Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/czujniki-parkowania-do-samochodu-jak-wybrac-jakie-najlepsze/4742/ 2019-04-10 12:16:14.000000

Czujniki parkowania do samochodu – jak wybrać? Jakie najlepsze?

Parkowanie samochodu tyłem to czynność, która wielu kierowcom spędza sen z powiek. Nawet Ci doświadczeni mogą mieć problemy z wjechaniem na miejsce postojowe, zwłaszcza w zatłoczonym mieście czy ciasnym parkingu podziemnym. Z pomocą przychodzą czujniki parkowania. Nie dają one co prawda 100 procentowej ochrony przed kraksą, ułatwiają jednak manewr parkowania tyłem. Jaki sprzęt sprawdzi się zatem najlepiej?

Jaki czujnik parkowania wybrać?

Podstawowym zadaniem czujników parkowania jest informowanie kierowcy za pomocą sygnałów dźwiękowych (a czasem i świetlnych) o tym, że zbliża się do przeszkody – drzewa, ściany, słupka czy innego auta. Dzięki temu systemowi wspomagania kierowcy podjęte manewry parkowania i cofania stają się łatwiejsze do wykonania i bezpieczniejsze.

W miarę zbliżania się do przeszkody komunikat dźwiękowy wydawany przez czujniki staje się coraz głośniejszy i częstszy. W niektórych urządzeniach dźwiękowi temu towarzyszą również sygnały świetlne, na przykład miganie diody LED.

Zazwyczaj czujniki parkowania są fabrycznie montowane w droższych samochodach. Jednak coraz więcej producentów aut decyduje się na ich zastosowanie nie tylko w pojazdach klasy premium, ale także w samochodach kompaktowych i rodzinnych. Jeśli jednak nasz pojazd nie został fabrycznie wyposażony w tego typu sprzęt, możemy samodzielnie wybrać urządzenie najlepiej dostosowane do naszego samochodu, preferencji i możliwości finansowych.

Kupując czujniki parkowania do samochodu osobowego, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów, które uczynią nasz wybór trafionym:

