http://www.motoria.pl/wiadomosc/wymiana-paska-rozrzadu-jak-i-kiedy/5328/ 2017-08-01 13:52:25.000000

Wymiana paska rozrządu - jak i kiedy?

Dostarczane na rynek paski rozrządu wykonywane są z coraz trwalszych materiałów, dzięki czemu mogą być wykorzystywane przez bardzo długi czas. Nie oznacza to jednak wcale, że są wieczne – zaniechanie regularnego sprawdzania stanu paska może doprowadzić do jego zerwania.

Tego typu awaria może się bardzo źle skończyć, na przykład uszkodzeniem istotnych elementów silnika (często konieczna jest wymiana całej głowicy silnika), nie mówiąc już o samym fakcie uziemienia pojazdu. Wszystko to sprawia, że regularne analizowanie kondycji paska powinno mieć dla nas znaczenie priorytetowe. Niestety, spora część kierowców kieruje się wyłącznie zaleceniami producenta, dlatego paskiem rozrządu zaczynają interesować się wtedy, gdy auto wyjeździ odpowiedni limit lub gdy dochodzi do awarii.

Żeby nie dopuścić do poważnych strat, nie możemy więc tego tematu bagatelizować. Zanim jednak przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, kiedy wymiana paska rozrządy okaże się potrzebna, należy zastanowić się, o czym w ogóle mówimy.

Pasek rozrządu – za co odpowiada?

Mówiąc ogólnie, jest on odpowiedzialny za synchronizację wałka rozrządu i wału korbowego. Umożliwia to otwieranie i zamykanie zaworów silnika w odpowiednim momencie. Odbywa się to podczas pracy tłoków, które umieszczone są w cylindrach silnika. Do cylindrów dostarczana jest mieszanka paliwowo-powietrzna – następnie dochodzi do wykorzystania mieszanki i usunięcia produktów reakcji spalania bezpośrednio z cylindrów.

Gdyby nie układ rozrządu, tłoki uderzałyby we wspomniane wcześniej otwierające i zamykające się zawory, co oczywiście doprowadziłoby do poważnych szkód.

Wymiana paska rozrządu – co jaki czas?

Pomimo faktu, że paski rozrządu przygotowywane są obecnie w oparciu o niezwykle wytrzymałe materiały (np. kevlar), w dalszym ciągu są podatne na wpływ rozmaitych czynników szkodliwych, które doprowadzają do ich zużycia. Mowa w tym miejscu przede wszystkim o różnego rodzaju uszkodzeniach mechanicznych oraz zanieczyszczeniach.

Ze względu na konstrukcję dzisiejszych silników, zerwanie paska rozrządu prowadzi do tak dużych strat, że w wielu sytuacjach silnik nadaje się do wymiany. Wszystko to sprawia, że kwestię związaną z wymianą paska należy traktować poważnie.

Jak już wspomnieliśmy, wiele osób kieruje się przede wszystkim zaleceniami producentów. Ci zaś swoje interwały podają w zależności od jakości paska. Niektórzy zalecają jego wymianę co 100 tysięcy kilometrów, inny co 150 tysięcy. W niektórych modelach samochodów (przede wszystkim w tych najnowszych), podawane są nawet wartości przekraczające wartości 200 tysięcy kilometrów! Czy warto kierować się tymi zaleceniami? Nie zawsze.

Wymiana paska rozrządu – czynniki decydujące

Jak bowiem pokazuje rzeczywistość, sprawa jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, niż może się wydawać. Wpływ na żywotność rozrządu ma bowiem kilka czynników.

