Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/jak-odkrecic-filtr-oleju/12742/ 2018-12-17 08:59:49.000000

Jak odkręcić filtr oleju?

Zbagatelizowanie konieczności regularnej wymiany filtra oleju może doprowadzić do wielu poważnych usterek, których koszt okaże się naprawdę spory. Wszystko to sprawia, że warto zastanowić się, jak często powinna odbywać się wymiana i jak ją wykonać.

Zanim jednak do tego dojdziemy, pokrótce wyjaśnimy, za co odpowiada omawiany element. Filtr ten jest wykorzystywany do filtracji oleju, a także usuwania wszelkich zanieczyszczeń, które pochodzą z zewnątrz i nie zostały pochłonięte przez filtr powietrza.

Pamiętać musimy o tym, że każdy samochód korzysta z nieco innych filtrów, dlatego przed zakupem nowego elementu warto dokładnie prześledzić instrukcję pojazdu. Oczywiście na rynku znaleźć można modele różnej jakości, toteż dobrym rozwiązaniem okaże się wybór filtrów wykonanych przez sprawdzonych, uznanych producentów.

Kiedy wymienić filtr oleju?

Przechodzimy do niezwykle ważnej kwestii, która niestety przez wielu kierowców jest bagatelizowana. Jak się jednak okazuje, filtr powinien być przez nas wymieniany za każdym razem, gdy wlewamy nowy olej.

Jeśli chcemy wlać olej do starego filtra, musimy zdawać sobie sprawę, że nagromadzone wcześniej zanieczyszczenia zostaną rozprowadzone po silniku, co oczywiście może doprowadzić do obniżenia jego wydajności, a także ewentualnych awarii. Sam olej powinien być wymieniany po przejechaniu mniej więcej 15-30 tysięcy złotych lub przynajmniej raz w roku.

Co potrzebujemy do wymiany oleju?

Wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia całej operacji jest uzależnione od wybranej metody. Jeśli chcemy wymienić olej metodą grawitacyjną, potrzebny nam będzie korek miski olejowej, klucz do odkręcenia filtra, puste naczynie, nowy olej, a także filtr z uszczelką. Skuteczniejsza okaże się jednak metoda polegająca na wyssaniu starego oleju – do tego musimy zakupić specjalną wysysarkę.

Ile kosztuje taki sprzęt? Modele najtańsze zakupimy za kilkadziesiąt złotych. Są to ręczne wysysarki, które budową przypominają nieco strzykawki. Urządzenia automatycznie kosztują od 400 do ponad tysiąca złotych.

Jak odkręcić i wymienić filtr oleju?

Skoro wszystkie niezbędne narzędzia mamy już skompletowane, możemy przejść do wymiany filtra. W tym celu lepiej skorzystać z kanału, jeśli jednak nie mamy do niego dostępu, musimy zaopatrzyć się w podnośnik.

Gdy pod samochodem znajdziemy już miskę olejową, musimy zająć się śrubą, która ją zatyka. Podczas odkręcania śruby należy pod miskę podstawić pojemnik na wyciekający olej. Jeśli korzystamy z wysysarki, sprawa jest znacznie prostsza. Nie musimy bowiem schodzić pod samochód – wystarczy odkręcić korek wlewu i przystawić do niej urządzenie.

Gdy olej zostanie usunięty, możemy przejść do filtra, który również znajduje się pod samochodem. Jego odkręcenie może być trudniejsze, niż nam się wydaje, dlatego dobrym pomysłem okaże się użycie specjalnego klucza łańcuchowego. Przydatne okażą się klucz nasadowy. Na rynku dostępne są modele dedykowane, które znacząco ułatwią cały proces. Jak odkręcić filtr oleju bez klucza? Skorzystać możemy z paska klinowego lub spróbować przebić filtr śrubokrętem, a następnie użyć klucza żabki.

Uszczelkę filtra warto posmarować olejem, następnie wkręcamy nowy filtr i przechodzimy do wlewania nowego oleju. Na koniec pozostaje nam tylko uruchomić samochód.

Warto podkreślić, że odkręcanie filtra oleju w większości pojazdów wygląda tak samo, niezależnie od tego, czy jesteśmy posiadaczami Golfa 4, Passata B5, Mondeo MK3 czy tez motocykla. Co ciekawe, w niektórych modelach BMW do filtra dostaniemy się także od góry. Cały proces nie jest specjalnie trudny i czasochłonny, dlatego warto przy wymianie oleju pokusić się również o zamontowanie nowego filtra. Z pewnością okaże się to korzystne dla kondycji naszego auta.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)