http://www.motoria.pl/wiadomosc/przepalony-bezpiecznik-w-samochodzie-jak-sobie-z-nim-poradzic/4902/ 2017-06-07 13:03:27.000000

Przepalony bezpiecznik w samochodzie – jak sobie z nim poradzić?

Sprawność działania współcześnie konstruowanych samochodów w dużym stopniu opiera się na poprawnie funkcjonującej instalacji elektrycznej. Istotnymi elementami tego układu są bezpieczniki, które mogą się przepalić. Jak poradzić sobie z tym problemem, aby móc szybko ruszyć w dalszą drogę?

Na czym polega rola bezpiecznika samochodowego?

Bezpieczniki często są określane najsłabszym ogniwem całego układu elektrycznego pojazdu. Po co zatem wciąż znajdują zastosowanie, jeśli ciągle się przepalają? Otóż taka ich rola. Podstawowym zadaniem bezpieczników w samochodzie jest zabezpieczenie innych urządzeń, które są szczególnie wrażliwe na skoki natężenia prądu.

Oznacza to, iż bezpieczniki przepalając się, chronią samochód przed poważnymi awariami. Nie dopuszczają do przeciążenia i przegrzania się instalacji elektrycznej, czego konsekwencją mógłby być nawet pożar układu. Kiedy dochodzi do zwarcia lub przeciążenia, to właśnie rolą bezpiecznika jest przyjęcie zwiększonego ładunku i rozłączenie obwodu elektrycznego, czego skutkiem jest jego przepalenie.

Urządzenie, które „ochraniał”, zostaje wyłączone, natomiast nie ulega uszkodzeniu. Aby jednak wznowiło swoje działanie, niezbędna jest wymiana bezpiecznika. Przepalony bezpiecznik może doprowadzić do sytuacji, w której nastąpi wyłączenia radia, świateł czy oświetlenia kabiny, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort poruszania się autem.

W niektórych przypadkach dochodzi nawet do całkowitego unieruchomienia samochodu, jeśli odłączona zostanie na przykład pompa paliwa. Jeżeli chcemy ruszyć w dalszą drogę w pełni sprawnym pojazdem, nie pozostaje nam nic innego, jak wymienić przepalony bezpiecznik. Jak jednak go zlokalizować?

Gdzie szukać bezpieczników w samochodzie?

Wymiana przepalonego bezpiecznika nie jest ani skomplikowania, ani trudna. Możemy ją zatem przeprowadzić samodzielnie. W przypadku większości modeli samochodów dostęp do skrzynki z bezpiecznikami jest łatwy. Nie wymaga użycia żadnych specjalistycznych narzędzi czy też demontażu elementów. Wystarczy płaski śrubokręt, którym podważymy pokrywę skrzyni bezpieczników.

Pojazd zazwyczaj jest wyposażony w dwie skrzynki z bezpiecznikami:

  1. Pierwsza zlokalizowana jest  w komorze silnika – a dokładnie w okolicach podszybia bądź nad lewym lub prawym nadkolem. Zazwyczaj w tym miejscu znajdują się bezpieczniki wysokoprądowe, które wymagają tego, aby być blisko źródła zasilania, czyli akumulatora. Odpowiadają one między innymi za prawidłowe działanie modułów samochodu, pracę alternatora i cewki zapłonowej czy też wspomaganie kierownicy. Do uszkodzenia tych bezpieczników zazwyczaj dochodzi sporadycznie, jednak jeśli ma to miejsce, zazwyczaj następuje całkowite unieruchomienie pojazdu.
  2. Druga znajduje się wewnątrz kabiny, pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy, mniej więcej na wysokości jego lewego kolana – czasem zdarzają się modele samochodów, gdzie druga skrzynka z bezpiecznikami zlokalizowana jest w bagażniku lub po stronie pasażera pod głównym schowkiem. W kabinie zazwyczaj znajdują się bezpieczniki od wentylatorów, świateł, klaksonu czy elektrycznego sterowania szybami, które wymagają niższego napięcia, a przewody tych układów są cieńsze. Nie powinny zatem doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu, co oczywiście nie jest regułą.

