Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/jak-sprawdzic-kondycje-opon/5054/ 2017-07-06 14:50:54.000000

Jak sprawdzić kondycję opon?

Ogumienie to jeden z najważniejszych elementów budowy każdego samochodu. To opony mają bowiem bezpośrednio kontakt z nawierzchnią, po której się poruszamy, dlatego w sposób bezpośredni wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Wszystko to sprawia, że należy regularnie sprawdzać ich stan.

Oczywiście analiza kondycji ogumienia samochodowego nie powinna ograniczyć się do powierzchownego przejrzenia konstrukcji poszczególnych kół. Wszelkie ewentualne zmiany wpływające na obniżenie jakości jazdy nie zawsze są bowiem widoczne na pierwszy rzut oka.

Od czego zacząć sprawdzanie stanu opon?

Pamiętać musimy o tym, że stan opon przekłada się na ogólne zachowanie pojazdu na drodze. Wpływają one między inny na drogę hamowania, przyczepność czy zwrotność. Wszystko to sprawia, że kontrola ich stanu musi być kompleksowa. W jaki sposób powinniśmy się do niej zabrać?

1. Wiek opony

Analizując stan wielu samochodów poruszających się po polskich drogach, śmiało można powiedzieć, że jest to sprawa co najmniej problematyczna. Wiek opon jest bowiem przez nas często bagatelizowany – prowadzi to do sytuacji, że wiele osób eksploatuje opony, które już dawno powinny zostać wymienione.

Ogólnie przyjęta zasada mówi, że maksymalny wiek opon to 10 lat. Po tym czasie nadal mogą być wykorzystane, jednak prowadzą one do znaczącego obniżenia przyczepność i zwrotności samochodu. Wydłużeniu ulega również droga hamowania.

W jaki sposób odczytać wiek opony? W tym celu musimy przeanalizować oznaczenia znajdujące się na jej bocznej powierzchni. Mowa o napisie DOT i następujących po nim cyfrach i literach. Przykładem niech będzie zapis „DOT LX1R 2313”. Nas interesują 4 ostatnie cyfry – dwie pierwsze oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok. W tym przypadku mamy do czynienia z oponami wyprodukowanymi w 23. tygodniu roku 2013.

2. Głębokość bieżnika i stan opon

Zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, poruszać możemy się samochodem, którego głębokość bieżnika nie jest mniejsza niż 1,6 mm. Pamiętać należy jednak o tym, że wpływ na zachowanie auta mają również warunki pogodowe i nawierzchnia, po której się poruszamy. Wszystko to sprawia, że zalecana minimalna głębokość bieżnika wynosi 3-4 mm. W jaki sposób sprawdzić ten parametr? Możliwości są trzy:

  • znacznik zużycia – znajduje się on na bocznej powierzchni opon i jest oznaczany symbolem TMI (czasem używane jest również logo marki bądź symbol trójkąta). W tym miejscu powinien znajdować się gumowy pasek lub zgrubienie umieszczone w rowku bieżnika. Wysokość paska lub zgrubienia wynosi dokładne 1,6 mm, jeżeli więc bieżnik się z nim zrównał, oznacza to, że opona jest zużyta i powinna zostać natychmiast wymieniona. Pamiętajmy o tym, że w sytuacji, gdy podczas kontroli drogowej zmierzona głębokość bieżnika jest mniejsza niż wskaźnik, zostaniemy ukarani mandatem za wykroczenie drogowe.
  • cyfrowy znacznik zużycia – mowa o liczbach wyciętych na bieżniku. Ich głębokość odpowiada ich wartości, dlatego w sytuacji, gdy zostaną starte, możemy ocenić, w jakim stanie znajduje się nasz bieżnik. Jest to dokładniejsza i wygodniejsza metoda mierzenia głębokości bieżnika.
  • głębokościomierz – jest to niewielkich rozmiarów urządzenie, które zagwarantuje nam przeprowadzenie zdecydowanie najbardziej precyzyjnego pomiaru. Jego największą zaletą jest to, że pozwala na szybkie i sprawne dokonanie pomiaru w różnych miejscach opony, dzięki czemu nasza kontrola okaże się kompleksowa.