  • Styl jazdy. Kwestia ta jest bardzo często bagatelizowana. Różnica między tak zwanym niedzielnym kierowcą a osobą, która jeździ agresywnie, dużo i porusza się po różnych nawierzchniach jest ogromna. W przypadku intensywnej jazdy, generowane obciążenia są nieporównywalnie większe niż podczas spokojnego poruszania się po ternach miejskich. Wszystko to oczywiście wpływa na kondycję rozrządu.
  • Wiek samochodu. Gdy dysponujemy pojazdem wiekowym, warto skrócić wspomniane wcześniej limity eksploatacji. Najlepiej sprawę tę skonsultować z mechanikiem. W wielu przypadkach zalecane skrócenie okresów między wymianami rozrządu wynosi nawet 30 procent.
  • Czas eksploatacji. Jeśli nawet jeździmy niewiele, a nasz samochód jest względnie nowy, pasek rozrządu i tak będzie ulegał zużyciu. Pod wpływem czasu i innych kluczowych czynników materiał, z którego wykonywany jest pasek (najczęściej guma) zmienia swoje właściwości. Jego struktura się osłabia, co oczywiście prowadzi do zwiększenia ryzyka zerwania. Wszystko to sprawia, że producenci pasków podają informację na temat żywotność, która jest niezależna od poziomu eksploatacji.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione wyżej czynniki, należy stwierdzić, że wymiana paska często jest kwestią bardzo indywidualną. Dlatego też należy dokonać jego wymiany, jeżeli:

  • minął termin przydatności,
  • na powierzchni paska znajdują się pęknięcie, przetarcia lub gdy jest uszkodzony w inny sposób,
  • kupiliśmy samochód używany bez potwierdzonej historii serwisowej lub z wyzerowanym przebiegiem,
  • pasek jest mocno zabrudzony, na przykład olejem,
  • minął wskazany przez producenta przebieg.

Niezależnie od wieku i stanu naszego auta, powinniśmy regularnie sprawdzać, jak prezentuje się pasek. Regularna analiza jego stanu pozwoli uniknąć wielu przykrych konsekwencji.

Wymiana rozrządu

Pasek nie jest jednym elementem, który należy wymieniać. Czasem pojawia się konieczność wymiany całego rozrządu. Jakie elementy wchodzą w jego skład?

  • Ramię i rolka napinacza
  • Rolka prowadząca
  • Uszczelniacze wałka rozrządu
  • Pompa wody (jeżeli jest napędzana paskiem),
  • Uszczelki.

Podczas wymiany rozrządu możemy posłużyć się zarówno elementami oryginalnymi, jak i zamiennikami. Te pierwsze gwarantują nam odpowiednią wytrzymałość mechaniczną oraz prawidłowe działanie. Są jednak drogie, dlatego wiele osób decyduje się na zamienniki.

Nie ma w tym nic złego. Pamiętać należy jednak o tym, aby decydować się wyłącznie na części odpowiedniej jakości, przygotowane przez renomowanego producenta. Na rynku jest wiele produktów, które kuszą przede wszystkim bardzo niską ceną. W rzeczywistości jednak początkowe oszczędności szybko okazują się wyłącznie pozorne, ponieważ rozrząd ulega bardzo szybkim awariom, które mogą skończyć się poważnym uszkodzeniem silnika.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Oczywiście uszkodzenia rozrządu nie zawsze widoczne są gołym okiem. Dlatego też często najważniejsze jest obserwowanie zachowania samego samochodu. Najczęstszym objawem zużycia jest generowanie przez rolki napinaczy charakterystycznych pisków. Alarmujące powinny być również wycieki oleju w okolicach paska – w sposób znaczący wpływa on bowiem na osłabienie struktury paska, co oczywiście poskutkuje jego zerwaniem.

Pasek rozrządu może ulec zniszczeniu również przez działanie ciała obcego, które znajdzie się w układzie. Awarię spowodować możemy my sami, na przykład poprzez uruchamianie auta na popych. W takiej sytuacji obciążenie układu jest o wiele większe, niż w normalnych warunkach, co może doprowadzić do poważnych szkód, na przykład zerwania paska.

Dlaczego wymiana rozrządu jest ważna?

Jak już powiedzieliśmy, omawiany układ pełni bardzo ważna rolę, dlatego bez niego niemożliwa jest prawidłowa praca silnika. Argumentów za obserwowaniem stanu rozrządu dostarczają konsekwencje ewentualnych awarii.

Skrzywienie wałka rozrządu, zgięcie zaworów, dziury w tłoku – to tylko kilka możliwych konsekwencji zerwanego paska rozrządu. W skrajnych wypadkach dojść może do całkowitego zniszczenia silnika. Wszystko to sprawia, że okresowa wymiana układu okaże się jak najbardziej opłacalna. Co daje wymiana rozrządu? Pewność, że najważniejsze elementy będą w dalszym ciągu wykonywały zadania związane z obsługą silnika.