Jeżeli nastąpiło wyłączenie danego urządzenia, trzeba posiłkować się instrukcją obsługi samochodu. To w niej znajdziemy informacje o tym, jaki bezpiecznik odpowiada za niesprawne urządzenie, w której skrzynce się znajduje i gdzie jest ona zlokalizowana. Pozwoli nam to szybko odnaleźć źródło problemów i wymienić je na sprawnie działające.

Jeśli z jakichś względów nie mamy przy sobie instrukcji obsługi pojazdu, na każdej ze skrzynek powinien znajdować się schemat, który informuje o tym, za co dany bezpiecznik odpowiada. Pozwali to na wymianę tego właściwego.

Zanim jednak przystąpimy do montażu nowego bezpiecznika, musimy się upewnić, czy jest on rzeczywiście przepalony. Na szczęście, uszkodzony element można łatwo rozpoznać, zwłaszcza na tle sprawnie działających. Musimy go jedynie wypiąć i dobrze obejrzeć. Jeśli jedynie zajrzymy do skrzynki, nie odszukamy przepalonego bezpiecznika.

Szukamy przepalonego bezpiecznika

W większości samochodów stosuje się bezpieczniki wyposażone w kolorową lub przeźroczystą obudowę. Ułatwia ona sprawdzenie, czy element uległ przepaleniu. W tym wypadku należy dokładnie przyjrzeć się cienkiemu drucikowi, który znajduje się w obudowie.

Wszelkiego rodzaju ślady sadzy świadczą o tym, że bezpiecznik się przepalił. Przerwany lub popękany drucik to jeszcze jedna oznaka tego, iż stary element nadaje się jedynie do wyrzucenia.

Wymieniamy przepalony bezpiecznik

Aby móc wymienić stary bezpiecznik na nowy, trzeba mieć pod ręką zapasowy komplet tych elementów. Ta niewielka paczuszka jest niezwykle przydatna. Dzięki niej nie będziemy bowiem zmuszeni do wzywania pomocy drogowej, co nie tylko może okazać się drogą usługą, ale również wydłuży całą podróż, gdyż uwzględnić musimy czas oczekiwania na serwis.

Aby wymienić bezpiecznik, wystarczy wyciągnąć z gniazda przepalony element, a na jego miejsce włożyć sprawny. Zanim jednak to zrobimy, należy upewnić się, czy nowy element ma takie samo natężenie jak wymieniana część.

Co do zasady nie powinno się umieszczać bezpieczników o mniejszym lub słabszym natężeniu niż dotychczasowy element. Niektórzy mechanicy twierdzą jednak, że takie prowizoryczne działanie może być uzasadnione, jeśli w wyniku przepalenia elementu, samochód został unieruchomiony. Wówczas nieodpowiednio dopasowany bezpiecznik pozwoli nam dojechać do najbliższej stacji paliw i kupić właściwy element. Takie rozwiązanie nie będzie nam potrzebne, jeżeli będziemy wozić ze sobą komplet zapasowych bezpieczników.

Informacja o tym, jak wysokie natężenie prądu może przepływać przez dany bezpiecznik, znajduje się na jego obudowie. Zazwyczaj jest to oznaczenie liczbowe. Wskazówką niech będzie dla nas także kolor bezpiecznika, który wskazuje, jaki amperaż ma dany element:

  • pomarańczowy – 5 A,
  • brązowy – 7,5 A,
  • czerwony – 10 A,
  • niebieski – 15 A,
  • żółty – 20 A,
  • biały – 25 A,
  • zielony – 30 A.

W przypadku bezpieczników to, czy są to tańsze zamienniki czy też markowe produkty renomowanych firm, nie jest istotne dla ich trwałości. Pod tym względem większość produktów dostępnych na polskim rynku jest zbliżona. Regularne przepalanie się bezpieczników nie tyle świadczy o ich kiepskiej jakości, co może stanowić dla nas informację, iż układ elektryczny nie działa prawidłowo. Warto wówczas udać się do serwisu, który oceni, czy nasze przypuszczenia są trafne i naprawi ewentualną awarię.

