Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/przewody-zaplonowe-jak-wybrac-jakie-najlepsze/5200/ 2019-04-10 12:36:56.000000

Przewody zapłonowe – jak wybrać? Jakie najlepsze?

Przewody zapłonowe to kolejny element, który wpływa na prawidłową pracę jednostki napędowej. Ich zadaniem jest dostarczenie prądu do układu zapłonowego. Od ich niezawodności zależy zatem to, czy wytwarzana pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej iskra będzie odpowiednio silna. Jak wybrać przewody zapłonowe, aby działały bez zarzutu?

Jakie funkcje pełnią przewody zapłonowe?

Przewody zapłonowe odpowiadają za doprowadzenie wysokiego napięcia z cewek do świec zapłonowych. Z racji pełnionej funkcji w znacznym stopniu wpływają na efektywność całego układu, stąd też najczęściej one są obarczane winą za jego niesprawne działanie. Determinują one prawidłową pracę nawet tych elementów, które pozornie nie są z nimi związane, takie jak radio czy też cylindry.

Czy przewody zapłonowe mają wpływ na spalanie?

Kable zapłonowe wpływają również na spalanie. Jeśli dojdzie do ich awarii lub nadmiernego zużycia, mogą doprowadzić do zwiększenia spalania. Istnieje bowiem ryzyko, iż niesprawnie działające przewody zapłonowe nie będą dostarczały do cylindrów wystarczającej ilości energii, co spowoduje, że będą miały one trudności w zainicjowaniu spalania mieszanki.

Wówczas proces spalania nie będzie odbywał się poprawnie, a część mieszanki paliwowo-powietrznej zostanie spalona dopiero w układzie wydechowym, co zwiększy pobór paliwa przez samochód. W ten sposób zwiększy się również emisja szkodliwych substancji.

Co jest najczęstszą przyczyną usterek przewodów zapłonowych?

Przewody zapłonowe w samochodzie zużywają się i są narażone na usterki przede wszystkim dlatego, iż muszą radzić sobie z dużym natężeniem prądu. Co więcej na skutek wytworzenia się silnego pola elektromagnetycznego może dojść do zakłóceń, których konsekwencją będzie przepalenie przewodów. Nie bez znaczenia są również trudne warunki pracy kabli.

Wśród najczęstszych przyczyn usterek przewodów zapłonowych wymienia się:

  • gwałtowne wahania temperatur – największe skoki temperatur, które mogą doprowadzić do awarii przewodów, obserwuje się jesienią i zimą, kiedy to temperatura otoczenia spada do OO, a nawet poniżej. Z kolei po uruchomieniu silnika i jego rozgrzaniu gwałtownie wzrasta, co nie wpływa korzystnie na przewody.
  • wahania wilgotności, które w połączeniu z uszkodzoną izolacją przewodu, zwiększają ryzyko wystąpienie przebicia. Wówczas prąd nie ma odpowiedniego natężenia, czego konsekwencją jest brak możliwości zasilenia świecy zapłonowej. Prowadzi to do nierównomiernej pracy jednostki napędowej lub całkowicie unieruchamia samochód
  • intensywne drgania przenoszone do jednostki napędowej,
  • wyciek oleju lub innej substancji żrącej, co prowadzi do uszkodzenia izolacji przewodu.

Co jeszcze może być źródłem defektu przewodów?

Przewody zapłonowe mogą zostać także uszkodzone niejako od środka. Wówczas za ich niesprawność zazwyczaj odpowiadają zużyte, a przez to niewłaściwie działające świece zapłonowe. Jeżeli na porcelanowych izolatorów świec znajdują się jakiekolwiek zanieczyszczenia, mogą one prowadzić do szybkiego zużycia się osłon przewodów.

Czy wymieniać przewody zapłonowe?

Kable zapłonowe narażone są na pracę w warunkach dużych obciążeń. Co więcej wymaga się od nich, aby były odporne na uszkodzenia mechaniczne i procesy starzenia oraz zachowywały swoje właściwości zarówno w niskich, jak i bardzo wysokich temperaturach. Zadania te są niezwykle trudne, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę ekstremalne warunki panujące pod maską.

Ponadto, jak każda inna część w samochodzie, podlegają naturalnemu zużyciu. Z tych względów kontrolowanie stany przewodów i ich systematyczna wymiana to konieczność, jeżeli chcemy zadbać o prawidłową pracę silnika i bezpieczeństwo jazdy.

