http://www.motoria.pl/wiadomosc/zawieszenie-samochodu-jeden-z-najwazniejszych-ukladow/5327/ 2017-08-01 13:34:46.000000

Zawieszenie samochodu - jeden z najważniejszych układów.

Wpływ na zachowanie samochodu, komfort jazdy, a także jej bezpieczeństwa ma przede wszystkim zawieszenie. Z tego też względu pełni ono niezwykle ważną rolę – warto zastanowić się nad jego budową oraz najczęstszymi usterkami.

Co to jest zawieszenie samochodu?

Mówiąc w sposób ogólny, są to wszystkie elementy, które łącza koła z pozostałymi układami pojazdu. Co ważne, zawieszenie przenosi energię generowaną przez koła do nadwozia. Wszystko to sprawia, że zawieszenie wpływa na sterowność samochodu, jego przyczepność oraz zachowanie na drodze.

Podkreślić należy, że w samochodach wykorzystywane są układy różnego rodzaju. Główny podział dotyczy przede wszystkim dwóch z nich:

  • zawieszenie samochodowe zależne – w tej konstrukcji koła znajdujące się na przedniej osi są połączone z osią tylną, dlatego oddziałują wzajemnie na siebie.
  • zawieszenie samochodowe niezależne -  w tym przypadku koła nie są ze sobą w żaden sposób połączone, dlatego działają w sposób niezależny.

Wymienić możemy jeszcze zawieszenie półzależne, w którym jedno koło w osi tylko w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło.

Jak nietrudno można wywnioskować, zawieszenie zależne jest układem o zdecydowanie mniejszym stopniu zaawansowania. Dlatego też składa się z małej liczby elementów, co w pewien sposób ogranicza jego awaryjność. W przypadku układów niezależnych, komponentów jest znacznie więcej – działają one w sposób sprawniejszy i bardzie nowoczesny, jednak mogą one ulec awarii na więcej sposobów.

Zawieszenie samochodu – budowa

Po wyjaśnieniu, czym jest omawiany układ, należy przejść do tego, jak zbudowane jest zawieszenie samochodu. Wbrew pozorom, na jego konstrukcję składa się wiele istotnych elementów.

Wahacze

Łączą one zwrotnicę z nadwoziem. Ze względu na różne sposoby mocowania kół, wahacz przyjmuje pozycję ukośną, poprzeczną lub wzdłużną. W każdym przypadku, na wahaczy znajdują się specjalne tuleje wykonane z metalu i gumy. Ich zadaniem jest redukowanie wszelkich drgań, które są generowane podczas jazdy.

Oczywiście w konstrukcji zawieszenie występuje kilka wahaczy – mają one bezpośredni wpływ na poruszanie się kół, dlatego decydują o komforcie poruszania się po drodze.

Tuleje wahacza

Jak już wspomnieliśmy, odpowiadają one za zmniejszanie wpływu drgań powstających podczas jazdy. Pomimo stosunkowo niewielkie budowy, przejmują one niemal cały ciężar samochodu. Stanowią bowiem swego rodzaju połączenie zawieszenia z nadwoziem. Gdy więc ulegają zniszczeniu, kierowanie samochodem staje się w sposób znaczący utrudnione.

Sworzeń wahacza

Jego zadaniem jest stabilne połączenie wahacza ze zwrotnicą. Pełni również rolę amortyzująca oba elementy. Wszystko to sprawia, że ma on ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Jeżeli działania nieprawidłowo, zachowanie kół może być nieprzewidywalne.

Łącznik stabilizatora

Jak sama nazwa wskazuje, łączy on stabilizator z wahaczem (w niektórych samochodach montowany jest on bezpośrednio do amortyzatora).

Sprawność łączenia jest bardzo ważna, ponieważ stabilizator odpowiada za uniemożliwienie powstania przechyłów poprzecznych podczas skrętów samochodu. Dzięki niemu obciążenie podczas takie jazdy przenoszone jest na wszystkie koła, co prowadzi do zmniejszenia przechyłu. Jego rola jest szczególnie istotne, gdy pojazd porusza się po łuku.

Sprężyna

A raczej układ sprężyn, których zadaniem jest tłumienie ruchu tak zwanych mas nieresorowanych – są to wszystkie podzespołu znajdują się między zawieszeniem a jezdnią.

Amortyzatory

Pełnią one podobne zadania, co sprężyny – odpowiadają jednak za tłumienie drgań przenoszonych bezpośrednio na nadwozie. Mają również wpływ na przyczepność pojazdu.  Wszystko to sprawia, że zarówno sprężyny, jak i amortyzatory wpływają nie tylko na komfort jady, ale przede wszystkim na jej bezpieczeństwo. Dlatego też regularna analiza ich stanu jest bardzo ważna.

Końcówka drążka kierowniczego

Służy ona do połączenia zwrotnicy koła samochodowego z drążkiem kierowniczym, dlatego ma bezpośredni wpływ na proces skręcania. Gdy na kierownicy czujemy zbyt duży luz, może to oznaczać, że końcówka uległa zużyciu. W takiej sytuacji konieczna jest jej natychmiastowa wymiana, ponieważ może grozić to wypadkiem.