Na czym polega rola bezpiecznika samochodowego?

Bezpieczniki często są określane najsłabszym ogniwem całego układu elektrycznego pojazdu. Po co zatem wciąż znajdują zastosowanie, jeśli ciągle się przepalają? Otóż taka ich rola. Podstawowym zadaniem bezpieczników w samochodzie jest zabezpieczenie innych urządzeń, które są szczególnie wrażliwe na skoki natężenia prądu.

Oznacza to, iż bezpieczniki przepalając się, chronią samochód przed poważnymi awariami. Nie dopuszczają do przeciążenia i przegrzania się instalacji elektrycznej, czego konsekwencją mógłby być nawet pożar układu. Kiedy dochodzi do zwarcia lub przeciążenia, to właśnie rolą bezpiecznika jest przyjęcie zwiększonego ładunku i rozłączenie obwodu elektrycznego, czego skutkiem jest jego przepalenie.

Urządzenie, które „ochraniał”, zostaje wyłączone, natomiast nie ulega uszkodzeniu. Aby jednak wznowiło swoje działanie, niezbędna jest wymiana bezpiecznika. Przepalony bezpiecznik może doprowadzić do sytuacji, w której nastąpi wyłączenia radia, świateł czy oświetlenia kabiny, co wpływa na bezpieczeństwo i komfort poruszania się autem.

W niektórych przypadkach dochodzi nawet do całkowitego unieruchomienia samochodu, jeśli odłączona zostanie na przykład pompa paliwa. Jeżeli chcemy ruszyć w dalszą drogę w pełni sprawnym pojazdem, nie pozostaje nam nic innego, jak wymienić przepalony bezpiecznik. Jak jednak go zlokalizować?

Gdzie szukać bezpieczników w samochodzie?

Wymiana przepalonego bezpiecznika nie jest ani skomplikowania, ani trudna. Możemy ją zatem przeprowadzić samodzielnie. W przypadku większości modeli samochodów dostęp do skrzynki z bezpiecznikami jest łatwy. Nie wymaga użycia żadnych specjalistycznych narzędzi czy też demontażu elementów. Wystarczy płaski śrubokręt, którym podważymy pokrywę skrzyni bezpieczników.

Pojazd zazwyczaj jest wyposażony w dwie skrzynki z bezpiecznikami:

  1. Pierwsza zlokalizowana jest  w komorze silnika – a dokładnie w okolicach podszybia bądź nad lewym lub prawym nadkolem. Zazwyczaj w tym miejscu znajdują się bezpieczniki wysokoprądowe, które wymagają tego, aby być blisko źródła zasilania, czyli akumulatora. Odpowiadają one między innymi za prawidłowe działanie modułów samochodu, pracę alternatora i cewki zapłonowej czy też wspomaganie kierownicy. Do uszkodzenia tych bezpieczników zazwyczaj dochodzi sporadycznie, jednak jeśli ma to miejsce, zazwyczaj następuje całkowite unieruchomienie pojazdu.
  2. Druga znajduje się wewnątrz kabiny, pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy, mniej więcej na wysokości jego lewego kolana – czasem zdarzają się modele samochodów, gdzie druga skrzynka z bezpiecznikami zlokalizowana jest w bagażniku lub po stronie pasażera pod głównym schowkiem. W kabinie zazwyczaj znajdują się bezpieczniki od wentylatorów, świateł, klaksonu czy elektrycznego sterowania szybami, które wymagają niższego napięcia, a przewody tych układów są cieńsze. Nie powinny zatem doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu, co oczywiście nie jest regułą.