Przewody zapłonowe – kiedy wymiana?

Wymiana kabli zapłonowych to konieczność, jeżeli zauważymy objawy świadczące o ich niesprawności, takie jak:

  • trudności z odpaleniem samochodu w wilgotny (mglisty) dzień – może to bowiem świadczyć, iż izolacja przewodów zapłonowych jest w złym stanie,
  • nierównomierna praca jednostki napędowej, której powodem są zazwyczaj przebicia sprawiające, że część energii elektrycznej nie jest w stanie dotrzeć do świec zapłonowych,
  • okopcona rura wydechowa – jej przyczyną ponownie mogą być przebicia przewodów zapłonowych, które sprawiają, że część mieszanki paliwowo-powietrznej nie spala się w silniku, a w układzie wydechowym,
  • zwiększenie zużycia paliwa, co wiąże się z tym, iż w wyniku niesprawnego działania przewodów paliwowych część mieszanki będzie spalana w układzie wydechowym,
  • trudności z przyspieszaniem, które są wynikiem nierównej pracy cylindrów,
  • zakłócenia w pracy radia – przebicia na przewodach zapłonowych oddziałują negatywnie na pracę sprzętu elektronicznego w pojeździe.

Co ile wymieniamy przewody zapłonowe?

Zły stan techniczny przewodów, prowadzący do ich awarii, wpływa negatywnie na pracę jednostki napędowej i rodzi wiele niedogodności, począwszy od niewłaściwej pracy radia, poprzez zwiększone zużycie paliwa, aż do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Nie warto zatem czekać, a przewody zapłonowe same nas poinformują o swojej usterce, przyczyniając się do awarii innych podzespołów.

Trzeba systematycznie kontrolować ich stan i wymieniać je co pewien czas. Co do zasady, przyjmuje się, iż przewody zapłonowe należy wymieniać co 50-60 tysięcy kilometrów przebiegu. Wówczas zapewnimy ich optymalną trwałość i odporność obciążenia oraz trudne warunki pracy. Niektórzy kierowcy zalecają jednak częstszą wymianę, co 30-50 tys. km.

Przewody zapłonowe LPG – wymiana

W przypadku samochodów wyposażonych w instalację gazową, aby możliwe było osiągnięcie prawidłowego zapłonu, potrzebne jest większe napięcie prądu. Z tego względu przewody zapłonowe zużywają się częściej. Pojawia się zatem pytanie, co ile wymieniać przewody zapłonowe na gazie. Dobrą praktyką jest montowanie kabli zapłonowych przy okazji co trzeciej wymiany świec zapłonowych. Daje to gwarancję ich prawidłowej pracy.

Jak sprawdzić czy przewody zapłonowe są dobre?

Aby sprawdzić, czy przewody zapłonowe znajdujące się w naszym samochodzie, są w dobrym stanie technicznym, trzeba przede wszystkim je wyczyścić. Pomocny w tym względzie będzie preparat WD-40. Jeżeli po oczyszczeniu powierzchni przewodów, nie ma na nich żadnych uszkodzeń, możemy odpiąć je od silnika i aparatu zapłonowego.

W następnym kroku trzeba dokładnie obejrzeć końcówki kabli. Muszą one być czyste oraz nie powinny mieć żadnych oznak korozji. Teraz możemy przystąpić do zmierzenia oporu, co pozwoli nam na określenie sprawności przewodów zapłonowych.

W tym celu potrzebny nam będzie miernik cyfrowy (multimetr).Miernik ustawiamy w taki sposób, aby mierzył opór (w Ohmach), a następnie przykładamy jego końcówki do końcówek kabla i czekamy, aż wynik widoczny na wyświetlaczu ustabilizuje się.

Przewody zapłonowe – jaki opór?

W przypadku:

  • kabli krótkich – optymalna wartość to 6-7 Ohm,
  • kabli średniej długości – 7,5-9 Ohm,
  • kabli długich – 9-11 Ohm.

Jeżeli w przypadku danego kabla, wynik jest mniejszy od wyżej podanego, powinien on zostać wymieniony.

Jak dbać o przewody?

Z uwagi na fakt, iż przewody zapłonowe odgrywają bardzo ważną rolę w układzie zapłonowym, należy o nie odpowiednio dbać. Przede wszystkim trzeba systematycznie kontrolować ich stan i wymieniać je zgodnie z zaleceniami producenta, nie czekając na to, aż same poinformują nas o swojej awarii.

