Udostępnij
Skomentuj
https://www.motoria.pl/wiadomosc/przegrzewajacy-sie-silnik-gdzie-szukac-problemu/5568/ 2018-12-10 10:22:54.000000

Przegrzewający się silnik - gdzie szukać problemu?

Gdy temperatura jednostki napędowej gwałtownie wzrasta, powinniśmy jak najszybciej znaleźć przyczynę problemu. Przegrzany silnik może bowiem doprowadzić do wielu poważniejszych awarii, które pociągną za sobą duże koszty.

Jeśli różnego rodzaju nieprawidłowości zauważymy podczas jazdy, należy natychmiast zjechać na pobocze. Jeżeli w naszym samochodzie zamontowany jest silnik wolnossący, możemy go od razu wyłączyć. Nieco inaczej wygląda sprawa z jednostką posiadająca turbosprężarkę – w takim przypadku przed zgaszeniem auta należy chwilę odczekać. Gwałtowne wyłączenie silnika może bowiem uszkodzić turbosprężarkę.

Dlaczego? Ponieważ bezpośrednio po wygaszeniu, do turbosprężarki przestaje być dostarczany olej. Mimo to układ dalej pracuje, przez co może dojść do zatarcia i poważnego uszkodzenia najważniejszych elementów.

Czasem jednak bywa tak, że zatrzymanie się w trakcie jazdy i wyłączenie silnika jest niemożliwe. W takiej sytuacji powinniśmy włączyć dmuchawy i ustawić temperaturę na najwyższą. Dzięki temu wyrównamy bilans cieplny. Jest to jednak rozwiązanie na chwilę – powinniśmy zrobić wszystko, aby jak najszybciej wyłączyć silnik. Gdy nam się to już uda, możemy przejść do czynności kontrolnych.

Sprawdzenie płynu chłodniczego

Bardzo często przyczyną przegrzewania się silnika jest niedostatek płynu chłodniczego. Podczas sprawdzania jego poziomu, musimy pamiętać, aby nie otwierać korka do zbiornika płynu – może to bowiem skończyć się poważnym oparzeniem. Należy odczekać aż ostygnie.

Gdy okaże się, że poziom płynu jest zbyt niski, uzupełniamy go tą samą substancją, której używaliśmy do tej pory. Co w sytuacji, gdy nie mamy przy sobie zapasu płynu chłodniczego? Może skorzystać z wody, jednak musi być ona destylowana. W przypadku zwykłej wody z kranu w chłodnicy powstanie kamień, który również będzie miał wpływ na nieprawidłowe działanie układu chłodniczego.

Dlaczego może brakować płynu?

Często zdarza się tak, że po dolaniu płynu chłodniczego i przejechaniu kilku kilometrów, kontrolka odpowiadająca za temperaturę silnika zapala się po raz kolejny. Gdy zatrzymujemy samochód, wygaszamy silnik i sprawdzamy poziom płynu, okazuje się, że znów jest go zbyt mało. Co jest tego powodem? Najprawdopodobniej wyciek płynu.

Bardzo często przetarciom ulegają węże układu chłodniczego, co można zauważyć po uruchomieniu silnika (będzie wydobywał się z nich płyn). Awarii często ulega również sama chłodnica. Jest ona narażona na wpływ rozmaitych czynników zewnętrznych, spośród których wymienić należy niską temperaturę, wodę, sól i drobinki brudu. O rozszczelnieniu chłodnicy przekonać się można poprzez uruchomienie silnika i obserwowanie, czy nie wydobywa się z niej płyn.

Wymiana elementów chłodnicy lub całego układu jest czasochłonna i problematyczna, dlatego najlepiej zlecić ją fachowcom. Warto korzystać z nowych części pochodzących od sprawdzonych producentów. Produkty tanie mogą bowiem przynieść więcej szkód niż pożytku.

Awaria termostatu

Jeżeli poziom płynu chłodniczego jest odpowiedni, awarii warto szukać w termostacie, który może przestać się otwierać, przez co płyn nie trafia do drugiego obiegu. W jaki sposób to sprawdzić? Wystarczy zbadać stan węża odpowiedzialnego za odprowadzanie płynu do chłodnicy. Jeżeli jest on zimny, oznacza to, że obieg płynu chłodniczego został zakłócony, co jest bezpośrednią przyczyną przegrzewania się jednostki napędowej.

W takich przypadkach konieczna wydaje się być wymiana termostatu. Oczywiście należy pamiętać, aby zakupić model, który będzie pasował do naszego auta. Gdy już termostat zostanie wymieniony, konieczne jest przeprowadzenie odpowietrzania całego układu.

Uszkodzony wentylator

Jeśli zaczyna szwankować, ciecz nie jest dodatkowo chłodzona, a cały układ chłodzenia staje się nieskuteczny, co oczywiście wpływa na kondycję silnika naszego samochodu.  W przypadku wentylatorów, najczęściej problemem okazuje się przepalony bezpiecznik, który odpowiada za zasilanie.

W starszych samochodach znajduje się również sprzęgło wiskotyczne, które jest integralna częścią wentylatora chłodnicy. W zależności od temperatury, sprzęgło uruchamia się bądź wyłącza. Gdy ulegnie awarii, wentylator przestaje funkcjonować w sposób prawidłowy. Sprawdzenie stanu sprzęgła jest bardzo proste. Gdy silnik jest jeszcze ciepły, należy spróbować obrócić skrzydło wentylatora. Jeżeli nam się to uda, element uległ awarii i należy go natychmiast wymienić.

Awaria czujnika temperatury

Niestabilna temperatura silnika (raz zbyt duża, innym razem zbyt mała) może być związana również z awarią jednego z czujników temperatury. Najlepiej zdiagnozować ją poprzez użycia testera diagnostycznego. Podłączenie go do samochodu pozwoli wykazać, czy któryś z czujników nie został uszkodzony.

Jeżeli program wykaże awarię, pozostaje nam wymiana czujnika. Co jednak w sytuacji, gdy nie posiadamy sprzętu diagnostycznego? Możemy udać się do warsztatu lub próbować zlokalizować problem poprzez wymianę poszczególnych czujników na nowe i analizowanie pracy silnika. Przypomina to nieco naprawę starych światełek choinkowych, w przypadku których należało pojedynczo wymieniać kolejne żarówki.

Pompa chłodnicza

Za utrzymanie właściwej temperatury jednostki napędowej odpowiada ciecz chłodząca. Jeżeli silnik jednym razem jest ochładzany niedostatecznie, a innym razem zbyt dużo, możemy przypuszczać, że temperatura cieczy jest niestabilna. To zaś wskazuje na awarię pompy wody.

W takich sytuacjach trzeba działać bardzo szybko. Źle działająca pompa może bowiem doprowadzić do zerwania paska rozrządu, co natomiast doprowadzi do bardzo poważnej awarii sinika. W skrajnych przypadkach nie będzie on nadawał się do niczego, dlatego konieczna okaże się jego wymiana.

Skutki przegrzewania się silnika

Awarii prowadzących do niekontrolowanego wzrostu temperatury jednostki napędowej w żadnym wypadku nie należy bagatelizować. Przegrzanie silnika może bowiem skończyć się odkształceniem tłoków i pierścieni, uszkodzeniem uszczelniaczy zaworów, a także awarią głowicy. Wszystko to sprawia, że warto regularnie kontrolować temperaturę jednostki napędowej i reagować w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości.

Udostępnij
5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)