Piasta i łożysko koła

Pierwszy element stanowi część koła napędowego, która jest łączona z wahaczem oraz przegubem. Wszystko to sprawia, że odpowiada za obracanie się koła. Zadaniem łożyska jest natomiast redukowanie oporów toczenia. Dzięki temu chroni koło przed szybkim zużyciem.

Najczęstsze awarie

Zawieszenie samochodu osobowego pełni niezwykle ważną funkcję. To od niego zależy bowiem komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego w sytuacji, gdy auto nie zachowuje się tak, jak powinno, pogorszeniu ulega jego sterowność bądź droga hamowania zostaje wydłużona, należy reagować bardzo szybko i dążyć do wyeliminowania wszelkich usterek.

Podkreślić należy przy tym, że każdy element zawieszenia może ulec awarii, które powstają podczas eksploatacji pojazdu. Warto pokrótce przeanalizować, co dokładnie psuje się w poszczególnych elementach i w jaki sposób możemy doprowadzić je do stanu używalności.

  • Wahacze – trudno wpłynąć na ich szybsze zużycie. Psują się one bowiem zwyczajnie podczas eksploatacji. Po pewnym czasie ich powierzchnia pęka bądź ulega skręceniu. Bardzo duży wpływ na wahacze ma również wilgoć, która prowadzi do powstania korozji. Gdy zostaną uszkodzone, należy je jak najszybciej wymienić.
  • Tuleje wahacza – podobnie jak wahacze, po pewnym czasie ulegają zużyciu. Proces ten możemy przyspieszyć wtedy, gdy bardzo często poruszamy się po nieprzystosowanych drogach pełnych dziur bądź kamieni. Gdy podczas jazdy słyszymy głośne stukanie, a przy ruszaniu dochodzi do szarpania, oznacza to, że muszą zostać wymienione.
  • Sworzeń wahacza – w przypadku tego elementu jakość dróg, po których się poruszamy również ma ogromne znaczenie. Pamiętać należy, że awaria sworznia może mieć poważne konsekwencje. Gdy nie funkcjonuje prawidłowo, koła zachowują się nieprzewidywalnie, co oczywiście jest bardzo niebezpieczne. Wszystko to sprawia, że należy szczególnie dokładnie wykrywać wszelkie ewentualne objawy zużycia sworznia. Związane są one najczęściej ze stukaniem podczas jazdy.
  • Łącznik stabilizatora – powinien być regularnie wymieniany, ponieważ niesprawny łącznik pogorszy stabilność jazdy podczas wykonywania skrętów.
  • Sprężyny i amortyzatory – zużywają się w wyniku intensywnej eksploatacji. W przypadku niesprawnych amortyzatorów, dojść może do wycieku oleju.

Co to jest zawieszenie samochodu?

Mówiąc w sposób ogólny, są to wszystkie elementy, które łącza koła z pozostałymi układami pojazdu. Co ważne, zawieszenie przenosi energię generowaną przez koła do nadwozia. Wszystko to sprawia, że zawieszenie wpływa na sterowność samochodu, jego przyczepność oraz zachowanie na drodze.

Podkreślić należy, że w samochodach wykorzystywane są układy różnego rodzaju. Główny podział dotyczy przede wszystkim dwóch z nich:

  • zawieszenie samochodowe zależne – w tej konstrukcji koła znajdujące się na przedniej osi są połączone z osią tylną, dlatego oddziałują wzajemnie na siebie.
  • zawieszenie samochodowe niezależne -  w tym przypadku koła nie są ze sobą w żaden sposób połączone, dlatego działają w sposób niezależny.

Wymienić możemy jeszcze zawieszenie półzależne, w którym jedno koło w osi tylko w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło.

Jak nietrudno można wywnioskować, zawieszenie zależne jest układem o zdecydowanie mniejszym stopniu zaawansowania. Dlatego też składa się z małej liczby elementów, co w pewien sposób ogranicza jego awaryjność. W przypadku układów niezależnych, komponentów jest znacznie więcej – działają one w sposób sprawniejszy i bardzie nowoczesny, jednak mogą one ulec awarii na więcej sposobów.

Zawieszenie samochodu – budowa

Po wyjaśnieniu, czym jest omawiany układ, należy przejść do tego, jak zbudowane jest zawieszenie samochodu. Wbrew pozorom, na jego konstrukcję składa się wiele istotnych elementów.

Wahacze

Łączą one zwrotnicę z nadwoziem. Ze względu na różne sposoby mocowania kół, wahacz przyjmuje pozycję ukośną, poprzeczną lub wzdłużną. W każdym przypadku, na wahaczy znajdują się specjalne tuleje wykonane z metalu i gumy. Ich zadaniem jest redukowanie wszelkich drgań, które są generowane podczas jazdy.

Oczywiście w konstrukcji zawieszenie występuje kilka wahaczy – mają one bezpośredni wpływ na poruszanie się kół, dlatego decydują o komforcie poruszania się po drodze.

