Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/pompka-nozna-reczna-czy-kompresor-co-wybrac/5564/ 2018-12-10 09:31:36.000000

Pompka nożna, ręczna czy kompresor – co wybrać?

Odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach ma decydujący wpływ nie tylko na komfort podróżowania samochodem, ale również bezpieczeństwo jazdy. Z tego względu należy je systematycznie kontrolować, a w razie niedoborów uzupełniać. Aby napompować oponę, potrzebujemy pompki. Które z trzech rozwiązań wybrać?

Pompka ręczna

Wśród zalet tego rozwiązania wymienia się przede wszystkim niską cenę, cichą pracę, prostotę obsługi oraz kompaktowe rozmiary. W praktyce jednak nadaje się ona jedynie do napompowania piłki, koła rowerowego czy też materaca. Jeżeli będziemy chcieli ją wykorzystać do uzupełnienia powietrza w oponie samochodu, czeka nas duży wysiłek. W niektórych przypadkach może okazać się to nawet zupełnie niemożliwe.

Jaka pompka ręczna sprawdzi się najlepiej?

Jeśli jednak zależy nam na kupnie pompki ręcznej, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii, w tym przede wszystkim:

1. Rodzaj pompki ręcznej – na rynku dostępnych jest kilka typów pompek ręcznych. Oto najważniejsze:

  • pompka tłokowa – to standardowe rozwiązanie, które obsługuje się przy pomocy jednej ręki. Jej cechą charakterystyczną są niewielkie rozmiary. Raczej nie sprawdzi się podczas pompowania koła samochodowego.
  • pompka słupkowa – odznacza się większymi rozmiarami niż pompka tłokowa, a także nieco inną konstrukcją. Można ją bowiem obsługiwać za pomocą dwóch rąk, co sprawia, że zabieg pompowania przebiega szybciej i sprawniej.
  • pompka na dwutlenek węgla – to wygodne rozwiązanie. Pomimo że zaliczana jest do kategorii pompek ręcznych, w trakcie pompowania nie ma konieczności używania mięśni rąk. Całą pracę wykonuje za nas dwutlenek węgla, który znajduje się w specjalnym pojemniku.

2. Długość wężyka – im będzie on dłuższy, tym łatwiej będzie nam napompować koło. Oczywiście nie może on być za długi, gdyż będzie się plątał. Istnieje wówczas większe ryzyko zagięcia węża i jego przerwanie, przez co wydajność pompki znacząco spadnie.

3. Manometr – dobrej jakości pompka będzie wyposażona w manometr, który pozwoli nam skontrolować ciśnienie w oponach. Ważny jest również zakres manometru. 

Jeżeli pompka będzie używana do napełniania powietrzem opon samochodowych, zakres manometru musi sięgać co najmniej 3 barów. Co do zasady przyjmuje się bowiem, iż optymalne ciśnienie w oponach samochodowych powinno sięgać 2,2 bara. Warto zatem zadbać o to, aby zakres manometru był większy.

4. Jakość materiału, z którego został wykonany tłok i cylinder pompki – jeżeli na tworzywie zauważymy jakiekolwiek uszkodzenia, nadlewki lub duże zadrapania, lepiej zdecydować się na inny produkt. W przeciwnym razie pompka okaże się mało wydajna.

Wśród największych zalet pompek ręcznych wymienia się ich mobilność. Są one lekkie, poręczne i mają niewielkie rozmiary toteż łatwo je przenieść w miejsce, gdzie są potrzebne. Ich wadą jest jednak mała wydajność. Trzeba dużego wysiłku, aby uzupełnić nimi braki powietrza, toteż zakres ich użycia jest stosunkowo wąski. Wśród kierowców samochodów pompki tego typu cieszą się coraz mniejszym uznaniem.

Pompka nożna

Jej cechą charakterystyczną jest większa wydajność w porównaniu z pompką ręczną. Ma również większe rozmiary. Jest ona jednak na tyle kompaktowa, iż możliwe jest jej łatwe przechowywanie i transportowanie. Nadaje się do pompowania piłek, materacy, opon rowerowych i samochodowych. Na rynku dostępne są również pompki nożne do wody, których zadaniem jest podnoszenie poziomu wody.

Jaka pompka nożna?