  • rodzaj – w pierwszej kolejności musimy się zastanowić, czy chcemy zakupić zestaw czujników na tył czy na tył i przód. Najczęściej kierowcy wybierają opcję tylko na tył, gdyż to właśnie podczas cofania istnieje największe ryzyko stłuczki. Jeśli jednak szukamy bardziej profesjonalnych rozwiązań, warto zakupić czujniki na tył i przód – najnowsze tego typu zestawy wyposażone są nawet w sześć lub osiem sensorów, co sprawia, że nie będziemy mieć żadnych problemów z cofaniem i parkowaniem tyłem oraz przodem. Takie rozwiązanie może okazać się przydatne w dużych autach, typu SUV, gdzie z uwagi na pokaźną maskę możemy mieć pewne trudności z zaparkowaniem przodem.
  • zasięg – to najważniejszy element, na jaki musimy zwrócić uwagę podczas zakupu czujników. Dobrej jakości sprzęt charakteryzuje się zasięgiem od 1,5 do 2 metrów. Urządzenia o mniejszym zasięgu nie sprawdzą się, gdyż mogą nas poinformować o przeszkodzie zbyt późno, przez co będziemy mieć niewiele czasu na reakcję. Z kolei czujniki parkowania do samochodu o zasięgu większym niż 2 metry będą nas informowały o przeszkodzie za wcześnie, a trzeba powiedzieć, że sygnał dźwiękowy wydawany przez sprzęt tego typu nie należy do najprzyjemniejszych dla ucha. Odpowiedni zasięg czujników sprawi, że nasze reakcje na pojawiające się niebezpieczeństwo będą adekwatne, a manewr cofania lub parkowania przebiegnie sprawnie i bez żadnych problemów. Co do zasady, lepiej unikać najtańszych modeli, nawet tych oferujących optymalny zasięg. Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, iż będą one niewłaściwie określać odległość pomiędzy samochodem a przeszkodą, co może doprowadzić do stłuczki.
  • liczba czujników – im więcej czujników zamontujemy, tym dokładniejszy pomiar zyskamy. Najczęściej stosowaną opcją jest system z czterema sensorami i wyświetlaczem, który wskazuje odległość od przeszkody i miejsce (kierunek), gdzie się ona znajduje, co pomaga uniknąć stłuczki. Dzięki takiemu rozwiązaniu mamy możliwość zainstalowania czujników w narożnikach zderzaka, co czyni manewr cofania/parkowania dokładniejszym. Na rynku dostępne są zestawy wyposażone w 2 do 8 sensorów. To, na jaką ich liczbę ostatecznie się zdecydujemy, zależy przede wszystkim od naszych indywidualnych preferencji i umiejętności parkowania, a także możliwości finansowych. Im więcej czujników bowiem, tym droższy jest zestaw. Wpływ na liczbę czujników powinna mieć także wielkość auta. Im większymi gabarytami charakteryzuje się samochód, tym więcej sensorów należy zainstalować. Dzięki temu zyskamy precyzyjne odczyty.
  • wyświetlacz – kupując zestaw czujników parkowania (cofania) warto zdecydować się na taki, który będzie wyposażony w wyświetlacz. Dzięki temu będziemy wiedzieć nie tylko, że zbliżamy się do przeszkody, ale również, jaka odległość dzieli nas od niej. Wskazane zostanie również to, z której strony znajduje się przeszkoda. Informacje te pozwolą nam w porę zareagować i skontrolować wykonywanie manewru. Taki wyświetlacz montowany jest zazwyczaj na desce rozdzielczej, dlatego warto zadbać o to, aby nie miał zbyt dużych rozmiarów. Wielkość ekranu sięgająca 2-3 cali w zupełności wystarczy do odczytania wszystkich informacji, a przy tym nie zabiorą wiele miejsca, co jest istotne, gdy decydujemy się na zamontowanie także innego sprzętu elektronicznego, takiego jak nawigacja czy kamera. Ważny jest również wybór miejsca montażu wyświetlacza na desce rozdzielczej. Powinno ono umożliwiać swobodną obserwację, a zarazem nie rozpraszać kierowcy w trakcie jazdy lub nie zasłaniać innych elementów wyposażenia znajdujących się na desce rozdzielczej. Pamiętajmy także o tym, że w słoneczny dzień możemy mieć problemy z odczytaniem zapisów na wyświetlaczu. Warto zatem zadbać o to, aby był on wyposażony w regulację jasności lub specjalny tryb ustawień, który dostosuje go do warunków świetlnych. Regulacja jasności przyda się także nocą. Dzięki tej funkcji w trakcie jazdy po zmroku wyświetlacz nie będzie nas oślepiał. Ekran może być również wbudowany w lusterko wsteczne. W takim wypadku wyświetlacz będzie się uruchamiał po włączeniu biegu wstecznego. Zaletą takiego zestawu jest przede wszystkim to, iż nie zabiera miejsca na desce rozdzielczej.
  • kąt widzenia czujników – w przypadku bardzo dobrych jakościowo sensorów może on wynieść nawet do 110 stopni w pionie i poziomie, co pozwoli precyzyjnie określić odległość od przeszkody.
  • funkcja wyłączenia dźwięków – sygnał dźwiękowy wydawany przez czujniki może okazać się dla niektórych kierowców bardzo nieprzyjemny. Warto zatem wyposażyć się w system, który umożliwi regulację głośności lub całkowite wyłączenie dźwięku. Jeśli chcemy, aby w tym drugim przypadku czujniki spełniały swoją rolę, muszą być wyposażone w wyświetlacz lub ostrzegający sygnał świetlny. W przeciwnym razie nie będziemy wiedzieli, że zbliżamy się do przeszkody.
  • regulacja wysokości czułości czujników – centralka sterująca wyposażona w taką funkcję pozwala
  • sposób montażu – co do zasady wyróżniamy dwa sposoby montażu czujników. Pierwszy –tradycyjny – polega na wierceniu otworów w zderzaku i umieszczania w tym miejscach czujników. Na rynku dostępna jest również druga opcja, czyli czujnik cofania bez wiercenia. Tego typu produkty montuje się w ramce tablicy rejestracyjnej. Takie rozwiązanie sprawia, że instalacja sensorów jest niezwykle łatwa. Nie trzeba bowiem trudzić się z przeprowadzaniem kabla przez całą kabinę samochodową. Co więcej tradycyjne wiercenie może doprowadzić w przypadku nowych pojazdów do utraty gwarancji na samochód, co nie ma miejsca, jeśli zamontujemy czujniki na tablicy rejestracyjnej. Takie rozwiązanie sprawdza się również w niektórych starszych modelach aut, gdzie odkręcenia zderzaka po to, aby wywiercić w nim otwory na sensory, może okazać się niezwykle czasochłonną czynnością. W przypadku drugiego typu montażu niezbędna będzie zatem nieco zmodyfikowana ramka na tablicę rejestracyjną. Nie musimy się jednak obawiać, iż wizualnie będzie ona znacząco odbiegać od standardowych rozwiązań. Problemem okazać się może jednak to, iż zestawy tego typu nieco gorzej wskazują odległość między samochodem a przeszkodami z boku pojazdu. Niestety nie da się całkowicie uniknąć okablowania. Nawet jeśli zdecydujemy się na czujnik cofania bezprzewodowy, który łączy się z sygnalizatorem dźwiękowym (sygnalizatorem świetlnym, wyświetlaczem) przy pomocy fal radiowych a nie kabla, i tak musimy podłączyć urządzenie do instalacji elektrycznej samochodu. Takie rozwiązanie sprawia jednak, że sensory i centralę sterującą można zamontować z tyłu pojazdu i połączyć z sygnalizatorem dźwiękowym (wyświetlaczem) w kabinie bez kabli.
  • dodatkowe inteligentne funkcje – chodzi tu głównie o systemy, które sprawią, że czujniki będą w stanie odróżnić hak holowniczy czy bagażnik rowerowy od rzeczywistej przeszkody. Jeśli takowej funkcji nie ma, może się okazać, iż po włączeniu biegu wstecznego, sensor automatycznie wykryje hak czy bagażnik rowerowy jako przeszkodę.
  • kolor – znakomita większość dostępnych na rynku czujników cofania (parkowania) występuje w kolorze czarnym, dlatego jeśli instalujemy je na zderzaku w odmiennym kolorze, przed montażem należy je pomalować tak, aby zanadto się nie odznaczały. Wówczas cała konstrukcja będzie się prezentowała estetycznie.

