Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/przeciekajacy-szyberdach-jak-sobie-z-tym-poradzic/5567/ 2018-12-10 10:17:02.000000

Przeciekający szyberdach - jak sobie z tym poradzić?

Gdy temperatura na zewnątrz jest nieznośna, posiadacze samochodów z szyberdachami mogą nieco uprzyjemnić sobie jazdę. Czasem jednak są one dodatkowymi źródłami problemów, zwłaszcza gdy okażą się nieszczelne.

W czasie deszczu nikt chyba nie chce, aby na jego głowę lała się woda. Z tą przykrą okolicznością musimy zmagać się w sytuacji, gdy szyberdach w naszym samochodzie przecieka. Dlaczego do tego dochodzi? Powodów nieszczelnością może być kilka, dlatego warto pokrótce je przeanalizować.

Najczęstsze usterki

Niestety, szyberdach może zepsuć się na kilka różnych sposobów – niektóre awarie wymagają drobnych napraw, inne natomiast mogą być związane z koniecznością wymiany całego układu.

Zatkane odpływy

Jest to najczęściej pojawiający się problem w samochodach z fabrycznie montowanymi szyberdachami. Działanie odpływów jest bardzo proste. Poprzez uszczelkę, która znajduje się na krawędzi okna dachowego, przedostaje się woda. Następnie prowadzone jest ona do blaszek, które z kolei kierują ją do specjalnych rur mających za zadanie przeniesienie wody na zewnątrz auta.

Dzięki tak działającemu układowi, woda nie przedostaje się do wnętrza. Problemy pojawiają się wtedy, gdy dojdzie do zatkania odpływów, na przykład przez liście, piach lub brud. Efektem tego będzie zalanie podsufitki, a nawet obszarów, w których montowane są elektroniczne moduły, co jest szczególnie niebezpieczne.

Na szczęście przetkanie odpływów nie jest trudne. Wystarczy użyć drutu o średnicy dostoswanej do wielkości otworów. Dzięki niemu szybko przetkamy kanały, przywracając tym samym sprawność całego układu. Odradzamy korzystanie ze specjalnych, chemicznych środków uszczelniających – doprowadzą one bowiem do poważnego uszkodzenia delikatnych elementów układu.

Silnik szyberdachu

Jak nietrudno się domyślić, szyberdach otwiera się i zamyka dzięki działaniu specjalnej jednostki napędowej, która również może ulec awarii. Związane może być to chociażby z wpływem czynników zewnętrznych – mowa w tym miejscu przede wszystkim o niskich i wysokich temperaturach, a także wodzie.

Niesprawny silnik szyberdach może nie domykać go do końca, przez co woda w dużych ilościach przedostaje się do środka. W warsztatach rzadko realizowane są naprawy silniczków, najczęściej o wiele bardziej opłacalna okaże się po prostu jego wymiana.

Zużyta linka

Często bywa tak, że silnik szyberdachu działa bez zarzutu, jednak mimo to szyberdach nie domyka się do końca. Powodem takiego stanu rzeczy może być niesprawna linka, która ulega zabrudzeniu lub po prostu zużyciu.

Jest ona połączona z silnikiem i oknem dachowym, dlatego jej działanie jest kluczowe. Pamiętać należy o tym, że silniczki montowane są w różnych miejscach, często w znacznych odległościach od szyberdachów. Sprawia to, że linka jest długa, co zaś sprzyja jej uszkodzeniu lub zabrudzeniu. Zmienne warunki atmosferyczne, wilgoć, promieniowanie UV – wszystko to może doprowadzić również do zużycia materiału, z którego linka została wykonana. W efekcie nie działa ona odpowiednio, a nawet ulega przerwaniu – jest to szczególnie groźne, ponieważ może spowodować uszkodzenie silniczka.

Linkę należy przede wszystkim oczyścić. Jeżeli nie przynosi to pożądanego efektu w postaci sprawnie zamykającego i otwierającego się szyberdachu, konieczna okaże się jej wymiana.

Niesprawna uszczelka

Jeśli silnik szyberdachu funkcjonuje w sposób prawidłowy, odpływy są drożne, a mimo to do środka nadal przedostaje się woda, może to oznaczać, że uszkodzeniu uszczelka szyberdachu.

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy w którymś miejscu nie uległa ona przerwaniu. W skrajnych przypadkach konieczna okaże się jej wymiana. Jeśli jednak uszczelka jest cała, wystarczy ją odpowiednio zakonserwować. Czym uszczelnić szyberdach? Najlepiej sprawdzą się wysokiej jakości silikony do uszczelek, których oferta jest bardzo szeroka. W większości przypadków zlikwidują one wszelkie nieszczelności, dzięki czemu szyberdach ponownie będzie skutecznie zatrzymywał wodę.

W przypadku wymiany uszczelki na nową, powinniśmy rozglądnąć się za modelami pasującymi do naszego samochodu. Oczywiście w sklepach są dostępne tak zwane produkty uniwersalne, jednak nie zawsze okażą się one odpowiednie. Wymiana uszczelki nie należy do trudnych – wystarczy zdjąć starą i precyzyjnie nałożyć nową. Cały czas sprawdzajmy, czy w którymś miejscu nie powstały przerwy bądź dziury.

Uszkodzone ślizgi

Za prawidłowe funkcjonowanie szyberdachu odpowiadają również ślizgi – jeśli ulegną awarii, mechanizm może się zacinać lub całkowicie stanąć. Bardzo często dochodzi do wytarcia ślizgów, czego powodem jest wpływ różnego rodzaju czynników zewnętrznych. Ślizgi się wymienia albo naprawia przy użyciu specjalnych zestawów.

Zabrudzenia

Jak się okazuje, różnego rodzaju zanieczyszczenia zatykają nie tylko wspomniane wcześniej odpływy, ale również szereg innych elementów układu. Mowa tu przede wszystkim o prowadnicach – ich zabrudzenie sprawi, że szyberdach nie będzie w stanie domknąć się do końca.

Naprawa szyberdachu nie zawsze jest możliwe. W niektórych skrajnych sytuacjach jedynym rozwiązaniem okaże się zakup nowego mechanizmu. Wymiana na szyberdach fabryczny jest stosunkowo prosta, jednak pociąga za sobą poważne koszty, które niejednokrotnie przewyższają faktyczną wartość samochodu.

Wszystko to sprawia, że korzystne okaże się zastosowanie zamiennika bądź używanego szyberdachu. Przed jego zakupem, należy sprawdzić, czy na pewno będzie pasował do naszego samochodu. Najlepiej kupić mechanizm, który był wykorzystywany w tym samym modeli pojazdu. Dzięki temu możemy mieć pewność, że wszystko będzie pasować.

W niektórych samochodach wykorzystywany jest szyberdach niefabryczny, który montowany jest nie na hali produkcyjnej, a później, na przykład w warsztacie. Tego typu elementy nie posiadają odpływów, a więc odpada nam jedna ewentualna awaria. Najczęściej uszkodzeniom ulegają uszczelki, które wystarczy naprawić lub wymienić.

Naprawa szyberdachu nie zawsze okaże się prosta i szybka. Niektóre modele samochodów posiadają mechanizmy o dość nietypowej budowie (np. segmentowej) – w takich przypadkach warto czynności naprawcze zlecić specjalistom.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)