Nawet jeżeli tylko jeden przewód sygnalizuje problemy, elementy te zawsze warto wymieniać w komplecie, co gwarantuje ich równomierne zużycie, a także sprawia, iż układ zapłonowy działa optymalnie. Dla trwałości przewodów zapłonowych istotne znaczenie ma również prawidłowa wymiana świec zapłonowych, którą należy przeprowadzać według wskazań producenta, zazwyczaj co 10-20 tys. km. Wypalone świece przyspieszają bowiem zużycie kabli zapłonowych.

Czy można samodzielnie wymienić przewody zapłonowe?

Nie ma żadnych przeciwskazań, aby wymianę przewodów zapłonowych przeprowadzić samodzielnie. W trakcie prac trzeba jednak zachować ostrożność i do ich ściągnięcia użyć specjalnych szczypców. W przeciwnym razie możemy doprowadzić do zniszczenia terminali kabli, a także świec. Wystrzegać należy się zwłaszcza szarpania na siłę.

Przewody zapłonowe – jaki rdzeń?

Wybierając przewody zapłonowe, w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na ich rdzeń. Na rynku dostępne są trzy podstawowe opcje:

  • przewody o rdzeniu miedzianym – jest to najstarszy rodzaj przewodów zapłonowych, co nie oznacza, że przestarzały. Przewody te bowiem nadal znajdują się w użyciu. W ich wypadku do wykonania rdzenia użyto wiązki miedzianej. Za tłumienie zakłóceń odpowiedzialne są z kolei specjalne rezystory, które zostały umiejscowione na końcówkach kabli. Wśród podstawowych zalet kabli o rdzeniu miedzianym wymienia się przede wszystkim wysoką odporność na uszkodzenia mechaniczne. Zastosowanie rezystorów sprawia jednak, że wielkość i moc iskry jest ograniczona, co stanowi główny zarzut kierowany wobec przewodów wyposażonych w wiązkę miedzianą. Kolejnymi atutami tych kabli są niska cena oraz bardzo dobre przewodnictwo prądu, co wynika z właściwości fizyko-chemicznych miedzi. Problemem jest jednak to, iż przewody te często „gubią” prąd po drodze do świecy, co powoduje zakłócenia elektromagnetyczne.
  • przewody o rdzeniu węglowym – w przypadku tych przewodów mamy do czynienia z rdzeniem wykonanym z włókien szklanych, które zostały zaimpregnowane węglem, będącym bardzo dobrym przewodnikiem. Taka konstrukcja sprawia, że nić z włókna szklanego są zarówno przewodnikiem, jak i opornikiem Atutem stosowania przewodów tego typu jest dobre tłumienie zakłóceń elektromagnetycznych. Wadą rozwiązania jest jednak mała trwałość przewodów, co sprawia, że są podatne na uszkodzenia mechaniczne. Mają również trudności w przesyłaniu impulsów charakteryzujących się wysoką częstotliwością. Problemem jest także to, iż szybko tracą właściwości przewodzące, co wynika ze starzenia się grafitu.
  • przewody o rdzeniu ferromagnetycznym – w kablu tym przewodnikiem jest stalowy drut, który został spiralnie nawinięty na rdzeń. Rdzeń z kolei zbudowany jest włókna szklanego i otaczającej go warstwy materiału ferromagnetycznego. Zadaniem rdzenia jest koncentrowanie linii pola elektromagnetycznego oraz tłumienie zakłóceń. Taka konstrukcja pozwala również na magazynowanie energii elektrycznej, co ma pozytywny wpływ na powstawanie iskry, a także na jej jakość. Co więcej przewody o rdzeniu ferromagnetycznym charakteryzują się niemal zerowymi stratami energii. Nic więc dziwnego, że uznawane są jako najlepsze kable zapłonowe dostępne na rynku.

Przewody zapłonowe – jaka izolacja?

