http://www.motoria.pl/wiadomosc/czym-grozi-wyciek-oleju-silnikowego/5322/ 2017-07-31 13:19:38.000000

Czym grozi wyciek oleju silnikowego?

Aby samochód działał sprawnie, wymaga stosowania płynów eksploatacyjnych. Najważniejszym spośród nich jest olej silnikowy, dzięki któremu jednostka napędowa może pracować. Z tego względu niezwykle niebezpieczną sytuacją jest jego wyciek. Czym to grozi?

Jak rozpoznać, ze w samochodzie dochodzi do wycieku oleju?

Z uwagi na fakt, iż olej silnikowy pełni w samochodzie istotne role, warto systematycznie kontrolować jego poziom i sprawdzać, czy przypadkiem nie doszło do wycieku. Co do zasady przyjmuje się, iż poziom oleju silnikowego powinien być kontrolowany co 50 godzin pracy silnika. Najlepiej jednak robić to co 25 godzin. Jeżeli w trakcie tych kontroli okazuje się, iż oleju ciągle brakuje, możemy przypuszczać, iż dochodzi do wycieków oleju.

Z ostateczną oceną trzeba jednak być ostrożnym. Silnik bowiem stale zużywa olej. Z tych względów producenci samochodów ustalili pewne normy zużycia, które pomogą nam określić, czy mamy do czynienia z nadmiernym poborem oleju. W wielu przypadkach za normalne uważa się zużycie na poziomie 1 litra na 1000 kilometrów.

Starsze i mocno zużyte samochody mogą jednak zużywać więcej oleju. Aby silnik pracował bez zarzutu i miał odpowiednie smarowanie, potrzeba bowiem znacznej ilości płynu. Z tych względów dobrą praktyką jest po prostu obserwowanie miejsc, w których najczęściej może dojść do wycieku, co pozwoli nam w porę zareagować.

Podstawową oznaką wycieku oleju są czarne plamy pod samochodem. Czasem, z uwagi na rodzaj podłoża, trudno je zauważyć. Dlatego warto rozłożyć pod pojazdem gazety (na przykład na noc) i obserwować, czy pojawią się na nich plamy oleju.

Kontrolować trzeba również to, czy do wycieku nie dochodzi w silniku. Jeśli na jednostce napędowej zauważymy gęstą, klejącą się i brudną maź, możemy być pewni, iż doszło do rozszczelnienia układu, czego konsekwencją jest właśnie wyciek oleju.

Ponadto jednym z objawów ubytku oleju silnikowego jest podniesienie temperatury silnika. Nasz niepokój budzić powinna również zwiększona częstotliwość uruchamiania się wentylatora chłodnicy, co da się zaobserwować zwłaszcza latem. O ubytku oleju świadczyć może także czarny kolor spalin.

Dlaczego nie wolno lekceważyć wycieków oleju silnikowego?

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. Pełni bowiem wiele istotnych funkcji. Jest odpowiedzialny za optymalne smarowanie poszczególnych elementów jednostki napędowej. Zapewnia tym samym ich optymalną pracę.

Ponadto olej silnikowy:

  • zabezpiecza silnik przed korozją,
  • odbiera nagromadzone ciepło,
  • usuwa zanieczyszczenia, które są przekazywane do filtra oleju,
  • uszczelnia komorę spalania,
  • tłumi wibracje silnika.

Konsekwencją wycieku oleju silnikowego będzie jego zbyt mała ilość. Doprowadzi ona do szybszego zużywania się jednostki napędowej. W skrajnych przypadkach, jeśli w porę nie interweniujemy, może dojść nawet do zatarcia silnika. Zazwyczaj wówczas naprawa jest nieopłacalna. Wyciek oleju jest zatem bardzo niebezpieczny.

Co więcej płyn może zabrudzić pasek wieloklinowy lub pasek rozrządu, czego konsekwencją może być nawet ich pęknięcie. Zerwanie paska rozrządu podczas jazdy grozi całkowitym zniszczeniem silnika. To kolejny aspekt, który potwierdza, iż nie wolno lekceważyć wycieków oleju silnikowego, nawet jeśli są one niewielkie.

Wyciekający olej silnikowy stanowi zagrożenie, nie tylko dla jednostki napędowej, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Plama oleju na jezdni może doprowadzić do tego, iż inny kierowca wpadnie w poślizg, co jest niezwykle niebezpieczne. Nie warto zatem bagatelizować wycieków oleju silnikowego.