Wymiana rozrządu - jaki koszt?

Nie można jednoznacznie stwierdzić, ile cała operacja będzie nas kosztować. Na ostateczną cenę wpływają bowiem takie czynniki jak rodzaj silnika, wiek auta oraz sposób wymiany (czy decydujemy się na wykorzystanie całkiem nowego rozrządu czy może chodzi nam wyłącznie o wymianę niektórych elementów). Nieco inaczej będzie prezentowała się wymiana rozrządu Golfa 4 niż w przypadku Peugeota 307.

Przyjmuje się jednak, że średni koszt całej operacji wynosi od 700 do 1000 złotych (pod uwagę wzięta została opłata za części oraz robocizna). Nieco więcej (o jakieś 500-600 złotych) muszą zapłacić posiadacze samochodów napędzanych silnikami dieselowymi.

Pamiętajmy jednak o tym, że cena nie jest w tym przypadku najważniejsza. Jeżeli wybieramy się do serwisu samochodowego, powinniśmy zdecydować się na ten, który cieszy się dobrą opinią. Oznacza to bowiem, że mechanicy korzystają z wysokiej jakości części, nie zaś z najtańszych rozwiązań, które zagwarantują nam więcej szkód niż pożytku.

  • Czy przy wymianie rozrządu trzeba wymienić olej? Przyjmuje się, że w przypadku tego typu operacji wymianie podlega wszystko, także olej. Wszystko po to, aby nowy układ pracował w jak najlepszych warunkach,
  • Czy przy wymianie rozrządu trzeba wymienić pompę wody? Jest ona istotnym elementem rozrządu, więc jeśli wymianie podlega pasek, napinacze, rolki, to pompa również musi zostać wymieniona, nawet jeśli wydaje na się, że wszystko z nią w porządku. Jeśli tego nie zrobimy, stanie się ona elementem najbardziej narażonym na przyszłe awarie.
  • Czy wymiana rozrządu ma wpływ na spalanie? W przypadku prawidłowo wykonanej usługi, nowy rozrząd nie powinien mieć wpływu na spalanie. Inaczej wygląda sytuacja, gdy mechanik popełni błąd, przez co na przykład napinacze generują większe opory mechaniczne. W takiej sytuacji spalanie może się zwiększyć.

Tego typu awaria może się bardzo źle skończyć, na przykład uszkodzeniem istotnych elementów silnika (często konieczna jest wymiana całej głowicy silnika), nie mówiąc już o samym fakcie uziemienia pojazdu. Wszystko to sprawia, że regularne analizowanie kondycji paska powinno mieć dla nas znaczenie priorytetowe. Niestety, spora część kierowców kieruje się wyłącznie zaleceniami producenta, dlatego paskiem rozrządu zaczynają interesować się wtedy, gdy auto wyjeździ odpowiedni limit lub gdy dochodzi do awarii.

Żeby nie dopuścić do poważnych strat, nie możemy więc tego tematu bagatelizować. Zanim jednak przejdziemy do odpowiedzi na pytanie, kiedy wymiana paska rozrządy okaże się potrzebna, należy zastanowić się, o czym w ogóle mówimy.

Pasek rozrządu – za co odpowiada?

Mówiąc ogólnie, jest on odpowiedzialny za synchronizację wałka rozrządu i wału korbowego. Umożliwia to otwieranie i zamykanie zaworów silnika w odpowiednim momencie. Odbywa się to podczas pracy tłoków, które umieszczone są w cylindrach silnika. Do cylindrów dostarczana jest mieszanka paliwowo-powietrzna – następnie dochodzi do wykorzystania mieszanki i usunięcia produktów reakcji spalania bezpośrednio z cylindrów.

Gdyby nie układ rozrządu, tłoki uderzałyby we wspomniane wcześniej otwierające i zamykające się zawory, co oczywiście doprowadziłoby do poważnych szkód.

Wymiana paska rozrządu – co jaki czas?

Pomimo faktu, że paski rozrządu przygotowywane są obecnie w oparciu o niezwykle wytrzymałe materiały (np. kevlar), w dalszym ciągu są podatne na wpływ rozmaitych czynników szkodliwych, które doprowadzają do ich zużycia. Mowa w tym miejscu przede wszystkim o różnego rodzaju uszkodzeniach mechanicznych oraz zanieczyszczeniach.

