Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/trzesaca-sie-kierownica-gdzie-szukac-problemu/5068/ 2017-07-06 11:44:35.000000

Trzęsąca się kierownica – gdzie szukać problemu?

Komfort jazdy samochodem może zostać skutecznie zakłócony poprzez drgania kierownicy. Są one nie tylko nieprzyjemne, ale również i niebezpieczne. Sygnalizują bowiem, że układ jezdny naszego pojazdu nie działa prawidłowo. Gdzie zatem szukać źródeł problemu drgającej kierownicy?

Najczęściej występujące problemy

Jeśli dotyka nas problem nieprzyjemnie wibrującej kierownicy, naszą uwagę w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić na koła. Źródłem drgań może być:

  • niewłaściwe wywarzenie opon – jeśli wibracje na kierownicy pojawiły się tuż po wymianie opon, możemy być pewni, że problemem jest jej złe wyważenie. Warto wówczas udać się do zakładu wulkanizacyjnego i poprosić o ponowne wyważenie. W sytuacji, gdy drgania pojawiają się, mimo że zmiana opon nie miała miejsca, może to świadczyć, o tym, że odpadł ciężarek, który znajduje się przy kole i jest odpowiedzialny właśnie za wyważenie koła. Konsekwencją tego jest nierównomierny rozkład masy, co prowadzi do powstawania drgań. Również i w tym wypadku należy udać się do zakładu wulkanizacyjnego celem ponownego wyważenia kół.
  • ciśnienie powietrza w oponach – drgania kierownicy mogą być wywołane także niedostatecznym ciśnieniem powietrza w oponach. Warto je zatem skontrolować zanim udamy się do warsztatu wulkanizacyjnego czy samochodowego w poszukiwaniu poważniejszej usterki wywołującej drgania. Informację o tym, jaką wartość powinno mieć ciśnienie w oponach, znajdziemy pod klapką wlewu paliwa.
  • skrzywiona piasta koła – również może stanowić przyczynę drgań kierownicy. Do jej skrzywienia może dojść podczas wjechania w dużą dziurę lub uderzenia w krawężnik.
  • uszkodzona opona – źródłem wibracji może być również skrzywiona felga, a także uszkodzone ścianki opony.

Sprawdzenie zawieszenia

Jeśli po uwzględnieniu powyższych względów drgania kierownicy wciąż nie ustały, musimy udać się na stację diagnostyczną, aby sprawdzić, czy źródłem problemu nie jest wadliwe zawieszenie. W takiej sytuacji analizie poddaje się:

  • sworznie – jeśli mają znaczące luzy, mogą stanowić przyczynę trzęsącej się kierownicy,
  • wahacze – w tym wypadku sprawdza się tuleje metalowo-gumowe – duże zużycie może wywoływać drgania kierownicy,
  • półosie – jeśli na półosi nie ma dodatkowej masy, zazwyczaj pod postacią elementu gumowego, której zadaniem jest właśnie redukcja drgań, może to być główna przyczyna wibrowania kierownicy podczas jazdy. Przyczyną powstawania drgań może być również luz na przegubach półosi. Aby usunąć awarię, możemy skorzystać z dwóch opcji. Pierwsza to kupno zamienników wewnętrznej i zewnętrznej części przegubów półosi. Musimy jednak pamiętać, że pojedyncza wymiana tych części nie jest przez producentów przewidywana, toteż możemy mieć spore trudności z zakupem zamienników. Drugim rozwiązaniem jest wymiana niesprawnie działających przegubów na nowe. Kiedy możemy być pewni, że źródłem drgań kierownicy jest zużycie przegubów? Jeśli drgania występują jedynie przy niskich prędkościach i podczas skręcani, możemy być pewni, że konieczna jest wymiana przegubu zewnętrznego. Drgania kierownicy przy dużych prędkością powinny nas skłonić do sprawdzenia, w jakim stanie znajduje się przegub wewnętrzny. Wibracje mogą bowiem oznaczać, że to właśnie on uległ uszkodzeniu i jest ich źródłem.

W sytuacji, gdy nastąpiła wymiana elementów zawieszania, konieczne jest przeprowadzenie ponownego ustawienia geometrii zawieszenia, nawet jeśli wymianie podlegała niewielka część, taka jak końcówki drążków kierowniczych. Dzięki temu zniwelujemy ryzyko wystąpienia drgań.

Jeżeli wibracje pojawiają się w momencie przyspieszenia, wina może leżeć po stronie układu napędowego. Problem drgającej kierownicy stwarzać może także układ kierowniczy, w tym przede wszystkim luz na przekładni kierownicy. Wówczas wibracje będą wyczuwalne w trakcie jazdy z prędkością 80-130 km/h.

Sprawdzenie hamulców

Drgania kierownicy mogą być wywołane także złym stanem technicznym hamulców. W takim wypadku trzeba koniecznie sprawdzić:

  • tarcze hamulcowe – o tym, że to tarcze hamulcowe są przyczyną problemu świadczyć będzie nasilanie się drgań w trakcie mocnego hamowania, zwłaszcza z wyższych prędkości. Jest to symptom tego, że tarcze hamulcowe są krzywe. Do ich skrzywienia najczęściej dochodzi po wjechaniu w kałużę podczas intensywnego hamowania. W takiej sytuacji woda dostaje się do tarczy, nierównomiernie ją chłodząc, co powoduje krzywienie. Problematyczne jest również zużycie gumowych elementów zacisku. Może ono doprowadzić do tego, iż jeden z klocków hamulcowych zbyt mocno będzie dociskał tarczę, powodując jej krzywienie. Jeśli chcemy pozbyć się problemu, możemy zdecydować się na jedno z dwóch rozwiązań. Pierwsze to zabieg przetoczenia tarcz, który usuwa krzywość, a drugi to wymiana zużytych tarcz hamulcowych na nowe. To, jaką opcję wybierzemy, zależy w dużej mierze od grubości tarcz. Jeśli będą one wytarte, przetoczenie może być nieopłacalne. Wybierając nowe tarcze hamulcowe, warto zwrócić uwagę na ich jakość. Są to bowiem elementy, które podlegają dużym obciążeniom i często pracują w wysokich temperaturach, nie warto zatem nadmiernie oszczędzać w tym względzie.
  • klocki hamulcowe – ich nadmierne zużycie może być przyczyną nie tylko obniżonej skuteczności hamowania, ale także drgań kierownicy. Warto zatem dobrze przyjrzeć się ich stanowi technicznemu.

Wyeliminowanie drgań kierownicy jest niezwykle ważną kwestią, która nie tylko zapewnia komfort jazdy, ale także wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Ponadto usuwa źródło problemu, które przenosi wibracje nie tylko na kierownicę, ale także inne elementu układu jezdnego, prowadząc do ich szybszego zużycia. Jeśli drgania kierownicy się pojawią, musimy szybko odnaleźć ich przyczynę. Wpływa ona bowiem także na inne podzespoły pojazdu.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)