Najczęstsze miejsca wycieków oleju silnikowego

Aby łatwiej było nam zapobiegać niebezpiecznym konsekwencjom wycieku oleju silnikowego, warto wiedzieć, w jakich miejscach najczęściej dochodzi do nich:

  • miska olejowa – jest dosyć częstą przyczyną wycieków oleju, na co wpływa przede wszystkim jej położenie oraz kondycja, w jakiej się znajduje. W trakcie jazdy, zwłaszcza po nierównym lub nieutwardzonym terenie, łatwo ulega uszkodzeniom, co prowadzi do ubytku oleju. Do pęknięcia miski może dojść także w wyniku uderzenia kamieniem. Z tym rodzajem uszkodzeń mamy często do czynienia, jeśli silnik nie jest wyposażony w osłony. Aby nie dochodziło do tego typu sytuacji, trzeba zamontować nową uszczelkę miski olejowej. Czasem jednak to nie wystarcza i konieczny jest montaż nowej miski olejowej wraz z uszczelką. Warto również zainstalować osłony silnika. Montuje się je za pomocą specjalnych spinek, dzięki czemu czynność ta nie nastręcza trudności.
  • podkładka korka spustowego oleju – rozwiązanie problemu jest wówczas proste – wystarczy wymienić podkładkę na nową. Aby zapobiegać uszkodzeniom podkładki korka spustowego oleju, warto systematycznie wymieniać element na nowy – najlepiej przy każdej wymianie oleju silnikowego.
  • bagnet poziomu oleju – jeśli dojdzie do uszkodzenia jego obudowy, może to być przyczyną wycieku oleju. Pozostaje nam zatem zakup nowego egzemplarza.
  • pokrywa głowicy silnika – aby pozbyć się problemu oleju wyciekającego spod pokrywy głowicy silnika, trzeba po prostu wymienić uszczelkę, która stanowi źródło problemu i znajduje się pod pokrywą głowicy silnika.
  • simmeringi wału korbowego – ich uszkodzenie również może powodować wyciek oleju silnikowego, co zdarza się zwłaszcza w starszych modelach samochodów. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia pierwszego simmeringa wału korbowego, olej silnikowy może zabrudzić pasek rozrządu. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest wymiana uszczelki wału korbowego na nową, co nie obejdzie się bez demontażu rozrządu. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia drugiego (tylnego) simmeringa wału korbowego, jego wymiana może okazać się o wiele bardziej kosztowna. Wymaga bowiem demontażu skrzyni biegów.
  • turbosprężarka – w przypadku samochodów z turbodoładowaniem przyczyną wycieku oleju silnikowego może być zużyta turbosprężarka. W takiej sytuacji, w zależności od stopnia uszkodzenia elementu, będziemy mogli zdecydować się na naprawę (regenerację) turbosprężarki lub jej wymianę na nową. Dodatkowo po zamontowaniu części trzeba sprawdzić, w jakim stanie jest intercooler, czyli chłodnica powietrza turbiny, oraz węża, który doprowadza olej do turbiny.

Nawet niewielki wyciek oleju silnikowego może zaburzyć pracę jednostki napędowej, z czasem prowadząc do jej całkowitego zniszczenia. Nie warto zatem bagatelizować problemu i szybko zlokalizować jego źródło, dzięki czemu zapobiegniemy przykrym konsekwencjom.

Jak rozpoznać, ze w samochodzie dochodzi do wycieku oleju?

Z uwagi na fakt, iż olej silnikowy pełni w samochodzie istotne role, warto systematycznie kontrolować jego poziom i sprawdzać, czy przypadkiem nie doszło do wycieku. Co do zasady przyjmuje się, iż poziom oleju silnikowego powinien być kontrolowany co 50 godzin pracy silnika. Najlepiej jednak robić to co 25 godzin. Jeżeli w trakcie tych kontroli okazuje się, iż oleju ciągle brakuje, możemy przypuszczać, iż dochodzi do wycieków oleju.

Z ostateczną oceną trzeba jednak być ostrożnym. Silnik bowiem stale zużywa olej. Z tych względów producenci samochodów ustalili pewne normy zużycia, które pomogą nam określić, czy mamy do czynienia z nadmiernym poborem oleju. W wielu przypadkach za normalne uważa się zużycie na poziomie 1 litra na 1000 kilometrów.

Starsze i mocno zużyte samochody mogą jednak zużywać więcej oleju. Aby silnik pracował bez zarzutu i miał odpowiednie smarowanie, potrzeba bowiem znacznej ilości płynu. Z tych względów dobrą praktyką jest po prostu obserwowanie miejsc, w których najczęściej może dojść do wycieku, co pozwoli nam w porę zareagować.

Podstawową oznaką wycieku oleju są czarne plamy pod samochodem. Czasem, z uwagi na rodzaj podłoża, trudno je zauważyć. Dlatego warto rozłożyć pod pojazdem gazety (na przykład na noc) i obserwować, czy pojawią się na nich plamy oleju.

Kontrolować trzeba również to, czy do wycieku nie dochodzi w silniku. Jeśli na jednostce napędowej zauważymy gęstą, klejącą się i brudną maź, możemy być pewni, iż doszło do rozszczelnienia układu, czego konsekwencją jest właśnie wyciek oleju.

Ponadto jednym z objawów ubytku oleju silnikowego jest podniesienie temperatury silnika. Nasz niepokój budzić powinna również zwiększona częstotliwość uruchamiania się wentylatora chłodnicy, co da się zaobserwować zwłaszcza latem. O ubytku oleju świadczyć może także czarny kolor spalin.

Dlaczego nie wolno lekceważyć wycieków oleju silnikowego?