Ze względu na konstrukcję dzisiejszych silników, zerwanie paska rozrządu prowadzi do tak dużych strat, że w wielu sytuacjach silnik nadaje się do wymiany. Wszystko to sprawia, że kwestię związaną z wymianą paska należy traktować poważnie.

Jak już wspomnieliśmy, wiele osób kieruje się przede wszystkim zaleceniami producentów. Ci zaś swoje interwały podają w zależności od jakości paska. Niektórzy zalecają jego wymianę co 100 tysięcy kilometrów, inny co 150 tysięcy. W niektórych modelach samochodów (przede wszystkim w tych najnowszych), podawane są nawet wartości przekraczające wartości 200 tysięcy kilometrów! Czy warto kierować się tymi zaleceniami? Nie zawsze.

Wymiana paska rozrządu – czynniki decydujące

Jak bowiem pokazuje rzeczywistość, sprawa jest zdecydowanie bardziej skomplikowana, niż może się wydawać. Wpływ na żywotność rozrządu ma bowiem kilka czynników.

  • Styl jazdy. Kwestia ta jest bardzo często bagatelizowana. Różnica między tak zwanym niedzielnym kierowcą a osobą, która jeździ agresywnie, dużo i porusza się po różnych nawierzchniach jest ogromna. W przypadku intensywnej jazdy, generowane obciążenia są nieporównywalnie większe niż podczas spokojnego poruszania się po ternach miejskich. Wszystko to oczywiście wpływa na kondycję rozrządu.
  • Wiek samochodu. Gdy dysponujemy pojazdem wiekowym, warto skrócić wspomniane wcześniej limity eksploatacji. Najlepiej sprawę tę skonsultować z mechanikiem. W wielu przypadkach zalecane skrócenie okresów między wymianami rozrządu wynosi nawet 30 procent.
  • Czas eksploatacji. Jeśli nawet jeździmy niewiele, a nasz samochód jest względnie nowy, pasek rozrządu i tak będzie ulegał zużyciu. Pod wpływem czasu i innych kluczowych czynników materiał, z którego wykonywany jest pasek (najczęściej guma) zmienia swoje właściwości. Jego struktura się osłabia, co oczywiście prowadzi do zwiększenia ryzyka zerwania. Wszystko to sprawia, że producenci pasków podają informację na temat żywotność, która jest niezależna od poziomu eksploatacji.

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione wyżej czynniki, należy stwierdzić, że wymiana paska często jest kwestią bardzo indywidualną. Dlatego też należy dokonać jego wymiany, jeżeli:

  • minął termin przydatności,
  • na powierzchni paska znajdują się pęknięcie, przetarcia lub gdy jest uszkodzony w inny sposób,
  • kupiliśmy samochód używany bez potwierdzonej historii serwisowej lub z wyzerowanym przebiegiem,
  • pasek jest mocno zabrudzony, na przykład olejem,
  • minął wskazany przez producenta przebieg.

Niezależnie od wieku i stanu naszego auta, powinniśmy regularnie sprawdzać, jak prezentuje się pasek. Regularna analiza jego stanu pozwoli uniknąć wielu przykrych konsekwencji.

Wymiana rozrządu

Pasek nie jest jednym elementem, który należy wymieniać. Czasem pojawia się konieczność wymiany całego rozrządu. Jakie elementy wchodzą w jego skład?

  • Ramię i rolka napinacza
  • Rolka prowadząca
  • Uszczelniacze wałka rozrządu
  • Pompa wody (jeżeli jest napędzana paskiem),
  • Uszczelki.

Podczas wymiany rozrządu możemy posłużyć się zarówno elementami oryginalnymi, jak i zamiennikami. Te pierwsze gwarantują nam odpowiednią wytrzymałość mechaniczną oraz prawidłowe działanie. Są jednak drogie, dlatego wiele osób decyduje się na zamienniki.

