http://www.motoria.pl/wiadomosc/jak-przygotowac-klimatyzacje-do-sezonu/4890/ 2017-06-07 10:13:17.000000

Jak przygotować klimatyzację do sezonu?

Słoneczny i upalny dzień to dla kierowcy udręczenie. Żar lejący się z nieba może skutecznie dekoncentrować i sprawia, że jazda samochodem nie daje nam żadnej przyjemności. Wybawieniem z tej sytuacji jest klimatyzacja, oczywiście pod warunkiem, że działa prawidłowo. Jak przygotować układ klimatyzacji, aby w gorące dni cieszyć się przyjemnie chłodnym powietrzem?

Dlaczego przegląd klimatyzacji jest ważny?

Aby klimatyzacja pełniła swoją podstawową funkcję, czyli chłodziła wnętrze kabiny w trakcie upalnych dni, warto regularnie przeprowadzać jej przeglądy. Wystarczy raz w roku, najlepiej przed nadejściem sezonu letniego, zanim jeszcze wysokie temperatury uprzykrzą nam jazdę.

Część kierowców optuje jednak za inną częstotliwością dokonywania przeglądów. Według nich wystarczy to robić raz na dwa lata. Jeśli jednak często używamy klimatyzacji, może okazać się to niewystarczające. Wówczas warto zdecydować się na pierwszą opcję.

Sprawdzenie stanu klimatyzacji nie tylko gwarantuje jej prawidłowe działanie, ale także sprawia, że z kratek nawiewu nie wydobywa się nieprzyjemny zapach, który może się pojawić, jeśli zwlekamy z serwisowaniem układu. Coroczne przeglądy klimatyzacji sprawiają, że pracuje ona w sposób efektywny. Musimy bowiem pamiętać, że w ciągu roku straty czynnika chłodzącego mogą wynosić od 10-15%, co w znaczący sposób przekłada się na zmniejszoną sprawność jej działania.

Nie chodzi jedynie o komfort codziennego podróżowania, ale także o prawidłową pracę innych części układu klimatyzacji, w tym zwłaszcza sprężarki. Czynnik chłodzący pełni bowiem także funkcję nośnika oleju, którego podstawowym zadaniem jest odpowiednie smarowanie kompresora i sprężarki. Bez tego może dojść do awarii sprężarki, której koszty naprawy sięgają nawet kilku tysięcy złotych.

Z tych względów klimatyzację należy włączać także zimą – co najmniej 1-2 razy w miesiącu. Jeśli tego nie robiliśmy, przed sezonem letnim koniecznie musimy przeprowadzić przegląd układu. Może się bowiem okazać, że doprowadziliśmy do groźnego w skutkach rozszczelnienia systemu klimatyzacji.

Dzięki corocznemu przeglądowi klimatyzacji zyskujemy pewność, iż w układzie nie rozwijają się  bakterie, wirusy, grzyby, roztocza, pleśń oraz inne substancje, które w negatywny sposób wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie. Są one niejednokrotnie przyczyną powstawania alergii, zwłaszcza u małych dzieci, u których system odpornościowy jest szczególnie wrażliwy na wszelkiego rodzaju drobnoustroje.

Jakie zabiegi warto przeprowadzić, aby przygotować klimatyzację do sezonu letniego?

Aby przygotować klimatyzację do sezonu letniego, należy pamiętać o wykonaniu kliku ważnych czynności, które pozwolą nam zachować jej sprawność. Oto najważniejsze:

  • wymiana filtru kabinowego – jesień i zima to pory roku, które szczególnie dają się we znaki kanalikom wentylacyjnym. W tym czasie są one narażone na różnego rodzaju zabrudzenia, mogące doprowadzić do sytuacji, w której zostaną one częściowo lub całkowicie zatkane. Można wówczas zaobserwować spadek efektywności działania klimatyzacji. W samochodzie pojawia się również wilgoć. Aby tego uniknąć, należy regularnie wymieniać filtr kabinowy, najlepiej na wiosnę lub przed nadejściem sezonu letniego. Dzięki temu zapobiegniemy sytuacji, w której filtr stanie się istną wylęgarnią drobnoustrojów. O systematycznej wymianie filtra kabinowego nie powinny zapominać przede wszystkim alergicy i osoby podróżujące z małymi dziećmi. Są to bowiem użytkownicy samochodów najbardziej narażeni na szkodliwy wpływ bakterii, grzybów, pleśni i roztoczy. Wymiana filtra pozwoli na także na poprawę jakości powietrza, które wpada do kabiny. Ceny filtrów kabinowych wahają się od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych w zależności od tego, czy wybieramy produkt renomowanych producentów czy też tańszy zamiennik. Przy zakupie tego elementu należy pamiętać o tym, aby dobrać filtr kabinowy dopasowany do marki i modelu naszego samochodu.
  • usuwanie grzybów i pleśni – bardzo dobrym sposobem na pozbycie się wszelkiego rodzaju drobnoustrojów, nie tylko pleśni, grzybów i roztoczy, ale także wirusów i bakterii, jest ozonowanie. Zaletą tego zabiegu jest przede wszystkim to, że usuwa on wszelkie niepożądane mikroelementy i odkaża wnętrze, a także odświeża je, niwelując zapach nikotyny, stęchlizny i zgnilizny. Tym sposobem możemy w znaczący sposób podnieść komfort podróżowania przy włączonej klimatyzacji. Nie musimy się bowiem obawiać, iż wydobędzie się z niej jakikolwiek nieprzyjemny zapach. Ozonowanie zazwyczaj przeprowadza się w firmach specjalizujących się w serwisie klimatyzacji. Koszt takiej usługi to 50-100 złotych. Jeśli ozonowanie wydaje nam się zbyt drogim zabiegiem, możemy spróbować rozprawić się z grzybami i pleśnią samodzielnie. W takim wypadku warto zdecydować się na zakup aerozoli do dezynfekcji klimatyzacji. Chociaż producenci przekonują o ich skuteczności, warto mieć na uwadze to, że produkty tego typu przede wszystkim neutralizują brzydkie zapachy, a nie zwalczają szkodliwe drobnoustroje. Skorzystać możemy także z jeszcze jednego sposobu usuwania drobnoustrojów, który daje niesamowite efekty, a czas jego przeprowadzania trwa zaledwie pół godziny. Chodzi o odgrzybianie za pomocą ultradźwięków. Wymagane jest wówczas specjalne urządzenie, które wytwarza ultradźwięki. W efekcie jego pracy powstaje mgła ze środkiem czyszczącym, która dociera nawet do trudnodostępnych miejsc w układzie wentylacji, skutecznie je oczyszczając.
  • czyszczenie chłodnicy klimatyzacji – aby wykonać tę czynność, nie trzeba udawać się do specjalisty. Z powodzeniem bowiem wyczyścimy chłodnicę klimatyzacji samodzielnie. Jeśli element ten nie działa prawidłowo, również i klimatyzacja przestaje być w pełni sprawna. Spada również wydajność całego układu. To, że chłodnica klimatyzacji wymaga systematycznego czyszczenia, determinowane jest jej lokalizacją i budową. Zazwyczaj bowiem jest ona umiejscowiona z przodu pojazdu, a jej konstrukcja wyróżnia się delikatnością. Oznacza to, że podczas codziennej eksploatacji jest narażona na różnego rodzaju uszkodzenia. Szczególne niebezpieczne okazać mogą się uderzenia odpryskujących kamieni i zabrudzenia z błota czy też liście i resztki insektów przyklejone do chłodnicy. Nie należy zapominać także o tym, że brud może oblepić skraplacz, przez co dopływ chłodnego powietrza do układu jest ograniczony. Najlepszą metodą na pozbycie się wszelkiego rodzaju zabrudzeń z chłodnicy klimatyzacji jest zastosowanie myjki ciśnieniowej. Pozwala to w szybki sposób usunąć brud, jednak warto pamiętać o tym, iż zbyt silny strumień wody może uszkodzić plastikowe i elektroniczne elementy chłodnicy. Dlatego warto zachować ostrożność.
  • sprawdzanie temperatury chłodzenia – o tym, w jakiej kondycji znajduje się układ klimatyzacji, podpowie nam badanie poziomu temperatury, które możemy przeprowadzić samodzielnie. Co do zasady przyjmuje się, iż ustawiając maksymalną wydajność układu, temperatura przy wylocie kanałów wentylacyjnych powinna sięgać kilku stopni Celsjusza. Jeśli jest ona zbyt wysoka lub zbyt niska, może to świadczyć o problemach z układem klimatyzacji. Warto wówczas przeprowadzić jej przegląd. Pamiętać musimy jednak o tym, że na wysokość mierzonej temperatury wpływ mogą mieć czynniki atmosferyczne czy też ustawienia wentylatora. Jeśli zatem temperatura nie jest prawidłowa, badanie warto przeprowadzić jeszcze raz – najlepiej w nieco innych warunkach.
  • kontrola szczelności instalacji – przeprowadza się ją w trakcie przeglądu, kiedy ubytek substancji schładzającej jest znaczny. W trakcie kontroli następuje napełnienie układu klimatyzacji specjalnym czynnikiem zawierającym barwnik UV. W ten sposób wykrywa się wszelkie nieszczelności.
  • wymiana lub czyszczenie parownika – parownik to element układu klimatyzacji odpowiadający za rozprężanie czynnika schładzającego. Dzięki niemu spadek temperatury do niskiego poziomu jest możliwy. Prowadzi to jednak do efektu ubocznego, jakim jest skraplanie się wody na ściankach elementu. Aby woda ta nie przedostawała się do wnętrza samochodu, układ odprowadzania usuwa ją poza pojazd, co jest widoczne w postaci plam wody pod samochodem, zwłaszcza latem, kiedy to klimatyzacja jest długo użytkowana. W sytuacji gdy parownik nie działa prawidłowo, bo jest niesprawny lub zabrudzony, odprowadzenie nadmiaru wody nie jest możliwe, przez co przedostaje się ona do wnętrza samochodu. W ten sposób w pojeździe tworzą się optymalne warunki do rozwoju grzybów i pleśni, będących przyczyną brzydkiego zapachu wydobywającego się z klimatyzacji. Aby tego uniknąć niezbędną czynnością jest wymiana bądź wyczyszczenie parownika.