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. Pełni bowiem wiele istotnych funkcji. Jest odpowiedzialny za optymalne smarowanie poszczególnych elementów jednostki napędowej. Zapewnia tym samym ich optymalną pracę.

Ponadto olej silnikowy:

  • zabezpiecza silnik przed korozją,
  • odbiera nagromadzone ciepło,
  • usuwa zanieczyszczenia, które są przekazywane do filtra oleju,
  • uszczelnia komorę spalania,
  • tłumi wibracje silnika.

Konsekwencją wycieku oleju silnikowego będzie jego zbyt mała ilość. Doprowadzi ona do szybszego zużywania się jednostki napędowej. W skrajnych przypadkach, jeśli w porę nie interweniujemy, może dojść nawet do zatarcia silnika. Zazwyczaj wówczas naprawa jest nieopłacalna. Wyciek oleju jest zatem bardzo niebezpieczny.

Co więcej płyn może zabrudzić pasek wieloklinowy lub pasek rozrządu, czego konsekwencją może być nawet ich pęknięcie. Zerwanie paska rozrządu podczas jazdy grozi całkowitym zniszczeniem silnika. To kolejny aspekt, który potwierdza, iż nie wolno lekceważyć wycieków oleju silnikowego, nawet jeśli są one niewielkie.

Wyciekający olej silnikowy stanowi zagrożenie, nie tylko dla jednostki napędowej, ale także dla innych uczestników ruchu drogowego. Plama oleju na jezdni może doprowadzić do tego, iż inny kierowca wpadnie w poślizg, co jest niezwykle niebezpieczne. Nie warto zatem bagatelizować wycieków oleju silnikowego.

Najczęstsze miejsca wycieków oleju silnikowego

Aby łatwiej było nam zapobiegać niebezpiecznym konsekwencjom wycieku oleju silnikowego, warto wiedzieć, w jakich miejscach najczęściej dochodzi do nich:

  • miska olejowa – jest dosyć częstą przyczyną wycieków oleju, na co wpływa przede wszystkim jej położenie oraz kondycja, w jakiej się znajduje. W trakcie jazdy, zwłaszcza po nierównym lub nieutwardzonym terenie, łatwo ulega uszkodzeniom, co prowadzi do ubytku oleju. Do pęknięcia miski może dojść także w wyniku uderzenia kamieniem. Z tym rodzajem uszkodzeń mamy często do czynienia, jeśli silnik nie jest wyposażony w osłony. Aby nie dochodziło do tego typu sytuacji, trzeba zamontować nową uszczelkę miski olejowej. Czasem jednak to nie wystarcza i konieczny jest montaż nowej miski olejowej wraz z uszczelką. Warto również zainstalować osłony silnika. Montuje się je za pomocą specjalnych spinek, dzięki czemu czynność ta nie nastręcza trudności.
  • podkładka korka spustowego oleju – rozwiązanie problemu jest wówczas proste – wystarczy wymienić podkładkę na nową. Aby zapobiegać uszkodzeniom podkładki korka spustowego oleju, warto systematycznie wymieniać element na nowy – najlepiej przy każdej wymianie oleju silnikowego.
  • bagnet poziomu oleju – jeśli dojdzie do uszkodzenia jego obudowy, może to być przyczyną wycieku oleju. Pozostaje nam zatem zakup nowego egzemplarza.
  • pokrywa głowicy silnika – aby pozbyć się problemu oleju wyciekającego spod pokrywy głowicy silnika, trzeba po prostu wymienić uszczelkę, która stanowi źródło problemu i znajduje się pod pokrywą głowicy silnika.
  • simmeringi wału korbowego – ich uszkodzenie również może powodować wyciek oleju silnikowego, co zdarza się zwłaszcza w starszych modelach samochodów. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia pierwszego simmeringa wału korbowego, olej silnikowy może zabrudzić pasek rozrządu. W takiej sytuacji jedynym rozwiązaniem jest wymiana uszczelki wału korbowego na nową, co nie obejdzie się bez demontażu rozrządu. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia drugiego (tylnego) simmeringa wału korbowego, jego wymiana może okazać się o wiele bardziej kosztowna. Wymaga bowiem demontażu skrzyni biegów.
  • turbosprężarka – w przypadku samochodów z turbodoładowaniem przyczyną wycieku oleju silnikowego może być zużyta turbosprężarka. W takiej sytuacji, w zależności od stopnia uszkodzenia elementu, będziemy mogli zdecydować się na naprawę (regenerację) turbosprężarki lub jej wymianę na nową. Dodatkowo po zamontowaniu części trzeba sprawdzić, w jakim stanie jest intercooler, czyli chłodnica powietrza turbiny, oraz węża, który doprowadza olej do turbiny.

Nawet niewielki wyciek oleju silnikowego może zaburzyć pracę jednostki napędowej, z czasem prowadząc do jej całkowitego zniszczenia. Nie warto zatem bagatelizować problemu i szybko zlokalizować jego źródło, dzięki czemu zapobiegniemy przykrym konsekwencjom.

Kategoria: Poradniki
Data: 31.07.2017
Social
5,0
1 ocena
Moja ocena
Lista komentarzy jest pusta.