Wybierając pompkę nożną, należy zwrócić uwagę na:

1. Rodzaj pompki nożnej – biorąc pod uwagę liczbę tłoków, wyróżniamy dwa podstawowe typy pompek nożnych:

  • pompka jednotłokowa – jej cechą charakterystyczną są niewielkie rozmiary, dzięki którym nie mamy żadnych problemów z jej transportem i przechowywaniem. Jednak z uwagi na to, iż jest wyposażona w jeden tłok, ma mniejszą wydajność, przez co napełnienie koła samochodowego zajmuje więcej czasu. W napompowanie musimy zatem włożyć więcej wysiłku.
  • pompka dwutłokowa – zamontowanie dodatkowego tłoka zwiększa rozmiary pompki, jednak sprawia, że działa ona efektywniej. Dzięki temu napompowanie opony samochodowej zabiera nam mniej czasu i wiąże się z mniejszym wysiłkiem. Decydując się na ten rodzaj urządzenia, musimy zwrócić uwagę na rozmiary zamontowanych tłoków. Jeżeli będą one niewielki, nici ze zwiększonej wydajności.

2. Pojemność – jeżeli wybraliśmy, jaki rodzaj pompki najlepiej odpowiada naszym potrzebom i preferencjom, należy zwrócić uwagę na pojemność modelu. Parametr ten powinien być dostosowany do zakresu prac, jakie będziemy wykonywać pompką. Jeżeli chcemy, aby pompka była dostosowana do obsługi opon samochodowych, zdecydujmy się na model o dużej pojemności. Wówczas uzupełniając braki powietrza nie zmęczymy się zanadto.

3. Materiał, z którego wykonano pompkę – na rynku dostępnych jest wiele pompek nożnych wykonanych z tworzyw sztucznych. Ich cechą charakterystyczną jest niska cena. Nie zawsze jednak są odporne na uszkodzenia mechaniczne. Z powyższych względów lepiej wybierać droższe wersje, jednak wykonane z metalu, który gwarantuje ich bardzo dobrą wytrzymałość. Możemy również zdecydować się na modele zawierające zarówno elementy metalowe, jak i wykonane z tworzyw sztucznych. Im więcej tych pierwszych, tym lepiej.

Decydując się na zakup pompki nożnej, warto zatem sprawdzić, czy wyposażona została ona w manometr, który pozwoli nam kontrolowanie tego, jakie ciśnienie panuje w oponie. Aby pomiary były precyzyjne, manometr musi być dokładny. Przy wyborze pompki warto zatem zwrócić uwagę na dopuszczalny błąd pomiaru.

Pompka nożna ma wielu zwolenników wśród kierowców, gdyż charakteryzuje się stosunkowo niską ceną, prostotą obsługi i na tyle kompaktowymi rozmiarami, iż możliwe jest jej łatwe przenoszenie i przechowywanie. Z uwagi na niezbyt skomplikowaną budowę cechuje się ona również małą awaryjnością. Ponadto jest wytrzymała – dobrej jakości produkty posłużą nam przez kilka lat.

Kompresor powietrza

Dzięki zastosowaniu zasilania elektrycznego urządzenie to nie wymaga od nas żadnego wysiłku fizycznego. Jest to zatem niezwykle wygodna opcja, która charakteryzuje się największą wydajnością spośród wszystkich wymienionych. Cechuje się za to bardziej skomplikowaną budową, przez co może częściej ulegać awariom.

Za najważniejszy element kompresora powietrza uznaje się tłok. To właśnie on jest odpowiedzialny za wtłaczanie powietrza bezpośrednio do zbiornika, z którego jest ono następnie pobierane przez oponę, materac czy też piłkę. Jego sprawność determinuje zatem prawidłową pracę całego urządzenia.

Jaki kompresor wybrać?

Decydując się na zakup kompresora, warto zwrócić uwagę na następujące parametry:

