Udostępnij
Skomentuj

Najczęstsze usterki benzyny – jak zapobiegać i sobie z nimi radzić?

Silniki benzynowe uchodzą za mniej awaryjne niż jednostki wysokoprężne, nie oznacza to, że są wolne od usterek.

Co więcej ich koszty mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych. Które z elementów silnika benzynowego są najbardziej awaryjne, jak rozpoznawać te usterki i jak sobie z nimi radzić?

Elektronika

Z uwagi na fakt, iż współcześnie produkowane silniki benzynowe są coraz nowocześniejsze, mają większą moc, charakteryzują się lepszymi osiągami i mniej palą, wykazują większą podatność na różnego rodzaju usterki. Najbardziej awaryjna jest szeroko pojęta elektronika. Znakomita większość problemów z nią związanych to uszkodzenia elementów, takich jak czujniki:

  • położenia wału korbowego – dzięki informacjom, które dostarcza ustalana jest prędkość obrotowa wału korbowego, na tej podstawie komputer samochodu steruje kątem zapłonu oraz wtryskiem paliwa,
  • spalania stukowego – jego zadaniem jest rozpoznawanie drgań, które powstają w wyniku nieprawidłowego, wybuchowego spalania mieszanki paliwowej celem jego ograniczenia,
  • położenia wału rozrządu – informuje o tym, w jaki aktualnie położeniu znajduje się wał rozrządu, gwarantując stabilną pracę silnika,
  • sondy lambda – mierzy ilość tlenu w spalinach, wysyłając sygnał do komputera, który w zależności od potrzeb koryguje skład mieszanki paliwowej,
  • masy powietrza (inaczej przepływomierza) – określa ilość powietrza zasysanego przez silnik.

1. Objawy awarii

Wśród podstawowych symptomów awarii związanych z elektroniką wymienia się:

  • podwyższone zużycie paliwa,
  • spadek mocy,
  • zaświecenie się kontrolki silnika,
  • zgaśnięcie silnika w trakcie jazdy i jego późniejsze problemy z odpaleniem, co może skutkować koniecznością odholowania pojazdu do warsztatu samochodowego,
  • brak stabilności pracy silnika na biegu jałowym.

2. Naprawa

Jedynym sposobem na pozbycie się usterki, jest po prostu wymiana czujnika na nowy. Nie ma bowiem możliwości jego naprawy, niezależnie od tego, za co dany czujnik odpowiada. W przypadku przepływomierza w niektórych przypadkach wystarczy umyć go specjalnym preparatem celem usunięcia usterki, najczęściej jednak trzeba go wymienić na nowy.

W przypadku montażu nowych czujników istotną kwestią jest podłączenie skanera diagnostycznego. Jego zadaniem jest skasowanie kodu błędu pochodzącego od niewłaściwie działającego, starego czujnika, który został zapamiętany w sterowniku silnika.

3. Koszt naprawy

Koszt wymiany czujnika nie jest wysoki. W zależności od modelu zapłacimy od 100 złotych i w górę. Kiedy jednak przyjdzie nam wymienić klika czujników jednocześnie, może nas to sporo kosztować.

4. Najbardziej awaryjne modele

Wśród modeli samochodów, które najczęściej mają problemy z elektroniką, wymienia się:

  • Citroen C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive,
  • Fiat Panda 1.3 MulitiJet Dynamic,
  • Peugeot 307.

Sterowniki silnika

To kolejne elektroniczne elementy, które charakteryzują się dużą awaryjnością. Przyczyn usterki jest wiele. Awaria może być spowodowana bowiem zainstalowaniem w samochodzie instalacji LPG czy też uszkodzeniem z powodu naturalnego zużycia.

Dosyć częstym problemem są również wady konstrukcyjne, w tym zwłaszcza niewłaściwe umiejscowienie sterownika przez producenta. Sprawia to, że może być on szczególnie podatny na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych, w tym wilgoci, co powoduje jego szybsze zużywanie się.

1. Objawy awarii

Oto podstawowe objawy awarii sterownika silnika:

  • trudności z rozruchem samochodu,
  • nierównomierna praca silnika,
  • gaśnięcie silnika w trakcie pracy,
  • gaśnięcie silnika po rozgrzaniu.

2. Naprawa

Dobrą wiadomością dla kierowców jest to, iż sterownik silnika można naprawić, jednak tylko w niektórych przypadkach. Zazwyczaj jego wymiana na nowy jest koniecznością.

3. Koszt naprawy

Ceny sterowników silnika zaczynają się od około 1500 złotych. Do tej kwoty trzeba doliczyć jeszcze koszty robocizny.

4. Najbardziej awaryjne modele

Oto przykłady samochodów, u których awaria sterownika silnika zdarza się często:

  • VW Passat B6,
  • Mercedes ML W163.

Cewki zapłonowe

Problematyczne bywają również cewki zapłonowe. W tym wypadku mamy jednak ograniczone możliwości zapobiegania awarii, gdyż za usterkę zazwyczaj odpowiada producent, który zastosował elementy wykonane z kiepskiej jakości.