Jeśli wewnątrz samochodu panuje nieprzyjemny zapach, coraz częściej występuje problem zaparowanych szyb, nawiew nie daje optymalnego ochłodzenia lub strumień powietrza z niego płynący nie jest wystarczająco silny, to znak, że układ klimatyzacji nie działa prawidłowo i wymaga przeglądu. W przeciwnym razie może dojść do groźnej w skutkach awarii, której koszty znacząco przewyższają wymianę lub wyczyszczenie poszczególnych części układu.

Dlaczego przegląd klimatyzacji jest ważny?

Aby klimatyzacja pełniła swoją podstawową funkcję, czyli chłodziła wnętrze kabiny w trakcie upalnych dni, warto regularnie przeprowadzać jej przeglądy. Wystarczy raz w roku, najlepiej przed nadejściem sezonu letniego, zanim jeszcze wysokie temperatury uprzykrzą nam jazdę.

Część kierowców optuje jednak za inną częstotliwością dokonywania przeglądów. Według nich wystarczy to robić raz na dwa lata. Jeśli jednak często używamy klimatyzacji, może okazać się to niewystarczające. Wówczas warto zdecydować się na pierwszą opcję.

Sprawdzenie stanu klimatyzacji nie tylko gwarantuje jej prawidłowe działanie, ale także sprawia, że z kratek nawiewu nie wydobywa się nieprzyjemny zapach, który może się pojawić, jeśli zwlekamy z serwisowaniem układu. Coroczne przeglądy klimatyzacji sprawiają, że pracuje ona w sposób efektywny. Musimy bowiem pamiętać, że w ciągu roku straty czynnika chłodzącego mogą wynosić od 10-15%, co w znaczący sposób przekłada się na zmniejszoną sprawność jej działania.

Nie chodzi jedynie o komfort codziennego podróżowania, ale także o prawidłową pracę innych części układu klimatyzacji, w tym zwłaszcza sprężarki. Czynnik chłodzący pełni bowiem także funkcję nośnika oleju, którego podstawowym zadaniem jest odpowiednie smarowanie kompresora i sprężarki. Bez tego może dojść do awarii sprężarki, której koszty naprawy sięgają nawet kilku tysięcy złotych.