Poza bieżnikiem, warto sprawdzić również ogólny stan opon. Powinniśmy dokładnie przeanalizować, czy na jej powierzchni znajdują się pęknięcia, większa obtarcia, wgłębienia, pęcherze lub zgrubienia, które mogłyby wpływać na komfort i bezpieczeństwo jazdy (na przykład poprzez znoszenie samochodu na boki). Takie uszkodzenia mogą pojawić się na kilka sposobów, nie tylko tych związanych z dziurami na drogach.

Mogą być one związane chociażby z nieprawidłowym ustawieniem osi. Jeżeli nie jesteśmy przekonani, skąd wszelkie niepojące zmiany się pojawiły, powinniśmy odwiedzić profesjonalny warsztat i zostawić auto na przegląd.

3. Właściwe ciśnienie w oponach

Powinno być zgodne z zaleceniami producenta. Zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie ciśnienie może bowiem doprowadzić do uszkodzeń, obniżenia komfortu jazdy, a nawet strat materialnych, związanych ze zbyt dużym spalaniem benzyny.

Niewłaściwe ciśnienie opon najlepiej obserwowalne jest podczas jazdy. Gdy jego przyczepność bądź zwrotność nie jest taka, jak być powinna, powinniśmy dokonać przeglądu opon. Zgodnie z zaleceniami, ciśnienie należy sprawdzać raz na 2 tygodnie. Jak sprawdzić ciśnienie w oponach? Najlepiej skorzystać z odpowiedniego ciśnieniomierza – na rynku dostępne są urządzenia o kompaktowych rozmiarach, dlatego jego przewożenie nie powinno sprawić nam większych problemów.

Ciśnieniomierz przykładamy do wentyla opony, a następnie odczytujemy uzyskaną wartość. Udać możemy się również na stację benzynową i skorzystać z kompresora. Ważne jest jednak to, aby zaczekać aż opony ostygną. Dlaczego jest to tak istotne? Pod wpływem temperatury, powietrze w oponach ulega rozprężeniu, co może wpłynąć na wiarygodność odczytu.

Co sprawdzić przy samodzielnym przeglądzie opon?

Poza czynnościami, które zostały opisane powyżej, powinniśmy zwrócić uwagę również na to, czy w bieżniku opony nie znajdują się drobne kamyki, żwir czy inne ostre przedmioty. Jeśli je zlokalizujemy, delikatnie usuńmy je z powierzchni bieżnika. W ten sposób unikniemy ewentualności uszkodzenia powierzchni opon.

Konieczne jest również regularne sprawdzanie opon pod kątem tak zwanych uszkodzeń eksploatacyjnych, które powstają w ramach codziennego użytkowania. Sprawdzić należy przede wszystko to, czy opona nie uległa przetarciu bądź przecięciu. W przypadku niewłaściwego ciśnienia, często dochodzi na nieregularnego zużywania bieżnika, co również jest powodem, dla którego opony w większości przypadków powinny zostać wymienione.

Sprawdzanie opon pod względem uszkodzeń fabrycznych

Niekiedy zdarza się, że opona zostaje uszkodzona jeszcze przed użyciem. Mowa tu o wszelkiego rodzaju wadach konstrukcyjnych, które całkowicie dyskwalifikują ogumienie z użycia. Ewentualne uszkodzenia fabryczne możemy wykryć na dwa sposoby.

Pierwszy związany jest z obserwacją jej stanu przy postoju. Najczęściej wadliwe opony uniemożliwiają przeprowadzenie prawidłowego wyważenia. Prowadzą również do szybkiego zużycia elementów zawieszenia oraz łożysk.  Drugi natomiast dotyczy analizy zachowania się samochodu podczas jazdy. Opony mogą generować mocne wibracje, drżenie kierownicy oraz intensywny hałas. Prowadzą również do znoszenia samochodu na którąś ze stron, a nawet do nadmiernego zużycia paliwa.

Uszkodzenia fabryczne nie zawsze mogą zostać usunięte, a już na pewno nie bez odpowiednich narzędzi i profesjonalnej wiedzy. Wszystko to sprawia, że w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości, należy udać się do odpowiedniego zakładu na kontrolę. Pamiętajmy o tym, aby przegląd opon przeprowadzać regularnie. Unikniemy dzięki temu wielu kosztownych i niebezpiecznych nieprzyjemności.

Udostępnij
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)