Do uszkodzenia cewek zapłonowych może dojść także w sytuacji zamontowanie niedopasowanych świec iskrowych lub niewłaściwie wykonanej instalacji LPG. Jeśli wykonujemy tego typu naprawę lub modyfikację, warto udać się do specjalistycznego zakładu. Wówczas cewki zapłonowe będą działały prawidłowo.

1. Objawy awarii

Wśród głównych objaw uszkodzenia cewek zapłonowych wymienić można:

  • nierównomierną pracę silnika na biegu jałowym,
  • spadek mocy,
  • zapalenie się kontrolki silnika,
  • trudności z uruchomieniem samochodu.

2. Naprawa

W przypadku cewek zapłonowych konieczna jest wymiana uszkodzonej części na nową.

3. Koszt naprawy

Za jedną cewkę zapłonową zapłacimy kilkaset złotych.

4. Najbardziej awaryjne modele

  • Fiat Sedici 1,6 4×4 Emotion,
  • Dacia Logan,
  • Chevrolet Spark.

Łańcuch rozrządu

Zastosowanie łańcucha rozrządu jest konieczne z uwagi na to, iż silniki benzynowe mogą generować wysokie wartości momentu obrotowe. We współcześnie produkowanych samochodach łańcuch rozrządu musi znosić duże obciążenia, zwłaszcza jeśli zależy nam na dynamicznym rozpędzeniu pojazdu przy niskich obrotach przeciążenia. Obciążenia te powodują rozciąganie się łańcucha rozrządu.

1. Objawy awarii

Oto główne symptomy uszkodzenia łańcucha rozrządu:

  • problemy z rozruchem samochodu,
  • charakterystyczny dźwięk (terkot) po zimnym rozruchu, który ustępuje po kilku sekundach pracy silnika,
  • hałas (dzwonienie) z okolicy obudowy rozrządu,
  • zwiększone zużycie paliwa.

2. Naprawa

Podczas wymiany łańcucha rozrządu musimy mieć na uwadze to, że oprócz niego należy wymienić także inne elementy, takie jak kółko rozrządu, napinacz hydrauliczny czy też prowadnice. Podnosi to znaczeni koszty naprawy usterki, zwłaszcza jeśli okaże się, iż konieczna jest wymiana także wariatora faz rozrządu.

Po wymienieniu części na nowe przeprowadza się uszczelnienie i tak zwany simmering wału. Konieczna jest również wymiana oleju z filtrem, co dodatkowo podnosi koszty naprawy usterki.

3. Koszt naprawy

Wymiana łańcucha rozrządu wraz z innymi elementami może kosztować nawet 2500 złotych, zwłaszcza jeśli łańcuch znajduje się z tyłu silnika i konieczne jest wymontowanie jednostki napędowej.

4. Najbardziej awaryjne modele

Wśród modeli samochodów charakteryzujących się największą awaryjnością łańcucha rozrządu wymienić można:

  • Opla Astra 1.3,
  • Skodę Octavia II,
  • Fiata Panda 1.3 MultiJet,
  • Audi A6 C6
  • BMW serii 1 F20 118/120d.

Nowoczesne wtryski

Jeśli jesteśmy posiadaczami samochodu, którego motor wyposażony jest w bezpośredni wtrysk, również musimy się przygotować na to, iż będzie to awaryjne rozwiązanie. Podstawowym problemem jest nagar. Są to niedopalone cząsteczki oleju silnikowego i benzyny, zmniejszają efektywność jednostki napędowej. Pogorszają one bowiem jej osiągi, poprzez odkładanie się na zaworach czy głowicy.

Jest to niezwykle niebezpieczna sytuacja, gdyż może skutkować całkowitym zniszczeniem motoru. Podstawową metodą zapobiegania awariom nowoczesnych wtrysków jest stosowanie paliwa wysokiej jakości i odpowiednio dobranego oleju silnikowego. Takie działanie na nic się zda, jeśli przyczyną problemów z wtryskami jest wadliwa konstrukcja silnika.

1. Objawy awarii

Podstawowymi symptomami awarii nowoczesnych wtrysków są:

  • pogorszone osiągi silnika,
  • mniejsza moc silnika.

2. Naprawa

W przypadku samochodów wyposażonych w silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa wymianie podlegać mogą nie tylko zużyte wtryskiwacze, ale także pompa wysokiego ciśnienia, co zwiększa koszty wymiany.

3. Koszt naprawy

Koszt jednego wtryskiwacza może sięgać od 800 do nawet 1000 złotych, a są ich cztery. Jeśli konieczna będzie wymiana pompy wysokiego ciśnienia, kwota ta powiększy się nawet o 1200-1500 złotych. Dodatkowo trzeba doliczyć jeszcze koszty robocizny.

4. Najbardziej awaryjne modele

Wśród najbardziej awaryjnych modeli samochodów wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa wymienić można:

  • Renault Espace III,
  • Renault Laguna Coupe Monaco GP.
Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 05:46
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.