie może być on jednak zbyt intensywny. Przyczyni się bowiem do utworzenia na elementach układu chłodzenia mikrorys, które przyspieszą proces korozji, a tego chcemy uniknąć. Ważne jest również to, aby preparat nie niszczył gumowych uszczelek.

Dobry jakościowo preparat do czyszczenia chłodnicy:

  • usuwa nagromadzone zanieczyszczenia i osady,
  • pozbywa się rdzy i brudu z obiegu chłodniczego,
  • konserwuje wszystkie elementy układu chłodniczego, wydłużając ich żywotność,
  • może być stosowany do różnych typów chłodnic, niezależnie od tego, jaki rodzaj płynu wlewamy i jak bardzo jest on rozcieńczony wodą,
  • przeciwdziała przegrzewaniu się jednostki napędowej,
  • zapewnia optymalną pracę silnika,
  • utrzymuje układ chłodniczy w czystości,
  • usuwa kamień kotłowy,
  • czyści zablokowane przewody,
  • skutecznie płucze nawet najbardziej zanieczyszczone chłodnice,
  • nie uszkadza metalowych i gumowych przewodów i uszczelek,
  • jest bezpieczny dla części wykonanych z aluminium.

Systematyczne czyszczenie układu chłodniczego dobrym jakościowo preparatem zapewni jego prawidłowe funkcjonowanie. Przełoży się to sprawne działanie jednostki napędowej. Silnik będzie bowiem pracował w optymalnej temperaturze.

Czyszczenie układu chłodzenia – czy to konieczne?

Jeżeli poszczególne elementy układu chłodzenia nie będą utrzymywane w odpowiednim stanie, przestaną działać prawidłowo. Konsekwencją tego będzie niewłaściwa temperatura pracy jednostki napędowej, która:

  • skraca żywotność silnika,
  • zwiększa zużycie paliwa,
  • przyczynia się do szybkiego zużycia się poszczególnych elementów silnika,
  • może być źródłem licznych usterek silnika.

Kolejną ważną funkcją, jaką pełni układ chłodzenia, jest ogrzewanie kabiny samochodu. Jeżeli system jest niesprawny, na przykład z powodu zalegających w nich zanieczyszczeń, jednostka napędowa podczas mroźnych dni nie osiągnie optymalnej temperatury pracy. Skutkiem tego może być to, iż w kabinie będzie po prostu zimno. Zmniejszy się zatem komfort podróżowania. Mogą pojawić się również problemy z rozruchem.

Z kolei w upalne dni niesprawnie działający układ chłodzenia może doprowadzić do przegrzania silnika. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do zagotowania i wycieku chłodziwa. Systematyczne czyszczenie układu chłodzenia jest zatem niezwykle ważną kwestią zapewniającą jego optymalne działanie.

Warto mieć na uwadze także to, że płyn chłodniczy musi pracować w warunkach silnych wahań temperatury, co sprawia, że jego żywotność ulega skróceniu. Wraz z postępem czasu wytrąca się z niego kamień, który osadza się na elementach układu chłodzenia, sprzyjając korozji i powodując różnorakie awarie.

Jeżeli zaniedbamy układ chłodzenia, z czasem utraci on swoją szczelność. Może to doprowadzić do wycieku płynu (nieszczelność chłodnicy), a także do nieprawidłowej pracy pompy wody. Awarie tego typu dotyczą zwłaszcza starszych modeli samochodów, ale mogą pojawić się również, jeżeli ciecz chłodząca nie będzie systematycznie wymieniana. Usunięcie usterek jest kosztowne. Ich naprawa może sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Jak często należy czyścić układ chłodzenia?

Układ chłodzenia należy czyścić każdorazowo wraz z wymianą płynu chłodniczego, a ta powinna być przeprowadzona zgodnie z zaleceniami umieszczonymi na etykiecie płynu, który wlaliśmy do układu chłodzenia. Część producentów preparatów chłodniczych wskazuje, iż wymiany tej należy dokonać po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów lub po 3 latach. Inni zalecają, aby zrobić to po uzyskaniu 150 tysięcy kilometrów przebiegu lub po 5 latach.

Warto zatem zapamiętać tę częstotliwość lub po prostu zachować pudełko po płynie. W niektórych przypadkach zaleca się jednak wcześniejszą interwencję. Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym widoczna będzie duża ilość zanieczyszczeń lub na jego brzegach osadzi się kamień, należy natychmiast wymienić płyn i wyczyścić układ chłodzenia. Dzięki temu zapobiegniemy jego przedwczesnemu zużyciu i poważnej awarii.

Czyścimy układ chłodzenia – jakie preparaty wybrać?

Aby układ chłodzenia mógł spełniać swe funkcje i prawidłowo pracować, niezbędne jest jego systematyczne czyszczenie. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów przeznaczonych właśnie do tego celu. Usuwają one rdzę, kamień, kurz oraz inne zanieczyszczenia.

Szukając optymalnego środka, warto wybrać taki, który pozbędzie się brudu nawet z przegrzewających się chłodnic. W takim wypadku warstwa zanieczyszczeń może być naprawdę duża. Potrzeba zatem silnie działającego środka. Nie może być on jednak zbyt intensywny. Przyczyni się bowiem do utworzenia na elementach układu chłodzenia mikrorys, które przyspieszą proces korozji, a tego chcemy uniknąć. Ważne jest również to, aby preparat nie niszczył gumowych uszczelek.

Dobry jakościowo preparat do czyszczenia chłodnicy:

  • usuwa nagromadzone zanieczyszczenia i osady,
  • pozbywa się rdzy i brudu z obiegu chłodniczego,
  • konserwuje wszystkie elementy układu chłodniczego, wydłużając ich żywotność,
  • może być stosowany do różnych typów chłodnic, niezależnie od tego, jaki rodzaj płynu wlewamy i jak bardzo jest on rozcieńczony wodą,
  • przeciwdziała przegrzewaniu się jednostki napędowej,
  • zapewnia optymalną pracę silnika,
  • utrzymuje układ chłodniczy w czystości,
  • usuwa kamień kotłowy,
  • czyści zablokowane przewody,
  • skutecznie płucze nawet najbardziej zanieczyszczone chłodnice,
  • nie uszkadza metalowych i gumowych przewodów i uszczelek,
  • jest bezpieczny dla części wykonanych z aluminium.

Systematyczne czyszczenie układu chłodniczego dobrym jakościowo preparatem zapewni jego prawidłowe funkcjonowanie. Przełoży się to sprawne działanie jednostki napędowej. Silnik będzie bowiem pracował w optymalnej temperaturze.

Kategoria: Poradniki
Data: 31.07.2017
Social