Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/przeplywomierz-powietrza-co-to-takiego/5199/ 2017-07-20 13:18:01.000000

Przepływomierz powietrza - co to takiego?

Od składu mieszanki paliwowo-powietrznej zależy efektywność pracy silnika oraz wielkość spalania. Żeby wszystkie te parametry mieściły się w normie, konieczny jest sprawnie funkcjonujący przepływomierz powietrza.

Działanie przepływomierza

Nazywany jest on również miernikiem masy powietrza – wszystko dlatego, że jego działanie polega na mierzeniu ilości powietrza trafiającego do silnika. Na podstawie tych wyliczeń, komputer samochodowy odmierza dawkę paliwa, jaka powinna zostać wykorzystana wraz z powietrzem. Przepływomierz montowany jest w układzie dolotowym powietrza.

Precyzja wspomnianych danych ma ogromne znaczenie. Od wykorzystywanych dawek paliwa zależy bowiem to, jak efektywny będzie silnik, ile wyniesie spalanie, a także z jaką mocą będzie poruszał się pojazd. Ewentualne usterki przepływomierza mogą więc nas drogo kosztować.

Pamiętać należy o tym, że przepływomierze występują w różnych odmianach. Charakteryzują się one nieco inną budową oraz sposobem działania.

Przepływomierze masowe

Pomiar ilość powietrza realizowany jest poprzez określenie wartości natężenia prądu, który wykorzystywany jest do podtrzymania określonej temperatury stalowego drutu – jest on chłodzony właśnie powietrzem. Element zlokalizowany obok drutu wykrywa spadek temperatury.

O zwiększeniu natężeniu prądu decyduje sterownik silnika, który jest zasilany tym samym napięciem, co przepływomierz. Informacje świadczące o zwiększeniu natężenia prądu wskazują więc również na to, że zwiększa się ilość wykorzystywanego powietrza, to zaś pozwala określić zapotrzebowanie na paliwo.

Warto podkreślić, że przepływomierze masowe wyposażone są w termistor, który mierzy temperaturę powietrza. Dzięki temu możliwe staje się określenie wpływu tej temperatury na wspomniany drut. Ze względu na sposób działania omawianych przepływomierzy, nie generują one żadnych dodatkowych oporów, co sprzyja zwiększaniu wydajności spalania. Warto podkreślić, że są one jednak bardzo wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne i zanieczyszczenia, dlatego ich żywotność w wielu przypadkach wynosi niewiele ponad 50 tysięcy kilometrów.

Przepływomierz klapkowy (objętościowy)

W nowych samochodach nie jest wykorzystywany, spotkamy go więc w silnikach wiekowych. Co składa się na jego budowę?

  • Czujnik temperatury
  • Tłumik
  • Wycierak
  • Potencjometr
  • Ruchoma klapka
  • Regulator
  • Sprężyna i zawór zwrotny

Najważniejszymi elementami wydają się być klapka oraz potencjometr – są one ze sobą połączone, natomiast działanie przepływomierza polega na wychylaniu się wspomnianej klapki. Jej ruch wymuszany jest przez przepływające powietrze. Wielkość strumienia wpływa na jej pozycję. Informacja o położeniu klapki przekazywana jest do potencjometru, a następnie trafia do układu sterującego. Warto podkreślić, że w omawianym przepływomierzu powietrza znajduje się jeszcze jedna klapka, której zadaniem jest niwelowanie generowanych wibracji głównej klapki pomiarowej.

Układ chroniony jest również za sprawą zaworu zwrotnego, który reaguje na wzrost podciśnienia w kolektorze. Dzięki temu zabezpiecza on przesłonę przed efektami zapłonu mieszkanki paliwowo-powietrznej. Warto podkreślić, że przepływomierze klapkowe są albo podłączane do akumulatora albo zasilane przez komputer.

Przepływomierz typu Vortex

Najbardziej zaawansowany technologicznie układ wykorzystywany w samochodach osobowych. Do pomiaru wykorzystuje bowiem wartość ultradźwięków.

W kolektorze znajduje się specjalny generator drgań, dzięki któremu możliwe staje się wytwarzanie zawirowań. W tym samym miejscu montowany jest nadajnik ultradźwiękowy – wspomniany wcześniej generator wpływa na kształt fal ultradźwiękowych.

Fale są wykrywane przez zamontowany mikrofon – gdy amplituda rośnie, oznacza to, że wzrasta również natężenie przepływu. Cały system charakteryzuje się ogromną dokładnością, dzięki czemu komputer jest w stanie precyzyjnie wydzielić dawkę paliwowo-powietrzną wykorzystywaną podczas spalania. Niestety, tak zaawansowane działanie przepływomierza powoduje, że jego cena jest wysoka. Dzieje się tak również dlatego, że układ ten wymaga wykorzystania skomplikowanych systemów pomiarowych i analizujących wszelkie dane.

Przepływomierz powietrza – najczęstsze usterki

Podobnie jak każdy układ zamontowany w samochodzie, także przepływomierz może ulec rozmaitym awariom. Najczęściej pojawiają się one po przejechaniu około 100 tysięcy kilometrów. Jakie są objawy awarii?

W pierwszej kolejności powinniśmy zauważyć zapalenie się odpowiedniej kontrolki na desce rozdzielczej. Informuje nas o tym, że coś złego dzieje się z silnikiem. Wszystko dlatego, że źle działający przepływomierz dostarcza do komputera nieprawidłowe dane, co skutkuje błędnym dawkowaniem mieszanki paliwowo-powietrznej.

Kolejnymi objawami są problemy z prawidłowym funkcjonowaniem silnika. Zazwyczaj pracuje on nierówno, zmniejsza się również jego moc. W niektórych przypadkach dojść może także do znacznego wzrostu zużycia paliwa.

W jaki jednak sposób dochodzi do usterek i co psuje się w przepływomierzach? Wszystko oczywiście zależy od ich typów.

  • Przepływomierz masowy – jego awarie najczęściej powodowane są przez zalegające zabrudzenia. Tyczy się to zarówno filtra powietrza, jak i samego układu. Może on być przez nas czyszczony, jednak nie możemy do tego wykorzystywać wody, gdyż doprowadzimy do zniszczenia całego układu. Ze względu na podatność na zabrudzenia, filtry powietrza powinny być wymieniane co roku. Warto jednak kupować modele atestowane, które gwarantują największą wytrzymałość. Przepływomierze masowe mogą zostać uszkodzone również przez źle funkcjonującą instalację gazową. Jak uniknąć większości awarii? Po pierwsze, warto regularnie sprawdzać czystość układu, a po drugie, powinniśmy unikać częstej jazdy po dużej wodzie, gdyż doprowadzić może to do zawilgocenia układu i przepalenia drucika, który jest najważniejszym elementem jego budowy.  
  • Przepływomierz klapkowy – awarie najczęściej związane są ze źle funkcjonująca instalacją gazową. Płomień zwrotny doprowadzić może do gwałtownego zamknięcia klapki, co prowadzi do jej trwałego uszkodzenia. Chcąc uniknąć takich sytuacji, powinniśmy regularnie kontrolować stan instalacji LPG.

Przepływomierze powietrza mogą zostać zniszczone również na wskutek zderzenia bądź wpływu generowanych wibracji podczas jazdy, które mogą doprowadzić między innymi do uszkodzenia elementów pomiarowych oraz ich przesunięcia.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)