Jeżeli nastąpiło wyłączenie danego urządzenia, trzeba posiłkować się instrukcją obsługi samochodu. To w niej znajdziemy informacje o tym, jaki bezpiecznik odpowiada za niesprawne urządzenie, w której skrzynce się znajduje i gdzie jest ona zlokalizowana. Pozwoli nam to szybko odnaleźć źródło problemów i wymienić je na sprawnie działające.

Jeśli z jakichś względów nie mamy przy sobie instrukcji obsługi pojazdu, na każdej ze skrzynek powinien znajdować się schemat, który informuje o tym, za co dany bezpiecznik odpowiada. Pozwali to na wymianę tego właściwego.

Zanim jednak przystąpimy do montażu nowego bezpiecznika, musimy się upewnić, czy jest on rzeczywiście przepalony. Na szczęście, uszkodzony element można łatwo rozpoznać, zwłaszcza na tle sprawnie działających. Musimy go jedynie wypiąć i dobrze obejrzeć. Jeśli jedynie zajrzymy do skrzynki, nie odszukamy przepalonego bezpiecznika.

Szukamy przepalonego bezpiecznika

W większości samochodów stosuje się bezpieczniki wyposażone w kolorową lub przeźroczystą obudowę. Ułatwia ona sprawdzenie, czy element uległ przepaleniu. W tym wypadku należy dokładnie przyjrzeć się cienkiemu drucikowi, który znajduje się w obudowie.

Wszelkiego rodzaju ślady sadzy świadczą o tym, że bezpiecznik się przepalił. Przerwany lub popękany drucik to jeszcze jedna oznaka tego, iż stary element nadaje się jedynie do wyrzucenia.

Wymieniamy przepalony bezpiecznik

Aby móc wymienić stary bezpiecznik na nowy, trzeba mieć pod ręką zapasowy komplet tych elementów. Ta niewielka paczuszka jest niezwykle przydatna. Dzięki niej nie będziemy bowiem zmuszeni do wzywania pomocy drogowej, co nie tylko może okazać się drogą usługą, ale również wydłuży całą podróż, gdyż uwzględnić musimy czas oczekiwania na serwis.

Aby wymienić bezpiecznik, wystarczy wyciągnąć z gniazda przepalony element, a na jego miejsce włożyć sprawny. Zanim jednak to zrobimy, należy upewnić się, czy nowy element ma takie samo natężenie jak wymieniana część.

Co do zasady nie powinno się umieszczać bezpieczników o mniejszym lub słabszym natężeniu niż dotychczasowy element. Niektórzy mechanicy twierdzą jednak, że takie prowizoryczne działanie może być uzasadnione, jeśli w wyniku przepalenia elementu, samochód został unieruchomiony. Wówczas nieodpowiednio dopasowany bezpiecznik pozwoli nam dojechać do najbliższej stacji paliw i kupić właściwy element. Takie rozwiązanie nie będzie nam potrzebne, jeżeli będziemy wozić ze sobą komplet zapasowych bezpieczników.

Informacja o tym, jak wysokie natężenie prądu może przepływać przez dany bezpiecznik, znajduje się na jego obudowie. Zazwyczaj jest to oznaczenie liczbowe. Wskazówką niech będzie dla nas także kolor bezpiecznika, który wskazuje, jaki amperaż ma dany element:

  • pomarańczowy – 5 A,
  • brązowy – 7,5 A,
  • czerwony – 10 A,
  • niebieski – 15 A,
  • żółty – 20 A,
  • biały – 25 A,
  • zielony – 30 A.

W przypadku bezpieczników to, czy są to tańsze zamienniki czy też markowe produkty renomowanych firm, nie jest istotne dla ich trwałości. Pod tym względem większość produktów dostępnych na polskim rynku jest zbliżona. Regularne przepalanie się bezpieczników nie tyle świadczy o ich kiepskiej jakości, co może stanowić dla nas informację, iż układ elektryczny nie działa prawidłowo. Warto wówczas udać się do serwisu, który oceni, czy nasze przypuszczenia są trafne i naprawi ewentualną awarię.

Kategoria: Poradniki
Data: 07.06.2017
Social
4,5
1 ocena
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.