Udostępnij
Skomentuj

Opony całoroczne – czy warto?

Czy opony całoroczne są bezpieczne? Jakie kompromisy trzeba zaakceptować w przypadku opon wielosezonowych?

Jednym z podstawowych wydatków przy eksploatacji samochodu są opony. Warto wybrać jak najlepsze, aby zapewniały dobry kontakt z drogą, a także bezpieczeństwo jazdy. Jednym z typów opon są opony całoroczne, które są coraz chętniej wybierane. Jednak czy warto konkretnie na nie postawić?

Zachowanie opon całorocznych podczas jazdy wiosną i latem

Całoroczne opony to dobra inwestycja z punktu widzenia oszczędności. Chodzi tu zarówno o czas, jak i pieniądze, które musielibyśmy wydać na dwa komplety opon i opłatę wizyt u wulkanizatora. Dociekliwi jednak zadają liczne pytania, które dotyczą ich zachowania. Zacznijmy więc od miesięcy wiosennych i letnich, gdy temperatury są wysokie, deszcze występują częściej, jednak warunki nie są tak ekstremalne, jak w drugiej połowie roku.

Przede wszystkim, projekt tych opon jest stworzony tak, by sprostać wyzwaniom wszystkich pór roku, jednak sporo zależy od samego klimatu. W tym artykule skupimy się jedynie na naszym lokalnym klimacie umiarkowanym. Klimacie, w którym mamy do czynienia ze srogimi zimami oraz bardzo ciepłymi miesiącami letnimi.

Opony całoroczne oferują dobrą przyczepność na suchej drodze wiosną i latem, jednak nie są idealnym wyborem. Głównie pod względem hamowania, jak i samej żywotności. Droga hamowania w ich przypadku jest zawsze dłuższa niż ma to miejsce w analogicznym przypadku opony letniej. Tu niestety są spore rozbieżności między modelami – słaba opona całoroczna może mieć nawet 10% gorszy wynik niż najlepsze modele. Warto jest więc pamiętać, by podczas zakupu postawić na modele opon z górnej półki.

Znaczenie ma również żywotność – ogólna zasada jest taka, że im wyższe temperatury, tym opona całoroczna zużywa się bardziej. Ma to znaczenie zwłaszcza w gorętszych klimatach, do których nasz lokalny nie należy, ale należy mieć to na względzie.

Zachowanie opon całorocznych podczas jazdy jesienią i zimą

Sprawa wygląda nieco inaczej, gdy za oknem temperatury zaczynają spadać. Zima to czas, gdy warunki na drogach stają się bardziej wymagające. Użytkowanie opon całorocznych nie wiąże się z tym, że przy byle śniegu będziemy ślizgać się jak po szklance, niemniej warto mieć na uwadze pewne ograniczenia. Przede wszystkim kwestia przyczepności – popularne „sezonówki” mają gorszą przyczepność na lodzie i śniegu, niż oferują to dedykowane opony zimowe. Choć fakt ten można zniwelować ostrożną jazdą, to musimy pamiętać, że niekiedy nawet poruszanie się wolnym tempem może nas wprowadzić w poślizg.

Warto wiedzieć!

Niemal do końca lat dziewięćdziesiątych jeżdżono na oponach uniwersalnych. Dopiero postęp motoryzacji, więcej samochodów na drogach, wyższe prędkości jazdy oraz kwestie marketingowe zadecydowały o tym, że producenci opon zaczęli oferować opony letnie i opony zimowe jako dwa odrębne produkty, a opony uniwersalne stały się tanim rozwiązaniem, które pomału traciło na popularności.

Opony całoroczne produkowane są z twardszej mieszanki niż zimówki. Skutkuje to tym, że nie są tak głośne jak modele przeznaczone na zimę i wykazują się większą wytrzymałością. Co więcej, wykazują się zwiększoną tendencją do twardnienia wraz ze spadkiem temperatury, co niekiedy bywa sporą wadą. Opony wielosezonowe są dobrym wyborem latem, jednak ilość ich ograniczeń rośnie wraz z nadejściem chłodniejszych dni.

Czy opona wielosezonowa ma dłuższą drogę hamowania w zimie?

Tutaj nie ma złudzeń – zimowa opona pokonuje sezonową pod każdym względem, gdy za oknem sypie śnieg i jest ślisko. Bez względu na to, że będzie to topowy model opony wielosezonowej, droga hamowania jest dłuższa. Wydłużenie drogi hamowania wynosi nawet 20% zimą, natomiast na mokrej nawierzchni jest delikatnie lepiej, niemniej wciąż nie tak skutecznie, jak w przypadku opony zimowej.

Kiedy lepiej postawić na opony sezonowe?

Istnieją przypadki, gdy opony sezonowe, czyli opony letnie i opony zimowe faktycznie są lepszym wyborem. Ma to znaczenie zwłaszcza w ekstremalnych warunkach. Jeśli auto jest wykorzystywane w raczej gorącym klimacie, zdecydowanie lepiej zainwestować typowo w opony letnie, ponieważ ich miękka mieszanka będzie zapewniała lepszą przyczepność. Ma to oczywiście również znaczenie, gdy samochód jest wykorzystywany do sportowej jazdy. W takim wypadku opona letnia z pewnością sprawdzi się lepiej.