Tuleje wahacza

Jak już wspomnieliśmy, odpowiadają one za zmniejszanie wpływu drgań powstających podczas jazdy. Pomimo stosunkowo niewielkie budowy, przejmują one niemal cały ciężar samochodu. Stanowią bowiem swego rodzaju połączenie zawieszenia z nadwoziem. Gdy więc ulegają zniszczeniu, kierowanie samochodem staje się w sposób znaczący utrudnione.

Sworzeń wahacza

Jego zadaniem jest stabilne połączenie wahacza ze zwrotnicą. Pełni również rolę amortyzująca oba elementy. Wszystko to sprawia, że ma on ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Jeżeli działania nieprawidłowo, zachowanie kół może być nieprzewidywalne.

Łącznik stabilizatora

Jak sama nazwa wskazuje, łączy on stabilizator z wahaczem (w niektórych samochodach montowany jest on bezpośrednio do amortyzatora).

Sprawność łączenia jest bardzo ważna, ponieważ stabilizator odpowiada za uniemożliwienie powstania przechyłów poprzecznych podczas skrętów samochodu. Dzięki niemu obciążenie podczas takie jazdy przenoszone jest na wszystkie koła, co prowadzi do zmniejszenia przechyłu. Jego rola jest szczególnie istotne, gdy pojazd porusza się po łuku.

Sprężyna

A raczej układ sprężyn, których zadaniem jest tłumienie ruchu tak zwanych mas nieresorowanych – są to wszystkie podzespołu znajdują się między zawieszeniem a jezdnią.

Amortyzatory

Pełnią one podobne zadania, co sprężyny – odpowiadają jednak za tłumienie drgań przenoszonych bezpośrednio na nadwozie. Mają również wpływ na przyczepność pojazdu.  Wszystko to sprawia, że zarówno sprężyny, jak i amortyzatory wpływają nie tylko na komfort jady, ale przede wszystkim na jej bezpieczeństwo. Dlatego też regularna analiza ich stanu jest bardzo ważna.

Końcówka drążka kierowniczego

Służy ona do połączenia zwrotnicy koła samochodowego z drążkiem kierowniczym, dlatego ma bezpośredni wpływ na proces skręcania. Gdy na kierownicy czujemy zbyt duży luz, może to oznaczać, że końcówka uległa zużyciu. W takiej sytuacji konieczna jest jej natychmiastowa wymiana, ponieważ może grozić to wypadkiem.

Piasta i łożysko koła

Pierwszy element stanowi część koła napędowego, która jest łączona z wahaczem oraz przegubem. Wszystko to sprawia, że odpowiada za obracanie się koła. Zadaniem łożyska jest natomiast redukowanie oporów toczenia. Dzięki temu chroni koło przed szybkim zużyciem.

Najczęstsze awarie

Zawieszenie samochodu osobowego pełni niezwykle ważną funkcję. To od niego zależy bowiem komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego w sytuacji, gdy auto nie zachowuje się tak, jak powinno, pogorszeniu ulega jego sterowność bądź droga hamowania zostaje wydłużona, należy reagować bardzo szybko i dążyć do wyeliminowania wszelkich usterek.

Podkreślić należy przy tym, że każdy element zawieszenia może ulec awarii, które powstają podczas eksploatacji pojazdu. Warto pokrótce przeanalizować, co dokładnie psuje się w poszczególnych elementach i w jaki sposób możemy doprowadzić je do stanu używalności.

  • Wahacze – trudno wpłynąć na ich szybsze zużycie. Psują się one bowiem zwyczajnie podczas eksploatacji. Po pewnym czasie ich powierzchnia pęka bądź ulega skręceniu. Bardzo duży wpływ na wahacze ma również wilgoć, która prowadzi do powstania korozji. Gdy zostaną uszkodzone, należy je jak najszybciej wymienić.
  • Tuleje wahacza – podobnie jak wahacze, po pewnym czasie ulegają zużyciu. Proces ten możemy przyspieszyć wtedy, gdy bardzo często poruszamy się po nieprzystosowanych drogach pełnych dziur bądź kamieni. Gdy podczas jazdy słyszymy głośne stukanie, a przy ruszaniu dochodzi do szarpania, oznacza to, że muszą zostać wymienione.
  • Sworzeń wahacza – w przypadku tego elementu jakość dróg, po których się poruszamy również ma ogromne znaczenie. Pamiętać należy, że awaria sworznia może mieć poważne konsekwencje. Gdy nie funkcjonuje prawidłowo, koła zachowują się nieprzewidywalnie, co oczywiście jest bardzo niebezpieczne. Wszystko to sprawia, że należy szczególnie dokładnie wykrywać wszelkie ewentualne objawy zużycia sworznia. Związane są one najczęściej ze stukaniem podczas jazdy.
  • Łącznik stabilizatora – powinien być regularnie wymieniany, ponieważ niesprawny łącznik pogorszy stabilność jazdy podczas wykonywania skrętów.
  • Sprężyny i amortyzatory – zużywają się w wyniku intensywnej eksploatacji. W przypadku niesprawnych amortyzatorów, dojść może do wycieku oleju.
Kategoria: Poradniki
Data: 31.07.2017
Social
0 ocen
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.