Nie ma w tym nic złego. Pamiętać należy jednak o tym, aby decydować się wyłącznie na części odpowiedniej jakości, przygotowane przez renomowanego producenta. Na rynku jest wiele produktów, które kuszą przede wszystkim bardzo niską ceną. W rzeczywistości jednak początkowe oszczędności szybko okazują się wyłącznie pozorne, ponieważ rozrząd ulega bardzo szybkim awariom, które mogą skończyć się poważnym uszkodzeniem silnika.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Oczywiście uszkodzenia rozrządu nie zawsze widoczne są gołym okiem. Dlatego też często najważniejsze jest obserwowanie zachowania samego samochodu. Najczęstszym objawem zużycia jest generowanie przez rolki napinaczy charakterystycznych pisków. Alarmujące powinny być również wycieki oleju w okolicach paska – w sposób znaczący wpływa on bowiem na osłabienie struktury paska, co oczywiście poskutkuje jego zerwaniem.

Pasek rozrządu może ulec zniszczeniu również przez działanie ciała obcego, które znajdzie się w układzie. Awarię spowodować możemy my sami, na przykład poprzez uruchamianie auta na popych. W takiej sytuacji obciążenie układu jest o wiele większe, niż w normalnych warunkach, co może doprowadzić do poważnych szkód, na przykład zerwania paska.

Dlaczego wymiana rozrządu jest ważna?

Jak już powiedzieliśmy, omawiany układ pełni bardzo ważna rolę, dlatego bez niego niemożliwa jest prawidłowa praca silnika. Argumentów za obserwowaniem stanu rozrządu dostarczają konsekwencje ewentualnych awarii.

Skrzywienie wałka rozrządu, zgięcie zaworów, dziury w tłoku – to tylko kilka możliwych konsekwencji zerwanego paska rozrządu. W skrajnych wypadkach dojść może do całkowitego zniszczenia silnika. Wszystko to sprawia, że okresowa wymiana układu okaże się jak najbardziej opłacalna. Co daje wymiana rozrządu? Pewność, że najważniejsze elementy będą w dalszym ciągu wykonywały zadania związane z obsługą silnika.

Wymiana rozrządu - jaki koszt?

Nie można jednoznacznie stwierdzić, ile cała operacja będzie nas kosztować. Na ostateczną cenę wpływają bowiem takie czynniki jak rodzaj silnika, wiek auta oraz sposób wymiany (czy decydujemy się na wykorzystanie całkiem nowego rozrządu czy może chodzi nam wyłącznie o wymianę niektórych elementów). Nieco inaczej będzie prezentowała się wymiana rozrządu Golfa 4 niż w przypadku Peugeota 307.

Przyjmuje się jednak, że średni koszt całej operacji wynosi od 700 do 1000 złotych (pod uwagę wzięta została opłata za części oraz robocizna). Nieco więcej (o jakieś 500-600 złotych) muszą zapłacić posiadacze samochodów napędzanych silnikami dieselowymi.

Pamiętajmy jednak o tym, że cena nie jest w tym przypadku najważniejsza. Jeżeli wybieramy się do serwisu samochodowego, powinniśmy zdecydować się na ten, który cieszy się dobrą opinią. Oznacza to bowiem, że mechanicy korzystają z wysokiej jakości części, nie zaś z najtańszych rozwiązań, które zagwarantują nam więcej szkód niż pożytku.

  • Czy przy wymianie rozrządu trzeba wymienić olej? Przyjmuje się, że w przypadku tego typu operacji wymianie podlega wszystko, także olej. Wszystko po to, aby nowy układ pracował w jak najlepszych warunkach,
  • Czy przy wymianie rozrządu trzeba wymienić pompę wody? Jest ona istotnym elementem rozrządu, więc jeśli wymianie podlega pasek, napinacze, rolki, to pompa również musi zostać wymieniona, nawet jeśli wydaje na się, że wszystko z nią w porządku. Jeśli tego nie zrobimy, stanie się ona elementem najbardziej narażonym na przyszłe awarie.
  • Czy wymiana rozrządu ma wpływ na spalanie? W przypadku prawidłowo wykonanej usługi, nowy rozrząd nie powinien mieć wpływu na spalanie. Inaczej wygląda sytuacja, gdy mechanik popełni błąd, przez co na przykład napinacze generują większe opory mechaniczne. W takiej sytuacji spalanie może się zwiększyć.
Kategoria: Poradniki
Data: 31.07.2017
Social