Czujnik ultradźwiękowy czy elektromagnetyczny – co wybrać?

Podstawowym aspektem, który różni te dwa modele, jest sposób wykrywania przeszkody. Sensor ultradźwiękowy wysyła fale ultradźwiękowe, które odbijają się od przeszkody i wracają do czujnika. W ten sposób system mierzy prędkość wracającej fali, co pozwala na określenie odległości dzielącej samochód i przeszkodę.

W przypadku czujników elektromagnetycznych zastosowanie znajduje specjalna metalowa taśma, którą montuje się na wewnętrznej stronie zderzaka – jest ona samoprzylepna, więc jej instalacja jest prosta. Działa ona jak antena, stale wysyłając i odbierając fale, które gdy zbliżamy się do przeszkody są przetwarzane przez przetwornik na sygnał dźwiękowy.

Taka konstrukcja sprawia, że elektromagnetyczne czujniki nie wymagają konserwacji, która jest istotna w przypadku sensorów ultradźwiękowych. Jeśli będą one zabrudzone, precyzyjne zmierzenie odległości pomiędzy przeszkodą a samochodem może okazać się niemożliwe. Co więcej zdarzają się przypadki, w których za przeszkodę uznają one liście czy też kamienie, przez co ich odczyt jest zaburzony.

Jaki czujnik do parkowania do mercedesa, opla, forda?

Czujniki parkowania to urządzenia, które można zainstalować praktycznie w każdym modelu samochodu, niezależnie od jego marki. Producenci oferują bowiem sprzęt odpowiedni do każdego typu samochodu.

Zastanawiając się, jaki czujnik parkowania będzie odpowiadał wymaganiom konkretnej marki, na przykład bmw, audi, vw czy citroena, możemy skorzystać z dwóch rozwiązań. Pierwsze to zakup czujnika dedykowanemu konkretnemu modelowi samochodu, drugie to nabycie sensora uniwersalnego. Ta wszechstronność zastosowania wcale nie oznacza, iż jest to produkt gorszej jakości. Po prostu jego konstrukcja umożliwia montaż w różnych modelach samochodów.

Po czym poznać dobry zestaw do parkowania? Cena

Wyższa cena urządzenia oznacza zazwyczaj bardziej precyzyjne odczyty i lepsze skalibrowanie, co umożliwia łatwe i bezpieczne parkowanie samochodu. Co więcej droższe zestawy zazwyczaj wyposażone są w wyświetlacz, większą liczbę czujników oraz dodatkowe funkcje, które nie tylko czynią odczyt bardziej precyzyjnym, ale zapewniają również komfortowy montaż i obsługę danego urządzenia.

Czujnik cofania – jaka firma?

Na rynku działa wielu producentów czujników cofania (parkowania), stąd też zróżnicowanie cenowe i jakościowe tego sprzętu. Zdecydować możemy się zatem na markowe produkty, a także sprzęt od mniej rozpoznawalnych producentów. Przed dokonaniem wyboru warto jednak dobrze przyjrzeć się specyfikacji produktu, aby nie przepłacić.

Dużą popularnością cieszą się producenci tacy jak: Blow, Valeo, Conrad, Easy Park, Noxon, Steel Mate, Exus, czy też RTX. Również firmy takie jak Bosch, Parktronik, Phantom, Maxicar, Vertex czy też Dexo produkują sprzęt, który zyskał rzeszę zadowolonych klientów. Tak szeroki asortyment sprawia, że każdy kierujący może dostosować zestaw najlepiej odpowiadający jego potrzebom i możliwościom finansowym.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)