Z tych względów klimatyzację należy włączać także zimą – co najmniej 1-2 razy w miesiącu. Jeśli tego nie robiliśmy, przed sezonem letnim koniecznie musimy przeprowadzić przegląd układu. Może się bowiem okazać, że doprowadziliśmy do groźnego w skutkach rozszczelnienia systemu klimatyzacji.

Dzięki corocznemu przeglądowi klimatyzacji zyskujemy pewność, iż w układzie nie rozwijają się  bakterie, wirusy, grzyby, roztocza, pleśń oraz inne substancje, które w negatywny sposób wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie. Są one niejednokrotnie przyczyną powstawania alergii, zwłaszcza u małych dzieci, u których system odpornościowy jest szczególnie wrażliwy na wszelkiego rodzaju drobnoustroje.

Jakie zabiegi warto przeprowadzić, aby przygotować klimatyzację do sezonu letniego?

Aby przygotować klimatyzację do sezonu letniego, należy pamiętać o wykonaniu kliku ważnych czynności, które pozwolą nam zachować jej sprawność. Oto najważniejsze:

  • wymiana filtru kabinowego – jesień i zima to pory roku, które szczególnie dają się we znaki kanalikom wentylacyjnym. W tym czasie są one narażone na różnego rodzaju zabrudzenia, mogące doprowadzić do sytuacji, w której zostaną one częściowo lub całkowicie zatkane. Można wówczas zaobserwować spadek efektywności działania klimatyzacji. W samochodzie pojawia się również wilgoć. Aby tego uniknąć, należy regularnie wymieniać filtr kabinowy, najlepiej na wiosnę lub przed nadejściem sezonu letniego. Dzięki temu zapobiegniemy sytuacji, w której filtr stanie się istną wylęgarnią drobnoustrojów. O systematycznej wymianie filtra kabinowego nie powinny zapominać przede wszystkim alergicy i osoby podróżujące z małymi dziećmi. Są to bowiem użytkownicy samochodów najbardziej narażeni na szkodliwy wpływ bakterii, grzybów, pleśni i roztoczy. Wymiana filtra pozwoli na także na poprawę jakości powietrza, które wpada do kabiny. Ceny filtrów kabinowych wahają się od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych w zależności od tego, czy wybieramy produkt renomowanych producentów czy też tańszy zamiennik. Przy zakupie tego elementu należy pamiętać o tym, aby dobrać filtr kabinowy dopasowany do marki i modelu naszego samochodu.
  • usuwanie grzybów i pleśni – bardzo dobrym sposobem na pozbycie się wszelkiego rodzaju drobnoustrojów, nie tylko pleśni, grzybów i roztoczy, ale także wirusów i bakterii, jest ozonowanie. Zaletą tego zabiegu jest przede wszystkim to, że usuwa on wszelkie niepożądane mikroelementy i odkaża wnętrze, a także odświeża je, niwelując zapach nikotyny, stęchlizny i zgnilizny. Tym sposobem możemy w znaczący sposób podnieść komfort podróżowania przy włączonej klimatyzacji. Nie musimy się bowiem obawiać, iż wydobędzie się z niej jakikolwiek nieprzyjemny zapach. Ozonowanie zazwyczaj przeprowadza się w firmach specjalizujących się w serwisie klimatyzacji. Koszt takiej usługi to 50-100 złotych. Jeśli ozonowanie wydaje nam się zbyt drogim zabiegiem, możemy spróbować rozprawić się z grzybami i pleśnią samodzielnie. W takim wypadku warto zdecydować się na zakup aerozoli do dezynfekcji klimatyzacji. Chociaż producenci przekonują o ich skuteczności, warto mieć na uwadze to, że produkty tego typu przede wszystkim neutralizują brzydkie zapachy, a nie zwalczają szkodliwe drobnoustroje. Skorzystać możemy także z jeszcze jednego sposobu usuwania drobnoustrojów, który daje niesamowite efekty, a czas jego przeprowadzania trwa zaledwie pół godziny. Chodzi o odgrzybianie za pomocą ultradźwięków. Wymagane jest wówczas specjalne urządzenie, które wytwarza ultradźwięki. W efekcie jego pracy powstaje mgła ze środkiem czyszczącym, która dociera nawet do trudnodostępnych miejsc w układzie wentylacji, skutecznie je oczyszczając.