W przypadku wykorzystywania samochodu w ostrych warunkach zimowych również warto postawić na opony zimowe. W niektórych wypadkach opony całoroczne mogą nie wystarczyć, w związku z czym warto dobrze przemyśleć sprawę. Przydatność opon wielosezonowych jest często ograniczona, co powoduje, że ostre zimy mogą być dla nich zbyt dużym wyzwaniem.

Opony całoroczne w górzystym terenie

Podobnie sprawa ma się w przypadku wykorzystywania samochodu w górzystym terenie. Przede wszystkim chodzi tutaj o sytuacje, gdzie na stromych podjazdach mogą wystąpić silne przymrozki i opady śniegu. W takim przypadku dodatkowa przyczepność bieżnika opony zimowej może okazać się niezbędna. Opony całoroczne mogą nie poradzić sobie w takich warunkach, zwłaszcza jeśli trafi się na wyjątkowo mocną i ostrą zimę. W takich warunkach warto postawić na dobre opony zimowe.

W przypadku mniej górzystego, pagórkowatego terenu, wystarczy zainwestować w dobrej jakości opony całoroczne. Powinny one poradzić sobie bez problemu ze słabszymi opadami śniegu, a także z delikatnymi przymrozkami. W związku z tym wszystko zależy od konkretnej sytuacji. W przypadku umiarkowanego klimatu i niskich partii gór, z pewnością można postawić na lepsze opony samochodowe, które zapewnią wysoki komfort jazdy, a jednocześnie poczucie bezpieczeństwa.

Jak długo można jeździć na oponach wielosezonowych?

Opony wielosezonowe mają to do siebie, że są narażone na bardziej intensywną eksploatację. Naraża je to na wyższe zużycie bieżnika. Dla wielu osób jest to spory minus, jednak w ogólnym rozrachunku wychodzi to i tak bardziej opłacalnie niż wymiana opon co każdy sezon. W związku ze zwiększoną eksploatacją, opony całoroczne zazwyczaj wytrzymują około czterech lat. Oczywiście może być to zależne od stopnia ich wykorzystywania, jednak warto zmieniać je często.

Dobrym miernikiem zużycia opon wielosezonowych może być też przebieg. Wielu producentów zapewnia wytrzymałość tego typu konstrukcji na około 50 tysięcy kilometrów. Jest to graniczna wartość dla wytrzymałości opon wielosezonowych. Większość użytkowników zazwyczaj nie pokonuje więcej niż 10-15 tysięcy kilometrów rocznie, w związku z czym faktycznie należy wymieniać opony co około 4 lata. Dzięki twardej mieszance opony całoroczne starczają na długo.

Czy opony całoroczne są legalne w całej Europie?

Warto wiedzieć, że w niektórych krajach Europy, ogumienie całoroczne nie jest dopuszczone do użytkowania. Wynika to z faktu, że tego typu opony nie zawsze posiadają certyfikat 3PMSF. Oznacza to, że nie spełniają wyśrubowanych norm opon zimowych. W takim wypadku założenie ich na zimę jest nielegalne w kilku krajach Europy. Dotyczy to jednak raczej mniejszego odsetka państw, w związku z czym niewiele osób się tym przejmuje.

Warto jednak pamiętać, że dobre opony całoroczne z pewnością będą posiadały certyfikat opony zimowej. Oznacza to, że spełniają one wyśrubowane normy, a przede wszystkim są dobrej jakości i zapewnią wysokie bezpieczeństwo podczas użytkowania ich zimą. Jest to niezwykle istotne, ponieważ opony wielosezonowe powinny mieć krótką drogę hamowania. Warto więc zwrócić uwagę na oznaczenia opon wielosezonowych, ponieważ mogą one mieć duże znaczenie.

Komu rekomendujemy opony całoroczne?

Opony całoroczne są obecnie coraz popularniejsze. Oczywiście wynika to przede wszystkim z oszczędności i wygody, jakie zapewniają. Nie trzeba się martwić o wymianę opon każdej wiosny i jesieni, co również pozwala zaoszczędzić pieniądze. W związku z tym wiele osób decyduje się właśnie na takie rozwiązanie. Opony wielosezonowe potrafią być obecnie niesamowicie wysokiej jakości, w związku z czym chętnie są wybierane przez wiele osób. Ich osiągi często dorównują zarówno oponom letnim, jak i zimowym.

Oczywiście nie w każdym przypadku jest jednak tak kolorowo. W przypadku niektórych opon sezonowych mogą one nie spełniać norm opon zimowych, w związku z czym nie radzą sobie równie dobrze na śniegu. Jest to bardzo niebezpieczne i warto tego unikać zwłaszcza w przypadku ostrzejszych zim. Podobnie jest w przypadku, gdy zależy nam na wysokich osiągach opon i przyczepności. Opona letnia lepiej poradzi sobie na torze, a także przy bardzo wysokich temperaturach, w związku z czym ich wybór również często ma sens.

Udostępnij
5,0
4 oceny
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 02:16
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.