Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/nierowna-praca-silnika-jakie-moga-byc-tego-przyczyny/5591/ 2018-12-07 14:19:13.000000

Nierówna praca silnika – jakie mogą być tego przyczyny?

Nic tak nie obniża komfortu jazdy jak nierówna praca silnika. Nie chodzi jednak jedynie o nieprzyjemne doznania. Jest to bowiem sygnał, iż coś niedobrego dzieje się z jednostką napędową, a tego nie można lekceważyć, chociażby z uwagi na wysokie koszty ewentualnej naprawy awarii silnika. Jakie mogą być przyczyny nierównej pracy jednostki napędowej?

Od czego zacząć sprawdzanie?

Jeżeli chcemy wyeliminować problem nierównej pracy silnika, musimy znaleźć jego źródło. Czynnością, jaką powinniśmy wykonać w pierwszej kolejności jest sprawdzenie filtra powietrza. Jeżeli nie dopilnowaliśmy odpowiedniej częstotliwości wymiany tej części – raz na rok – możemy przypuszczać,iż to on jest odpowiedzialny za nierówną pracę silnika.

Oczywiście tempo wymiany filtra powietrza zależy również od warunków eksploatacji. Jeśli samochód często porusza się po miejscach charakteryzujących się dużym zapyleniem powietrza, filtr należy wymieniać zdecydowanie częściej niż raz do roku.

Brudny lub zamoczony filtr powietrza przyczynia się do wzrostu oporów ssania powietrza, czego konsekwencją może być właśnie nierównomierne działanie jednostki napędowej. Co więcej długo niewymieniany filtr sprawia, iż nasz samochód emituje do atmosfery większą ilość szkodliwych substancji. Zwlekanie z wymianą filtra odbija się na kieszeni kierowcy, gdyż pojazd zużywa więcej paliwa.

Na szczęście dosyć łatwo sprawdzić, w jakiej kondycji znajduje się filtr powietrza. Wystarczy podnieść maskę samochodu i otworzyć obudowę części. Jeśli filtr jest bardzo zabrudzony, należy go wymienić na nowy. Czyszczenie elementu nie sprawdzi się, gdyż filtr traci swoje właściwości.

Sprawdzenie dolotu powietrza

Jeżeli jednak okaże się, iż filtr powietrza jest czysty lub po jego wymianie problem nierównej pracy silnika nadal się pojawia, należy sprawdzić szczelność układu dolotowego powietrza. Zazwyczaj ubytki w postaci na przykład sparciałego węża od serwa hamulców są widoczne na pierwszy rzut oka. Prowadzi to do nieszczelności czy też wpuszczania tak zwanego fałszywego powietrza, co sprawia, że jednostka napędowa nierównomiernie pracuje.

Zdarzają się jednak awarie układu dolotowego, które nie są tak oczywiste jak przedziurawiony wąż. Jeżeli nie znaleźliśmy żadnej nieszczelności, warto udać się do serwisu, gdzie podłączony zostanie komputer diagnostyczny, który wykryje ewentualną usterkę układu dolotowego.

Na rynku dostępne są jednak multimetry (mierniki samochodowe), które pozwalają na samodzielne sprawdzenie parametrów pracy układu dolotowego. Ich ceny rozpoczynają się od około 100 złotych. Pamiętać należy jednak o tym, iż sprzęt tego typu wykrywa tylko niektóre usterki.

Znacznie lepszym rozwiązaniem jest zatem skorzystanie z profesjonalnego urządzenia diagnostycznego w warsztacie samochodowym. Ujawni ono wszystkie problemy, które mogą prowadzić do nierównomiernej pracy jednostki napędowej, w tym niewłaściwie dawkujące paliwo wtryskiwacze czy też awarie czujników elektronicznych, takich jak sonda lambda czy przepływomierz.

Sprawdzanie przepustnicy

Jeżeli układ dolotowy jest szczelny, a badanie diagnostyczne nie wykazało żadnych usterek, które mogą być źródłem nierównej pracy silnika, warto przystąpić do sprawdzenia stanu technicznego korpusu przepustnicy. Często bowiem dochodzi do sytuacji, w której zabrudzone zostały tak zwane kanały obejściowe biegu jałowego.

Za sterowanie przepływem powietrza odpowiedzialny jest w tym wypadku niezwykle precyzyjny silniczek korkowy. Jeśli w kanałach znajdują się zanieczyszczenia, jego praca zostaje zakłócona. Jeżeli jesteśmy posiadaczami nowego samochodu, nie ma co się łudzić, iż naprawę tego elementu wykonamy samodzielnie. Im bowiem nowszy pojazd, tym bardziej skomplikowana naprawa.

Sprawdzanie wtrysków

Jeżeli jesteśmy posiadaczami samochodu wyposażonego w silnik Diesla i zauważymy, że jednostka napędowa zaczęła nierównomiernie pracować, pojazd więcej pali, pojawiają się problemy z jego porannym rozruchem i zauważyliśmy dużo silniejsze dymienie z rury wydechowej, to symptomy, które oznaczają, iż wtryskiwacze zaczynają szwankować.

Wówczas jak najszybciej należy udać się do warsztatu samochodowego. W przypadku uszkodzenia wtryskiwaczy mamy dwie opcje – kupno nowych elementów bądź regeneracja starych. To, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy, zależy przede wszystkim od stanu technicznego wtryskiwaczy oraz naszych możliwości finansowych.

Sprawdzanie świec

Źródłem nierównej pracy silnika może być również zły stan techniczny świec zapłonowych. Co do zasady powinno się je wymieniać po przejechaniu 30-100 tysięcy kilometrów, co zależy od rodzaju świec, jaki stosujemy oraz zaleceń producenta. Warto przy tym pamiętać, iż świece zawsze wymienia się parami.

Przyczyn nierównej pracy silnika może być więcej:

  • zużyte przewody wysokiego napięcia, co objawia się pękniętą, przetartą lub sparciałą izolacją,
  • niewłaściwie wyregulowana instalacja gazowa w samochodach z LPG,
  • nieprawidłowe ustawienie rozrządu,
  • luzy zaworowe,
  • awaria komputera, który steruje pracą silnika,
  • uszkodzenia cewek zapłonowych,
  • niewłaściwe umiejscowienie przez producenta sterownika silnika.

Jak widać, znalezienie odpowiedzi na pytanie, co jest przyczyną nierównej pracy silnika jest niezwykle trudne i czasochłonne, zwłaszcza dla osób, które nie mają dużego zasobu wiedzy na temat mechaniki samochodowej. Aby oszczędzić czas, warto od razu udać się do mechanika, który z pewnością odkryje, co jest źródłem problemu.

Udostępnij
0 ocen
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)