  • rodzaj zasilania – na rynku możemy dostać sprzęt, który jest zasilany przez gniazdko elektryczne, gniazdko zapalniczki samochodowej bądź oba te rozwiązania. Jeżeli zależy nam na tym, aby kompresor działał spełnił swoje funkcje także, gdy będziemy w podróży, powinniśmy wybrać model zasilany przez gniazdko zapalniczki samochodowej. Wówczas niezwykle ważną kwestią jest długość kabla zasilającego oraz długość wężyka. Muszą być one na tyle długie, aby możliwe było napompowanie każdej z opon. Na rynku dostępne są również kompresory na akumulator. Ich zaletą jest mobilność. Mają jednak duże rozmiary, toteż nie są chętnie stosowane przez kierowców samochodów osobowych.
  • wartość napięcia – parametr ten dostosowujemy do rodzaju przedmiotu, który pompujemy.
  • sposób działania – wyróżniamy dwa podstawowe typy kompresorów, które różnią się miedzy sobą sposobem działania:
  1. kompresor bezolejowy – wyposażony jest w tłoki, które charakteryzują się bardzo niskim współczynnikiem tarcia. Taka konstrukcja sprawia, iż nie występuje konieczność smarowania ich olejem. Nie ma zatem ryzyka, iż ciecz przedostanie się do zbiornika z powietrzem, zaburzając tym samym pracę urządzenia. Zaletą kompresorów bezolejowych są mniejsze rozmiary, co pozwala na ich łatwiejsze transportowanie i przechowywanie. Sprzęt ten charakteryzuje się jednak mniejszą wydajnością oraz żywotnością.
  2. kompresor olejowy – w porównaniu ze swym bezolejowym odpowiednikiem cechuje się większą wydajnością, co determinowane jest przede wszystkim większymi rozmiarami. Jego konstrukcja sprawia, iż konieczne jest smarowanie tłoków sprzętu olejem, co sprawia, iż powstałe w trakcie pracy urządzenia tarcie nie niszczy poszczególnych elementów kompresora.
  • moc – zależy przede wszystkim od rozmiarów kompresora. Jeżeli wybieramy spośród urządzeń kompaktowych, które będziemy w stanie transportować i przechowywać w bagażniku samochodowym, ich moc powinna sięgać 100W. Większy sprzęt może cechować się nawet kilkunastokrotnie większą mocą. Nie będzie się on jednak nadawał do przewożenia w bagażniku.
  • ciśnienie robocze – parametr ten powinien być dostosowany do zakresu prac, jakie będziemy wykonywać kompresorem. Jeżeli ma on za zadanie służyć głównie pompowaniu opon w samochodzie, ciśnienie na poziomie 8 bar będzie optymalne.
  • wydajność – to wypadkowa mocy oraz ciśnienia roboczego. Im są one większe, tym większą wydajność osiąga urządzenie.
  • czas pracy w trybie ciągłym – zależy głównie od wydajności oraz rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych w danym modelu. Dobrej jakości urządzenie powinno być w stanie pracować przez 15 minut bez jakiejkolwiek przerwy i ryzyka przegrzania.
  • poziom generowanego hałasu – najgłośniejsze są duże kompresory. Dla własnej wygody i zdrowia najlepszą opcją byłoby znalezienie kompresora, którego natężenie generowanego hałasu nie przekracza 50dB. Jest to jednak trudne, gdyż dobrej jakości urządzenia, charakteryzujące się przyzwoitą mocą i wydajnością generują hałas na poziomie 80 dB.
  • materiał, z którego wykonano kompresor – tu sprawa jest prosta – im więcej metalowych części, tym lepiej. Gwarantują one bowiem większą wytrzymałość kompresora i odporność na uszkodzenia mechaniczne.
  • dodatkowe wyposażenie – chodzi tu głównie o manometr, regulator ciśnienia, dodatkowe końcówki oraz wszelkiego rodzaju dodatkowe końcówki służące do pompowania materaców czy też piłek. Dzięki nim zakres przedmiotów, jakie możemy napompować za pomocą kompresora się zwiększa.

Przy wyborze kompresora elektrycznego ważna jest również marka. O jakości sprzętu często przesądza renoma producenta. Warto zatem decydować się na produkty, które cieszą się dużym uznaniem wśród klientów.

Wśród zalet stosowania kompresora elektrycznego wymienia się przede wszystkim to, iż do napompowania opony, piłki czy też materaca nie musimy używać siły naszych mięśni. Nie oznacza to jednak, iż jest to rozwiązanie pozbawione wad. Jednym z jego ograniczeń jest to, iż nie może mieć kontaktu z wodą, stąd też jego stosowanie w trakcie deszczu jest wykluczone.

Pompka ręczna, pompka nożna czy kompresor – co kupić?

Ostateczny wybór powinien być uzależniony od zakresu prac, jakie będziemy wykonywali urządzeniem, oraz możliwości finansowych. W przypadku pompek lepiej zdecydować się na modele nożne, które charakteryzują się większą wydajnością. Najbardziej efektywne są kompresory, które jednak cechują się stosunkowo wysoką ceną.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)