Kolejnym istotnym parametrem, jaki należy wziąć pod uwagę podczas wyboru przewodów zapłonowych, jest rodzaj oraz grubość izolacji. Od tego zależy trwałość i niezawodność kabli oraz ich podatność na uszkodzenia. Uwzględniając typ izolacji, do wyboru mamy:

  • przewody PCV – osłona PCV to najstarszy typ izolacji. Z uwagi na właściwości materiału kable te charakteryzują się umiarkowaną trwałością i odpornością na uszkodzenia mechaniczne oraz procesy starzenia. Istnieje również ryzyko ich przepalenia. Cechuje je również najmniejszy spośród wszystkich wymienionych w tej klasyfikacji przewodów stopień ochrony termicznej. Należą one do klasy A, czyli wytrzymują nie wiele ponad 100o Celsjusza. Wszystko to sprawia, że ich udział w rynku jest coraz mniejszy, a kierowcy decydują się na bardzie zaawansowane rozwiązania, pomimo że jest to najtańsza opcja.
  • przewody EPDM – izolacja wykonana z tego materiału wykazuje bardzo dobre właściwości ochronne. Jest odporna na działanie wody i pracę w trudnych warunkach. Zapewnia optymalne działanie kabli w wysokich temperaturach. Co więcej przewody wykonane z EPDM zachowują swoją elastyczność także w niskich temperaturach. Są zatem chętnie stosowane w przemyśle motoryzacyjnym. Pomimo swych dobrych właściwości ochronnych, są powoli wypierane przez przewody wykonane z silikonu.
  • przewody silikonowe – silikon jest uznawany obecnie za najlepszy izolator. Jest to materiał odporny na szkodliwe działanie wysokich temperatur, pod wpływem których nie odkształca się i nie traci swych właściwości zabezpieczających. Nawet w temperaturze 250o Celsjusza (klasa F) we wewnętrznej strukturze silikonu nie zachodzą żadne zmiany, dzięki czemu jest on bardzo dobrym izolatorem. Jest to szczególnie istotne w przypadku nowoczesnych samochodów, które wyposażone są w jednostki napędowe charakteryzujące się wysokim obciążeniem termicznym. Ponadto izolacja silikonowa zachowuje pełną elastyczność w niskich temperaturach, co jest istotną zaletą, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę warunki atmosferyczne panujące w Polsce. Dzięki dużej elastyczności kabli silikonowych istnieje możliwość ich przeprowadzenia w listwach różnego rodzaju, co zważywszy na coraz większą ilość osprzętu w samochodach, jest ważną kwestią. Warto dodać, iż przewody wyposażone w izolację silikonową mają jeszcze jedną zaletę. Są odporne na działanie substancji chemicznych, takich jak olej silnikowy czy benzyna.

Z uwagi na materiał izolacyjny, z jakiego zostały wykonane przewody zapłonowe, charakteryzują się one różną termoodpornością, co znalazło swe odzwierciedlenie w podziale na klasy.

Klasy przewodów zapłonowych (według termoodporności)

Przewody zapłonowe – jak średnica zewnętrzna?

Na rynku znajdziemy przewody, które różnią się od siebie nie tylko rodzajem rdzenia czy izolacji, ale również średnicą zewnętrzną. Dla przykładu w Toyotach znajdziemy kable o średnicy 5 mm, a z kolei w Fordach, Mercedesach czy też BMW – 7 mm lub 8 mm. Jeszcze inną wartość przyjmują koncerny amerykańskie. Produkowane przez nie samochody wyposażone są w przewody, które swą średnicą sięgają 10-12 mm.

Średnica zewnętrzna nie ma tak naprawdę wpływu na właściwości przewodu. Nie zależy od niej ani przewodnictwo kabla ani jego odporność na uszkodzenia. Niemniej, nie należy stosować średnicy innej niż ta, która została wskazana przez producenta. W przeciwnym razie wiązka nie będzie optymalnie dostosowana do konstrukcji silnika, co może doprowadzić do poważnej awarii skutkującej unieruchomieniem samochodu.

Przewody zapłonowe – jaka firma?

Na rynku istnieje wiele firm posiadających w swym asortymencie przewody zapłonowe. Wybierając optymalne rozwiązanie, warto kierować się renomą marki. Wówczas zyskamy pewność, iż zakupione przez nas kable to produkty dobrej jakości. Wśród elementów cieszących się dużym uznaniem kierowców należy wymienić przewody zapłonowe Beru, Bosch, Janmor, NGK czy też Sentech.

Przewody zapłonowe – cena

Kable zapłonowe z uwagi na zastosowanie różnych rdzeni i izolacji charakteryzują się dużym zróżnicowaniem cenowym. Za komplet 5 przewodów zapłacimy od 50 do nawet 200 złotych. Z powodzeniem zatem dostosujemy je do naszych możliwości finansowych i preferencji.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)