  • czyszczenie chłodnicy klimatyzacji – aby wykonać tę czynność, nie trzeba udawać się do specjalisty. Z powodzeniem bowiem wyczyścimy chłodnicę klimatyzacji samodzielnie. Jeśli element ten nie działa prawidłowo, również i klimatyzacja przestaje być w pełni sprawna. Spada również wydajność całego układu. To, że chłodnica klimatyzacji wymaga systematycznego czyszczenia, determinowane jest jej lokalizacją i budową. Zazwyczaj bowiem jest ona umiejscowiona z przodu pojazdu, a jej konstrukcja wyróżnia się delikatnością. Oznacza to, że podczas codziennej eksploatacji jest narażona na różnego rodzaju uszkodzenia. Szczególne niebezpieczne okazać mogą się uderzenia odpryskujących kamieni i zabrudzenia z błota czy też liście i resztki insektów przyklejone do chłodnicy. Nie należy zapominać także o tym, że brud może oblepić skraplacz, przez co dopływ chłodnego powietrza do układu jest ograniczony. Najlepszą metodą na pozbycie się wszelkiego rodzaju zabrudzeń z chłodnicy klimatyzacji jest zastosowanie myjki ciśnieniowej. Pozwala to w szybki sposób usunąć brud, jednak warto pamiętać o tym, iż zbyt silny strumień wody może uszkodzić plastikowe i elektroniczne elementy chłodnicy. Dlatego warto zachować ostrożność.
  • sprawdzanie temperatury chłodzenia – o tym, w jakiej kondycji znajduje się układ klimatyzacji, podpowie nam badanie poziomu temperatury, które możemy przeprowadzić samodzielnie. Co do zasady przyjmuje się, iż ustawiając maksymalną wydajność układu, temperatura przy wylocie kanałów wentylacyjnych powinna sięgać kilku stopni Celsjusza. Jeśli jest ona zbyt wysoka lub zbyt niska, może to świadczyć o problemach z układem klimatyzacji. Warto wówczas przeprowadzić jej przegląd. Pamiętać musimy jednak o tym, że na wysokość mierzonej temperatury wpływ mogą mieć czynniki atmosferyczne czy też ustawienia wentylatora. Jeśli zatem temperatura nie jest prawidłowa, badanie warto przeprowadzić jeszcze raz – najlepiej w nieco innych warunkach.
  • kontrola szczelności instalacji – przeprowadza się ją w trakcie przeglądu, kiedy ubytek substancji schładzającej jest znaczny. W trakcie kontroli następuje napełnienie układu klimatyzacji specjalnym czynnikiem zawierającym barwnik UV. W ten sposób wykrywa się wszelkie nieszczelności.
  • wymiana lub czyszczenie parownika – parownik to element układu klimatyzacji odpowiadający za rozprężanie czynnika schładzającego. Dzięki niemu spadek temperatury do niskiego poziomu jest możliwy. Prowadzi to jednak do efektu ubocznego, jakim jest skraplanie się wody na ściankach elementu. Aby woda ta nie przedostawała się do wnętrza samochodu, układ odprowadzania usuwa ją poza pojazd, co jest widoczne w postaci plam wody pod samochodem, zwłaszcza latem, kiedy to klimatyzacja jest długo użytkowana. W sytuacji gdy parownik nie działa prawidłowo, bo jest niesprawny lub zabrudzony, odprowadzenie nadmiaru wody nie jest możliwe, przez co przedostaje się ona do wnętrza samochodu. W ten sposób w pojeździe tworzą się optymalne warunki do rozwoju grzybów i pleśni, będących przyczyną brzydkiego zapachu wydobywającego się z klimatyzacji. Aby tego uniknąć niezbędną czynnością jest wymiana bądź wyczyszczenie parownika.

Jeśli wewnątrz samochodu panuje nieprzyjemny zapach, coraz częściej występuje problem zaparowanych szyb, nawiew nie daje optymalnego ochłodzenia lub strumień powietrza z niego płynący nie jest wystarczająco silny, to znak, że układ klimatyzacji nie działa prawidłowo i wymaga przeglądu. W przeciwnym razie może dojść do groźnej w skutkach awarii, której koszty znacząco przewyższają wymianę lub wyczyszczenie poszczególnych części układu.

Kategoria: Poradniki
Data: 06.06.2017
Social